Jump to content

De avonturen van Robin en Jeroen in HiFi.


Jeroen Bakker
 Share

Recommended Posts

Deel 1: Cec vs. Luxman D-06u (& D-08u)

Robin (een vriend van mij) en ik zijn onlangs bij een audiowinkel in Den Haag geweest waar wij een prachtige en leuke (leerzame) privé demo mochten beluisteren. Het gehele verslag is te lezen op mijn website waar ik vanaf heden vaker 'onze' avonturen in hi-fi' wil gaan verwoorden.

Veel plezier: http://jeroenvanluikenbakker.nl/cec-vs-luxman/

Mvg.

Jeroen

 

Edit: Titel aangepast zodat er ruimte ontstaat voor 'verdere avonturen' .

Edited by Jeroen Bakker
Link to comment
Share on other sites

Allleen al met de versterkercombi ben je al meer dan 50.000 euro kwijt Jeroen, maar het is vast leuk om een keer te horen.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Ja leuk, lekker lang de duurste apparatuur laten demonstreren, koffie opzuipen en dan met een hoop kritiek de deur uitstappen.

Mag hopen dat Chattelin niet teveel tijd verdoet aan dit soort "klantjes" (uit de opmerking naderhand blijkt dat ze er het geld niet voor hebben).

Is nog ergens terug te vinden waar de heren nu zelf mee draaien?

Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, Arcman said:

Ja leuk, lekker lang de duurste apparatuur laten demonstreren, koffie opzuipen en dan met een hoop kritiek de deur uitstappen.

Mag hopen dat Chattelin niet teveel tijd verdoet aan dit soort "klantjes" (uit de opmerking naderhand blijkt dat ze er het geld niet voor hebben).

Is nog ergens terug te vinden waar de heren nu zelf mee draaien?

Dat is de negatieve insteek, waar m.i. de high-endhandel aan kapot gaat. De positieve is, dat Chattelin positieve aandacht krijgt en via deze omweg vroeg of laat mensen binnen krijgt die het wel kunnen betalen. Of beide heren toch besluiten daar wat goedkopers te gaan kopen. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Arcman said:

Mag hopen dat Chattelin niet teveel tijd verdoet aan dit soort "klantjes" (uit de opmerking naderhand blijkt dat ze er het geld niet voor hebben)

Reageer jij ook zo op audio-beursbezoekers? Daar lopen ook meer kijkers dan kopers.  En dat terwijl die jongens gewoon op leuke manier  hun mening geven over wat ze bij Chattelin gehoord hebben. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Arcman said:

Ja leuk, lekker lang de duurste apparatuur laten demonstreren, koffie opzuipen en dan met een hoop kritiek de deur uitstappen.

Mag hopen dat Chattelin niet teveel tijd verdoet aan dit soort "klantjes" (uit de opmerking naderhand blijkt dat ze er het geld niet voor hebben).

Is nog ergens terug te vinden waar de heren nu zelf mee draaien?

Beste Arcman,

 

ik ben het niet helemaal met je eens. ja het is een kritisch artikel, zeker met betrekking tot de D-06u (en ik ga er vanuit dat je met 'kritiek' dat bedoeld) , maar het is wel een eerlijk verslag. Ik ben van mening dat de D-06u een fantastische speler is maar in deze combinatie te kort schiet.

Als je vraagt waar ik zelf mee speel, dat kun je in mijn profiel terug vinden. Robin speelt met een Krell KPS 25SC, Krell 200 FPB, Transparent Reference bekabeling, en Wilson Audio Sabrina.

Ik denk dat je op basis van deze gegevens niet kunt zeggen dat wij geen serieuze klanten zouden zijn, uit de introductie kun je ook opmaken dat een van ons op zoek is naar een CD-speler of CD-loopwerk wat op zichzelf weer een indicatie mag zijn waarom meneer Chattelin zo vrij was ons te willen ontvangen. Dat wij niet over een nacht ijs gaan moge duidelijk zijn, hoop ik.

Mocht je vragen hebben, over de test, de set van Robin of mijn eigen set,  dan verneem ik die natuurlijk graag.

Link to comment
Share on other sites

 

2 hours ago, Arcman said:

uit de opmerking naderhand blijkt dat ze er het geld niet voor hebben

Ik neem aan dat je verwijst naar deze zin: "Het is altijd moeilijk om een enkele schakel in de muziek keten de schuld te geven van iets als je het gebruikte materiaal niet door en door kent, thuis beluisteren (als je het geld hebt) is dan ook een aanrader. "

Wat wij daarmee bedoelen is niet dat wij het geld niet zouden hebben, maar wat we wel bedoelden is dat je niet thuis moet luisteren als je het apparaat niet kunt kopen. Als je dat wel doet zou dat zonde zijn van alle energie die er is ingestopt om het apparaat bij je thuis te krijgen en als het weer weg is je misschien niet meer van je eigen set kunt genieten omdat je hebt gemerkt hoeveel het 'beter' zou kunnen zijn.

Wellicht een goed aandachtspunt omdat dat nog even te verduidelijken in de tekst.

edit: Aangepast in voetnoot 10.

Edited by Jeroen Bakker
Link to comment
Share on other sites

Het lijkt mij eigenlijk beter dat je een topictitel verzint die wat algemener is, en dan per bezoek/recensie/verslag een nieuw gewag ervan plaatst. Ongeveer zoals Ivan doet met de agenda.

Link to comment
Share on other sites

26 minutes ago, mumsoft said:

Het lijkt mij eigenlijk beter dat je een topictitel verzint die wat algemener is, en dan per bezoek/recensie/verslag een nieuw gewag ervan plaatst. Ongeveer zoals Ivan doet met de agenda.

Dat lijkt me een uitstekend idee, ik zal het noemen naar de titel van de, hopelijk, reeks verhalen. De avonturen van Robin en Jeroen in HiFi.

Link to comment
Share on other sites

Yep, avonturen etc is veel beter. Moet er wel wat te avonturen zijn, maar een begin is er al. Jullie mogen ook t.z.t. hier eens komen bivakkeren trouwens, of ga eens langs bij Cock in R'dam. Avontuur beleef je waar anderen niet durven komen.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, vintagemod said:

Arcman uitspraken klopt,Chattelin moet het hebben van de kakkers ,dat is ook hem zijn doelgroep ,dat is ook met Rapsodie Hilversum ,dat de mensen met een een bijna lege beurs kunnen meegenieten is mee genomen.

Maar is dat niet een arrogante verheerlijking die dure apparaten ,mij zeg het niks ,en op zo,n show ben ik naar 10 minuten weg ,waarom ,zoveel geld en doen niks aan acoustic,,voor mij is het kakergedrag ,kijk mij ,kijk mij.

En de vraag is het wel zo goed,mooie kast mooie design versterker en dure prijs ,waar mensen zich kunnen aan opgeilen dat snap ik niet. 

En over Krell gesproken de eerste was de beste op apogee bij Theo in Amsterdam ,maar ja dat was vroeger.

 

mvg wol

Dag Wol,

Je hebt natuurlijk een punt als je aangeeft dat bedrijven zoals Rhapsody en Chattelin het qua verkoop moeten hebben van mensen met een diepe beurs, maar ook de iets minder diepe beurs wordt bij deze bedrijven wel gerespecteerd. Natuurlijk heb je van die mensen die iets willen hebben omdat de 'buurman' het ook heeft, maar deze winkels verkopen echter ook goedkopere producten, soms hebben ze zelfs ook leuke occasions. Het gaat op dit niveau, als je daarvan mag spreken, over muziek en vrijwel nooit over wat het kost. Ik ken zowel meneer van Dalen als meneer Chattelin en beide zijn echte muziek liefhebbers en dat is wat er compromisloos bovenaan staat.

 

Dat Chattelin niets aan accoustiek doet zou ik niet zeggen, ze werken intensief samen met Acoustic Matter (een bedrijf van meneer van Leliveld). Robin en ik zijn ooit in een muzikaal accoustisch dramatische demo kamer geweest die meneer van Leliveld helemaal tip top in orde heeft gemaakt, dat was bijzonder indrukwekkend.

 

Ik kan geen zinnig woord zeggen over de 'eerste' Krell, daar ben ik te jong voor ;-). Wel kan ik zeggen dat de Krell's die ik heb gehoord bijzonder indrukwekkend zijn maar dat er na het vertrek van meneer D'Agostino bij Krell ook een weg naar beneden is gevonden (overigens ken ik het moderne Krell verder niet bijzonder goed). Op de X-fi van dit jaar was ik bijzonder onder de indruk van de D'Agostino/Wilson combinatie. Een godsvermogen aan materiaal en naar mijn idee de beste combi van de beurs maar ik sprak ook mensen die dat juist helemaal niets vonden.

 

Ik durf zeker te zeggen dat niet alles wat een hoop geld kost ook daadwerkelijk de moeite van het aanschaffen waard is. Veel heeft ook te maken met je persoonlijke muzikale voorkeur. Maar er zijn merken die duur zijn om het duur-zijn, - ik herinner mij een [x] miljoen kostende mini versterker die alleen maar zo duur is omdat het is ingelegd met dure 'steentjes' maar qua geluidsprestatie niet ver lijkt te komen-.  Aan de andere kant zijn er veel mensen die totaal 'verlieft' zijn op het luidspreker merk 'Magico' terwijl ik persoonlijk er geen cent aan zou uitgeven. 

 

Nog even over audio beursen, ik kan me heel goed inleven waarom je soms zo snel weg bent, vorig jaar op de X-fi kregen wij de kans om voor het eerst (voor ons) naar Avantgarde (hoorn speakers) te luisteren, de meneer die de demo deed speelde echter zo hard dat mijn oren pijn deden, dus moest ik echt de ruimte verlaten. Dit jaar hebben we het bij de Avantgarde iets beter uitgehouden, ik begreep dat ze er meer commentaar op hadden gekregen. Het is mijn ervaring dat voor veel mensen die dergelijk demo's geven 'hard' soms synoniem is voor 'beter', wat natuurlijk helemaal niet waar is. Ook vorig jaar op de X-fi was er een demo met de B&W 600 serie (luidspreker) die man wist het te presteren om het geluid van de trillende planvont platen 'het beste laag' te noemen dat de speaker kon voortbrengen, u begrijp dat wij ons best moesten doen om niet in lachen uit te barsten. 

Mvg.

Jeroen

 

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, mumsoft said:

Yep, avonturen etc is veel beter. Moet er wel wat te avonturen zijn, maar een begin is er al. Jullie mogen ook t.z.t. hier eens komen bivakkeren trouwens, of ga eens langs bij Cock in R'dam. Avontuur beleef je waar anderen niet durven komen.

Ja, wij moeten nog steeds een keer bij je langs komen, het is al weer een paar jaar geleden dat je bij mij was.

Zag ik niet dat onlangs iemand nog bij Cock geweest was en een mooi verslagje had gemaakt? Ik heb het net van de week gelezen hier ergens op het forum. Iets over de doorontwikkeling van een platenspeler en een foto met een oranje stoel met saxofoon, als ik het me goed herinner. Dat was een leuk verslag.

Link to comment
Share on other sites

Altijd leuk om mooie verhalen te lezen.
Prijs vind ik niet zo belangrijk als je gaat om het luisteren.
Ik vraag mij af of de recencie dezelfde zal zijn als je het daadwerkelijk wilt kopen.
De gunfactor doet ook mee denk ik.
Een recencie kan een leidraad zijn maar ook niet meer dan dat.



 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Jeroen Bakker said:

Ja, wij moeten nog steeds een keer bij je langs komen, het is al weer een paar jaar geleden dat je bij mij was.

Zag ik niet dat onlangs iemand nog bij Cock geweest was en een mooi verslagje had gemaakt? Ik heb het net van de week gelezen hier ergens op het forum. Iets over de doorontwikkeling van een platenspeler en een foto met een oranje stoel met saxofoon, als ik het me goed herinner. Dat was een leuk verslag.

Ongetwijfeld van Ivan. Ik ben met Rob(x) al een aantal maal bij Cock geweest. Hij weet, met zijn kennis van electronica èn muziek de weg van de stroom zo kort en schoon mogelijk te maken (nanotubekabels ^_^), en dat hoor je. En hij blijft bezig, probeert steeds iets nieuws. Er zijn heel wat mensen hier die hun dure spulletjes hebben verruild voor het een en ander van Cock.

Ik heb een ander verhaal te vertellen, het raakt dat van Cock zeker. Kan me nog goed mijn bezoek aan jou (jullie, ik dacht, gut, een vriendenstel?) te herinneren, de berg muziek in de kasten, en het megagrote scherm voor video's. Een Japanse muziekfilm.

Link to comment
Share on other sites

58 minutes ago, Groovy said:

Ik vraag mij af of de recencie dezelfde zal zijn als je het daadwerkelijk wilt kopen.
De gunfactor doet ook mee denk ik.
Een recencie kan een leidraad zijn maar ook niet meer dan dat.



 

 

1) Ja, in het geval van kopen zal onze recensie het zelfde blijven, zeker omdat een van ons daadwerkelijk de CEC thuis gaat beluisteren (dat gaat vandaag gebeuren) met de intentie om te kopen. 

2) Gunfactor is belangrijk, maar daarachter gaat een stukje vertrouwen schuil die je met je verkoper opbouwt.

3) Een recensie is inderdaad een leidraad, zoveel oren zoveel verschillende meningen. Maar er zijn tal van recensies en reviews te vinden van zowel de CEC als de Luxman, veel positief maar enkele minder positief.

 

Het is ook geen zins de bedoeling geweest om negatief te zijn over welk product dan ook, maar wel kritisch en, naar onze oren, eerlijk. Mocht er echt iets negatiefs instaan, dan zou ik het fijn vinden als dat even word aangewezen dan kan ik nog eens kijken of onze boodschap correct overkomt. Ter informatie: Ik heb, overigens, zowel meneer van Leliveld als meneer Chattelin de kans gegeven het stuk voor plaatsing te lezen, aan te vullen en commentaar te leveren.

 

Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, mumsoft said:

Ongetwijfeld van Ivan. Ik ben met Rob(x) al een aantal maal bij Cock geweest. Hij weet, met zijn kennis van electronica èn muziek de weg van de stroom zo kort en schoon mogelijk te maken (nanotubekabels ^_^), en dat hoor je. En hij blijft bezig, probeert steeds iets nieuws. Er zijn heel wat mensen hier die hun dure spulletjes hebben verruild voor het een en ander van Cock.

Ik heb een ander verhaal te vertellen, het raakt dat van Cock zeker. Kan me nog goed mijn bezoek aan jou (jullie, ik dacht, gut, een vriendenstel?) te herinneren, de berg muziek in de kasten, en het megagrote scherm voor video's. Een Japanse muziekfilm.

Ja dat was gezellig. Ik weet nog dat de test met de ELP 'Pictures' een beetje in het water viel door dat er iets met de voorbereiding mis was gegaan. Zelf had je ook een indrukkende cd met 'geluiden' bij je, ik weet niet meer precies wat het was.

Die 'berg' is inmiddels verder gegroeid naar zo'n 2600 geluiddragers maar dat was alleen mijn 'berg', de berg van Robin is wat groter maar samen komen we op zo'n 6.000 geluidsdragers uit.

Heb jij nog mijn B&W-tjes gehoord of had ik toen al de Wilsons staan? Hoe dan ook, ik zal binnenkort als ik van het najaar/winter tijd heb weer wat foto's van mijn set maken, er is namelijk eea veranderd in huis, waar door het allemaal wat ruimer is geworden.

Link to comment
Share on other sites

Dag Jeroen, wat je precies had staan weet ik niet zo goed meer, denk de Wilsons. Ik let niet zo erg op spulletjes en type-aanduidingen. Die cd zal wel die ene van de Baka people zijn geweest, dat was/is een lievelings-cd van me om een set nader te leren kennen.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Jeroen Bakker said:

Het is ook geen zins de bedoeling geweest om negatief te zijn over welk product dan ook, maar wel kritisch en, naar onze oren, eerlijk. Mocht er echt iets negatiefs instaan, dan zou ik het fijn vinden als dat even word aangewezen dan kan ik nog eens kijken of onze boodschap correct overkomt. Ter informatie: Ik heb, overigens, zowel meneer van Leliveld als meneer Chattelin de kans gegeven het stuk voor plaatsing te lezen, aan te vullen en commentaar te leveren.

Duidelijk.
Ik was trouwens niet op zoek naar iets negatiefs.

 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...