Jump to content

Tidal, Qobuz, Deezer of....?


Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Gisteravond was ik uitgenodigd om eens verschillen tussen MQA en upsampling te beluisteren.

 

Eerst even het verhaal vooraf. De man waar ik ging luisteren is van het begin af aan een fanatiek aanhanger van MQA geweest. Een van de reden waarom hij een Auralic Aries G2 heeft aangeschaft. En precies daarmee ging het volgens hem mis. Er was in de Auralic een softwareupdate geweest en MQA was op de achtergrond gezet. Met de nieuwe update werden de MQA files geupsampeld. Dit zou beter zijn dat de MQA methode. De eigenaar was daar kwaad over... Nou gaan ze iets veranderen waarvoor ik juist dat apparaat gekocht heb!. Maar de upsampling kon wel uitgeschakeld worden waardoor waardoor MQA weer netjes naar de DAC van de Hegel 590 werd doorgegeven. Maar dan werd muziek in CD kwalieit ook niet meer geupsampeld. Of je zou die instelling telkens moeten veranderen.

 

Maar... hij was er nu niet meer zo zeker van of MQA wel zo veel beter klonk dan de upsampling. De vraag was dus, of ik eens mee wou luisteren.

 

Na eerst een track of 5 te hebben beluisterd in de standaard instelling (dus upsampling) werd deze uitgezet en konden we MQ beluisteren. Dat upsamplen doet de Auralic best wel goed, er wordt geupsampeld naar een veelvoud van de originele samplingfrequentie tot max. 384 kHz. Het vergelijk bestond dus uit MQA versus 352,8 kHz upsampling van de MQA files.Daar was wel degelijk verschil te horen. De MQA versie klonk dynamischer en sneller, de upsample versie dus wat saaier, maar wél met een breder stereobeeld. Ik zou hierbij toch de uitgepakte MQA versie kiezen.

 

Maar ja... dan wordt standaard CD kwaliteit ook niet meer geupsampeld, hoe klinkt dat dan? Dus een vergelijk tussen CD kwaliteit en upsampling daarvan. En daarna nog MQA versus CD kwaliteit. Echte high res hebben we niet beluisterd, Tidal kent namelijk geen high res en comprimeerd alles naar MQA.

 

De conclusie was voor mij uiteindelijk:

1. MQA, snel dynamisch, open en natuurlijk.

2. upsampling van CD kwaliteit. Iets minder snel en dynamisch, maar toch erg goed en ruimelijker.

3. CD kwaliteit. Weer op alle vlakken net een fractie minder. Niet veel, dus het zou ook heel goed aan de opnamekant verschillend kunnen zijn.

4. De geupsampelde MQA CD laag. Dit is wat de Auralic doet en klonk vlak, plat, maar wel ruimtelijker.

 

Het lijkt wel, dat MQA afgespeeld op CD kwaliteit minder laat horen dan de vergelijkbare CD. Alles hangt of staat dus bij hoe de opname gemanipuleerd. Maar dat wisten we al wel.

 

Maar wat hij eigenlijk zou willen, is een stand waarbij MQA 1:1 wordt doorgelaten en CD kwaliteit geupsampeld wordt. Maar dat kan kennelijk alleen door de settings telkens te veranderen. Niet handig gedaan van Auralic.

 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Hans van Liempd said:

Tidal kent namelijk geen high res en comprimeerd alles naar MQA.

 

Die twee dingen vormen precies de reden waarom ik van Tidal ben afgestapt. Hi-res kenden ze niet zo lang geleden nog wel.

Het probleem met die diensten is dat men daar precies doet wat men zelf wi en aan de klanten wordt niks gevraagd. Nu is het 48kHz MQA maar wat is het volgende maand?

MQA klinkt vaak helemaal niet slecht maar voor klassiek hoeft het voor mij niet of nog liever, helemaal niet.

 

Zou het iets te maken kunnen hebben met benodigde bandbreedte?

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Tubejack said:

Mooi verhaal Hans.  Is het niet mogelijk om die software update, terug te draaien? 

Die update is kennelijk automatisch gedaan. De gebruiker is computer-analfabeet. Hij heeft met de winkel contact gehad, maar die vonden de huidige software een verbetering. 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Hans van Liempd said:

Die update is kennelijk automatisch gedaan. De gebruiker is computer-analfabeet. Hij heeft met de winkel contact gehad, maar die vonden de huidige software een verbetering. 

Ik ben van mening dat de winkel het zou moeten kunnen oplossen, desnoods in overleg met Auralic zelf.

Zodat het in een volgende software update meegenomen kan worden of teruggedraaid.

 

https://support.auralic.com/hc/en-us/articles/206579677-Current-Device-Firmware

Hier staat ook een 7.1.1versie  Het kan ook zijn dat in de huidig 8.2 versie het al opgelost is.....   Iets voor de winkel...

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

26 minutes ago, Tubejack said:

Ik ben van mening dat de winkel het zou moeten kunnen oplossen, desnoods in overleg met Auralic zelf.

Zodat het in een volgende software update meegenomen kan worden of teruggedraaid.

 

https://support.auralic.com/hc/en-us/articles/206579677-Current-Device-Firmware

Hier staat ook een 7.1.1versie  Het kan ook zijn dat in de huidig 8.2 versie het al opgelost is.....   Iets voor de winkel...

Ik vrees, dat juist de 8.2 versie het probleem veroorzaakt. Die heeft Tidal Connect ingebouwd en is een paar weken oud. Daar zal wel wat mis zijn.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Tubejack said:

Dat kan, maar jij kent dan waarschijnlijk de mogelijkheden niet.  

 

Misschien kennen de "gebruikers" de onmogelijkheden niet?

 

Upsampling is een mooi voorbeeld. Het wordt gebruikt om digitale signalen te bewerken, zodanig dat aliasing producten niet in het hoorbare gebied terecht komen. Het onhoorbare gebied wordt bij het downsamplen en filteren weg geknipt. Als je het signaal echter niet bewerkt behoort bij een net uitgevoerd proces het ver schil tussen in en uit nul te zijn.

 

Upsampling kan op twee manieren. "Zero stuffing", je voegt een of meerdere nullen toe tussen de originele data totdat je de juiste sampling frequentie hebt bereikt. Interpolatie, je "verzint" nieuwe waarden tussen de tussen de originele data totdat je de juiste sampling frequentie hebt bereikt. Interpolatie kan op heel veel manieren. De eenvoudigste is lineair, ingewikkelder wordt het bij het gebruik van bijvoorbeeld bezier-curves om de tussenliggende data te genereren.

 

Kortom, wie weet er wat er in kastje x gebeurt als je op knopje y drukt?

 

@Duck-Twacy Het is inderdaad heel prettig om gewoon een CD in de speler te stoppen en op play te drukken en je verder nergens zorgen over te maken.

Edited by Seed7
Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, Kraus vonBentinck said:

Het probleem met die diensten is dat men daar precies doet wat men zelf wi en aan de klanten wordt niks gevraagd. Nu is het 48kHz MQA maar wat is het volgende maand?

 

Precies de reden dat ik niet van providers stream. Als iemand daar "iets" beter vind en er bandbreedte mee kan besparen zit ik met de gebakken peren. Ik ben liever onafhankelijk van de media-silo's en luister naar plaat, cd of gekochte data.

 

(Als artiest zou ik het ook niet accepteren dat er iets in een andere dan door mij geaccordeerde versie wordt gestreamd.)

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, Seed7 said:

Misschien kennen de "gebruikers" de onmogelijkheden niet?

Dat is fraaie. 🤭 

 

Maar dit geval lijkt me niet moeilijk.  Er moet gewoon  een berichtje naar Auralic via deze pagina https://support.auralic.com/hc/en-us/requests/new  dat de gebruiker niet blij is met de nieuwe software versie, omdat de oude voor hem handiger/beter functies zijn komen te vervallen.  Als er maar genoeg gebruikers gaan klagen, komt er "vanzelf" wel een nieuwe software versie. Daarnaast lijkt me Auralic als bedrijf serieus genoeg, om dit adequaat op te lossen. 🙋‍♂️

 

 

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Seed7 said:

 

Precies de reden dat ik niet van providers stream. Als iemand daar "iets" beter vind en er bandbreedte mee kan besparen zit ik met de gebakken peren. Ik ben liever onafhankelijk van de media-silo's en luister naar plaat, cd of gekochte data.

 

(Als artiest zou ik het ook niet accepteren dat er iets in een andere dan door mij geaccordeerde versie wordt gestreamd.)

Ongeloofelijk mee eens....  via streaming heb je geen enkele zekerheid van wat je binnen krijgt, nu en over een week of over een jaar en ben je dus geen baas over jouw muziek. Met platen en CD's kun je referenties opzoeken over een bepaalde mastering/uitgave en die aanschaffen (lekker voordelig nu met CD's in ieder geval). Streaming is leuk denk ik voor achtergrond radio en om nieuwe dingen te ontdekken en die later aan te schaffen op plaat.   MQA is een grote marketing grap geworden.

 

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Seed7 said:

 

Misschien kennen de "gebruikers" de onmogelijkheden niet?

 

Upsampling is een mooi voorbeeld. Het wordt gebruikt om digitale signalen te bewerken, zodanig dat aliasing producten niet in het hoorbare gebied terecht komen. Het onhoorbare gebied wordt bij het downsamplen en filteren weg geknipt. Als je het signaal echter niet bewerkt behoort bij een net uitgevoerd proces het ver schil tussen in en uit nul te zijn.

 

Upsampling kan op twee manieren. "Zero stuffing", je voegt een of meerdere nullen toe tussen de originele data totdat je de juiste sampling frequentie hebt bereikt. Interpolatie, je "verzint" nieuwe waarden tussen de tussen de originele data totdat je de juiste sampling frequentie hebt bereikt. Interpolatie kan op heel veel manieren. De eenvoudigste is lineair, ingewikkelder wordt het bij het gebruik van bijvoorbeeld bezier-curves om de tussenliggende data te genereren.

 

Kortom, wie weet er wat er in kastje x gebeurt als je op knopje y drukt?

 

@Duck-Twacy Het is inderdaad heel prettig om gewoon een CD in de speler te stoppen en op play te drukken en je verder nergens zorgen over te maken.

 

 

Even over upsamplen en digitaal en analoog.

 

Bij een digitaal audio signaal zonder filter  herhaald het audio spectrum zich rond veelvouden van de halve sample frequentie al of niet gespiegeld.  

Met een ideaal analoog filter zou je dit moeten wegfilteren zodat je deze spiegel frequenties (aliased frequenties) niet meer hoort.  Zo'n filter bestaat niet.

Met een truc van bij upsamplen nullen toe te voegen verschuift de halve sample frequentie zich als het ware naar een veel hogere frequentie.  Nu hoeft het analoge filter niet meer zo ideaal te zijn en zal bij de originele halve sample frequentie nog weinig van het filter te merken zijn.

Interpolatie ipv nullen geeft een theoretisch wat geleiderlijkere natuurlijkere overgang van de frequentie banden maar zal meer aliasing in lagere frequenites teweeg brengen  is naar mijn mening niet nuttig en maakt het alleen complex.   Het echte interpoleren wordt gedaan in het analoge domein filter.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Seed7 said:

 

@Duck-Twacy Het is inderdaad heel prettig om gewoon een CD in de speler te stoppen en op play te drukken en je verder nergens zorgen over te maken.

Vandaag een "oudje" uit 1995 voor €8 gerepareerd.  Met een snaartje en een nieuw lade tandwiel. Dat viel tandwiel letterlijk uit elkaar 

Het is een Rotel RCD-975.  Er zit een Philips CDM-9  loopwerk in dat razend snel reageert. Verrassend goed. :)

Link to comment
Share on other sites

On 14-4-2022 at 22:06, Tubejack said:

Vandaag een "oudje" uit 1995 voor €8 gerepareerd.  Met een snaartje en een nieuw lade tandwiel. Dat viel tandwiel letterlijk uit elkaar 

Het is een Rotel RCD-975.  Er zit een Philips CDM-9  loopwerk in dat razend snel reageert. Verrassend goed. :)

Dat is geweldig,  voor een paar euro's koop je geweldige CD spelers die vaak hetzelfde euvel hebben en gemakkelijk met instructies via youtube en een paar euro's richting China voor wat onderdelen te repararen zijn en de CD'tjes kosten niks tegenwoordig.

Link to comment
Share on other sites

Zo'n tandwieltje kun je bestellen via MarktPlaats.  Het is een mooie speler, met 2  Philips TDA-1305T dac's per kanaal.  Het bijzondere aan de TDA-1305T  dac is dat het voor kleine signaaltjes een 1bit dac is en voor grotere een 5bit's dac.   Je heb dus m.i. het voordeel van Delta sigma én Multibit.  Best wel bijzonder,  het klinkt in ieder geval uitstekend. :)   

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, Ivan10 said:

Hulde Hack, leuk om te lezen! 🙂

Leuk om te doen.  Maar wat een schroefjes moeten los  😅  Pssss zal ik een geheimpje vertellen. 🤫 Het klinkt zo goed, dat ik ernstig twijfel of het nieuwe nu wel zoveel beter is.  🙋‍♂️

Link to comment
Share on other sites

Ik hou het ook lekker bij CD en vinyl. Geen behoefte om nog een middel ernaast te hebben. Voordeel van CD is nu dat het voor hetzelfde geld gaat als in de jaren negentig vinyl. De onafhankelijkheid van alles is me ook al eens door het hoofd gegaan. 

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Mediator said:

Ik hou het ook lekker bij CD en vinyl. Geen behoefte om nog een middel ernaast te hebben. Voordeel van CD is nu dat het voor hetzelfde geld gaat als in de jaren negentig vinyl. De onafhankelijkheid van alles is me ook al eens door het hoofd gegaan. 

Onafhankelijk...? Je bent dan ook afhankelijk van de grillen van de muziekindustrie. Ik merk dat ook op Qobuz, er is zo weinig nieuw aanbod wat voor mij draaibaar is, dat ik wel eens denk... Blij dat ik die zooi niet gekocht heb. Maar er blijven wekelijks toch 2 a 3 albums hangen. En daarbij de oudere muziek die ik nog steeds ontdek.

En mochten Qobuz Deezer Tidal Spotify enz omvallen, dan heb ik altijd nog 60.000 tracks op de NAS en zo'n 500 CDs. 

 

Link to comment
Share on other sites

Niet met de muziek die ik al heb Hans. Kennelijk voelen we allemaal een drang om verbonden te zijn met internet en met steeds meer apparaten en onderdelen kan dat tegenwoordig ook. Ik voel die behoefte een stuk minder en soms ook helemaal niet. Twee manieren om

muziek te spelen is genoeg. Voordeel van CD is nu wel dat die haast voor niets over de toonbank gaan. 

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Mediator said:

Niet met de muziek die ik al heb Hans. Kennelijk voelen we allemaal een drang om verbonden te zijn met internet en met steeds meer apparaten en onderdelen kan dat tegenwoordig ook. Ik voel die behoefte een stuk minder en soms ook helemaal niet. Twee manieren om

muziek te spelen is genoeg. Voordeel van CD is nu wel dat die haast voor niets over de toonbank gaan. 

 

Mij maakt die verbondenheid weinig uit. Maar ik gebruik internet zeker wel. En iedereen mag gelukkig zelf bepalen wat hij doet. Ik ken ook mensen die alleen 78 toeren platen afspelen. Of alleen met oude radio's of oude taperecorders bezig zijn. Allemaal prima.

 

CD's kunnen dan wel goedkoop zijn, maar iets vinden wat de moeite waard is valt niet mee. Bovendien vind ik het zoeken in een groet verzameling lastig. Zo ken ik iemand met een verzameling van misschien wel 25.000 Lp's (ca. 50 strekkende meters) en bijna zoveel singles en CD's. En dan staat daar een oud stereotorentje om de boel af te spelen. Voor hem is het afspelen niet de hobby, maar het verzamelen. Ieder zijn hobby. Ik heb daar indertijd veel LP's gekocht. Hij hield niet van Jazz, dus die kon ik voor een prikje overnemen. Maar wat ik wou zeggen is, dat hij ondanks een nauwkeurig registratiesysteem de juiste plaat ook lastig kan vinden.

 

Ik kan dus alleen voor mezelf spreken. En dit bevalt me beter dan welke andere methode dan ook.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...