Jump to content

Een bezoek van Cock bij RenéN


René N.
 Share

Recommended Posts

Nee hé, waarom heb ik dat niet zelf eerder bedacht en gedaan?

Even vanaf het begin…. Cock is dus op bezoek geweest. Audio Cor zou óók een keertje komen en omdat dat vrienden zijn was een gecombineerd bezoek natuurlijk voor de hand liggend. Met name omdat Cor een auto ter beschikking heeft kon Cock mooi meerijden.

Precies om één uur ’s middags ging de deurbel en werden ze door mij binnengelaten. Natúúrlijk hebben we met een bak koffie eerst een tijdje gekletst en gekeken wat er allemaal stond en hoe ik tot hier gekomen was. Maar opeens was ik Cor kwijt, die zat meteen te neuzen in een stapel LP’s die ik te koop heb. Het zijn over het algemeen erg gave exemplaren en Cor heeft er een behoorlijk aantal gekocht, ook als vervanging van exemplaren die hij in een minder goede staat heeft. Verder heeft hij van King Crimson de LP “The Court of the Crimson King” gekocht, waar ik me bekocht bij voelde maar hij was blij met een mooie originele versie.

MI0001852093.jpg?partner=allrovi.com

Toen aan het luisteren. Ik was natuurlijk wel een beetje bang voor het oordeel van Cock, met zijn hele goede oren. Ook vanwege de Omnes die aangesloten is op de luidsprekerklemmen van de Bryston en dán pas het signaal naar de Hypex doorstuurt. Er zit dus wel een tijdsverschilletje in….

Ik heb ook een brom en die viel meteen op. Ik ben er al zó aan gewend, wat natuurlijk niet goed is, maar ik hoor het bijna niet meer. Behalve als ik hard draai dan, en ja, dat doe ik nog wel eens…. Dus hebben we wat interlinks gewisseld en ook nog een extra aarddraadje aangesloten. Ik had “natuurlijk” de interlinks eerst verkeerd gewisseld, maar daardoor werden er wel verschillende dingen helder, wanneer gaat het harder brommen en wanneer minder. Een cursusje aarding dus.

Cock kwam tot de conclusie dat het de phono pre moest zijn. Dat idee had ik ook al wel, maar het is goed om een bevestiging te krijgen. De eenvoudige conclusie: óf laten maken, wat bij deze niet voor de hand ligt omdat volgens Cock er in het ontwerp al van uit gegaan wordt dat er ietwat een brom in zal zitten, óf een andere dus. Maar omdat ik misschien naar een ander element wil gaan kijken wacht ik daar nog wel even mee.

Ik begon over het verschil in conusmateriaal tussen de breedbander en de woofer. Dat zat mij niet helemaal lekker, met name omdat Cock in eerdere gesprekken al eens had aangegeven dat die materialen eigenlijk gelijk horen te zijn omdat het dan veel beter op elkaar aansluit. Met andere woorden: is de breedbander van papier, dan dient de woofer dat ook te zijn. Ik vroeg er maar even over door en Cock gaf aan dat er daardoor een forse verbetering in het laag door zal ontstaan. Nu wordt daar (ook door het enorme rendementsverschil van 12 Db) heel veel gecomprimeerd. En omdat normaal gesproken de woofers een veel hogere gevoeligheid hebben dan de Dipole15 (van AE Speakers) die er nu in zit zou ik in principe met één versterker uit kunnen en dan passief filteren. Ook hier weer: less is (much) more….. En Cock vond het zeker niet slecht klinken zo, met deze oplossing, maar verwacht dus wel een hele grote winst als het bovenstaande in mijn set is doorgevoerd. Ook de breedbander vond hij heel erg goed, geen neuzeligheid en daarnaast ook erg goed in het hoog. Hij mist hier zeker geen hulpmiddelen als tweeters. Hij vond het al een erg goede set zo en als ik er andere laagunits in heb zitten zal er volgens hem écht iets moois gaan gebeuren en zal het één van de mooiere sets kunnen gaan worden. Maar goed, zover is het nog niet maar hij vond het nu al wel een mooi ongekleurd (kastloos) geluid.

Ook Cor was al onder de indruk en vooral ook omdat het veel zelfbouw was. Nou ja, veel, ik heb natuurlijk wel hulp gehad met de elektronica maar de kasten zijn allemaal van hout en zien er prachtig uit. Het zijn niet van die (met alle respect) standaard-winkel-pakketjes in ieder geval. Dus eigenlijk…. Als ik dan een andere phono pre ga kopen moet die uit zijn kast en mooi in zo’n zelfbouw doos komen te zitten....

En toen waar ik mee begon: waarom heb ik dat niet zelf eerder bedacht en gedaan? Het ligt ook zó voor de hand natuurlijk. Cock gaf aan om die Harmonizers eens óp de Open Baffles te zetten. Die staan weliswaar ietwat hellend achterover maar dat zou voor even geen probleem zijn. Ik zat eerst op een stoel aan de zijkant en hoorde wel wát verschil, maar toen ik op de luisterstoel zat was het verschil echt méga. Het laag had meteen meer articulatie, was veel droger en minder boemerig. Het totale geluidsbeeld was meer pinpointed en plakte daarmee dus minder tegen de speakers aan. En het was meteen veel ruimtelijker, en ja, ik heb nu ook een bel…. Jeemig, wat is die bas goed te volgen zo. Later, toen ze weg waren, heb ik ook wat “moeilijke” platen gedraaid, waarbij het laag sowieso wat dichtliep, maar dat is (bijna….) helemaal weg.

Cock%20bij%20Rene.jpg

De Harmonizer er bovenop....

Zo te horen moeten de Harmonizers dus níet op de grond staan. Trekken die het geluidsbeeld naar beneden dan? Of wordt er op die manier van plaatsen meer de bas benadrukt dan de breedbander? Toen die er bovenop stond ging het mid en hoog, maar zeker ook het laag er erg op vooruit. Misschien is er zelfs mee te “spelen”, als ik hem op 80 centimeter náást de OB zet, ter hoogte van de breedbanders, het nóg weer anders zal gaan klinken. Maar voor nu is het helemaal goed zo, ik ga dus een steuntje maken zodat hij er niet afvalt, of met Blue Tac erop plakken zoals Cor voorstelde, of wat dan ook.

We gingen ook nog Dead Can Dance draaien, "Into the Labyrinth". De ene versie is de originele, de andere een heruitgave van MFSL. Ik had gedacht dat de MFSL versie beter was dan het origineel, maar ik moet mijn mening bijstellen. Ik ga ook andere geremasterde versies eens vergelijken met de originele. Op het forum heb ik dat ook al vaker gelezen, maar ik was zelf nog niet tot een vergelijkingsslag gekomen. Ik moet wel zeggen dat Dead Can Dance altijd al prachtige persingen uitbracht, er is veel zorg besteed aan de platen, zo is een album ook altijd op twee platen geperst. Dus wellicht dat met andere artiesten het anders uitvalt. Ik ga wel eens wat vergelijken.

MI0000824504.jpg?partner=allrovi.com

Ik vond het een héle gezellige dag, daarnaast heb ik wel weer wat huiswerk, maar daarmee kan ik wél weer verder….

Edited by René N.
Link to comment
Share on other sites

50 minutes ago, Seed7 said:

Het is, voor mij, buitengewoon logisch en iets dat ik al tijden, ook hier, verkondig. Ik durf zelfs nog verder te gaan, ook de vorm van de conussen 'moet' gelijkvormig zijn. Als je coherentie wilt is het denk ik de weg.

En als je consequent bent dan moet ook de grootte van de conus in dezelfde verhouding staan tot de weer te geven golflengten. Ook de breedte van de kast enz.

Link to comment
Share on other sites

Met een breedbander en een woofer in de kast zoals ik die nu heb gaat dat niet lukken. Toch vind ík het al heel erg goed klinken. Een kast met een aan één kant schuin aflopende baffle (heb ik laatst ook al iets over gehoord....) wellicht wel, maar dan zou ik een nieuwe baffle moeten bouwen. Kan natuurlijk, maar ik probeer het eerst met andere woofers erin. De breedbander loopt overigens "natuurlijk" af, zonder dat die weggefilterd wordt. En de basunit begint pas bij 125Hz.

Link to comment
Share on other sites

On 12/20/2017 at 10:07 PM, René N. said:

een aan één kant schuin aflopende baffle

Er is software voor baffle simulatie en daar zie je heel mooi het positieve effect van zo'n vormgegeven baffle in. Bovenkant iets schuin aflopend en een zijwand schuin zoals bij een JBL 250TI en afgeleiden. Weet zo de naam van de software niet meer,

http://www.tolvan.com/edge/help.htm

Edited by Seed7
Link to comment
Share on other sites

Leuk verhaal R. Ik heb zowel Spiritchaser als Into the ... in de MfSL uitvoering en  Spiritchaser daarnaast ook in gewone uitvoering en de MFSL vind ik beslist beter: met name stemmen hebben meer precisie en contour.  Meestal heeft Onno wel gelijk met persingen, maar in dit geval niet. Zal hem (de LP dan) weer eens proberen nu Roger het element opnieuw heeft ingesteld. 

Oh ja als jij goede LP Van Morrisons over hebt bij de verkoopsectie houd ik me graag aanbevolen:wub:

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, carl said:

Leuk verhaal R. Ik heb zowel Spiritchaser als Into the ... in de MfSL uitvoering en  Spiritchaser daarnaast ook in gewone uitvoering en de MFSL vind ik beslist beter: met name stemmen hebben meer precisie en contour.  Meestal heeft Onno wel gelijk met persingen, maar in dit geval niet. Zal hem (de LP dan) weer eens proberen nu Roger het element opnieuw heeft ingesteld. 

Oh ja als jij goede LP Van Morrisons over hebt bij de verkoopsectie houd ik me graag aanbevolen:wub:

Carl,

Doe jij dan de gewone uitvoering weg van Spiritchaser. Dan hou ik mij aanbevolen.;)

Link to comment
Share on other sites

Heb ik van mijn vrouw gekregen Cor dus dat licht gevoelig. Ik vind bij de gewone uitvoering de stemmen eigenlijk te groot afgebeeld als je wat stevig afspeelt.

Ellie en ik vinden Van Morrison geweldig, maar de herpersingen vind ik eigenlijk matig. De ouden klinken veel beter volgens mij en misschien loop ik er nog eens tegen aan.

Link to comment
Share on other sites

On 5-1-2018 at 9:02 PM, Ivan10 said:

Mevrouw @vintagemod is anders ook welkom op het forum hoor ^_^ Veel plezier met de tweedaagse tour! :)

God weet wat je op ons hoofd haalt Ivan. Misschien gaan ze wel uren met elkaar in discussie :D

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...