Jump to content

Focal Triga


jepe!
 Share

Recommended Posts

Jaren lang draai ik met de Synthese 1. Prachtige speakers maar soms dan knaagt het en wil je iets anders. Nu heb ik in een opwelling, en omdat het in de buurt was, een set Focal Triga gekocht. Schijnen te zijn gebouwd door Speaker en Co en Co in Haarlem. Filter gebouwd met de beste onderdelen. Bv in het hoog een Mundorf Suprême EVO SilverGold oil. Binnen bekabeling hoogwaardig zilver.
Luidsprekerunits: Focal 25cm W-membraan, Focal  Audiom en Raven Ribbon.

Ik kan er op het www niet zo veel over vinden. Wie kan mij  er meer over vertellen.

Ps trouwens opwelling valt wel mee. Ik vond ze gewoon heel fijn klinken met viool. Dat gaf voor mij de doorslag. Heb er 1500 euro voor betaald.

Edited by jepe!
Link to comment
Share on other sites

43 minutes ago, Ivan10 said:

Leuke aanschaf. Top! 

Focal klinkt als het Franse merk. Of is het een kopie van het merk maar met betere onderdelen?

Ik weet het niet precies. Dit is gebouwd door Speaker en Co in Haarlem. Maar ik weet dus niet of Focal Triga een bestaande speaker is van een fabriek of dat het een zelfbouwontwerp is.

 

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, TL 200 said:

Mocht je de Syntheses willen verkopen, ik kwam toevallig gisteravond deze tegen:

https://www.hifi.nl/tweedehands/10032101/!GEZOCHT!-Synthese-1-MK2,-laatste-versie-Wit.html

Ik weet niet welke kleur jij hebt maar ze kunnen gespoten worden.;) Succes.

 

Heb ik contact mee gehad. Ik heb niet de MK II versie, maar wel een geupdate Synthese 1. Dwz filter en speakerinputs zijn verbeterd. Maar schijnt toch weer anders te zijn dan de MK II die deze meneer zoekt.

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, jepe! said:

Heb ik contact mee gehad. Ik heb niet de MK II versie, maar wel een geupdate Synthese 1. Dwz filter en speakerinputs zijn verbeterd. Maar schijnt toch weer anders te zijn dan de MK II die deze meneer zoekt.

Zou best kunnen, heb jij er ook van uitwisselbare printen voor filteraanpassingen bij? Is dat niet om het filter aan de akoestiek aan te passen, daar staat me iets van bij. Voor die van jou zijn vast wel liefhebbers te vinden, het is tenslotte een uniek en fraai ontwerp.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, TL 200 said:

Zou best kunnen, heb jij er ook van uitwisselbare printen voor filteraanpassingen bij? Is dat niet om het filter aan de akoestiek aan te passen, daar staat me iets van bij. Voor die van jou zijn vast wel liefhebbers te vinden, het is tenslotte een uniek en fraai ontwerp.

Ja er zitten 3 akoestische kaarten bij. Ik denk dat de Synthese idd wel goed te verkopen zijn, alhoewel je er wel de ruimte voor nodig hebt.

Link to comment
Share on other sites

Ze zijn er kritisch mbt opnamen. Als het goed is opgenomen klinkt het fantastisch maar slechte opnamen vallen door de mand.

Er zat zilverbekabeling tussen de units. Die heb ik vervangen door koper. Dat zilver was mij veel te analytisch.

Als er mensen zijn die wel eens bij Mumsoft komen luisteren, ik woon daar schuin tegen over dus wie benieuwd is en in de buurt mag zeker komen luisteren.

Edited by jepe!
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, jepe! said:

Ze zijn er kritisch mbt opnamen. Als het goed is opgenomen klinkt het fantastisch maar slechte opnamen zijn niet om aan te horen.

Er zat zilverbekabeling tussen de units. Die heb ik vervangen door koper. Dat zilver was mij veel te analytisch.

Als er mensen zijn die wel eens bij Mumsoft komen luisteren, ik woon daar schuin tegen over dus wie benieuwd is en in de buurt mag zeker komen luisteren.

Zilver wordt vaak als analitisch beschreven. Dat klopt. Het laat alles door wat in in gaat. Het werkt dus niet als filter, wat veel stranded koper kabels wel doen. Maw de ellende zit vaak vóór de kabel. 

Ik zou overigens eerst aan de klank wennen, voordat je je oude luidsprekers probeert te immiteren. Dan had je die beter kunnen houden. 

Edited by Hans van Liempd
Link to comment
Share on other sites

45 minutes ago, Hans van Liempd said:

 

Ik zou overigens eerst aan de klank wennen, voordat je je oude luidsprekers probeert te immiteren. Dan had je die beter kunnen houden. 

Ja dat vraag je je dan ook weer af. Ben ik met de nieuwe beter uit? Ik heb met de Syntheses toch 15 jaar gespeeld.

Maar mbt zilver, interlinks met zilver hebben mij altijd geirriteerd. Het geluid is heel strak en precies. En het hoog wordt aangezet. (of zoals je wilt in volle sterkte weergegeven) Geef mij maar iets minder precies en iets warmer.

Edited by jepe!
Link to comment
Share on other sites

Na een paar dagen luisteren naar de Triga heb ik er een beetje dubbel gevoel over. Het hoog is dankzij de Raven 1 tweeter zeer mooi, maar misschien soms iets te dominant. En bij grote orkest werken is er bij opbouw van het volume niet veel druk. Het blijft een beetje iel, terwijl als het orkest echt losgaat het geluid weer wel vol is.

Nu lees ik veel goede dingen over Cock van Sonore. Zou dat iemand zijn om eens naar de filters te laten kijken? Of loopt zoiets meteen zwaar in de papieren? Heb namelijk geen idee of aanpassingen aan een filter makkelijk zijn of dat dit heel veel metingen vereist en dus zeer veel uren tijd in neemt.

Link to comment
Share on other sites

37 minutes ago, vintagemod said:

Die ribbon kan niet tegen grote werken of je moet die heel hoog inzetten,appogee centaur is midde hoog ook ribbon ,ga geen grote werken  mee spelen ,wordt niks,gaat uit zijn lineariteit .,aa.

Dat klinkt kut. Ik speel vooral klassiek en ja concerten en symphonien zijn dan een belangrijk deel van wat ik speel. Ik dacht dat zo'n dure ribbon juist heel goed zou zijn.

 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...