Jump to content

Cocks place


carl
 Share

Recommended Posts

1 hour ago, carl said:

Een leuk verhaal Seed over de beweging van de LS waardoor onder meer impulsgedrag afneemt. Roger kwam daar ook mee toen we de onderzetters van Townshend bekeken in Muenchen. Max Townshend rekende hem ter plekke voor dat dat dit verwaarloosbaar klein was. Volgens mij was Roger overtuigd.

Ik was het alweer vergeten (gebeurd me niet vaak). Het ging om deze onderzetters voor speakers:

Seismic-Podium-main.jpg

Dat is toch iets anders dan aan het plafond ophangen, omdat de bewegingsvrijheid (travel distance) beperkt is met die plaat t.o.v. ophangen aan het plafond.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, carl said:

Max Townshend rekende hem ter plekke voor dat dat dit verwaarloosbaar klein was

Hahaha, ja, als het meneer Townshen of een willekeurig ander zo in de kraam te pas komt. Dit is waar ik me altijd zo over verbaas, er wordt eeuwig geneuzeld over minitieuze details bij een kabel of jitter of iets digitaals of wat dan ook. In andere gevallen is het minitieuze ineens verwaarloosbaar. Zeer frappant en eerlijk gezegd iets dat me aan de "audiofiel" altijd stoort. De basis overslaan en willekeurig ergens aan gaan zitten knutselen. Vanuit het gezichtspunt van de fabrikant ideaal, die kan nu de hele installatie in honderden duurverkoopbare onderdeeltje opsplitsen.

Edit: als die bewegingen dan verwaarloosbar klein zijn, waarom moet er dan eigenlijk ontkoppeld worden????

Ook frappant dat al die "meuk" zo'n enorme invloed op je Oracle heeft. Is dat ding zo slecht ontworpen dan? Als je het apparaat goed hebt opgesteld en het chassis goed is afgeveerd kun je het eigenlijk alleen maar slechter maken.

Edited by Seed7
Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, TL 200 said:

Had ik idd nog niet gezien. Wel een soort bladveren onder de speakers, volgens mij  B&W 800-serie zal ik eens opzoeken. 

Ik blijf het wel een beetje vreemd vinden en vraag me af of dat nog effect heeft bij zware speakers. Ben benieud.

Foutje, er zit een stalen ontkoppelingsveer in de basis van de Naim Ovator.

Link to comment
Share on other sites

Er is mij ook wel eens verteld dat je beter een dikke tegel op de speaker kunt leggen dan eronder.

Mijn speakers wegen een kliootje of 45 dus dat wil wel staan blijven.

To koppel or not to koppel, that the question.

Edited by TL 200
Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, TL 200 said:

Er is mij ook wel eens verteld dat je beter een dikke tegel op de speaker kunt leggen dan eronder.

Mijn speakers wegen een kliootje of 45 dus dat wil wel staan blijven.

To koppel or not to koppel, that the question.

Zelfde verhaal als met spikes: Wel of niet? Hangt helemaal van je fundering af. Heb je een lekker mee dreunende/trillende vloer zoals hout of zwevend parket/laminaat, dan kun je beter ontkoppelen. Heb je een rotsvaste betonnen fundering dan kun je beter gebruik maken van die stabiliteit als "anker" en je speaker stevig koppelen.

In dat voorbeeld van Boenicke staan die speakers op een leuke plank, dan wel kast wat mooi als klankbord mee gaat doen. Die extra kleuring wil je in principe niet: Dus zo goed mogelijk ontkoppelen. Alleen slaan ze naar mijn idee wat door er hoedenplank speakers.van te maken.

Edited by Pjotr
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Seed7 said:

Echt heel heel lang geleden hadden we het idee om luidsprekers aan kabels aan het plafond te hangen om ze volledig te ontkoppelen. Dat werkte aardig, er werd veel minder energie aan structuur van de woning over gedragen. Het klonk echter voor geen meter en geheel voorstelbaar bleek bij nameten dat het impulsgedrag volledig om zeep werd geholpen. Ook wordt er door het wiebelen een pseudo ruimtelijkheid gecreeerd alsof er een paar speakers achter elkaar staan (edit: plus doppler effecten). Ongewenste energie uit luidsprekerkasten moet je in de luidsprekerkast zelf omzetten, niet met fratsen aan de buitenkant. Vastschroeven die dingen. Luidsprekerchassis bij een meerwegsysteen moeten tov elkaar volledig ontkoppeld zijn zodat ze elkaar niet via de baffle in beweging zetten. Je moet eens zien hoe een niet aangesloten tweeter heen en weer zwabbert door de energie van een woofer of mid. Wederom, simpele fysica dus.

Als je wilt ontkoppelen, dan je apparatuur, gewoon met veren en dempers op ca. 5Hz, of met Sorbothane of Sylomer etc.Ook weer simpele fysica.

 

Met de seismoapp zie ik dat er minder trillingen op de vloer komen. Op de speakers maakt het geen verschil. Mar mijn speakers zijn zo'n 60 kg en staan nog eens op stenen platen van ca 30 kg. Daaronder pas de kogels.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Pjotr said:

Zelfde verhaal als met spikes: Wel of niet? Hangt helemaal van je fundering af. Heb je een lekker mee dreunende/trillende vloer zoals hout of zwevend parket/laminaat, dan kun je beter ontkoppelen. Heb je een rotsvaste betonnen fundering dan kun je beter gebruik maken van die stabiliteit als "anker" en je speaker stevig koppelen.

 

Mee eens. Er is hier dan wel een stenen vloer, maar die is ook redelijk slap en gaat makkelijk meetrillen 

Link to comment
Share on other sites

Met mijn Oracle is natuurlijk weinig mis Seed. Zo'n subchasis is toch meer voor airborne trillingen e.d. dan trillingen via de vloer. Bij mijn Linn Axis had ik daar indertijd tenminste veel minder last van dan met de TD 160. Probleem is, dat Ik een huis uit 1922 heb met een (stevige) houten vloer en daarop een TNT rack. Ik begrijp ook wel, dat een wandrack beter is, maar die van mijn oude huis kan ik niet bevestigen op de schuine wanden op zolder. Vandaar dat ik op een andere manier wat meer "fundament" zoek. Zandbakken worden te zwaar en dit is een zeer goed alternatief want het is zo dood als een pier. (Mijn vrouw gaat er direct in de stad een paar bijhalen voor onder de buizen). Het resultaat spreekt trouwens voor zich. Je denk dan dat het dood gaat klinken, maar dat is zeker niet het geval.  Het subchasis lijkt zijn werk beter te doen. 

Overigens ken je Roger (Sodejuu) kennelijk niet, maar ik heb niet de idee dat hij zich makkelijk laat overbluffen en dan zeg ik het voorzichtig. Technisch is hij ook erg begaafd. Ik ben verder niet de audiofiel die op minieme verschillen valt, maar als me dat met kleine moeite lukt waarom niet?

Verder niet de bedoeling om ruw te zijn als dat zo overkwam.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Heeel lang geweden ben ik eens bij Multifoon in Delft geweest en die hadden hun Oracle op een 2 meter ddie betonnen funcdering staan althnas dat beweeerde zij).

 

Ik meen dat een subchassis a la Thorens bedoeld is tegen trillingen via de vloer en dergelijke (en natuurlijk van de motor). Akoestische feedback, geen idee hoe je dat tegen zou kunnen gaan.

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Duck-Twacy said:

Akoestische feedback, geen idee hoe je dat tegen zou kunnen gaan

Een kap van dubbel glas die ruim om de hele draaiert heen valt en overal op de ondergrond aansluit. Niet zomaar dubbel glas maar speciaal met twee verschillende diktes glas en een afgestemde ruimte tussen de platen. Ander materiaal kan ook, maar ja, je wilt wat zien :) Ideaal is als je ook de binnenkant van de kap met geluidsabsorberend materiaal beplakt.

Verder maakt het inderdaad niet uit wat of waarvandaan er aangestoten wordt.

Link to comment
Share on other sites

26 minutes ago, Duck-Twacy said:

Ik meen dat een subchassis a la Thorens bedoeld is tegen trillingen via de vloer en dergelijke (en natuurlijk van de motor). Akoestische feedback, geen idee hoe je dat tegen zou kunnen gaan.

Volgens mij is dat een misvatting. Een TD 160 en zeker een Linn iLP 12 is zeer gevoelig voor lopen op de vloer. Die veren zijn ook makkelijk in beweging te krijgen door lopen op de vloer wat een redelijk grove trilling tot gevolg heeft. De motor van dergelijke spelers zit verbonden met het chassis en arm en element zit weer op het subchasis. De verbinding tussen beiden vindt plaats met veren en snaar die als een soort van filter werken. Op deze wijze worden mininieme trillingen via akoestische feedback en motor geneutraliseerd. Ik denk dat de verwarring veroorzaakt wordt door spelers als de Dual 1219 waar de hele tafel geveerd was. De functie was daar waarschijnlijk meer trillingen van de vloer te neutraliseren. Dat doe je eigenlijk alleen effectief door een rack aan de muur. 

Ik heb geen ervaring met de ingenieuze constructie van Seed. Je moet daarbij wel oppassen dat je trillingen van de motor en de plaat zelf  niet opsluit en via het element weer weergeeft. Vergeet niet dat als je een plaat laat draaien zonder aansluiting op versterker je al een boel geluid krijgt en dat vormt ook akoestische feedback . 

PS voor iemand met een zwakke rug lijkt het me ook niet aan te bevelen;)

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Ik heb die gels nu onder de voorversterker en de CD-speler liggen en bij beiden werkt het heel goed. Morgen of in het weekend gaan er wat onder de draaitafel. Eigenlijk wilde ik het hele audiorack ontkoppelen, maar dat wordt nog wel een projectje. Ik heb wel last van ongewenste terugkoppeling: als ik met mijn vuist op de vloer sla, en dan niet eens zo hard, hoor ik dat allemaal terugkomen.....

Ik wil het eigenlijk ook nog bij de luidsprekers toepassen. Als ik het goed van Cock begrepen heb, dan moeten de gels op de grond, er een (eventueel mooie B)) hele zware plaat bovenop plaatsen en dan de speakers koppelen met die plaat. Die plaat moet dan zwaar genoeg zijn om de speakers niet te laten bewegen. Dit heb ik allemaal nog niet, maar wat ik wel heb is dat ik mijn speakers met een draadeind aan de muur bevestigd heb. Nou, als je dát in beweging wilt brengen.... :huh: :D. Dit was ook weer zo'n Cock-tip om de Doppler vervorming tegen te gaan en de energie die erin zit niet verloren te laten gaan. Zodat het maar geen brabbelend speakertje zou worden.... :D :D :D

Hier komt het ook nog eens aan de orde, een heel leuk interview van een iets jongere Cock en Arnold....:

Interview Sonore

Link to comment
Share on other sites

Leuk Rene,  het probleem is wel dat je liever niet wil dat zo'n zakje kapot gaat en de gel in je apparatuur loopt. Ik heb onder mijn zware draaitafel en buizen voorversterker nu  ieder  3 zakjes liggen. Als je ze nieuw koopt zit er een beschermingshoesje omheen. Ik heb die met Duc tape dichtgeplakt - safety first!  Ik ga het zeker uitproberen bij de LS wanneer mijn rugpijn voorbij is (en mijn lieve vrouw helpt met tillen). 

Micro trillingen Ivan B) Tegen stampen is niets bestand. De Zakjes met gel kost trouwens iets van 3 euro per stuk.

Tot slot is me niet helemaal duidelijk of dit materiaal demp of isoleert. Ik heb de idee dat het isoleert.

 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Een gel is een materiaal dat kwa eigenschappen tussen een vloeistof en een vaste stof zit, de matrix is heel goed in het opnemen van bewegingsenergie en dat omzetten in warmte. Om dit goed te doen heeft het een bepaalde belasting nodig, is deze te laag dan hebben de vloeistofeigenschappen de overhand, is de druk te hoog dan hebben de vaste stof eigenschappen de overhand. Het is een massaveersysteem in een materiaal maar iets complexer. Sorbothane b.v. is ook een gel, net als gelatine.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Seed7 said:

...................Het is een massaveersysteem in een materiaal maar iets complexer. Sorbothane b.v. is ook een gel, net als gelatine.

Die zakjes zijn meer veer-demper systeem. De massa moet je zelf nog toevoegen: Beetje van Maggi, beetje van mezelf :D

Die zakjes zijn tamelijk sterk. Ze zijn volgens mij van gewoon PVC en hoe dat zich houdt op de lange termijn onder een dergelijke belasting als zware speakers? Een extra beschermingszakje er omheen wat niet continue onder druk staat is een goed idee. Neem dan wel een dik soort PVC, die diepvries "Zippers" bv.

Link to comment
Share on other sites

41 minutes ago, vintagemod said:

die dempers is gewoon een lul verhaal,je moet proberen de juiste demper te vinden voor je apparatuur en speakers,

van 1978 experimenteer ik met dempers ,ik smijt je er mee kapot :D.

groovy ,de zware gewicht metaal geldt alleen voor electrostaten ,dat is vanaf 1982 bekend.

 

mvg wol

Dus als je de juiste demper hebt gevonden is het geen gelul. Conclusie: gelul van jou.

En kun je uitleggen waarom een gewicht alleen bij electrostaten werkt? Welke natuurkunde steekt daarachter?

Groet,

Leobus

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Pjotr said:

Die zakjes zijn meer veer-demper systeem.

Sorry, ja, dat bedoel ik.

PVC in het donker en bij kamertemperatuur gaat enkele decennia mee. UV sloopt het snel, zelfs als het met de juiste inhibiters en absorbers geproduceerd is. Hoe lang het in combinatie met de gel mee gaat, geen idee. Als de gel op een of andere manier de weekmakers uit de pvc matrix weet te trekken niet lang.

Link to comment
Share on other sites

Hoe zit t dan me zo'n EMT frame (zie plaatje dat ik

 postte.)

Zie ook bv http://www.emt-profi.de/a-seite03cb.htm

en laaste pagina van http://www.emt-profi.de/Testberichte/EMT-930st_HE_59.pdf

Dat ding heet "Absorberrahmen"...

 

Zitten daar veren in? Ziet er vrij massief uit allemaal

 

Edit, nu ik goed kijk naar de foto zie ik dat het veren zijn. Dacht eerst dat het een soort schroefdraad is voor afstelling

(sry Cock, heeft nog weinig te maken met Cocks place, misschien afsplitsen)

Edited by Duck-Twacy
Link to comment
Share on other sites

Naar aanleiding van Cock is er natuurlijk heel wat te bespreken:D

Stereophile heeft indertijd een test gedaan na dempers onder luidsprekers. Daarbij werden er potten met stroop onder de LS gezet en die klonken kennelijk het beste. Nu verbaast me dat niet meer. De trillingen "verzuipen" gewoon in een stropigere massa. Had ik al veel eerder moeten proberen. (Mijn vrouw neemt direct nog wat pakjes mee, ik ga de buizen voorversterker proberen).

 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...