Seed7 Posted 18 december 2017 Report Share Posted 18 december 2017 zucht Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 18 december 2017 Report Share Posted 18 december 2017 Maak van je hart geen moordkuil Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 18 december 2017 Author Report Share Posted 18 december 2017 12 hours ago, Pjotr said: Carl wil niet dempen. Daar heeft hij geen goede ervaring mee. Hij ziet duidelijk niet in dat correcte demping een essentieel onderdeel is van het hele systeem. Zonder dat blijft het geheel schudden tot Sintjuttemus. Een auto zonder schokbrekers (== dempers) rijdt ook niet goed Carl. Je moet dan wel de juiste monteren, dat wel Even voor de duidelijkheid op mijn zolder heb ik alleen schuine (dak)wanden en een muurbeugel is niet mogelijk. Ik moet het doen door het optimaliseren van een TNT rack op een ouderwets stevige vloer.Optimaliseren betekent dus niet dat ik een slecht geluid heb, integendeel zelfs, maar als High- Ender streef ik naar maximaal. Als ik wist hoe ik correct kon dempen zou ik dat natuurlijk wel doen. Geld is met die asbest wel een klein probleem dus wat dat betreft streef ik naar minimaal Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 18 december 2017 Report Share Posted 18 december 2017 Ach ik heb mijn TD160 ook gewoon bovenop een TNT rack staan met 4 cm dikke massieve Berken planken. Zijn wel keukenbladen, dus als balkjes verlijmd. Gaat prima. Wat je eventueel nog kan doen is een plaat marmer op de bovenste plank leggen voor je DT. En dan tussen plank en marmer een plaat schuimrubber van een cm dik. Dat schuim dempt dan eventuele resonanties in het marmer. Of dat echt veel winst oplevert betwijfel ik toch. Dus i.d.d. eerst maar het asbest... Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 19 december 2017 Author Report Share Posted 19 december 2017 (edited) Dat asbest saneren en de keuken herstellen kost me 28.000. Veel minder dan de eerste schattingen. Dat is exclusief de kledingkast van mijn vrouw en de advocaat. Nu kan ik wel iets hebben, maar dit bijt dus echt. Ik zal eens even kijken, maar ik denk inderdaad aan iets van marmer of corian. Edited 19 december 2017 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 19 december 2017 Report Share Posted 19 december 2017 (edited) Ah, kijk eindelijk wat informatie. Een TNT rek op een houten vloer. Relatief dunne draadeinden hoop ik. Dat is goed, een slap rek, geen stijfheid die alle bewegingen van de vloer volgt. Op dunne slappe pootjes heeft het zin om een grote massa te plaatsen, deden we zelfs voor holografie en dat ging prima (bij holografie wil je dat geen van de optische onderdelen ten opzicht van elkaar bewegen, anders krijg je geen beeld). Maar wel een echt grote massa. Twee heel erg goede opties, schrik niet van de eerste, een dikke plaat gietijzer. Zwaar en dood als een pier. Tweede optie, de zandbak. Dit kan in twee vormen, letterlijk een houten bak met zand vullen, daar over heen een niet doorlatend doek en daarop, iets aangedrukt de plaat waar de draaitafel op staat. Optie twee, een holle plank maken en die vullen met zand. De onder en boven plank verstevigen met regels die elkaar niet mogen raken. Zorg dat het zand daar goed tussen komt. Aantrillen met de hamerboor oid. Om tot een substantieel gewicht te komen, zeker 10-15 cm zand of gietijzer. Hoe slapper het rek hoe beter, dus niet te veel andere plankjes met zware apparaten er onder. Met een dergelijk constructie pak je twee dingen aan, laagfrequent zwabbert het geheel en dempen de planken die beweging enigszins (als je de bovenste moeren tenminste niet kei-vast draait). Het zand, doordat het t.o.v. elkaar beweegt zet trillingsenergie om in wrijvingswarmte en er komt dus minder bij je draaiert. Het is nog een vibraplane die alles van de omgeving isoleert, maar niet onaardig. Edit: Na even zoeken: de TNT versie, maar gebruik geen spikes, op het gewicht afgestemde sorbothane bollen werkt wel weer heel goed en als je een beetje handig bent met de bovenfrees kun je die bijna onzichtbaar maken door ze in de bodem in te laten. Edited 19 december 2017 by Seed7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 19 december 2017 Author Report Share Posted 19 december 2017 Het is een tweepersoons rack Seed. Met twee draaitafels er boven op, een buizen voor en eind en een phono. Die Sorbothane is trouwens wel een goed idee als die het werk van het subchasis niet belemmert. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 19 december 2017 Report Share Posted 19 december 2017 (edited) Je hoeft geen Sorbothane te nemen hoor. Lastig aan te komen en prijzig. Dat schuimneopreen waar ze duikpakken van maken werkt ook erg goed. Kun je hier o.a. in kleine hoeveelheden en diverse dikten kopen: https://www.technirub.nl/ en kijk eens hier https://www.technirub.nl/trillingsdempers.html Wel opletten dat de dempers het gewicht kunnen dragen. Die Anti-trilmatten werken erg goed onder een massieve plaat marmer. Edited 19 december 2017 by Pjotr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 19 december 2017 Report Share Posted 19 december 2017 26 minutes ago, Pjotr said: Je hoeft geen Sorbothane te nemen hoor. Lastig aan te komen en prijzig. Neen, dat hoeft niet. Verkrijgbaarheid is geen probleem via ebay. Sorbothane is uitermate geschikt voor het doel en Sorbothane specificeert op hun site wat je nodig hebt, welke hardheid en dikte voor welk gewicht en resonatiefrequentie etc. Na enig zoekwerk weet je exact wat je nodig hebt. Bij Neopreenproducten is dat heel wat lastiger. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 19 december 2017 Report Share Posted 19 december 2017 12 minutes ago, Seed7 said: .......... Sorbothane specificeert op hun site wat je nodig hebt, welke hardheid en dikte voor welk gewicht en resonatiefrequentie etc. Na enig zoekwerk weet je exact wat je nodig hebt. Bij Neopreenproducten is dat heel wat lastiger. Ben toch bang dat Carl daar zo niet uit gaat komen... dat blijft toch meer proberen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 19 december 2017 Author Report Share Posted 19 december 2017 Bij Vibrapod worden gewichtsklassen genoemd en per 4 valt het ook wel mee. Ik ga maar eens kijken naar een mooie onderplaat en die wegen. Dat kan Carl nog wel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 19 december 2017 Report Share Posted 19 december 2017 (edited) https://www.sorbothane.com/engineering-design-guide.aspx je moet wel imperial maten begrijpen ... https://www.sorbothane.com/Data/Sites/31/pdfs/product-guides/Sorbothane-SPG.pdf Hier halve bollen met materiaalkwaliteit afmeting en de optimale belasting. https://www.isolateit.com/hemispheres/sorbothane-hemispheres-bumpers.html Edited 19 december 2017 by Seed7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 19 december 2017 Report Share Posted 19 december 2017 1 hour ago, carl said: .................Dat kan Carl nog wel En zo is dat Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 19 december 2017 Author Report Share Posted 19 december 2017 De Oracle met Graham arm en een LP van 180 gram zullen 14 km wegen. Hoe zwaar zou een plaat graniet of corian wegen van 40 maal 40 maal 5? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 19 december 2017 Report Share Posted 19 december 2017 (edited) ~2,65 kg/dm3 een fractie lichter dan aluminium edit: graniet Edited 19 december 2017 by Seed7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 19 december 2017 Author Report Share Posted 19 december 2017 (edited) Ik ga maar Vibrapods kopen bij Amazon, eerst op de berkenmultiplex plaat en dan op marmer e.d. Edited 19 december 2017 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 19 december 2017 Report Share Posted 19 december 2017 28 minutes ago, Seed7 said: ~2,65 kg/dm3 een fractie lichter dan aluminium Corian heeft soortelijk gewicht van 1,7 g/cm³, plaat van 40x40x5 cm weegt 13,6 kg http://www.dupontnederland.nl/content/dam/dupont/products-and-services/construction-materials/surface-design-materials/documents/DuPont_Corian_Prestatie_eigenschappen_NL.pdf Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 19 december 2017 Report Share Posted 19 december 2017 22 hours ago, carl said: Even voor de duidelijkheid op mijn zolder heb ik alleen schuine (dak)wanden en een muurbeugel is niet mogelijk..... ........maar als High- Ender streef ik naar maximaal...... Eeuuhhmm, waarom niet? Heb je die constructie bij Cock gezien? Je kan het aan de achterkant toch steunend en aan de voorkant hangend maken, met draadeindjes of zo? Hoe rigide wil je het hebben? Ik heb het bij Cock gezien en veel stijver als dat krijg je het volgens mij niet. Je kan daar zelfs met een vuist op slaan zonder wat te horen. En dat was met die Oracle van hem het geval, maar ook met zijn eigen ontwerp. En als je het niet vertrouwd, wat houdt je tegen om hem om advies te vragen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 20 december 2017 Report Share Posted 20 december 2017 Maar wanneer je dat aan een houten dakconstructie hangt, zal het zeker minder stabiel zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 20 december 2017 Report Share Posted 20 december 2017 (edited) 3 hours ago, Hans van Liempd said: zal het zeker minder stabiel zijn. Cardanische ophanging. Laat die schuit maar rollen. Carl met z'n Thorens in een 16kwadraat. Stijf en stabiel zijn vaak niet de oplossingen als de basis, vloer of dak, dat niet is. Edited 20 december 2017 by Seed7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 20 december 2017 Report Share Posted 20 december 2017 (edited) Carl woont in/aan een bos. De kans dat je daar kunt varen op woelige baren lijkt mij niet zo groot Snap de drukte eigenlijk niet zo: Een subschassis DT was juist bedacht om er bij te kunnen dansen! Als je hem stabiel kunt opstellen is dat wel beter maar het komt minder kritisch dan een massa loopwerk. Edited 20 december 2017 by Pjotr Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 20 december 2017 Report Share Posted 20 december 2017 1 hour ago, Seed7 said: Cardanische ophanging. Laat die schuit maar rollen. Carl met z'n Thorens in een 16kwadraat. Stijf en stabiel zijn vaak niet de oplossingen als de basis, vloer of dak, dat niet is. Mijn idee ook, ontkoppelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 20 december 2017 Report Share Posted 20 december 2017 Ik neem dat een vloer veel gevoeliger is dan zo'n dak, voor geloop bijvoorbeeld, of terugkoppeling van laag. Hoewel ik erg gecharmeerd ben van de gelzakjes, ben ik aan het wachten op een oplossing waarbij er geen enkele overdracht meer kan plaatsvinden....: magnetische voeten. En ik heb vernomen dat er hele korte termijn zo'n oplossing aankomt. Dan kán er toch geen enkele terugkoppeling meer zijn? Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 20 december 2017 Report Share Posted 20 december 2017 4 minutes ago, René N. said: Ik neem dat een vloer veel gevoeliger is dan zo'n dak, voor geloop bijvoorbeeld, of terugkoppeling van laag. Hoewel ik erg gecharmeerd ben van de gelzakjes, ben ik aan het wachten op een oplossing waarbij er geen enkele overdracht meer kan plaatsvinden....: magnetische voeten. En ik heb vernomen dat er hele korte termijn zo'n oplossing aankomt. Dan kán er toch geen enkele terugkoppeling meer zijn? Theoretisch, zou de boel dan kunnen zweven. Al zou een trilling door de ene helft via het magnetisch veld wel op het andere overgebracht kunnen worden. Om de set te kunnen dragen moet het n.l. wel een krachtig veld zijn. En dat is er meestal alleen op kleine afstand van de magneten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 20 december 2017 Report Share Posted 20 december 2017 52 minutes ago, René N. said: Ik neem dat een vloer veel gevoeliger is dan zo'n dak, voor geloop bijvoorbeeld, of terugkoppeling van laag. Hoewel ik erg gecharmeerd ben van de gelzakjes, ben ik aan het wachten op een oplossing waarbij er geen enkele overdracht meer kan plaatsvinden....: magnetische voeten. En ik heb vernomen dat er hele korte termijn zo'n oplossing aankomt. Dan kán er toch geen enkele terugkoppeling meer zijn? Verkijk je daar niet op. Een magnetisch veld zoals jij het bedoelt gedraagt zich niets anders dan als een veer. En dan zijn stalen spiraalveren of anderszins reeds gangbare veren, toch een stuk hanteerbaarder, goedkoper enz. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts