Jump to content

Dual 721 platenspeler


Zeeuw1978
 Share

Recommended Posts

Hallo allen, ik heb een vraag: ik heb een Dual 721 met een SHURE v15 -4 naald/element.

Nu krijg ik de arm niet juist afgesteld! Normaliter zit er op iedere platenspeler een verdraaibaar gewicht aan de achterzijde van de toonarm.

Deze zou je zo moeten kunnen draaien bij de meeste speler dat ie mooi horizontaal gaat hangen en vervolgens stel je de naalddruk in.

Nu weet ik niet hoe dat moet bij de 721. Er zitten verschillende instelmogelijkheden:

1. de anti resonator ipv het draaigewicht aan de achterzij; hoe stel je deze in?

2. de vertical tonearm control; hoe stel je deze in?

3. de anti skating.

de naalddruk is al 150 gram terwijl ik de anti skating en de afstelring aan de zijkant beiden op 0 heb geplaatst dus dat is niet goed.

De info op google vind ik persoonlijk niet makkelijk interpreteerbaar.

Kan iemand mij aub informatie verstrekken hoe ik de arm goed afstel?!

Alvast mijn grote dank!

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Ivan10 said:

Nee, niet de antiskating op 0 zetten, dat is niet goed, minimaal op het gewicht van het balansgewicht. Dus zet deze maar op 1,5 gram eerst.

Heb je de handleiding op Vinyl Engine al gedownload?

https://www.vinylengine.com/library/dual/721.shtml

zal deze downloaden maar hoe zet je de arm horizontaal??

Link to comment
Share on other sites

Het afstellen - als je de handleiding hebt gedownload na gratis registratie - ziet er standaard uit:

  • Zet alles op "0".
  • Haal de toonarm los van zijn stand (geen plaat op je draaitafel!)
  • Klaarblijkelijk heb je een automatiek en moet je de cue control om de toonarm op de LP te zetten in stand "omlaag" zetten en de draaitafel een paar rondjes geven. Je toonarm moet vrij zijn om omhoog of omlaag te gaan.
  • Als de toonarm omlaag of omhoog wijst en niet horizontaal zweeft moet je de boel aanpassen.
  • Draai het toonarmgewicht aan de kartelrand zo dat de arm horizontaal zweeft. Dit is een geduldwerkje.
  • Pas daarna het draaiwiel op je toonarm weer aan naar bijvoorbeeld 1,5
  • Doe ook de antiskating naar 1,5.
  • Nu heb je een uitgangspositie om meer te spelen met de instellingen.

Daarnaast beschikt je Dual ook nog over een handige knop om de toonarm omhoog en omlaag te plaatsen mocht je  element niet horizontaal aan je LP oppervlak lopen. Die knop zit rechts naast de toonarm basis. De Handleiding heeft mooie plaatjes en legt alles goed uit. Maar is wel in het Engels  🙂

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, Ivan10 said:

Het afstellen - als je de handleiding hebt gedownload na gratis registratie - ziet er standaard uit:

  • Zet alles op "0".
  • Haal de toonarm los van zijn stand (geen plaat op je draaitafel!)
  • Klaarblijkelijk heb je een automatiek en moet je de cue control om de toonarm op de LP te zetten in stand "omlaag" zetten en de draaitafel een paar rondjes geven. Je toonarm moet vrij zijn om omhoog of omlaag te gaan.
  • Als de toonarm omlaag of omhoog wijst en niet horizontaal zweeft moet je de boel aanpassen.
  • Draai het toonarmgewicht aan de kartelrand zo dat de arm horizontaal zweeft. Dit is een geduldwerkje.
  • Pas daarna het draaiwiel op je toonarm weer aan naar bijvoorbeeld 1,5
  • Doe ook de antiskating naar 1,5.
  • Nu heb je een uitgangspositie om meer te spelen met de instellingen.

Daarnaast beschikt je Dual ook nog over een handige knop om de toonarm omhoog en omlaag te plaatsen mocht je  element niet horizontaal aan je LP oppervlak lopen. Die knop zit rechts naast de toonarm basis. De Handleiding heeft mooie plaatjes en legt alles goed uit. Maar is wel in het Engels  🙂

Dank ga het proberen. Wordt vervolgd! gr.

Link to comment
Share on other sites

Hier kun je het bestand downloaden zonder je eerst aan te moeten melden. https://www.vintageshifi.com/repertoire-pdf/Dual.php

Hier ook, moet je op het typenummer klikken om te downloaden. De link is een beetje lastig te vinden, staat onder de foto achter "type a".  https://freeservicemanuals.info/en/servicemanuals/viewmanual/Dual/721/

Succes.

 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...