Jump to content

Recommended Posts

Het begon eigenlijk met een bezoek aan Roger. Ik had met Roger afgesproken dat hij mijn Fat Bob zou gaan afregelen. Thuis bij Roger heb ik, nadat mijn Fat Bob was afgesteld en weer in de doos zat, zijn installatie beluisterd en het effect gehoord van het gebruik van verschillende matten (Cu-mat en carbon mat) en platenpucks.

Ik gebruik alleen een Cu-mat en wilde hierna eigenlijk ook wel een carbon mat erbij. Dus een email naar Pluto Audio gestuurd of zij een carbon mat konden leveren. Toen begon het verhaal pas echt. Ik weet niet of jullie Eddy Driessen kennen, maar van het een kwam het ander en al gauw kreeg ik te horen dat er niet veel klopte aan mijn Fat Bob. Zo’n bonk aluminium, weg ermee.

Om een lang verhaal kort te maken; inmiddels is mijn Fat Bob voorzien van diverse aanpassingen en ik sta versteld van het geluid. Lang leve de draaitafel. En ja, wat is er dan allemaal veranderd aan de Fat Bob. Nou, op zich valt dat eigenlijk wel mee.

De standaard harde kunststof mat is vervangen door een op maat gemaakte 4,5 mm dikke carbon faser-prepreg mat van Pluto Audio. Onder en boven de prepreg mat zit een Cu-mat. En op de bovenste Cu-mat ligt een dunne carbon mat, die ik zelf op Ebay had gekocht (met dank aan Roger). Onder de standaard voetjes van de Fat Bob zitten nu dubbele Ebony wood voetsteunen van Pluto Audio. Je moet ontkoppelen volgens Eddy (afvoeren van energie). En die standaard voetjes van de Fat Bob doen dat niet.

O ja, ook de rubberen aandrijfriem is vervangen door een dunne aandrijfriem van Pluto Audio. Hiervoor moest de poelie wel iets worden aangepast, maar ook daar weet Eddy wel raad mee.

De verandering in het geluid is het beste te omschrijven met het woordje ‘’rust’’. Het gemak waarmee het nu speelt is opmerkelijk te noemen. Er is inderdaad rust gekomen in het geluidsbeeld. Ik ervaar nu pas de analoge kwaliteit.

Al met al een erg leuke ervaring om in contact te zijn gekomen met deze draaitafelgoeroe uit de Achterhoek (euh.. Twente). En te ervaren hoe je een toch niet slecht klinkende draaitafel tot nog hogere prestaties kan brengen. Met relatief simpele ingrepen.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, audiovorden said:

Je moet ontkoppelen volgens Eddy (afvoeren van energie).

Volgens mij moet je koppelen om energie af te voeren. Of denk ik nu weer precies verkeerd om?

Edited by TL 200
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Pjotr said:

Ik stem voor Eddie. Bij een goede DT plus dito arm valt er niks af te voeren anders dan het muzieksignaal via een paar draadjes naar je phono amp.

Klopt helemaal. Dus ontkoppelen om geen energie van buiten toe te voegen.:)

Link to comment
Share on other sites

On 4-2-2018 at 9:47 AM, audiovorden said:

Ik weet niet of jullie Eddy Driessen kennen, maar van het een kwam het ander en al gauw kreeg ik te horen dat er niet veel klopte aan mijn Fat Bob. Zo’n bonk aluminium, weg ermee.

Toch een rare uitspraak van Eddy want volgens mij is de Fat Bob toch echt meer dan een brok aluminium maar waarschijnlijk de goedkoopste High End draaitafel op de markt.

Twee vraagjes:

- waar koop je die Carbon mat op E Bay?

- wat gebruik je nu als ontkoppeling?

Link to comment
Share on other sites

Quote

BLACK DIAMOND   CARBON  LP-MAT

 

 

Erleben Sie eine sensationelle Klangsteigerung durch die neue BLACK DIAMOND

LP-MAT aus dem High-Tech-Werkstoff  CARBON.

 

 

Die einzigartigen Eigenschaften des speziellen Carbon Materials stellen erstmals eine perfekte Ankopplung der Analog-Platte zum Plattenteller her.

 

 

Das Resultat ist eine unglaubliche Transparenz und RäumlichkeitDynamik und Bassdefinition sind bestechend.  Die Musik ertönt in ungekannter Natürlichkeit !!! 

 

 

Die Black Diamond CARBON LP-MAT ist für jeden Plattenspieler / Laufwerk geeignet.

 

 

Sogar leicht verwellte Platten werden durch die spezielle Oberfläche der CARBON LP-MAT deutlich glattgezogen, ohne die Platte statisch aufzuladen.

 

Ein einzigartiger Effekt, der weitere Klangvorteile bietet !!!

 

Die BLACK DIAMOND LP MAT ist ein absolute MUSS für jeden Analog-Hörer !!! 

Er staan wel erg veel hoofdletters in de aanprijzing:rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, Kraus vonBentinck said:

Er staan wel erg veel hoofdletters in de aanprijzing:rolleyes:

Komt ook een beetje schreeuwerig over, dat hebben sommige Duitsers. JAWOHL.

(mijn vrouw is net naar bed, nu durf ik wel.)

Edited by TL 200
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
On 31-7-2018 at 8:26 PM, Hans van Liempd said:

Probeer eens wat met toiletpapier of legoblokjes (ik zeg maar wat). Waarom zijn die exotische materialen altijd beter.?

Nou, da's niet altijd beter hoor  want bananenbladeren verstoppen het toilet veel sneller dan toiletpapier. Echter, met bananenbladeren bouw je wel sneller een hut dan met Lego. 

Link to comment
Share on other sites

32 minutes ago, TL 200 said:

Nou, da's niet altijd beter hoor  want bananenbladeren verstoppen het toilet veel sneller dan toiletpapier. Echter, met bananenbladeren bouw je wel sneller een hut dan met Lego. 

Mwah, met Lego gaat het i.i.g. sneller dan met toiletpapier........... B.t.w. bananenbladeren heb ik in bouwmarkt niet aangetroffen. En gebruikten ze in Drenthe niet bij voorkeur van die grote keien voor hutten?

lego-soft-bricks.jpg

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, TL 200 said:

Die keien waren voor de laatste woning. We gebruikten plaggen voor onze hutten en leefden op turf, jenever en achterdocht. :P

 

Daar houden jullie het wel lang op vol. Drenthe bestaat nog steeds volgens de kaart :lol:

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...