Jump to content

4 gratis ontwerpen van diffusers met gevouwen segment


thingman
 Share

Recommended Posts

Het was eind 2014 dat ik stopte met SoundScapeS en iets heel anders ging doen...
De webcontent, alsmede de rechten op de merknaam van "WaveWeaver" (dat waren diffusers met gevouwen segment) gingen over op iemand die steeds heeft aangegeven dat het informatieve deel van de oude site beschikbaar zou blijven.
Dat was ook mijn voorwaarde om de boel over te dragen.
Helaas gebeurde het tegendeel: de content verdween welbewust!

Daarover ontving ik feedback, en aangezien alle content door mijzelf werd ge- of herschreven (dit laatste nu voor bijna 50%), heb ik de informatie weer teruggeplaatst.
Ook stel ik op een downloadpagina de rekenmodules beschikbaar voor iedereen die zelf lattenabsorbers, optimale ruimteratios, QRD-diffusers of paneelabsorbers wil berekenen.
Aldus ontstond ReadScapes, online sinds 14 juni 2017.

Tot vandaag ontbrak daar nog vrije informatie over diffusers met een gevouwen diepste segment, ofwel FWD's (folded-well diffusers).
Het idee voor diffusers met gevouwen segment mag vrijelijk worden toegepast, zolang de ontwerpen niet identiek zijn aan de voormalige WaveWeavers.
Dat is niet zo moeilijk, daarom staan er sinds gisteren 4 geheel nieuwe QRD-7 ontwerpen met gevouwen segment online. Speciaal voor de zelfbouwer.
GRATIS, compleet met bouwtekening, onderdelenlijst en assemblage-instructies.

fwd64.gif

De maatvoeringen van de nieuwe modellen wijken iets af van de originele WaveWeavers, maar dat gaat over enkele millimeters segmentbreedte.
In feite heb ik de serie geoptimaliseerd, met inachtneming van een decennium aan gebruikservaringen.
Hierdoor sluiten de werkbereiken van de 4 modellen net wat fraaier aaneen dan vroeger het geval was.

De webpagina van FWD

Veel bouwplezier, maar vooral veel luistergenoegen achteraf gewenst!
Feedback, in welke vorm ook, is zeer welkom. Verbetering zal altijd mogelijk zijn...

 

EDIT 27-12-2017: dit onderwerp is weliswaar nog relevant,
maar er heeft intussen een uitgebreide update plaatsgevonden.
Zie hiervoor

 

Edited by thingman
Link to comment
Share on other sites

39 minutes ago, Plaatjesdraaier said:

Dankjewel Toine! Dit staat al heel lang op mijn to-do lijstje; het is er nog niet van gekomen. Vraag is: hoe bepaal ik welk model voor mijn situatie het meest geschikt is? Heb je misschien een paar panelen liggen om een keer uit te proberen?

Ik heb momenteel zelf geen diffusers in gebruik in de woonruimte.
Binnenkort ga ik zelf wel wat van deze nieuwe panelen bouwen, om dan te proberen om ze een beetje in de woonsituatie te integreren.

Jouw vraag kan ik hier uitwerken, dan is het voor alle lezers duidelijk.
Het is ook weer niet niet zo spannend...

Het kleinste model, FWD-36 zou ik alleen toepassen als diepte en/of gewicht en/of breedte van belang is of zijn. Het werkgebied van dit model is door de geringe diepte aan de onderkant wat beperkter, en aan de bovenkant juist enigszins "overkill" (want reeds een eindje boven het gebied van de muzikale grondtonen / boven c4).
Ikzelf ben voornemens om dit model midden tussen de speakers op de voorwand toe te passen -- ik luister in de breedte en wil in het middenstuk wel diffusie, maar niet een van de diepere modellen. Daarom hier het smalste exemplaar, dat overigens ontwerptechnisch ook niet veel smaller kan worden gemaakt zonder dat het zelf de stap van diffuser naar antifutterprofiel zet. Onder 35mm segmentbreedte noem je het geen diffuser meer, maar een profiel voor flutterbestrijding.

De twee grotere modellen -46 en -52 zouden je eerste keus moeten zijn op elke plek waar ze door de voorkant van je speakers "gezien" worden.
Zijwanden en achterwand dus, en eventueel ook plafond. Al kun je daar ook de ondiepere en lichtere -36 toepassen, als de ruimte erg klein is (slaapkamerformaat).

Het model -62 zou ik toepassen in kamerbrede configuraties, zeker bij dipolaire speakers en grotere dynamische systemen, in ruimtes waarin aan ruimte geen gebrek is.
Vanuit de hoeken met grotere modellen naar binnen toe werken met kleinere modellen. In de hoeken komt de onderkant van het werkgebied van grote diffusers beter tot z'n recht, terwijl ze daar meestal niet in de weg zullen staan.
Je kunt FWD-62 ook prima op je achterwand kwijt, wederom, als de ruimte niet te klein is.

Er is nog een andere, belangrijke overweging te maken.
Voor een gegeven diffuseroppervlak wil je liefst 4 periodes (panelen) aaneengesloten toepassen. Je past nooit 1 diffuserpaneel toe; 3 of 4 is nodig om homogene diffusie in het werkgebied te bekomen.
Zodoende kan de juiste keuze ook weleens bepaald worden door de beschikbare breedte voor het betreffende diffuseroppervlak in jouw ruimte.

Ik heb dit soort overwegingen en interpretaties overigens eerder al eens opgeschreven, ook tbv de zelfbouwers..
Klik HIER (het artikel is nog niet herzien; je wordt nog voortdurend in de U-vorm aangesproken...)
Er is trouwens ook een FILMPJE over de bouw van een FWD...:)

Edited by thingman
Link to comment
Share on other sites

21 minutes ago, Groovy said:

Je had zulke mooie diffusers aan je plafond hangen Toine.

:)

Nu zie je toch echt vlakke absorptieplaten aan voor diffusers, Peter. Daar hebben echt nooit difs gehangen! Tijd om nog eens te komen luisteren! Je kent het niet terug...

Link to comment
Share on other sites

Hmm niet goed opgelet,hoe dan ook het klonk ondanks dat er een laag unit (ik hoop dat ik dat goed heb:D)van een luidspreker niet optimaal presteerde toch goed in mijn oren.

In September zou het wat mij betreft kunnen,wellicht vind Jerry het ook leuk om mee te komen al heeft hij weinig tijd.

 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...