Jump to content

dc blokker of niet


horseling
 Share

Recommended Posts

Zoals Jack al aangeeft is dit doorgaans de transformator. Dat is of een slecht exemplaar waarvan wikkelingen los liggen en rammelen op de netfrequentie of een transformator die te krap bemeten is. En heel soms dreunt de ijzeren bodemplaat mee met het magnetisch veld van de transformator.

Weet niet waar je hem vandaan hebt. 2e Hands heb je pech maar heb je hem via een officiële leverancier dan behoort hij het op te lossen. Een DC blokker gaat je vrijwel nooit helpen.

Link to comment
Share on other sites

Als ie uit de jaren '90 is kan hij nog ontworpen zijn voor 220V. Dat moet er ergens op staan. Dergelijke apparaten kunnen soms op de huidige netspanning van 230V af en toe brommen als die netspanning tijdelijk net wat hoger is dan nominaal: Mag 243V zijn maximaal.

Link to comment
Share on other sites

21 minutes ago, Pjotr said:

Mag 243V zijn maximaal.

Bedoel je dat een 220V trafo max 243V mag hebben of dat de netspanning max. 243V mag zijn? Ik heb hier nog nooit 230V gemeten aan het net, meestal 228V. Gelukkig maar want mijn Cyrus is ook nog gebouwd voor 220V. 

Heeft de hogere netspanning ook nog invloed op de synchroonmotoren van b.v. Thorens platenspelers of zijn het frequentieschommelingen waar ze meer last van hebben? Mijn theoretische kennis is wat weggezakt.:(

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Pjotr said:

Zie de dubbele punt

Nu ik wat dichter op het scherm zit zie ik die ook. a265.gif

Dat gedeelte van de vraag is beantwoord. Maarreh, hoe zat dat nou ook alweer met die synchroonmotoren?  Ik heb geen zin om alles zelf op te zoeken.

Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, TL 200 said:

Nu ik wat dichter op het scherm zit zie ik die ook. a265.gif

Dat gedeelte van de vraag is beantwoord. Maarreh, hoe zat dat nou ook alweer met die synchroonmotoren?  Ik heb geen zin om alles zelf op te zoeken.

Heb je daar ook last van dan?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...