Jump to content

Tidal, Qobuz, Deezer of....?


Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

En weer terug. Geen Qobuz voor mij, testperiode gestopt. Tijdverlies, zo voelt het. De Tidal2 add-in op de rasp werkt prima, en gebruik ik toch maar af en toe. Eigenlijk net zo als met die verdachte IPTV-aanbieders, met waardeloze service en m.i. illegaal aanbod. Ik bedoel niet dat Qobuz iets illegaals doet, maar dat ik er net zo ontevreden over ben. En dat de geluidskwaliteit van Qobuz nou zoveel beter zou zijn dan die van Tidal heb ik niet ervaren.

Link to comment
Share on other sites

Oh, gewoon zo'n duur abt. van een euro of 20. Maar daar gaat het niet om, de app op de rasp is rampzalig. Qobuz is niet verantwoordelijk, en ik heb geen zin, tijd en kennis genoeg om die te verbeteren. Daarbij was ik al best tevreden met Tidal.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, mumsoft said:

Oh, gewoon zo'n duur abt. van een euro of 20. Maar daar gaat het niet om, de app op de rasp is rampzalig. Qobuz is niet verantwoordelijk, en ik heb geen zin, tijd en kennis genoeg om die te verbeteren. Daarbij was ik al best tevreden met Tidal.

Dat is het standaard 16 bit 44.1Khz Qobuz abonnement, dat zal niet beter klinken. Qobuz heeft volgens mij  het meeste klassiek.

Link to comment
Share on other sites

Ok, dat klopt wel... Of wacht: ik zie 24 bit 192KHz. Nu gebruik ik Tidal eigenlijk alleen af en toe om iets te beluisteren wat bv hier langskomt in het muziektopic, en dat zou met Qobuz dan niet anders zijn. Klassiek komt hier (of elders) bijna niet voorbij. Tidal heeft ook MQA. Niet dat me dat nu nog erg boeit, maar toch.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, mumsoft said:

Ok, dat klopt wel... Of wacht: ik zie 24 bit 192KHz. Nu gebruik ik Tidal eigenlijk alleen af en toe om iets te beluisteren wat bv hier langskomt in het muziektopic, en dat zou met Qobuz dan niet anders zijn. Klassiek komt hier (of elders) bijna niet voorbij. Tidal heeft ook MQA. Niet dat me dat nu nog erg boeit, maar toch.

Heb met het MQA dacje weer iemand anders blij gemaakt.  Verder boeit het streamen me op dit moment niet zoveel meer.     

Link to comment
Share on other sites

Ach, wat is streamen? Radio via een tuner, radio via een add-in in Kodi, of via Volumio, of via Retrospect? Of een youtube, een gripte film, muziek vanaf de harde schijf? Maar goed, ik begrijp je wel. De Tidals en Qobuzzen van deze wereld streamen in engere zin.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, mumsoft said:

Ach, wat is streamen? Radio via een tuner, radio via een add-in in Kodi, of via Volumio, of via Retrospect? Of een youtube, een gripte film, muziek vanaf de harde schijf? Maar goed, ik begrijp je wel. De Tidals en Qobuzzen van deze wereld streamen in engere zin.

Radio luisteren noemen ze lineair luisteren. De jeugd doet dat niet meer, alleen oude mannen zoals ik.  Bron: James Cridland (with Podnews)

The RAB in the Netherlands produced this excellent 30min video on the future of radio, and let me share it with you. The first few seconds are excellent, since they underline one of the issues with research specifically around the definition of the word “radio” - the young person on camera is asked “Do you listen to the radio?” “No.” “So, what do you listen to?” “FunX” (a youth radio station). “How?” “On my phone.” “But that’s still radio isn’t it?

 

Link to comment
Share on other sites

In het filmpje "creatieve luiheid want ... beperkingen"

In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister,
Und das Gesetz nur kann uns Freiheit geben.

 

De kritiek van het meisje in zwart, er wordt te veel geluld en er is teveel reclame. Haha, das nu niet bepaald kritiek van alleen vandaag.

Edited by Seed7
Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, Seed7 said:

DAt vergelijk met Netflix zie ik maar beperkt, in Radio zit tamelijk veel actualiteit, die een dag, of twee, later mosterd na de maaltijd is. Je programma moet dan wel inhoudelijk veranderen.

Het is een van de vele berichten van de site van James Cridland.  Potcast zijn of worden m.i. wel steeds meer beluisterd.  B.v. lekker in de trein. Soms is de inhoud,  beperkt houdbaar, soms niet.  Sommige mensen boeit de "actualiteit" simpelweg niet. Zowel jongeren als ouderen. Radio wordt m.i. steeds meer een Individualistisch iets.  

Link to comment
Share on other sites

Een standaard vergankelijk radioprogramma als podcast, voor mij hoeft het niet. Daarvan zijn er 13 in een dozijn en dan kun je net zo goed de radio aanzetten. Iest heel anders zijn podcasts of radiouitzendingen rond een thema. Wagenmeester/Reizigers "In het voetspoor van Mozart" , Reizigers in muziek, Het Muzekuul, muziekant/band documentaires, Ronflonlon, Onder de Lindeboom(?) om maar wat ouwetjes te noemen. Waar ik graag naar luister zijn de hoorspelen op de BBC, daarbij is het zeer prettig om op je eigen moment te kunnen luisteren. Dan zijn er nog de praatprogramma podcasts, die gaan me, net als (instructieve) youtube filmpjes te traag voor de hoeveelheid informatie die ze me bieden, dan lees ik het liever. Dat gaat sneller en je neemt het beter op.

Als je ziet wat de gemiddelde luistertijd voor een nummer op Youtube is  voor er wordt doorgeswiped, dan vraag je je af waarom een podcast dan wel de aandacht kan houden. Blijkbaar niet de muziek, dus toch het 'gelul'. Ik weet het niet.

Die trucker had het wat mij betreft goed, de verassing die radio kan bieden. Als je zelf maar door blijft selecteren op basis van wat je leuk vond (of een ander daarvoor een algoritme voor je heeft) wordt de kans op verassing ook steeds kleiner. De verveling slaat toe.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Spotify heb ik nooit geprobeerd. Voor mij moet een streamingdienst de aanschaf van nieuwe cd's overbodig maken en juist niet stimuleren. En dan liefst technisch gelijkwaardig, om te beginnen.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...