Jump to content

X-Fi 2018


carl
 Share

Recommended Posts

Even een korte foto impressie:

540.jpg

 

540.jpg

 

540.jpg

 

540.jpg

 

540.jpg

 

540.jpg

 

540.jpg

 

540.jpg

 

540.jpg

 

540.jpg

 

540.jpg

 

540.jpg

 

540.jpg

 

540.jpg

 

De hoogtepunten van zaterdag (willekeurige volgorde) naar mijn mening:

- Very Fine Solutions

- Daudio

- Pink Faun

- Harmony Audio

 

Wat mij opviel is dat in tegenstelling tot vorig jaar een aantal gevestigde (grote) namen ontbraken. Wat wat meer ruimte overliet voor de wat kleinere onbekende. Een positieve ontwikkeling als je het mij vraagt.

Ook opvallend... er stonden er een paar die wat mij betreft toch maar eerst even terug moeten naar de tekentafel ;-)

Link to comment
Share on other sites

Ook ik ben gisteren, zoals de laatste jaren gebruikelijk, naar de X-fi geweest, samen met een audiovriend. Leuke dag gehad. Wat opviel was dat er veel nieuwe kleine merken te zien en te horen waren. Wat blijft opvallen is dat de meeste deelnemers niet echt een leuke demo met uitleg geven, maar domweg muziek of herrie laten horen. Geen echte demo met uitleg waarom ze op de X-fi staan, wat zo bijzonder is aan hun apparatuur en waar we naar luisteren. Een enkeling uitgezonderd. Jammer en een gemiste kans. Je wil op zo'n dag toch vermaakt worden. Soms lokte een vraag van ons wel een reactie uit. In een klein kamertje bleek bij navraag dat we naar werelds beste element (Fuuga) luisterden. Kijk, daar heb je wat aan!.

Hoogtepunten wat mij betreft, Illumnia, Aspera met YG Acoustics, Audiotweaks (met fraaie lp met orgel en contrabas), Boenicke (klein maar fijn) en Live Fidelity (Bastanis open baffle en Silvercore buizenamps). Trouwens er waren veel open baffles te zien en horen (trend van 2018). 

 

Edited by audiovorden
Link to comment
Share on other sites

Volgens Jack luister ik toch niet. Desondanks heb ik mijn best gedaan om naar de diverse modellen te kijken :D  Ik heb verschillende leuke dingen “gezien” samen met George met wie ik voor het grootste  deel van de show ben opgetrokken. We hebben daar vaak van luisterpositie gewisseld want dat scheelt meestal toch wel een “slok op een borrel”. En dan hebben we het nog niet over de invloed van de streaming die vaak wordt gebruikt bij demo’s.

Het nieuwe Spaanse merk Kroma vond ik toch wel interessant. Hoewel de twee grotere modellen heel veel controle hadden vond ik de monitor eigenlijk veel muzikaler klinken en ook voor wat betreft controle niet zo veel voor  zijn broeders onderdoen. Ik zou eigenlijk nog eens goed naar stemmen op deze speakers willen luisteren want ik miste toch iets (een zekere gloed) bij Harry Bellafonte. Ook mooi deze LS  op buizen immers een hoog rendement. Bij ATC hebben we ook lang geluisterd naar verschillende modellen en naar lekker stevige muziek. Ik ga het nog opzoeken maar de LS die eruitzagen als ware ze 40/50 jaar geleden ontwikkeld klonken toch wel heel erg goed. George vond ze erg lijken op zijn oude Infinitys. Marco was er ook en heeft meestal het beste geluid van een show, maar deze keer niet. Die grote JBL klonen heb ik toch echt veel en veel beter gehoord. Hij gaf het volmondig toe want de ruimte waar hij al jaren in demoden was aanzienlijk verbouwd inclusief een kelder eronder. Hij heeft me verteld hoeveel hij voor de ruimte betaalde en ik voelde helemaal met hem mee. Daudio daarentegen vond ik daarentegen echt heel prima klinken. Wat wil een mens eigenlijk meer? Er waren natuurlijk veel andere leuke dingen waar ik de naam van ben vergeten, als ik er weer op kom laat ik het horen. PS Ilumnia en Tobian LS en de verzameling Luxman versterkers. Heb een leuk boekje meegenomen over de historie van Luxman.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Wat mij opviel, waren de soms idiote prijzen. €21000 voor setje Goldmund spreeuwenkastjes en €35000 voor een paartje actieve luidsprekertjes. Het lijkt wel of de prijzen elk jaar verdubbelen. Ik ga in ieder geval dergelijke bedragen niet uitgeven. Wanneer staat de importeur op, die met redelijke prijzen toch fatsoenlijke sets bouwt. Het lijkt me toch mogelijk om voor bv €7000,-, iets fatsoenlijks te bouwen. Zeker nu het gros uit China en omgeving komt. 

Positieve uitschieters qua klank vond ik b.v. Wilson Audio (set ca. €300.000), Gato, Lyravox (25000,-) en Kroma. 

Negatieve: Goldmund en Yamaha. Bij veel sets was het geluid versmeerd en klonk er baggerlaag. Ik begrijp dat het lastig is om het in die kamers goed te laten klinken en ben blij dat er de moeite wordt gedaan om dit evenement mogelijk te maken. Wat ik niet begrijp, dat de demogevers dan net doen of het toch prima klinkt. Horen ze dat echt niet? 

Verder, heel leuke dagen gehad en veel bekenden gesproken. 

Link to comment
Share on other sites

Helaas hebben we elkaar maar even kort gezien Hans, dat moeten we een keer overdoen. Ik ben het verder met je eens. Als iemand  de ruimte waarin hij  demonstreert niet goed kent, kan hij “voor het geval dat het laag niet klinkt” ook wat kleinere LS meenemen. Dan liever wat minder maar wel goed laag.  Ik snap trouwens toch niet wie al die bakbeesten in de huiskamer wil, mijn vrouw in ieder geval niet.Zou voor die grote LS nu veel markt zijn ? De gemiddelde huiskamer in NL is echt niet zo groot.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Leuke show. Veel moois maar ook enorme tegenvallers bv Verity luidsprekers met eigen Verity versterking, niet om aan te horen.

Voor mij mooiste van de show Zanden versterking met Kroma audio luidsprekers.  

540.jpg

 

Of toch Wilson met D,agostino 😏

Link to comment
Share on other sites

Ik ben zaterdag geweest, samen met Cock: altijd gezellig én leerzaam. Echt druk was het niet; nergens volle gangpaden of dichte kamerdeuren: op zich wel prettig natuurlijk. Wat ons opviel dat er (althans voor ons) nauwelijks 'nieuws' te zien en te horen was. Daarbij moet worden opgemerkt dat streamen en zo niet 'ons ding' is: we hebben er niet naar gezocht en gekeken, dus wellicht dat we op dat gebied wat hebben gemist. Wel uitgebreid gesproken (nou ja, Cock dan) met Jef Nuyts, die samen met zijn broer de Ilumnia-speaker heeft ontwikkeld. Via een elektromagnetische ophanging is de midden/hoog-conus niet meer mechanisch verbonden met de kast. Eenzelfde gedachte is ook toegepast in de lijnbronnen (Statements) van Sonore, waarbij de conus vrijwel volledig is losgesneden van de ophanging. Het bleek dat Jef en Cock behoorlijk dezelfde ideeën hebben over de ideale speaker. De gedemonstreerde Ilumnia-speakers lieten wel de potentie horen, maar het kwam er nog niet uit: teveel kastkleuring in het laag. Maar volgens Cock komt dat op termijn wel goed. 

Edited by Ove Rickland
Link to comment
Share on other sites

Goedemorgen audio/muziek liefhebbers,

Ik ben gister (zondag) wezen kijken/luisteren samen met Katharina.

Veel gezien en natuurlijk gehoord en MIJN OREN waren speciaal gestreeld door 2 opmerkelijke luister sessies.

De eerste was de ruimte waar de Ferrari rode Alluxity Media One set stond te spelen en dan met name de luidsprekers van Audio Solutions Fogaro (model M of L) waren een magnifieke combinatie met deze bronnen. 

Afbeeldingsresultaat voor alluxity media one

Afbeeldingsresultaat voor audio solutions figaro l

 

De tweede verrassing was het vernieuwende luidspreker concept van Ilumnia. De ruimtelijkheid wat deze speaker voortbracht heb ik nog niet eerder bij welke dan ook gehoord. een opmerkelijk (technische) design en ook nog een behoorlijke WAF.

Gerelateerde afbeelding

Verder was het allemaal een beetje van hetzelfde.

Heb nog een intro van een Amerikaan (volgens mij Bill McKiegan) bij Wilson en d'Agostino aangehoord en het eerste demo nummer met een Amerikaans fanfare korps en dat moest geweldig klinken, nou MIJN OREN hoorden veel behalve dat. De nadruk werd gelegd op een giga pauken slag welke in de demo te horen was, maar dat was dan ook het enige wat een beetje indruk maakte. Nee, sorry, niet het enige want wat natuurlijk ook indruk maakte was de verschijning van de imposante  Wilson Alexx ( $ 109.000,oo per paar) luidsprekers en natuurlijk de gelikte apparatuur van d'Agostino de Momentum monoblok. Volgens die Amerikaan waren ze bij d'Agostino de eerste welke gebruik maakten van koper als koelsegmenten in hun versterkerlijn, nou dat kan ik weerleggen want ik heb ooit een Jungson JA-88D/09 gehad en deze had (en ik citeer): Unique designed heat sink: 1.8 sq m copper radiator.

Aan het einde van de dag, thuisgekomen, en daar in onze eigen luisterruimte ook nog even heerlijk genoten van onze eigen set. Ik denk dat gewenning ook een bepalende factor is hoe men geluid ervaart.

Groeten,

Marcel

 

 

Link to comment
Share on other sites

Dat nummer van die Amerikaan was inderdaad niet de handigste keuze. Wanneer je wil laten horen hoe een grote trom klinkt, kun je beter een grote trom laten horen, of op de grote Tannoy speakers (vond ik de speakers met het beste LAAG). Indrukwekkend was het op de Wilsons wél, maar ook te scherp op het koper. De stukken die Michael draaiden, kwamen veel beter uit de verf. Mooi, dat dergelijke grote luidsprekers ook gevoelige nummers zo goed kunnen weergeven.  

Link to comment
Share on other sites

Dat nummer met die knallende trom heb ik ook gehoord. Duurde mij wel wat te lang voordat die Amerikaan klaar was met zijn reclameverhaal. Zaten ook nog onwaarheden in ook. Bijv. dat koper nooit gebruikt wordt omdat het te snel oxydeert. Na dat verhaal en dat nummer had ik het wel gehoord. Dezelfde conclusie als die van Hans. Ik heb de betere nummers dus niet gehoord. Met zulke lange intro's jaag je mensen -die nog meer willen zien- de zaal uit.

Groet,

Leobus

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, vintagemod said:

jammer dat ik zaterdag niet aanwezig was ,ik had hem :Dtoch eens flink de oren gewassen.

Hoi Wol wat fijn dat je er weer bent. Je bent nog steeds van harte welkom om in Rotterdam thuis bij Cock zijn oren te komen wassen. Bijzonder dat je net op een andere dag de show bezoekt, dan Cock. Hoe zou dat toch komen? Bijzonder.

Excuus @Sodejuu, ik zal de forumtrol niet meer voeren. Maar hij is zo schattig, onze Wollie Bollie. Ik heb nu wel zin in een cursus breien gekregen. 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, vintagemod said:

Cock moet wel eens leren bronvermelding te plaatsen,jammer dat ik zaterdag niet aanwezig was ,ik had hem :Dtoch eens flink de oren gewassen.

mvg wol

Cock was ook naar jouw op zoek... heb je die breeeeeeeeeeeeeeeeeede schouders wel eens gezien?

:o;)

Link to comment
Share on other sites

Ik denk niet dat Cock ontkent dat hij zich laat inspireren door anderen. Hij zegt juist altijd dat hij heel veel leert uit oude bladen. Zijn verdienste zit juist in de toepassing van vergeten ideeen en originele implementatie.

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, carl said:

Ik denk niet dat Cock ontkent dat hij zich laat inspireren door anderen. Hij zegt juist altijd dat hij heel veel leert uit oude bladen. Zijn verdienste zit juist in de toepassing van vergeten ideeen en originele implementatie.

Het is volgens mij een combinatie van beide: ik heb dat ook in mijn vakgebied. Een enkele keer kom je in oude (vak)literatuur een idee/toepassing/detail tegen dat je direct kunt gebruiken. Maar meestal brengt oude literatuur je wel op nieuwe ideeen en gedachten. Volgens mij gaat dat bij Cock net zo.

Edited by Ove Rickland
Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, vintagemod said:

Heb jij mijn brede rug eens gezien :D

Ik denk dat het iets word eind dit jaar mischien op een show bij Marco

mvg wol

Het is zeker een mirakel dat jullie elkaar niet gezien hebben. Hier moet opzet in het spel zijn geweest. Dat kan gewoon niet anders. Of de Cock cheer ladies hebben broddelwerk afgeleverd, dat kan ook...  :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Ove Rickland said:

Het is volgens mij een combinatie van beide: ik heb dat ook in mijn vakgebied. Een enkele keer kom je in oude (vak)literatuur een idee/toepassing/detail tegen dat je direct kunt gebruiken. Maar meestal brengt oude literatuur je wel op nieuwe ideeen en gedachten. Volgens mij gaat dat bij Cock net zo.

Het getuigt van goed verstand om terug te kijken. Zouden er meer moeten doen.

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Pjotr said:

Het is zeker een mirakel dat jullie elkaar niet gezien hebben. Hier moet opzet in het spel zijn geweest. Dat kan gewoon niet anders. Of de Cock cheer ladies hebben broddelwerk afgeleverd, dat kan ook...  :rolleyes:

Pure speculatie van jouw kant, Pjotr. De uitnodiging staat nog steeds voor een middag luisteren in Rotterdam.

Edited by Ivan10
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...