Jump to content

Aries en Vega


carl
 Share

Recommended Posts

10 hours ago, carl said:

De closest aproach is een fantastisch boek en geeft precies aan wat ze in Engeland allemaal fout doen. Quad is aan de arrogantie van Peter Walker failliet gegaan net zoals de auto industrie e.d.

Uhhh, staat dat allemaal in dat boek? Wat we i.i.g. kunnen constateren is dat toen PW zich terugtrok uit de firma begin jaren '80 het bergafwaarts met ze ging. Maar daar doelde helemaal ik niet op. Doelde eigenlijk op wanneer de eerste Quad losse voorversterker op de markt kwam.

Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, carl said:

Stereoplay noemde het streaming deel een afvalproduct Roger (ik bewaar hem voor je).  Ze zullen wel onderdelen er bij kopen waar het "aan vast zit".

Als audiofiel ben ik wel geïnteresseerd geraakt in streaming, DAC e.d. Ik ga mijn Auralic met jouw voeding binnenkort vergelijken met  de Vega G 1 - just for fun. Mijn mini is trouwens niet meer leverbaar. Dat ik geen verschil hoorde met de Altair van 2000 euro zal daar wel de oorzaak van zijn. In die audio wereld wordt natuurlijk precies berekend wat het meeste winst oplevert - net een gewoon bedrijf : de tijd van de Cocksen is helaas voorbij.

 

Ach Stereoplee, lekker belangrijk wat die vinden. Ik ben benieuw naar je luistertest tussen die Mini van jou en de Vega G1  :) Wanneer ga je dat doen?

Link to comment
Share on other sites

Yup, die is uit 1954, die zocht ik. Er is nog wel een foto van een  QA12/P uit 1949, de oerquad zeg maar :) , met een losse control unit. Maar dat kun je niet echt een "Voorversterker" in de huidige betekenis noemen.  Overigens, QUAD == Quality Unit Amplifier Domestic

Edited by Pjotr
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Pjotr said:

Uhhh, staat dat allemaal in dat boek? Wat we i.i.g. kunnen constateren is dat toen PW zich terugtrok uit de firma begin jaren '80 het bergafwaarts met ze ging. Maar daar doelde helemaal ik niet op. Doelde eigenlijk op wanneer de eerste Quad losse voorversterker op de markt kwam.

Geeft een heel goed inzicht hoe die Engelse industrie met hun bedrijven en produkten omging Peter. De serviceafdeling ontdekte een fout in de 33 serie. Dit werd doorgegeven aan het management (PW) die dat niet oppakte omdat het produkt volgens hem perfect was.  Je mag het boek wel eens lenen hoor.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Tubejack said:

Ach Stereoplee, lekker belangrijk wat die vinden. Ik ben benieuw naar je luistertest tussen die Mini van jou en de Vega G1  :) Wanneer ga je dat doen?

Volgende week, maak ik een afspraak Jack.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, vintagemod said:

Er is een firma die heeft het klaar gespeeld on het cd geluid onder  te brengen In vier kasten kost 100.000 euro,s dan ben je toch een idiot als je zoiets koopt 

Of erg rijk 😀

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, vintagemod said:

Voor een ladder dac 1541,ad 1862 of 1865 of 1704,er zijn meerdere,maar het  pet wel  passen In je combinatie,ik heb ook  onbekende In huis,die je niet of nog sporadisch krijg.

Ik vindt het wel een raar geval,dac krijgt kuren,ik zou als ik jou was de ic opnieuw vertinnen,gebeurt wel eens of de lay out goed kijken haarscheurtje In de printbanen of soldering verrot,bij lood tin had je daar minder last van maar met zilver  tin heb je kans op den duur dat het gaat coroderen .

Daar zitten mooie Dac's tussen Wol. Toch is er  vanaf eind jaren 80 tot nu wel wat veranderd. Het is verbluffend hoeveel muziek op sommige CD's staat. Tenminste als je dat er vanaf weet te krijgen.  Wat de DAC betreft  misschien zit het probleem elders.  Nog even testen. 

In 2016 schreef ik deze review https://tubejack.nl/2016/06/20/cambridge-cxc-loopwerk/

Leuk om te lezen dat iemand dat in 2019 dunnetjes overdoet. 

https://www.dagogo.com/cambridge-audio-cxc-transport-review/

Dit CXC loopwerk kun je zo blind kopen, succes 100% gegarandeerd :)

 

Link to comment
Share on other sites

Sodejuu

Thnx voor je link,  was je er zelf bij? ben wel benieuwd welke medium is gespeeld (PCM of DSD zouden separate circuits hebben)?

Tubejack

Over de je storende DAC, jouw kennende heb je de kwaliteit van de digitale verbinding al gecontroleerd, maar als trigger het volgende;

;een kennis van me had problemen met zijn Actieve Meridian Boxen t.g.v van een "versleten" digikabel. (een van de boxen weigerde af en toe) Dat was maar af en toe te meten , dat is het "leuke"van digitale problemen. Na vernieuwen van de digitale verbinding zijn er geen probleem meer.

Digitale " vervorming"

Ik heb zelf ook zo'n irritant probleem , bij het streamen van HD files vanaf de NAS klinkt het af en toe* gewoon niet. Supra cat 8 kabels aangeschaft, de contacten van de boxen vervangen, de voorversterker heb jij onder handen gehad , de potmeter vervangen,  het blijft incidenteel optreden. Ik heb mijn HD files nu op een HDD gezet  en gekoppeld via de USB (Belkin) aan mijn Lumin. Het afspelen van de HDfiles vanaf de HDD schijven geeft geen problemen. Keep it simple was weer eens de oplossing. Maar het is irritant dat je de oorzaak niet kunt vinden. Ik vermoed dat het met de buffering en de prioriteitsstelling in de routersoftware moet zijn op te lossen.

NB Met de quadcore NAS moet  4k video kunnen draaien. bezettingsgraad is beneden de 80%. Gebruik alleen de minimserver (audiostream-) app. Heb al wat gezocht op het net maar over "digitale vervorming" die je bij video streamen regelmatig kunt zien en die bij audio dus ook voorkomt, is maar weinig te vinden.

Ik vermoed dat het moeilijk is te meten maar dat wil niet zeggen dat het niet voorkomt. Ik heb het gevoel dat het definiëren , het standaardiseren en meten van "digitale vervorming" over netwerken met audio toepassingen nog in de kinderschoenen staat, behalve de CD redbook standaard heb ik geen nieuwe standaarden voor HD en DSD kunnen vinden .

Er is wel een youtube filmpje van Hans Beekhuizen waarin hij de NAS problemen met het afspelen van HD files ook beschrijft en daarvoor een DAS prefereert, maar jij kan ook geen metingen aangeven.

Je zou verwachte dat met de komst van DS128 en zelfs DSD256 files meer audiofanaten dat probleem moeten ondervinden.

Als iemand verder suggesties (svp geen Roon) heeft houdt ik me aanbevolen.

* soms is de Raid Nas zomaar erg druk, terwijl ik niets afspeel, soms is het netwerk druk.

# bij het streamen van video is goed te zien dat de bezettingsgraad beneden de 80% van schijven en het optimaliseren van de schijfindeling erg belangrijk is. daaruit kun je vemoeden dat dit voor audio ook zo is.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Tubejack

Over de je storende DAC, jouw kennende heb je de kwaliteit van de digitale verbinding al gecontroleerd, maar als trigger het volgende;

;een kennis van me had problemen met zijn Actieve Meridian Boxen t.g.v van een "versleten" digikabel. (een van de boxen weigerde af en toe) Dat was maar af en toe te meten , dat is het "leuke"van digitale problemen. Na vernieuwen van de digitale verbinding zijn er geen probleem meer

========================================================================================================================

Om de e.e.a. reden kan ik niet quoten🤔 dan zomaar 😃 Zoiets had ik waarschijnlijk ook, het vervelende van mijn dac is dat er maar 3 ingangen opzitten waarvan ik de SPDIF ooit heb opgeblazen. Dus ik heb 3 apparaten met een toslink schakelkastje aangesloten. Dat heb ik allemaal schoongemaakt en inderdaad 1 kabel vervangen door een, die je iets kunt vastschroeven.  Nu werkt het wel weer aardig, maar het was zo irritant dat ik al een andere DAC met veel ingangen overwoog.  Aan de andere kant schiet ik daar qua geluid waarschijnlijk niets mee op. Ik speel alleen PCM . De dac die ik gebruik, wordt ook in de duurste Accuphase gebruikt op m.i. dezelfde of praktisch dezelfde manier.  Het fijne vind ik DC gekoppeld dus geen koppel condensatoren. Ondanks dat de dac van topkwaliteit is, hoor ik soms enige ruwheid vooral bij "sch"  en soms "s"   Het is niet anders 😊

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Hi Jack

Vanwege de "s"en de "Sch" ben ik ooit in het verleden bij de translators van Hans Baan terechtgekomen. Het is een onschuldige maar soms dure verslaving🤣

en het kan aan de hele keten liggen, met een LP heb je er geen last van?

 

Link to comment
Share on other sites

Vintagemod

Een jaar gelden was er een hele hype over de nieuwe DAC van T&A. Met inderdaad hele discussies over pcm versus DSD en delta versus ladder dacs.

De discussie eindigde over de bouw van speciale dedicated power PC's met ultra kloksnelheid en massieve SSD schijven waar je dan DSD256 op kunt afspelen naar de T&A dac.

De PC ging dan richting aanschafprijs T&A dac en dat was 8 mille. Dit was volgens een selecte groep liefhebbers de enige oplossing om de HD files op tijd en volledig in de Dac te krijgen.

De leveranciers van streamers gaan aan dit probleem voorbij, een voorkeur merk NAS en een merk bewezen software zijn de enigste vereisten/ aanbevelingen.

De snelheid en instelling van de router, de kabels en de snelheid en buffercapaciteit van de schijven worden vergeten. De instelmogelijkheden van de streamer zijn te beperkt

Op de freeware foobar kun je tenminste de buffering instellen, op de commerciële streamers die ik ken niet, om eens iets te noemen. Terwijl buffering het simpelste is om onvolkomenheden in het Lan-Nas gebied  op te lossen.

En dan komt er de Roon "mode" overheen, met giga indexen, die ook allemaal over dat netwerk vliegen. De logitech software met bescheiden indexen was al niet vooruit te branden als je wat serieuze muziekbestanden hebt.

Voor degenen die bv Qobus gebruiken om HD te streamen, die files gaan ook over je LAN, misschien krijgen ze een hogere prioriteit in de software van de router, maar dat is een weinig toegankelijke materie. Als je problemen hebt en het niet goed vindt klinken kan het ook aan je eigen LAN liggen.

De reden waarom een deel van de audiophiele populatie het afspelen van optische cds of sacds op moderne SACD spelers weer beter vindt klinken dan streamen ligt in de problemen van NAS en LAN om tijdig en volledig de muziekfiles in de streamer te krijgen.

Dat is met videostreamen n.l.ook het geval alleen daar kun je het aan de blokken duidelijk visueel constateren.

Met audio weet je niet zo snel of het aan de opname, de kabels de versterker etc ligt.

Het zou leuk zijn als je zelf iets zou kunnen meten, een nauwkeurig gedefinieerde muziekfile streamen en kijken of ie volledig en tijdig binnenkomt bij de DAC. het signaal voor de DAC aftakken naar je PC en opnemen en grafisch vergelijken met het oorspronkelijke materiaal. de router cq NAS met ander verkeer belasten en opnieuw meten. Zo zou je moeten kunnen vaststellen waar het fout gaat.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Vintagemod

Nog iets overgeslagen, behalve dat de pakketjes met daarop de muziekfiles niet volledig en tijdig worden verstuurd door de LAN en NAS kan er ook nog allerlei magneto dynamische troep inzitten. Om dit af te vangen wordt door Lumin support dit product geadviseerd

https://www.djmelectronics.com/gigafoilv4-inline-ethernet-filter.html

In het kleine galvanisch geisoleerd kastje wordt de ethernet ingang omgezet naar een gefilterd optisch signaal wat weer terug wordt gezet naar digitale ethernet uitgang, het kastje is met soldeer dicht gekliederd naar ik vermoed ook om commerciële redenen om te voorkomen dat je het open maakt.😎 Je zou zelf twee ethernet toslink converters in een blikken doos kunnen stoppen met daartussen 10 cm digitale kabel.

Als je sim sala bim zegt slaat de magneto dynamische vervuiling niet toe in de laatste meter van dit filter naar de streamer. 😃

We zijn weer terug bij af, op platen zitten persfouten tikken en krassen en vuil, cd's hebben slechte sporen, soms zo erg dat je ze 12 keer moest rippen, en je NAS LAN laten kennelijk ook steken vallen.

Link to comment
Share on other sites

59 minutes ago, johankraus said:

Hi Jack

Vanwege de "s"en de "Sch" ben ik ooit in het verleden bij de translators van Hans Baan terechtgekomen. Het is een onschuldige maar soms dure verslaving🤣

en het kan aan de hele keten liggen, met een LP heb je er geen last van?

 

Hi Johan, Heb hiervoor met Translator Impact 50 gespeeld, ze waren helaas te groot voor ons nieuwe huis.   :(  Met een LP geen last van.  Het ligt aan de combinatie dac/versterker beide kennen een extreem hoge resolutie en lage vervorming.  Dan hoor je soms ook, wat nét nièt helemaal goed gaat, met digitaal.  Oplossing is: Of een warmere dac b.v. een multibit of dezelfde versterker met andere trafo's.  

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, johankraus said:

We zijn weer terug bij af, op platen zitten persfouten tikken en krassen en vuil, cd's hebben slechte sporen, soms zo erg dat je ze 12 keer moest rippen, en je NAS LAN laten kennelijk ook steken vallen.

Johan  gewoon helemaal niet rippen.:rolleyes: Koop gewoon een goed loopwerk en wees zuinig op je CD's!  De allereerste die ik kocht ergens eind jaren 80 speelt nog steeds perfect. Verder is Qobuz streamen niet zo'n probleem met een beetje internet verbinding. 

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Je hebt toch echt wel cd's die zich niet goed laten rippen, laat staan afspelen. Heb er toevallig van de week weer een ontdekt, dankzij Carl. Daar doet een goed loopwerk niets aan toe of af.

Link to comment
Share on other sites

44 minutes ago, mumsoft said:

Je hebt toch echt wel cd's die zich niet goed laten rippen, laat staan afspelen. Heb er toevallig van de week weer een ontdekt, dankzij Carl. Daar doet een goed loopwerk niets aan toe of af.

Weer één ontdekt :rolleyes: Hoe vaak komt dat vandaag de dag voor? Hoogst uitzonderlijk. Er is wel in het grijze verleden een kopieer beveiliging op CD's geweest. Die kom je wel afspelen maar niet rippen.   

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Tubejack said:

Weer één ontdekt :rolleyes: Hoe vaak komt dat vandaag de dag voor? .......................

Eigenlijk niet. Het is dan meestal een kwestie van even afsoppen. En als er erg veel krassen in zitten even die er uit polijsten. En die kopieerbeveiliging van CD stelde helemaal niets voor. Was een combinatie van 2 bitjes waar men al snel raad mee wist.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...