Jump to content

Minimumlengte voor speakerkabels?


TL 200
 Share

Recommended Posts

Ik wil m'n speakerkabels wel wat inkorten, van +/-2 meter naar 80 cm. Rondzoekende op het web las ik echter dat dat niet altijd goed is. Naim schrijft voor bepaalde modellen versterkers een minimumlengte voor omdat anders schade kan optreden aan de versterker. heeft met de capaciteit te maken geloof ik. In die modellen zitten geen terugkoppelcondensatoren als ik het goed begrepen heb. Mijn gevoel zegt dat dat bij m'n Cyrus niet aan de orde is en hoe minder kabel hoe beter heb ik altijd gedacht.

Iemand een mening? Korter maken is nl. geen probleem, dat kan ik echter niet terugdraaien.;)

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, TL 200 said:

Ik wil m'n speakerkabels wel wat inkorten, van +/-2 meter naar 80 cm. Rondzoekende op het web las ik echter dat dat niet altijd goed is. Naim schrijft voor bepaalde modellen versterkers een minimumlengte voor omdat anders schade kan optreden aan de versterker. heeft met de capaciteit te maken geloof ik. In die modellen zitten geen terugkoppelcondensatoren als ik het goed begrepen heb. Mijn gevoel zegt dat dat bij m'n Cyrus niet aan de orde is en hoe minder kabel hoe beter heb ik altijd gedacht.

Iemand een mening? Korter maken is nl. geen probleem, dat kan ik echter niet terugdraaien.;)

Naim, it's a game :D Dat was met oude modellen van ze zo. Maar dan wel andersom: De kabels mochten niet te veel capaciteit hebben (te lang) anders werden deze versterkers instabiel. Dat kon i.d.d. zowel aan de versterker als aan je speakers schade opleveren. Naim leverde destijds speciale kabel met een lage capaciteit. Maar een beetje ordentelijke versterker is onvoorwaardelijk stabiel en kan de capaciteit van een tiental meters makkelijk aan. Er is echter niet zoiets als een minimum lengte. Als jij ze 80 cm wil maken is daar geen enkel bezwaar tegen.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, mumsoft said:

SP/Dif kabels hebben wel een minimale lengte, heb ik begrepen. En Hans heeft eindversterkers vlak bij de luidsprekers, logisch dat ze dan kort kunnen zijn.

Ook voor SPdif geldt volgens mij, hoe korter hoe beter. De SPdif kabel die ik nu tussen de Windows PC en de DAC heb zitten is ca. 60 cm lang en onafgeschermd.

Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, Hans van Liempd said:

Ook voor SPdif geldt volgens mij, hoe korter hoe beter.

Lees dit maar eens, te korte kabels kunnen voor een toename van jitter zorgen omdat er onvoldoende uitdoving van reflecties plaatsvindt. Daardoor komt het signaal dubbel binnen in de DAC met een klein tijdsverschil. In het algemeen kun je stellen dat 1,5 meter een goede lengte is. 

http://www.audiopolitan.com/blog/spdif-does-coaxial-digital-cable-length-matter/

Link to comment
Share on other sites

Mooi, en voorts (mooi woord, voorts) heb ik begrepen dat je daarbij 75 Ohm BNC-stekkers moet hebben. Snap dat niet, maar dat geldt voor zoveel. Dus toch misschien een verbeteringetje.

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, TL 200 said:

Lees dit maar eens, te korte kabels kunnen voor een toename van jitter zorgen omdat er onvoldoende uitdoving van reflecties plaatsvindt. Daardoor komt het signaal dubbel binnen in de DAC met een klein tijdsverschil. In het algemeen kun je stellen dat 1,5 meter een goede lengte is. 

http://www.audiopolitan.com/blog/spdif-does-coaxial-digital-cable-length-matter/

Wat een oeverloos zwamverhaal zeg. Die knul heeft er weinig van begrepen, dat is echt flauwekul. Belangrijk is dat de afsluitimpedantie nauwkeurig 75 ohm is, maar dat is een eigenschap van de S/PDIF reciever. En ook de karakteristieke impedantie van de kabel moet keurig 75 ohm zijn. Ieder stukkie goed SATV kabel is dat. Maar of je S/PDIF kabel nu 50cm is of 2m maakt echt niet uit. Wel is het uiteraard zo dat je beter te lange dan te korte kabels kunt hebben. Aan te korte heb je niks natuurlijk.... :rolleyes:

Edited by Pjotr
Link to comment
Share on other sites

On 1/13/2019 at 5:41 PM, vintagemod said:

Tl,ik zou geen ziggo pakken als ik jou was.

Leg eens uit hoe je dit bedoelt Wol, wij hebben hier zo goed als nooit problemen met Ziggo. Afgelopen jaar één keer de modem moeten resetten als gevolg van werkzaamheden die ook nog eens netjes waren aangekondigd.

Link to comment
Share on other sites

Okee, nu snap ik je. In die lange kabels heb je geen last meer van refllecties, die doven wel uit. Het zou juist in korte kabels problemen geven, volgens die meneer die er volgens Pjotr niks van begrepen heeft.:D

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, TL 200 said:

Okee, nu snap ik je. In die lange kabels heb je geen last meer van refllecties, die doven wel uit. Het zou juist in korte kabels problemen geven, volgens die meneer die er volgens Pjotr niks van begrepen heeft.:D

Het is natuurlijk wel zo dat je maar heel weinig van iets hoeft te weten om deskundige te zijn :lol:

Het is typisch zo'n verhaal met halve waarheden waar ie eigen conclusie uit trekt (en eigenlijk is het ook een advertorial voor zijn eigen toko...). Je kunt beter Guido Tent lezen over deze materie.

Edited by Pjotr
Link to comment
Share on other sites

On 1/16/2019 at 10:22 AM, Pjotr said:

Het is natuurlijk wel zo dat je maar heel weinig van iets hoeft te weten om deskundige te zijn

Valsistisch intellectualisme noemen Koot en Bie dat. Op het juiste moment de juiste trefwoorden roepen en verder niets zeggen.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...