Jump to content

Tidal, Qobuz, Deezer of....?


Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

1 hour ago, Hans van Liempd said:

Ik heb nog een klein probleempje Mconnect kapt er telkens na een paar nummers mee. Het lijkt er op wanneer het tablet in slaapstand gaat (ingesteld 5 min), het nummer nog afgespeeld wordt, maar het volgende niet opgestart. 

Dit lijkt nu ook opgelost. Ik heb de app Wake Lock geïnstalleerd. Hierin kun je op verschillende niveaus instellen wat er in de slaapstand aan blijft staan. Deze staat nu op Screen-Dim-Wake Lock. Het tablet blijft gewoon draaien, maar het scherm dimt tot je vrijwel niks meer ziet. Ook handig, een tikje op het scherm en het werkt weer. Dit verbruikt natuurlijk wel wat meer accu.

Link to comment
Share on other sites

Toch nog een Qubuz opgestart en in de muziek zitten neuzen. Er staat toch wel erg veel demo's van 30 sec nummers tussen. Zeker in mijn muziek smaak. Zo kan ik ook aan 30.000.000 nummers komen. En er zijn ook nogal wat nummers alleen in mp3 320 beschikbaar. 

Qobuz gaat er dus af en Deezer ga ik nog proberen.

Link to comment
Share on other sites

30 minutes ago, Hans van Liempd said:

Dacht ik ook, maar MQA pakt high res bestanden netjes in en uit. 

MQA kent 2 decoders voor zover ik weet.  De software versie, die tot 24 bit 96Khz uitpakt en een versie waar je hardware MQA decoder voor nodig hebt die tot 24bit 352Khz

Dit is met mijn Meridian DAC.

 mqatest.jpg

Verder zal de meeste muziek wel op alle platforms aanwezig zijn. Ik heb heb niet het idee dat ik iets mis

 

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Tubejack said:

MQA kent 2 decoders voor zover ik weet.  De software versie, die tot 24 bit 96Khz uitpakt en een versie waar je hardware MQA decoder voor nodig hebt die tot 24bit 352Khz 

De app (Mconect)  op m'n tablet doet dit voor me. Werkt uitstekend. 

Deezer gaat het ook niet worden, geen UPnP beschikbaar. Kennelijk wel een paar slecht werkende remote app's.

Blijft Tidal over. En ik betwijfel of het direct vanaf de PC beter gaat klinken dan wat het nu via UPnP doet.

Link to comment
Share on other sites

Ik ben tevreden met Tidal. Die andere aanbieders heb ik niet geprobeerd zelfs. Eén kast met zo'n berg muziek is mij ruim voldoende, en MQA, en/of hr verzuipt hier in... ja, raden maar. Ik sta steeds weer verbaasd in de potentie van zo'n klein rotkastje met een raspberry erin. Eens en ergens zal ik de grens wel tegenkomen, nu beproef ik bv de mogelijkheden om er tv-opnames mee te doen. Dat gaat al goed op een 'dikke' Ubuntu pc, maar wat mij hindert is het stroomverbruik daarvan. Minder dan een ouderwetse gloeilamp weliswaar, maar toch... Kan het minder, dan graag.

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Hans van Liempd said:

ik betwijfel of het direct vanaf de PC beter gaat klinken dan wat het nu via UPnP doet.

Dat doe ik al een tijd Hans :rolleyes: Jammer dat je Qobuz niet echt aan de praat heb gekregen.  Tidal is echt goed hoor,  MQA klinkt prachtig, maar het kan nóg beter. Ik ben niet zo gauw tevreden ;)  

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Ok, ik krijg wel eens de indruk dat mijn set, met al zijn beperkingen en huidige randvoorwaarden, niet beter kan. Maar straks krijg ik Berret op bezoek, en zullen we dat nog eens zien.

Link to comment
Share on other sites

51 minutes ago, Tubejack said:

Dat doe ik al een tijd Hans :rolleyes: Jammer dat je Qobuz niet echt aan de praat heb gekregen.  Tidal is echt goed hoor,  MQA klinkt prachtig, maar het kan nóg beter. Ik ben niet zo gauw tevreden ;)  

Qubuz werkte op zich prima, Dit is n.l. ook in Mconnect ingebouwd. De interface van Qobuz is zelfs voor het grootste deel overgenomen. Ik hik meer tegen de demonummers van 30 sec en mp3's aan. Ik zocht wat van enkele artiesten, vond een enorme hoop albums, maar dan blijkt meer dan de helft Demo of mp3 te zijn. Bovendien is dit niet te zien. Je draait een nummer en dan stopt het na 30 sec. Wanneer dat nou gescheiden werd aangeboden, maar niks daarvan.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Hans van Liempd said:

De app (Mconect)  op m'n tablet doet dit voor me. Werkt uitstekend. 

Deezer gaat het ook niet worden, geen UPnP beschikbaar. Kennelijk wel een paar slecht werkende remote app's.

Blijft Tidal over. En ik betwijfel of het direct vanaf de PC beter gaat klinken dan wat het nu via UPnP doet.

Op de PC klinkt het echt wel beter dan via de app. Maar dan moet je wel de Tidal app op de PC gebruiken en daar de juiste opties aanklikken. Dat is even zoeken, maar zeer de moeite waard. De Tidal software omzeilt dan tevens de Windows mixer en dergelijke.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Hans van Liempd said:

Qubuz werkte op zich prima, Dit is n.l. ook in Mconnect ingebouwd. De interface van Qobuz is zelfs voor het grootste deel overgenomen. Ik hik meer tegen de demonummers van 30 sec en mp3's aan. Ik zocht wat van enkele artiesten, vond een enorme hoop albums, maar dan blijkt meer dan de helft Demo of mp3 te zijn. Bovendien is dit niet te zien. Je draait een nummer en dan stopt het na 30 sec. Wanneer dat nou gescheiden werd aangeboden, maar niks daarvan.

Vreemd, ik ben nog nooit een demo nummer op Qobuz tegen gekomen :o 

FF zoeken dan op demo, verhip ze zijn er wel ......  alleen duren ze langer dan 30 seconden 

qobuzdemo.jpg

 

 

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Hans, we hebben het er afgelopen donderdag nog over gehad. Spotify is echt niet zo slecht als je denkt. Ik kan het je helaas niet meer laten horen hoe dat klinkt via m'n Transporter (Spotify heeft hiervoor de licentie gekilled...), maar hoe de interface van Spotify eruit ziet kan ik je wel laten zien.

Luisteren zal voorlopig moeten via een NAD dacje of Google audiocast. (en ook dat klinkt echt niet slecht).

Je bent altijd welkom.

Link to comment
Share on other sites

Daar zit dus ook het probleem Jack.

Om die nieuwe plugin te installeren, moet ik ook de nieuwste Squeezebox Server software installeren. Die laatste versie van Squeezebox Server heeft een conflict met het besturingssysteem van mijn QNAP NAS. Dit heb ik me laten vertellen daar iemand die hier ruime ervaring mee had. En eenmaal geïnstalleerd kan ik niet meer terug als het niet werkt. Dus dat gaat 'm niet worden.

Omdat de Transporter al wat ouder is en dus ook beperkt is v.w.b. High Res bestanden (max 24-96) ben ik aan het overwegen om een Lumin D2 aan te schaffen en de Transporter in m'n vintage set te plaatsen. Op een Lumin kun je wel Spotify luisteren middels Spotify Connect. En dat werkt voortreffelijk.

Edited by edwin16
Link to comment
Share on other sites

Jammer Edwin, ik heb 2 Logitech's Duet op deze manier draaien.  Werkt perfect, ook codec's die er 10 jaar terug nog niet of nauwelijks waren zoals AAC worden  gedecodeerd door LMS naar Flac.  Een Duet gaat maar tot 24bit 48Khz  maar zoals je 2 berichten hierboven kunt lezen. Is veel materiaal op Qobuz 24/44.1.  Uiteraard werkt dat Qobuz en Tidal naast Spotify ook ......  en een heleboel andere streaming diensten op 320Kbit.  Het is inderdaad even prutsen voordat het werkt. Maar als het dan eenmaal werkt :)  Tip koop de volgende keer een Synology NAS ;)

Link to comment
Share on other sites

Dat prutsen vind ik ook minder. 'k Heb liever een kant en klare oplossing die het gewoon doet. Vandaar dat ik een Lumin D2 wel interessant vind.

Tja, en had ik het van te voren geweten, dan had ik natuurlijk een Synology gekocht. Maar ja, de problemen van nu waren toen nog niet bekend.

Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, vogel said:

Op de PC klinkt het echt wel beter dan via de app. Maar dan moet je wel de Tidal app op de PC gebruiken en daar de juiste opties aanklikken. Dat is even zoeken, maar zeer de moeite waard. De Tidal software omzeilt dan tevens de Windows mixer en dergelijke.

Ik speel dus met Mconnect waarin Tidal geïntegreerd is op m'n tablet. Inclusief MQA expansie. Mconnect streamt via Upnp. Op de Pc wordt dit door JRiver Mediacenter via een mooie driver de PinkFaun i2s kaart in gestuurd. 

Voordeel is, dat de Pc nauwelijks belast wordt. 

Hoe dan ook, op deze manier klinkt het voortreffelijk. Er is me nog geen verschil tussen de muziek op m'n Nas en Tidal opgevallen. 

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, edwin16 said:

Hans, we hebben het er afgelopen donderdag nog over gehad. Spotify is echt niet zo slecht als je denkt. Ik kan het je helaas niet meer laten horen hoe dat klinkt via m'n Transporter (Spotify heeft hiervoor de licentie gekilled...), maar hoe de interface van Spotify eruit ziet kan ik je wel laten zien.

Luisteren zal voorlopig moeten via een NAD dacje of Google audiocast. (en ook dat klinkt echt niet slecht).

Je bent altijd welkom.

Jij bent hier ook welkom om eens te horen hoe het nu klinkt. 

Ik had Qobuz in het begin op mp3 320kbps staan. Dit is de standaardinstelling. Ik vond dat behoorlijk goed, maar niet top klinken. Na het aanklikken van de hogere resolutie klonk het wel top. Misschien klinkt Spotify beter? 

Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, Tubejack said:

Vreemd, ik ben nog nooit een demo nummer op Qobuz tegen gekomen :o 

FF zoeken dan op demo, verhip ze zijn er wel ......  alleen duren ze langer dan 30 seconden 

qobuzdemo.jpg

 

 

Spelen ze ook langer dan 30 sec? En is het geen mp3. Kijk bv maar eens bij Hans Theesink. 

Link to comment
Share on other sites

De albums die ik met Audirvana gevonden heb met zoekopdracht: "demo" doen het gewoon.  Het zijn er bijna 6000 dus dat is een beetje veel.  De zoekopdracht "Hans Theesink" geeft 16 albums waarvan ik er 5 kan afspelen op 16/44.1 met Audirvana.  De overige kan ik niet  afspelen met Audirvana, de tracks zijn "uitgegrijst"  Ga ik met de Qobuz player kijken dus software van Qobuz zelf, dan kan ik die 11 andere albums inderdaad slechts 30 seconden 320Kbit mp3  luisteren en alleen kopen.  Nu weet ik niet hoeveel albums Hans Theesink gemaakt heeft, maar bij sommige artiesten zie je het hele oeuvre, maar je kunt ze niet allemaal afspelen, wel kopen. Het heeft o.a. te maken hebben met rechten en exclusieve afspraken, dus geld. Bij heel nieuw materiaal zie je dat vaker. Dan wil een artiest soms dat het eerst zoveel mogelijk op fysiek materiaal verkocht wordt en zeg een maandje later kun je het ook streamen. Voorbeeld is b.v. het laatste album van Jean Michel Jarre.

Maar hoeveel albums kun je afspelen van Hans Theesink met Tidal?  Even zelf gekeken, met Tidal kun je wel alle 16 albums streamen.

Omgekeerd werkt ook, zoek ik bij Qobuz op Jean Michel Jarre  dan krijg ik 318 albums  en bij Tidal een stuk of 30.  Wel het meest belangrijke werk van Jarre. M.a.w. Qobuz en Tidal hebben niet alle muziek. Bij Spotify tel ik ook maar een album of 40...

 

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

16 plus 2 met andere artiesten. 

Ik heb zojuist, om te testen de netwerksteker uit de pc getrokken. De muziek speelt gewoon door. Dat betekend volgens mij, dat JRiver de track ook geheel in het geheugen laadt voordat deze afgespeeld wordt. 

Ook een paar nummers qua klank vergeleken. Met deze hoorde ik geen verschil. Eigenlijk kan dat ook niet, wanneer hetzelfde bestand vanuit het PC geheugen gespeeld wordt. Alleen de weg om het er te krijgen is anders, maar komt in beide gevallen gewoon via de netwerkkabel binnen. Er zit nl geen WiFi op die Pc. 

Edited by Hans van Liempd
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...