Jump to content

Audio in Indonesia


pjotr27
 Share

Recommended Posts

Sinds anderhalf jaar woon ik in Indonesië. Voordat we hierheen verhuisden heb ik goed nagedacht over mijn stereo. Ga ik wat meenemen, wat dan? Of ga ik in Indonesië een nieuwe set aanschaffen. Na goed nagedacht te hebben besloten we de meeste spullen van mijn set te verkopen en iets "handzamers" mee te nemen. Op dat moment wisten we niet hoelang we in Indonesië zouden blijven. Bovendien had ik wel een hele uitgebreide set. Musical Affairs Grand Crescendo luidsprekers / Sun Audio 500 voorversterker / Sun Audio 2A3 monoblokken / CEC TL2 cd loopwerk / Metrum Pavane dac / Metrum Aurix hoofdtelefoonversterker / Thorens 147 Jubilee platenspeler.

Op de luidsprekers en platenspeler na heb ik alles verkocht en vervolgens een Devialet 200 gekocht. Die past prima in de koffer en kon ik gewoon zelf meenemen. Bovendien is de controle op de luchthaven wel heel beperkt, niemand weet daar de waarde van zo'n blikken doos. Verder kocht ik 2 WLM Stella monitor luidsprekers die ik heb verstuurd. Samen met mijn Macbook Pro met daarop Roon moest het voorlopig wel genoeg zijn dacht ik.

Zonder veel problemen alles hier opgesteld, geen gezeur gehad met de douane en het 1e halfjaar heerlijk muziek geluisterd. De stad (2,5 miljoen mensen) heeft helaas geen hifi-winkel. Toen ik van een Indonesische vriend hoorde dat er in november in Jakarta een hifi beurs zou worden gehouden was dat een mooi moment om samen met mijn vrouw heen te gaan. Tot mijn verbazing stonden er serieus goede sets te spelen, de duurste set kostte meer dan 500.000 euro. Met een bevriende audio-importeur zijn we de beurs rondgegaan en hebben diverse demo's gehoord. Bij een Indonesische fabrikant van buizenversterkers (Ilusi Audio) diverse keren geluisterd. Hij maakt ook prachtige hoofdtelefoonversterkers. Zo mooi dat mijn vrouw voorstelde er een te kopen en mee te nemen naar onze woonplaats. 

Februari-April waren we terug in Nederland voor onze kinderen en kleinkinderen en aangezien bij onze zoon nog honderden prachtige cd's lagen besloot ik om er in ieder geval in een map (zonder de doosjes) 200 mee te nemen met een CD loopwerk / DAC. Ik wilde al heel lang een 47 Labs 4715 /4716 Dac - Loopwerk combi en toen een bevriende audiofiel in Nederland voor een leuke prijs een setje langs zag komen hapte ik toe. Het zijn kleine doosjes en dus makkelijk mee te nemen in de bagage.

Nadat ik bij hem de set opgehaald had bedacht ik dat ik niet genoeg netkabels had. Zowel de DAC als het loopwerk hebben een voedingskabel nodig en ik besloot langs Wim Rodenburg (AudioMaat) te rijden. Ik belde of hij thuis was en het kwam uit. Toen hij opendeed was zijn 1e opmerking: Hè, ik ken jou.. Na heerlijke koffie kon ik meteen een koffer kabels meekrijgen om thuis te gaan proberen. Wim had niet door dat mijn set niet meer in Nederland stond maar in Indonesië. Toen ik dat uitlegde maakte dat het niet makkelijk. Hij heeft een aantal modellen die allemaal heel verschillend klinken. Toen ik opmerkte dat mijn cd setje in de auto stond en we dus gewoon bij hem konden luisteren ging hij meteen zijn hele muziekkamer verbouwen. Een Croft versterker met Harbeth 30.2, mijn 47 Labs setje en AudioMaat bekabeling. Zelf had hij geen cd-speler meer staan en hij draaide alleen streaming.

Na een kwartiertje opwarmen de 1e cd erin en we hebben vervolgens ademloos geluisterd. Later vandaag vervolg...

Link to comment
Share on other sites

En het beloofde vervolg:

Na een half uur luisteren merkte Wim op hoe vreselijk goed een cd kan klinken. Eigenlijk klonk het wat hem betreft heel veel beter als zijn streaming. Met twee ingespeelde AudioMaat stroomkabels (de 2DW en de 2DW gold met IEGO stekkers) samen met een 47 Labs setje doet het wel heel erg goed. Alles ingepakt, afgerekend en meegenomen naar ons tijdelijke verblijf in Nederland. Thuis verder niet meer geluisterd en de cd speler set en de kabels goed ingepakt in een harde koffer. Zo zijn we vorige maand weer teruggereisd naar ons huis in Indonesia. Op het vliegveld was er flinke controle: wat is dat voor een apparaat? Maar met een cd-speler voor privé nam de beambte in Indonesië genoegen. Hij had het denk ik nog nooit gezien. Sinds ik thuis ben nog een keer mijn Macbook op de set gehad, de rest alleen maar cd's gespeeld. 

De volgende stap is op zoek naar een setje grotere luidsprekers. Ik was best heel verwend in Nederland en ik mis toch wel een wat grotere afbeelding, het laag en meer muziek. Natuurlijk klinkt een setje WLM heel mooi, maar ik mis toch wel wat. In Augustus is er een grote hifi show in HongKong, wellicht vlieg ik daar een paar dagen heen om nog eens goed rond te kijken. Het is best heel lastig hier, import heeft 27,5% extra importheffing (bovenop de normale BTW) en ook het transport naar onze bestemming kost veel geld (we zitten op drie uur vliegen van Makassar). We gaan het wel zien waar ik tegenaan loop. Ik wil ook niet teveel geld uitgeven omdat ik het niet meer terug naar Nederland kan nemen (transport + import in Nederland is te duur). Lastig, lastig, misschien is zelfbouw een idee, in de omgeving hier zijn veel meubelmakers die heel handig zijn. Ik ben erg enthousiast over units van Aurel Bryan, ken de fabrikant persoonlijk en die klinken echt heel goed in een relatief simpele kast. Ik houd jullie op de hoogte!

 

Link to comment
Share on other sites

Erg leuk je belevenissen te lezen Peter. En ik begreep nog wel dat Indonesië een goedkoop land is vergeleken met Nederland. Maar wellicht dat dat met audio anders is?  (Mijn schoonmoeder heeft een 2e huis op Bali en vertoeft daar om de 3 maanden steeds 3 maanden.)

Link to comment
Share on other sites

Inderdaad erg leuk verhaal. En die Wim is natuurlijk een prima vent. Misschien dat ik hem in het najaar eens langsvraag voor een tuning sessie. Die sugarcubes e.d. Intrigeert me.

Link to comment
Share on other sites

23 minutes ago, carl said:

Inderdaad erg leuk verhaal. En die Wim is natuurlijk een prima vent. Misschien dat ik hem in het najaar eens langsvraag voor een tuning sessie. Die sugarcubes e.d. Intrigeert me.

https://www.audiomaat.nl/23326816.html

 of het wow blokje op dezelfde pagina. Past wel in dit topic. Misschien dat Pjotr een stukje hout voor je  kan meenemen uit Indonesië. Noemen

we het 't Guna Guna blokje.

 

Voodoo voor weinig

Edited by hansko
Link to comment
Share on other sites

Of op dezelfde pagina een phase inventer. Ik geloof verder best dat er zaken zijn die moeilijk te verklaren zijn. Hier lijkt het uitgangspunt meer dat je met iets op de markt komt zonder enig idee over de werking. Maar goed Sandar Bullock (of zo iemand) schijnt een creme te gebruiken die gemaakt is van de voorhuid van besneden jongetjes. Misschien een idee om dat op kabels te smeren.

Link to comment
Share on other sites

Ja zeker waar wij wonen zijn veel dingen goedkoop (Sulawesi). Maar sommige dingen zijn echt belachelijk duur. Bijvoorbeeld een paprika (4 euro), melk 1,60 per liter. Hifi is gewoon duur vergeleken met Nederland. Een auto is relatief duur, benzine spotgoedkoop. Er zijn hier nieuwe huizen van 8000 euro maar ook van meer dan 1000000 euro. En dat zie je ook met uit eten, soms eten we voor 0,70 euro, soms p.p. 35 euro..

 

De tegenstellingen zijn echt enorm. Er is absurde rijkdom en heel veel bittere armoede. We zijn druk met het opzetten van een bedrijfje voor een universiteit, salaris per dag voor werknemers: mannen 5 euro per dag, vrouwen 3 euro per dag. Maar als je die gezichten ziet als ze na een dag hun salaris ontvangen... Echt dat raakt je tot in het diepst van je ziel. En dat wringt ook wel weer met plan voor nieuwe luidsprekers.. Soms geef ik het geld liever weg. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Intussen zijn we al weer bijna 2 jaar verder. En er is aardig wat veranderd hier in huis. Zoals jullie wellicht hebben gelezen in mijn Pjotr27 draadje heb ik intussen een set Indonesische luidsprekers. Merk: Aurel Bryan, het zijn 8 inch breedbanders / fieldcoil, dus niet met een magneet. Een mooie set die echt prachtig klinkt. En bovendien voor een koopje.

Ik speelde met een Devialet 200, maar omdat de Aurel Bryan 16 ohm is, ben ik op zoek gegaan naar een andere versterker. Een geïntegreerde, buizen en met 16 ohm uitgangen. Toen we afgelopen December in Nederland waren heb ik bij Musical Reality een Tektron besteld. Met 6550 / KT88 buizen, slechts 3 ingangen en verder weinig opsmuk. Meteen nog een extra set KT88 erbij gekocht (KR audio) en dit allemaal in een koffer meegenomen naar Indonesia. Op de luchthaven is tegenwoordig strenge controle, alle bagage gaat door een scanner en uiteraard moest men weten wat er voor groot apparaat in die koffer zat. Maar na enige uitleg (gelukkig spreek ik de taal en weet ik hoe je met ze moet omgaan), was het geen probleem en kon ik zonder verder invoerrechten te betalen doorlopen. Niet verkeerd. De belasting op electronica is 40% invoerrechten en 10% btw... Dat tikt dan meteen aardig aan. Mijn Devialet heb ik aan iemand in Jakarta verkocht die er erg blij mee was. Tektron speelt heel anders als een Devialet. Niet zo clean, maar met veel meer emotie. En je merkt dat door de 16ohm uitgang op de versterker dat het beter "past". Ik ben er erg blij mee.

Ik speel nu dus met:

Tektron versterker

47 Labs 4715 / 4716 Dac/ loopwerk

Aurel Bryan Fieldcoil

Ilusi audio buizen hoofdtelefoonversterker

Audio Technica Grandioso hoofdtelefoon

Audiomaat 2DW kabels

Furutech netkabel

Pel Audio interlinks (digitaal en analoog)
Vicol audio luidsprekerkabels

 

Een paar maanden geleden liep ik tegen een oude koperkabel aan met katoenen mantel.

Daar heb ik nog wat meters van besteld en ga ik mee experimenteren.

Helaas duurt het verzenden door alle corona perikelen lang (heel Indonesia zit een soort op slot), en is het nog niet aangekomen.

Mijn set Musical Affairs Grand Crescendo die nog opgeslagen stond in Nederland heb ik toch maar verkocht aan een liefhebber.

Voorlopig blijven we hier nog wel een aantal jaar in Indonesië en hier naar toe verschepen was geen optie.

Helaas maar het is niet anders. Als we ooit terugkomen neem ik de Aurel Bryan mee. Daar ben ik erg enthousiast over.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Het zal best een leuk verhaal zijn, maar hier kan ik aanklikken wat ik wil. Het flits één seconde naar de beginstand van het filmpje en daarna weer terug naar de afbeelding. Niks filmpje dus.

Groet,

Leobus

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, leobus said:

Het zal best een leuk verhaal zijn, maar hier kan ik aanklikken wat ik wil. Het flits één seconde naar de beginstand van het filmpje en daarna weer terug naar de afbeelding. Niks filmpje dus.

Groet,

Leobus

Het is een Facebook link, ik heb de maker om het filmpje gevraagd of om het op YouTube te zetten. Even geduld nog.. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, pjotr27 said:

En het filmpje van Aurel Bryan staat op Youtube, veel plezier met kijken.

 

https://youtu.be/V4KsbG9JIHY

 

Leuk om te zien. Het "betere knip- en plakwerk", om het maar oneerbiedig te zeggen. Eigenlijk heel veel handwerk dus.... Ik zou verwachten dat er veel gestanst zou worden, vanwege toleranties, maar dat hoeft dus blijkbaar helemaal niet.

Link to comment
Share on other sites

Na eindeloos bellen, mailen en Whatsapp is mijn pakketje uit China eindelijk aangekomen op de Universiteit.

Helaas zijn ze tot Dinsdag dicht ivm het einde van de Ramadan, maar daarna kan ik het pakketje ophalen.

Duurde het eerder max 2 weken, nu is het pakketje 9 weken onderweg geweest...

 

Wat zit er allemaal in:

Lenz koper/tinkabel uit 1950 (meteen de hele voorraad gekocht, 30 meter)

Gaofei roodkoper luidsprekeraansluitingen

Gaofei roodkoper luidsprekerspades

Ongebleekte katoen mantel

Japans papier 

Speciale connectoren voor de voeding van de fieldcoil unit van mijn luidsprekers.

 

Ik had nog liggen een setje

Gaofei roodkoper stroomstekkers, zowel de Schuko als de IEC.

 

Gaofei is in Europa niet erg bekend maar ze maken echt prachtig spul.

Niet de bling China troep, maar het ziet er echt super uit.

En wat ik gehoord heb klinkt het ook nog top.

 

Ik ga maar eens beginnen met het verbouwen van mijn luidsprekers, dan de voedingskabel naar de fieldcoil unit.

Dan een setje luidsprekerkabels en daarna zie ik het wel.

Fijn in deze Corona tijd waarin ik bijna de hele week thuis zit.

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...