Jump to content

Cocks place


carl
 Share

Recommended Posts

Gisteren met Roger bij Cock geweest. Ik was natuurlijk door eerdere bezoekers "gewaarschuwd", maar ik was toch nog behoorlijk geschokt. Net alsof ik op mijn sportschool een kind  van 10 en met een klein postuur met halters van 35/40 kg aan de gang zag.  Fysiek onmogelijk, maar als je het gewicht van de halters hebt gecontroleerd kun  je niet er meer omheen. Na 10 seconden was ik bij Cock om voor wat betreft het laag, voor de rest had ik wat langer nodig natuurlijk. Dat krachtige van het laag trok door in het gehele geluidsbeeld. Geen enkele versmering en volgens mij komt daardoor de ruimtelijkheid veel beter naar "boven". Toen we CD's met stemmen draaiden (Spiritchaser) vond ik de stemmen wel wat aan de lage kant zitten en Roger bevestigde dat.  Nu ben ik daar zelf nogal scherp op en we hebben daarover uitgebreid gepraat en ook nog ander materiaal uitgeprobeerd. Toen we later met LP's aan de gang gingen ook nog mijn LP gedraaid waar Van Morrison met Cliff Richard samen zingt. En daar zaten de stemmen weer een stuk hoger (correct dus). Ik ben er dus eigenlijk wel van overtuigd dat ook hier het medium LP (weer) superieur is aan de CD. De platenspeler van Cock is natuurlijk ook een kunststuk op zich zelf. Ik dacht eigenlijk altijd dat de pomp van een tangiale arm lawaai maakte: die van hem natuurlijk niet. 

Cock heeft natuurlijk een perfecte set die zoals ik al dacht tot het oneindige toe uitgedacht en getuned is en waar onconventionele methoden niet geschuwd zijn. Eigenlijk zou ik een volgende keer de luidsprekers wel eens op een "normale" versterker willen horen. Gewoon om te horen wat die LS zonder superieure versterking doen. De LS die er dicht bij kwamen waren overigens die van Joseph Audio die we in Muenchen hoorden. Het geluid van zijn set had ook wel iets van dat van Jerry alhoewel ik het daar weer wat vermoeiend vond klinken. 

Verder hebben natuurlijk nog veel gepraat en het is duidelijk dat Cock iemand is  die ervan geniet dat hij ander mensen kan inspireren. Zeker met Roger heeft hij ook veel technische zaken uitgewisseld. Ik moest wel goed opletten om het nog een beetje bij te houden :lol: Zo tussen de regels door hoor je ook wel dat hij zijn intense vriendschap met Arnold mist. Moet leuk zijn geweest: innovaties uitproberen en ondertussen eten van de afhaalchinees. Kortom een welbestede dag en ik wil zeker nog eens terugkomen (als ik welkom ben natuurlijk). In ieder geval komt Cock nog eens bij mij. Moet wel voor de verbouwing van de badkamer!

 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Kleine kans Peter want Cock is als bedrijf alleen verder gegaan en hij heeft volgens mij alleen de ambitie kleinschalig te werken met mensen die hij prettig vindt. 

Ik ben nu met een tweak van hem bezig. Die zakjes met een soort stroop erin die je in de ijskast legt en daarna gebruikt voor koeling bij rugpijn. Onder de draaitafel werkt dat schokabsorberend. Ik ben het nu aan het uitproberen en het werkt zonder meer goed. Straks er een paar bijkopen voor onder de LS. Kan je morgen helpen ze eronder te zetten ^_^

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Die zakjes onder je draaitafel, dat ziet er toch niet uit? Onder de speakers ook niet, maar die kun je dan mooi afdekken met een plaatje natuursteen of zo. Tenminste, zo hoop ik het hier te kunnen opstellen. De natuursteen zou volgende week komen, D.V..

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, carl said:

Kleine kans Peter want Cock is als bedrijf alleen verder gegaan en hij heeft volgens mij alleen de ambitie kleinschalig te werken met mensen die hij prettig vindt. 

Ik ben nu met een tweak van hem bezig. Die zakjes met een soort stroop erin die je in de ijskast legt en daarna gebruikt voor koeling bij rugpijn. Onder de draaitafel werkt dat schokabsorberend. Ik ben het nu aan het uitproberen en het werkt zonder meer goed. Straks er een paar bijkopen voor onder de LS. Kan je morgen helpen ze eronder te zetten ^_^

Leuk,ik ben benieuwd.

Er is hier ook een tweak topic dacht ik.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, carl said:

Kleine kans Peter want Cock is als bedrijf alleen verder gegaan en hij heeft volgens mij alleen de ambitie kleinschalig te werken met mensen die hij prettig vindt. 

Ik ben nu met een tweak van hem bezig. Die zakjes met een soort stroop erin die je in de ijskast legt en daarna gebruikt voor koeling bij rugpijn. Onder de draaitafel werkt dat schokabsorberend. Ik ben het nu aan het uitproberen en het werkt zonder meer goed. Straks er een paar bijkopen voor onder de LS. Kan je morgen helpen ze eronder te zetten ^_^

Tweak van Cock? Heb die tweak met ijscompressen toch al een tijd geleden hier gepost. Toen vond je het een leuke tweak maar kwam er verder geen reactie op. Ja eentje, van René via PB. Toch leuk te lezen dat uitgerekend Cock er wat mee gedaan heeft  :D

Edited by Pjotr
Link to comment
Share on other sites

Een profeet wordt nooit in zijn eigen land geeerd Peter. ;)

En je krijgt het wel mooi Marc. Onder een houten plaat zie je ze niet en los van de schokabsorbatie hoor je duidelijk verschil. Het tillen van de draaitafel had ik beter niet kunnen doen na een dag zitten in de auto en bij Cock - Sodeju in dit geval met een u.

Link to comment
Share on other sites

jee en dan zet ik zoiets idioots als een audiolamp op een werkzaam ijscompres :D

 

ik heb ze ook op de (travertin) steenplaat gelegd die al op de CD-speler ligt. net iets mooier weer. steen blijft wel liggen, lekker extra gewicht op het hele ding. geloof ik ook in. 

 

Edited by robx
Link to comment
Share on other sites

Cock geeft die gel pads overigens gratis weg aan zijn bezoekers. Hij verdient er niet aan. Ik heb de tweak zelf niet geprobeerd. Bij een volgend bezoek zou het leuk zijn om ook een setje mee te nemen of om het ter plekke uit te testen. Het is een oude tweak hij speelt er zelf mee sinds de jaren 1980 en 1990. Op de XFI in 2007 hebben de versterkers er op gestaan. Als Pjotr er van weet zal het vast een populaire tweak zijn en al een tijd bestaan. Dus zeker het proberen waard. Ik moet toch eens zien hoe dat werkt: platenspelers kan ik me nog iets bij voorstellen maar warm wordende versterkers 🤔 

 

Link to comment
Share on other sites

Ivan, het is niet zo slim om te vertellen dat Cock die dingen gratis weggeeft. Hij moet ze ook gewoon kopen. Voor eenieder die het wil uitproberen, dergelijke gelpacvks kosten een paar euri per stuk bij het Kruidvat.
https://www.kruidvat.nl/kruidvat-warm-koud-kompres/p/932149
Cock geeft wel meer gratis weg. Dat is mooi en hij wil de mensen graag een plezier doen, maar het moet niet ten koste gaan van Cock zelf. Dus als je het wil proberen, koop die dingen dan aub zelf ;) 

 

Gisteren was idd weer een indrukwekkende dag bij Cock. Al moet ik zeggen dat het mijn tweede keer was dat ik daar was en dan weet je toch al ongeveer wat j kunt verwachten. Feit blijft dat het een geweldig goed klinkende set is die naar mijn weten geen gelijke heeft. De verhalen can Cock zijn dan ook weer een aangename opluistering van het bezoek, al had Charles wel moeite om alle namen die voorbij kwamen een plekje te geven. Eerlijk gezegd, ik kende ook niet iedereen, maar dat maakt de verhalen en de info niet minder interessant.
De draaitafel is ook erg mooi geworden. Eerlijk, ik zou de mijne er best voor willen inruilen. Misschien komt het er nog eens van ;)

Edited by Sodejuu
Link to comment
Share on other sites

Of die tweak oud is weet ik niet maar ik kwam er op toen mijn vrouw met een zenuwontsteking thuis zat een paar jaar geleden, en van de huisarts van die gel kompressen had gekregen. Dacht toen, hé leuk spul dat dempt goed en legde er een paar onder mijn DT. Zie hier:

Staat ook een linkje waar te koop. Is overigens bij ieder apotheek en veel drogisterijen te koop. En als je even op internet rond kijkt, in allerlei maten.

[Edit]

Zie dat Roger mij even voor was. Dat spul kost geen drol (audiofiel gezien :D ) en is overal te koop.

Edited by Pjotr
Link to comment
Share on other sites

onder de speler staan de eierdopppen met glazen knikkers. beviel/bevalt goed. Ik zal ze ook (alleen danwel mede) eronder proberen .... nog zoveel te experimenteren .... 

Ik was vandaag kort bij Cock. Gelukkig geen muziek gehoord. Mijn Cd voedingskabel opgehaald. 

 

Link to comment
Share on other sites

Laat ik vooropstellen dat ik het nog niet heb geprobeerd maar Is het niet beter dat speakers zo stevig mogelijk staan?  Of hebben jullie houten vloeren, ik heb beton met daarop zo'n zachtboard-achtige ondervloer en laminaat. Mijn speakers zijn 107 cm hoog en ik ben blij dat ze stevig staan. Misschien onder monitoren op stand? Onder een draaitafel, versterker of andere apparaten in een rack kan ik me wel voorstellen dat het werkt. 

Link to comment
Share on other sites

Had ik idd nog niet gezien. Wel een soort bladveren onder de speakers, volgens mij  B&W 800-serie zal ik eens opzoeken. 

Ik blijf het wel een beetje vreemd vinden en vraag me af of dat nog effect heeft bij zware speakers. Ben benieud.

Link to comment
Share on other sites

  • Members
14 hours ago, Pjotr said:

Tweak van Cock? Heb die tweak met ijscompressen toch al een tijd geleden hier gepost. Toen vond je het een leuke tweak maar kwam er verder geen reactie op. Ja eentje, van René via PB. Toch leuk te lezen dat uitgerekend Cock er wat mee gedaan heeft  :D

Ach Peter, ze zitten al jaren onder alle Pluto draaitafels, dat is ook een publiek geheim, wat maakt het uit? Als men er nu eindelijk wel profijt van kan hebben is er toch weer iets geleerd, dat is toch het uiteindelijke doel?

Link to comment
Share on other sites

Echt heel heel lang geleden hadden we het idee om luidsprekers aan kabels aan het plafond te hangen om ze volledig te ontkoppelen. Dat werkte aardig, er werd veel minder energie aan structuur van de woning over gedragen. Het klonk echter voor geen meter en geheel voorstelbaar bleek bij nameten dat het impulsgedrag volledig om zeep werd geholpen. Ook wordt er door het wiebelen een pseudo ruimtelijkheid gecreeerd alsof er een paar speakers achter elkaar staan (edit: plus doppler effecten). Ongewenste energie uit luidsprekerkasten moet je in de luidsprekerkast zelf omzetten, niet met fratsen aan de buitenkant. Vastschroeven die dingen. Luidsprekerchassis bij een meerwegsysteen moeten tov elkaar volledig ontkoppeld zijn zodat ze elkaar niet via de baffle in beweging zetten. Je moet eens zien hoe een niet aangesloten tweeter heen en weer zwabbert door de energie van een woofer of mid. Wederom, simpele fysica dus.

Als je wilt ontkoppelen, dan je apparatuur, gewoon met veren en dempers op ca. 5Hz, of met Sorbothane of Sylomer etc.Ook weer simpele fysica.

 

Edited by Seed7
Link to comment
Share on other sites

Fysica,ik heb er geen sjoege van.

Maar Jerry had zijn Acoustats vast geschroeft aan een frame van ijzer,bovenop zijn ls lag nog eens 20 kilo ijzer.

Die luidsprekers stonden zo vast als een huis.

Bereik je dan met ontkoppelen hetzelfde als met sterk koppelen.

Het gaat er toch om om resonanties zoveel als mogelijk uit te sluiten.

De Acoustats stonden op beton.

Link to comment
Share on other sites

Als je twee dingen koppelt maak je ze onbeweeglijk ten opzichte van elkaar, als je ze ontkoppeld maak je ze beweeglijk van elkaar. Als je koppelt zorg je dat trillingsenergie van de een naar de ander kan, als je ontkoppeld zorg je dat de trillingsenergie niet van de een naar de ander kan.

Ik heb hier een wat oudere hele grote subwoofer die een extreem lange slag kan maken, het ding weegt een kilo of 15-20. Ingebouwd in een kleine kast waar geen achterkant in zit leg ik die  met de opening op de grond en laat de driver een klap een kant op maken, dan komt het geheel door de druk en kracht een cm los van de grond. Actie is reactie. Als je luidspreker heen en weer gaat duwt die tegen de kast, als de kast nu meebeweegt duwt de luidspreker minder efficient tegen de lucht en dus verlies je met name impulsgedrag, de steile piek wordt een glooiende helling. Daarom dus sterk koppelen en niet ontkoppelen. Het andere effect is dat het acoustische centrum van de speaker nog meer heen en weer wiebelt dan het toch al doet. Een luidspreker kast/baffle is zwaarder dan de speaker en wiebelt niet in fase met het membraan. Dit zijn overigens allemaal aspecten die ontwikkelaars gebruiken om de weergave "mooi" te maken, wat weer niets met "goed" te maken heeft.

De grap is dat hoeveel konijnenpootjes je ook in je zak hebt en hoe vaak je ook om de lijsterbes danst bij volle maan er niet zomaar een audioset ontstaat, daarvoor maken we gewoon gebruik van fysika, electronica etc. en als je dat op de juiste wijze gebruikt hoef je geen 'experimentjes' te doen.

Link to comment
Share on other sites

Een leuk verhaal Seed over de beweging van de LS waardoor onder meer impulsgedrag afneemt. Roger kwam daar ook mee toen we de onderzetters van Townshend bekeken in Muenchen. Max Townshend rekende hem ter plekke voor dat dat dit verwaarloosbaar klein was. Volgens mij was Roger overtuigd.

Voor de rest is het mij duidelijk dat bij mijn Oracle (subchasis) de met gel gevulde zakjes beter absorberen dan de SSC ontkoppelaars. Sterker nog het laag is goed hoorbaar verbeterd. Ik heb wel een huis uit 1922 met een zolder met houten vloer.  Wat LS betreft ga ik deze tweak dan ook zeker uitproberen. Dat voorkomt ook overbrengen van trillingen.

Die Boenecke LS hebben we in Muenchen gehoord. Is me verder niet echt bijgebleven. Volgens mij waren er ook problemen met de streamer. 

 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...