Jump to content

Scheidingstrafo.


Groovy
 Share

Recommended Posts

Enige tijd geleden had ik hier een power supply (regenerator)staan van Hanze hifi,dat was een hoorbare verbetering qwa stereobeeld en het onderscheiden van instrumenten.
Roger was daar ook bij,en ook een kennis van mij die een scheidingstrafo mee had gebracht. Daar klonkt het ook gedefinieerder mee zij het wat minder dan de power supply.
Ik verwacht dus een kleine verbetering.
Nu weet ik niet of er tussen scheidingstrafo's zodanig veel kwaliteitsverschil is wat de een beter maakt dan de ander.

Link to comment
Share on other sites

Het hangt natuurlijk af van de mate van netvervuiling. Hier bleek dat met een goede aarding de trafo's overbodig waren. Ook was er zonder trafo meer dynamiek dan zonder.

Bij zonnig weer heb ik tegenwoordig wel last van trafobrom in de voorversterker. Maar op het dak van m'n buurman liggen dan ook 14 zonnecellen (aanbieding mediamarkt). De regeling daarvan verdenking ik nu als oorzaak van de netvervuiling of dit met een scheidingstrafo is op te lossen weet ik niet. Met minder zon is de boel stil.

Link to comment
Share on other sites

Ik zit wel vlakbij de kanaalzone waar industrie gevestigd is.
Geen idee of dat hier het netwerkt vervuild.
De buurman zal wel blij zijn met zijn zonnepanelen die zo zag ik op het nieuws zomaar door oververhitting in brand kunnen vliegen.
Hmm Mediamarkt als tussenpersoon bij zonnepanelen:rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

24 minutes ago, Hans van Liempd said:

Met minder zon is de boel stil.

Het leven van een audiofiel gaat niet over rozen Hans. Ik weet eigenlijk niet hoe zo’n zonnepaneel werkt. Zit er dan een trafo op het dak?

Link to comment
Share on other sites

Kom kom, zat boeren en tuinders die ze wel willen, industrieën ook, dus er is eerder sprake van een win-win situatie. Of het ooit aan mijn kant ook winst gaat opleveren is nog wel een dingetje.

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, carl said:

Het leven van een audiofiel gaat niet over rozen Hans. Ik weet eigenlijk niet hoe zo’n zonnepaneel werkt. Zit er dan een trafo op het dak?

Een zonnecellen leveren gelijkspanning. Daar wordt middels een omvormer wisselstroom van gemaakt. De bedoeling is natuurlijk een mooie sinus die gelijk loopt met het net. Maar in werkelijkheid wijkt dat nogal eens af. Met als gevolg netvervuiling.

Link to comment
Share on other sites

Voor heeft wel mijn voorkeur, maar blijft de stroom dan ook schoon als dat door het stekkerblok gaat.
Ik ga beide proberen.
Direct op een apparaat is denk ik het beste.

Link to comment
Share on other sites

Alle 3 de dt's op een stekkerblok dat op de scheidingstrafo zit.
Stemmen klinken op het eerste gehoor duidelijker.
Stereobeeld is wat ruimtelijker.
Nog even in laten werken.
Eerste gewin is kattengespin:)
Maar ik weet nu al dat de trafo in de set blijft.

Link to comment
Share on other sites

Peter, leg eens uit. Een draaitafel draait, heeft stroom nodig daarvoor, en liefst stabiele stroom. Dat snap ik nog wel. Maar die stroom gaat niet door of langs het element, dat is zijn eigen stroombronnetje. Dus daar kan het geen invloed op uitoefenen, tenzij je ook de voorversterkers (phonopré's) van die scheidingstrafo-stroom voorziet. Of niet soms?

Bedoel je dus dat het stereobeeld ruimtelijker is door het betere draaien of ook door de betere voeding van de phonopré's?

Link to comment
Share on other sites

Door de schonere voeding denk ik.
De dt's zitten op een stekkerblok dat aan de trafo hangt.
De trafo hoeft niet persé op de vv aangesloten te zijn,maar misschien is het dan nog beter.
Dat ga ik eens testen.
Een tijd geleden had ik de dt op de Power Supply (regenerator)van Hanze Hifi aangesloten dat gaf een aanmerkelijke verbetering betreft detail en ruimtelijkheid.
Dat is bij deze scheidingstrafo minder maar nog steeds de moeite waard.
 

Link to comment
Share on other sites

On 4-8-2018 at 2:27 PM, Groovy said:

Alle 3 de dt's op een stekkerblok dat op de scheidingstrafo zit.
Stemmen klinken op het eerste gehoor duidelijker.
Stereobeeld is wat ruimtelijker.
Nog even in laten werken.
Eerste gewin is kattengespin:)
Maar ik weet nu al dat de trafo in de set blijft.

In alle mij bekende settings met scheidingstrafo's was sprake van bovengenoemde verbeteringen.

Niettemin werd de trafo er in alle gevallen na een tijdje toch weer tussenuit gehaald, omdat de afname van dynamiek en het klinische (gepolijste) geluidskarakter gingen tegenstaan. Je hoort zoiets het beste als je na een maand of drie weer eens gaat luisteren naar de set zonder de scheidingstrafo.

Link to comment
Share on other sites

53 minutes ago, thingman said:

In alle mij bekende settings met scheidingstrafo's was sprake van bovengenoemde verbeteringen.

Niettemin werd de trafo er in alle gevallen na een tijdje toch weer tussenuit gehaald, omdat de afname van dynamiek en het klinische (gepolijste) geluidskarakter gingen tegenstaan. Je hoort zoiets het beste als je na een maand of drie weer eens gaat luisteren naar de set zonder de scheidingstrafo.

Groovy gebruikt de trafo alleen als voeding voor de draaitafelmotoren. Ik denk dat dit dan toch anders is.

Link to comment
Share on other sites

Door de schonere stroom/spanning is de gelijkloop van de platenspeler beter. Als de gelijkloop beter is, hoor je meer detail en is de afbeelding preciezer. Je kunt het resultaat (niet de werking) vergelijken met het verschil tussen een gewone platte tv en een OLED. De laatste geeft een strakker beeld.

Link to comment
Share on other sites

Voor de technische mensen.
Uiteraard gegoogeld en de meningen zijn verdeeld.
Klik op een vlag.

MUUNTOSÄHKÖ OY - TRAFOX | Niittylänpolku 4 PL 10 00621 Helsinki | p. 0207 933 700 | sales@trafox.   
Edited by Groovy
Aanvulling.
Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, mumsoft said:

Peter, leg eens uit. Een draaitafel draait, heeft stroom nodig daarvoor, en liefst stabiele stroom. Dat snap ik nog wel. Maar die stroom gaat niet door of langs het element, dat is zijn eigen stroombronnetje. Dus daar kan het geen invloed op uitoefenen, tenzij je ook de voorversterkers (phonopré's) van die scheidingstrafo-stroom voorziet. Of niet soms?

Bedoel je dus dat het stereobeeld ruimtelijker is door het betere draaien of ook door de betere voeding van de phonopré's?

Die schonere stroom is voornamelijk van invloed op de draaisnelheid, die wordt daarmee constanter. Minder fluctuaties dus in de snelheid en daarmee ook minder fluctuaties in de toonhoogte van de afgespeelde muziek. Dat geeft meer rust in het geluid. Maar zo te lezen bevalt niet iedereen dat...

Edited by Pjotr
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...