Jump to content

Welke UTP kabel?


hansko
 Share

Recommended Posts

Beste techneuten,

Na vele pogingen van mijn zoon en ik (die toekeek) is het gelukt een trekveer door de oude coaxkabel buis van de meterkast naar de TV te trekken. Nu kan ik de tv m.b.v. een utp kabel rechtstreeks naar de tv aan sluiten, zodat ik geen stroomnet adapter meer nodig heb. (signaal wordt nu nog via het stroomnet doorgevoerd) Omdat dit op mijn set storing veroorzaakt (met name bij platen draaien) moest ik die adapter steeds loskoppelen en kon er beneden geen tv gekeken worden. Deze kabel moet een afstand van 25 overbruggen en alleen het glasvezel tv signaal gaat erover.

Mijn vraag is nu welke UTP kabel ik het beste kan gebruiken. Ik heb hier een stuk Cat5e liggen maar ik vind de draadjes wel erg slap om ze in de goede volgorde goed te bevestigen aan een plug. Op YouTube zie ik UTP kabel waar de individuele draadjes veel stugger zijn en makkelijker op zijn plaats blijven daardoor. Ik zie ook dat je Cat 6 hebt en ook FTP eraan toegevoegd.

Graag advies en alvast mijn dank hiervoor.

Edited by hansko
Link to comment
Share on other sites

25 in 1 keer door een buis? Ik neem aan dat dat meters zijn. Wat is dat voor huis? Je hebt 2 soorten UTP kabel, met soepele aders en met massieve aders, afgeschermd (FTP en SFTP) en niet afgeschermd (UTP). En verder met koperen aders en met aluminium verkoperde aders (Alu clad). Die laatste is de goedkope variant en die moet je beslist niet hebben. Hoe beter de kabel des te stugger hij ook meestal is. Dat maakt het trekken door buis wel moeilijker en zeker over zo'n afstand. Is het wel echt 25m wat je door buis moet trekken? Maar voor dit zou ik zeggen SFTP Cat6 met massieve koper aders. Kan 10Gb aan en ben je voorlopig voor de toekomst uitgerust.

Link to comment
Share on other sites

Inderdaad meters. Het is wel iets korter, namelijk 20 meter. Toch wel een behoorlijke lengte. Bij Allekabels zie ik S/FTP cat-6 kabel met flexibele of met vaste kern. Wat is het verschil en wat is het beste voor die afstand en de bochten die er waarschijnlijk in zitten en het feit dat het lastig is de kabel door te voeren? De trekveer klus lukte ook pas na vele pogingen en wat breekwerk van een stuk buis. Bij de vloer in de meterkast bleef de trekveer vast zitten en door de buis boven de vloer af te breken kwam de veer tevoorschijn.

In ieder geval bedankt voor het advies.

https://www.allekabels.nl/netwerk/netwerk_kabel_per_meter/s-ftp-cat6-flexibele-kern.html

Link to comment
Share on other sites

Zat er geen oude coax meer in dan die je als trekdraad kon gebruiken? Ikzelf heb deze kabel er door getrokken:  https://www.netwerkkabelshop.nl/catalog/product/view/id/20626?SID=deedf2b440a1d43c6fcf24ff55d7eecc&sqr=68307&   Die is 20m. Langere/kortere versies en andere kleurtjes vind je hier: https://www.netwerkkabelshop.nl/netwerkkabel/cat6-kabel?n1222_ader=29770 Dit zijn patch kabels met de stekkertjes er al aan. Bij de modem laat je het stekkertje dan zitten. En aan de ander kant zet je er een UPT muurplaat op i.p.v. de kabelaansluiting muurplaat: https://www.netwerkkabelshop.nl/accessoires/wandcontactdooshttps://www.netwerkkabelshop.nl/accessoires/wandcontactdoos

Tip om de kabel makkelijker door de buis te krijgen: Koop een bus talkpoeder (babypoeder) bij de drogist en poeder/wrijf de hele kabel stevig er mee in.

Edited by Pjotr
Link to comment
Share on other sites

Hoi Hans,

ik kunt eventueel mijn perstang (ook strippen en afsnijden) en kabeltester lenen. Wanneer je nog niet eerder RJ45 stekkers hebt gemonteerd, lukt dat eigenlijk nooit. Daarom... altijd minimaal 3 keer zo veel stekkers dan wat je nodig hebt bestellen. En de kabel ook lang genoeg laten, zodat je nog een tweede en eventueel derde keer kunt strippen.  Zelfs bij ervaren vaklui gaat het nog wel eens mis.

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Hans van Liempd said:

Hoi Hans,

ik kunt eventueel mijn perstang (ook strippen en afsnijden) en kabeltester lenen. Wanneer je nog niet eerder RJ45 stekkers hebt gemonteerd, lukt dat eigenlijk nooit. Daarom... altijd minimaal 3 keer zo veel stekkers dan wat je nodig hebt bestellen. En de kabel ook lang genoeg laten, zodat je nog een tweede en eventueel derde keer kunt strippen.  Zelfs bij ervaren vaklui gaat het nog wel eens mis.

 

Hoi Hans,

Stuur je een PM.

Link to comment
Share on other sites

 

2 hours ago, Hans van Liempd said:

Hoi Hans,

ik kunt eventueel mijn perstang (ook strippen en afsnijden) en kabeltester lenen. Wanneer je nog niet eerder RJ45 stekkers hebt gemonteerd, lukt dat eigenlijk nooit. Daarom... altijd minimaal 3 keer zo veel stekkers dan wat je nodig hebt bestellen. En de kabel ook lang genoeg laten, zodat je nog een tweede en eventueel derde keer kunt strippen.  Zelfs bij ervaren vaklui gaat het nog wel eens mis.

 

Ach gewoon goed de gebruiksaanwijzing lezen en goed opvolgen. Laatst buurman ook in paniek. Wilde van geen meter. Tja, als je ook de kleine losse plastic passtukjes vergeet die bij de stekkertjes zitten om de draadjes goed op zijn plek te krijgen..... :rolleyes: Stond toch echt duidelijk aangegeven :D Maar als Hans kabel neemt met al aangeperste stekkers en een muurplaat bij de TV, hoeft hij zelf eigenlijk geen stekkertjes meer te krimpen.

Edited by Pjotr
Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Hans van Liempd said:

Die stekker door een 5/8 buis gaat volgens mij niet lukken. Ik krijgoveral stekkers zonder plasticjes. Insteken en krimpen.

Daar was ik ook al achter.

Link to comment
Share on other sites

Goh jullie hebben hem door. Dat klopt hemelaal zeg :D Allebei door naar de volgende ronde! Weet je, je knipt dat stekkertje wat door de buis zou moeten er af. Dan past het wel. Als je dan aan de andere kant zo'n muurplaat of doos zet heb je daar ook geen stekkertje nodig. En dan hangt er ook geen losse draad uit de muur en zit het netjes. Bij sommige exemplaren kun je de draadjes schroeven en bij andere zitten er  veerklemmetjes.

Link to comment
Share on other sites

Ja alleen wel suf dat ze die muurplaten alleen met dubbele stopcontacten hebben. Je kunt er maar eentje aansluiten op de kabel. Ik heb er wel eentje gevonden ooit bij de Gamma maar die was wel aan de prijs. Ze zijn er dus wel.

Link to comment
Share on other sites

On 19-3-2018 at 7:39 PM, Hans van Liempd said:

A.s. woensdag ga ik met wat materiaal naar Hansko. Komt helemaal goed.

Hans van Liempd is net weg. UTP kabel die ik had bleek inderdaad veel te dunne draadjes te hebben, die onmogelijk in welk stekkertje dan ook past. Was van dat inferieure spul (aluminium verkoperd) waar ook Pjotr al voor waarschuwde. Hans Van Liempd had Belden kabel bij zich met massief koperen draadjes. Wel Cat 5e, maar er gaat alleen een tv signaal doorheen. Doortrekken bleek een fluitje van een cent en aanklemmen van de stekers ging ook in een keer goed en Hans bleek de juiste gereedschappen te hebben om die klus snel te klaren. Alles werkt weer en ik kan nu ongestoord naar platen luisteren zonder alles los te koppelen, terwijl de tv beneden gewoon aan staat. 

Daarna nog wat muziek gedraaid en uit een vergelijking bleken de cd en lp "The blues and the abstract truth" van Oliver Nelson (of was het Roy Haynes) kwalitatief (qua opname) elkaar nauwelijks te ontlopen. Beiden klonken uitstekend. Ook weer geconstateerd dat Diana Krall een vreselijke aanstellerige stem heeft en dat Hans Van Liempd geen liefhebber is van moderne strijkkwartetten. Was erg gezellig Hans en we zijn weer helemaal bijgepraat. Hans, nogmaals bedankt voor de hulp. Top!

Edited by hansko
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Pjotr said:

Mooi dat het werkt! Ja, die ethernet via het stopcontact doosjes moeten verboden worden. Dat zijn ze officieel ook, want voldoen niet aan de CE - EMC richtlijnen. Maar niemand doet er wat aan  :(

Ik had voorheen gewoon coax daar liep ook het glasvezel signaal doorheen met een speciaal kastje bij de tv ontvanger (KPN) ertussen. Maar toen ik overstapte op Telfort bleek er geen signaal doorgegeven te worden via de coax kabel en heb ik uit nood (kreeg de coaxkabel er niet uit getrokken en had geen zin om een kabel buitenom te plaatsen) die adapters gekocht. Het zaakje stoorde op zowel cd als lp spelen. Recent ging er een stuk en kreeg ik het nieuwe type van Telfort toegestuurd (gratis, wel netjes) Deze stoorde alleen op de installatie als ik platen draaide en bij cd was er niets te horen. Maar ik was het steeds uitzetten van de stroomadapter helemaal zat en kreeg mijn zoon gelukkig wel de kabel eruit en de trekveer erin. ik bleek aan de verkeerde coax kabel te hebben getrokken! De vorige bewoners hadden in elke kamer TV en het barst in de meterkast van de coax kabels.

Nu werkt alles weer goed en de volgende stap is de wifi naar zolder naar de pc vervangen door een UTP kabel. Ik heb de smaak te pakken, maar ga wel hulp zoeken, want anders trek ik weer aan de verkeerde kabel. Er zit wel een coax tv aansluiting op zolder, dus er ligt een buis naar de meterkast. Technisch zal ik nooit worden.

Link to comment
Share on other sites

Ben er inmiddels achter dat de coax kabel die vanaf de zolder naar de meterkast loopt niet door een pvc buis loopt, maar los naar beneden via een leiding koker waar ook de rookgasafvoer van de cv loopt. Hoe die kabel dan weer naar de meterkast loopt (is toch weer een meter of 10) is mij een raadsel. Leve wifi.

Link to comment
Share on other sites

Ha, ja, hier in dit stokoude huis zijn nergens kabelgoten of leidingen waar je nog wat doorheen kunt trekken. Daarom ligt er een coax-kabel (zonder doel) vanaf de huiskamer naar de zolder langs de trap, net als de voordeurbel. Die heb ik zelf allemaal eens aangelegd, voor de extra bel op de zolderverdieping, en om de tv-antenne op de vliering (buiten mocht niet meer) te verbinden met de tv in de voorkamer.

Het modem zit hier al vol, en ik heb geen zin om nog een kabel vanaf de huiskamer naar boven te trekken, dus wat ik daar nodig heb, gaat te voet (op een harde schijf). maar ik zit wel eens te fantaseren over een wifi-verbinding. Moet hier ergens nog zo'n apparaatje hebben liggen.

N.B. Ik was gisteren bij een goede vriend die een jonge huurder heeft, die zomaar van die ethernet-over-stroomkabel-doosjes in te stopcontact had gestoken, waar de goede man zijn mooie set had staan. Ik heb hem aangeraden eens te luisteren met en zonder die doosjes.

Link to comment
Share on other sites

Een spookhuis? H.v.L. komt je wel helpen :)

Hier heb ik ook bijna alle WiFi er uit gegooid. Al was het alleen maar vanwege de drukte met de buren. Alleen nog voor de niet-kritische zaken. Er bestaat ook platte FTP kabel wat je makkelijk achter plinten e.d. weg kunt werken. En wat je ook nog kunt doen is een 5G WiFi link naar zolder leggen. De 5G band wordt nauwelijks nog gebruikt: https://www.routercenter.nl/product/507670/tp-link-re200.html Deze ondersteunt ook het snelle WiFi AC. Heb je er dan wel weer 2 van nodig en eet stroom, iets wat een kabel uiteraard niet doet en wat ook veel goedkoper is. Koper kabel blijft hier gewoon het beste!

Edited by Pjotr
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...