Guest Posted 8 augustus 2017 Report Share Posted 8 augustus 2017 Niets tussen armboard en sokkel stoppen. Je wilt immers geen onderlinge beweging tussen plateau(as) en armboard/arm/element, dat zou FM (jank) op kunnen leveren. Daar wil je een onwrikbare verbinding. Vandaar ook dat ik zo'n hekel heb aan die SME-rubbertjes.... Trespa is hard, maar heeft daardoor waarschijnlijk ook een vrij penetrante resonantie; MDF is vergevingsgezinder in dat opzicht. Wat hier beter is durf ik niet te zeggen. Sodejuu? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 8 augustus 2017 Report Share Posted 8 augustus 2017 't is maar net wat je wilt kwa 'sounding', je kunt klankhout nemen of juist plexiglas of delrin. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 8 augustus 2017 Author Report Share Posted 8 augustus 2017 (edited) Dat verhaal van die rubbers had ik eigenlijk wel zo verwacht Sander. Verder kan ik natuurlijk verschillende armboards maken. Ze zijn rond en dat lijkt me nog wel te doen. Mijn gevoel zegt eigenlijk hardhout. Klankhout ken ik nog niet Seed, maar dat zoek ik nog op . Edited 8 augustus 2017 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 8 augustus 2017 Report Share Posted 8 augustus 2017 Voor een armbord op een starre speler is MDF prima, maar berken multiplex nog beter. Maar wat maak je je druk Charles. Ik heb toch gezegd dat ik nog een aantal bordjes had liggen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 8 augustus 2017 Author Report Share Posted 8 augustus 2017 Dat weet ik Roger, maar ik wil in dit topic alle mogelijkheden doorlopen voor de toekomst. Wat me daarbij wel opvalt dat die houten onderzetters van Harmonix van keihard hout zijn gemaakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 8 augustus 2017 Report Share Posted 8 augustus 2017 (edited) Hou je je een beetje in Carl. Straks vraag je je nog af of je ijzeren of geel kopen klankschoefjes moet gebruiken om de arm vast te zetten. Persoonlijk zou ik geen MDF gebruiken. Niet omdat het klankmarig slecht zou zijn maar omdat het constructief meer karton is. Troep dus voor dergelijk precisiewerk. Verchroomd messing, aluminium of plexiglas, trespa, hard PVC lijkt mij meer op zijn plaats. Gewoon degelijk dus. De bovenplaat is al erg resonantie-arm en maakt zo'n plaatje verder niet erg kritisch. En beslist geen extra demping, gewoon direct stevig op de bovenplaat schroeven. Ach uiteindelijk zal je dat toch wel aan Roger over laten... Maak mij geen zorgen Edited 8 augustus 2017 by Pjotr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 8 augustus 2017 Report Share Posted 8 augustus 2017 Een Ortofon smg 212 9 inch met een rond zwart contragewicht geschikt voor een Spu voor e300. in nieuwstaat. Zonder tonearmkabel en lift. De bedrading van die armen werden rechtstreeks op een printplaat gesoldeerd Zonder connecters aan de bedrading deze is schijnbaar zo geleverd. https://www.ortofon.com/smg-skg-212-p-652 Carl,je kunt een keer samen met mij op bezoek gaan bij Douglas om te kijken naar zijn tonearm verzameling. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 8 augustus 2017 Author Report Share Posted 8 augustus 2017 (edited) Prima Peter, misschien wil Roger wel mee. Voor wat betreft andere Peter. Elektronisch ben ik wel een nul, maar met dingen als hout en verf ben ik wel handig en veeleisend hoor. Allemaal op het internaat geleerd! Je moet ook niet weten wat ik hier in huis gedaan heb, getekend en uitgezocht. Van MDF maken ze tegenwoordig boekenkasten e.d. Maar ik heb eigenlijk wel hetzelfde als jij dat het een soort karton is. Onder de armboard zat ook verf dus de plaat is er allang uitgeweest. Maar eerst maar een arm uitzoeken. Edited 9 augustus 2017 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 9 augustus 2017 Report Share Posted 9 augustus 2017 Trespa? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 9 augustus 2017 Report Share Posted 9 augustus 2017 (edited) Roger heeft allang laten weten dat ie nog een paar van die plaatjes heeft liggen... Carl, de ellende met MDF is dat als je het meerdere keren in en uit elkaar haalt, dat gaat verpulveren en uit elkaar valt. Dat wil je niet hebben. I.d.d. zoals je zegt, eerst maar eens een armpje Ben nu toch wel benieuwd wat het uiteindelijk gaat worden. Edited 9 augustus 2017 by Pjotr Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 9 augustus 2017 Author Report Share Posted 9 augustus 2017 Ik ook Peter, dat wordt echter na de vakantie Ik heb nog eens op You tube gekeken naar de diverse Kenwoods (600/700). Het lijkt wel of ze hetzelfde frame gebruiken. Knoppen zitten wel ergens anders. Wat inhoudelijk nu verschillend is, is wel interessant om even na te gaan. Volgens mij vindt de regeling van het toerental plaats via de 50 HZ en niet elektronisch. Misschien zit het verschil daar. Bij de Garrard hoorde je het verschil wel van een Hanze motorsturing. Misschien zijn hier ook wel mogelijkheden? En zo lopen we de hele tafel af. PS Grote nadeel van MDF is, dat het niet waterbestendig is. Goed verlijmd multiplex kan je onbehandeld jaren in het water leggen en laat niet los. Bijvoorbeeld een "Valk" en een "Spanker" zijn zo gebouwd. Ik zal de draaitafel dus niet in de badkamer kunnen zetten met MDF armboard Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 9 augustus 2017 Report Share Posted 9 augustus 2017 Pas je wel op met die elektrische apparaten in de badkamer! Daar zijn spectaculaire moorden mee gepleegd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 9 augustus 2017 Author Report Share Posted 9 augustus 2017 (edited) Heb je James Bond van de week ook gezien Marc Edited 9 augustus 2017 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 9 augustus 2017 Report Share Posted 9 augustus 2017 Nee hoor, maar zulke dingen onthoud je. REDRUM... REDRUM!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 9 augustus 2017 Report Share Posted 9 augustus 2017 (edited) 3 hours ago, carl said: Ik heb nog eens op You tube gekeken naar de diverse Kenwoods (600/700). Het lijkt wel of ze hetzelfde frame gebruiken. Knoppen zitten wel ergens anders. Wat inhoudelijk nu verschillend is, is wel interessant om even na te gaan. Volgens mij vindt de regeling van het toerental plaats via de 50 HZ en niet elektronisch. Als je even de 'service manuals' van de diverse apparaten download weet je precies waar de verschillen zitten. Daar staat overigens ook uitgelegd welk armboard materiaal ze gebruiken en waarom. Edited 9 augustus 2017 by Seed7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 9 augustus 2017 Author Report Share Posted 9 augustus 2017 (edited) Dat gaan we doen Seed. Op vinyl engine veronderstel ik. Ik had hem van de 500 al van Roger doorgemail gekregen. Edited 9 augustus 2017 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 9 augustus 2017 Author Report Share Posted 9 augustus 2017 (edited) Leuke kost. De armboard is kennelijk niet origineel want dat is Plywood/Multiplex. Niet moeilijk om dat zonodig na te maken, maar ik veronderstel dat Roger nog wel die van Multiplex heeft. Ook is het plateau van de 600, 3 kg ipv de 1,5 van de 500. Op vinyl engine adviseren ze dat op te lossen door een zware mat (ik ken alleen lichte matten). Bij die niet subchasis is ook een platengewicht geen probleem en ik heb nog een mooie van het blad "Disk". Het verschil tussen een servo en Quartz gestuurde motor zegt me vooralsnog weinig. Edited 9 augustus 2017 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 9 augustus 2017 Report Share Posted 9 augustus 2017 Zou niet zo maar gaan klooien aan het gewicht van het plateau Carl. Het is helemaal niet gezegd dat dat een probleem is. Niet alleen heb je grote kans op onbalans, je kunt er ook de servo voor de snelheidsregeling mee in de war sturen. Dan eindig je met een verslechtering van de loop i.p.v. een verbetering. Niet gezegd dat dat zo is maar je loopt het risico. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 9 augustus 2017 Report Share Posted 9 augustus 2017 inderdaad en ook geen platengewicht gebruiken, gewoon een clamp als het nodig is. Platen gewichten verhogen alleen maar de druk op het lagerpunt, hebben eigenlijk geen invloed op de inertie van het plateau en verleggen het zwaartepunt van het draaiende geheel omhoog. Hierdoor gaat je plateau meer tegen het lager hangen. Ik heb eigenlijk nooit begrepen waarom de as niet in een stukje schroefdraad eindigt zodat je de plaat met een clamp kunt vastschroeven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 9 augustus 2017 Author Report Share Posted 9 augustus 2017 (edited) Ik ben nog maar in de inventariserende fase Peter En het is inderdaad allemaal nog maar de vraag hoeveel een zwaardere mat hoorbaar is. Toch zou een mat van rond de 300 gram het plateau al 20 procent zwaarder maken. Wat is nu precies het verschil tussen Servo en Quartz gestuurd ? Betekent het dat servo rechtstreeks op het lichtnet loopt en de snelheid bepaald wordt door het aantal Hz. Edited 9 augustus 2017 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 9 augustus 2017 Report Share Posted 9 augustus 2017 15 minutes ago, carl said: .....................Servo en Quartz gestuurd ? Betekent het dat servo rechtstreeks op het lichtnet loopt en de snelheid bepaald wordt door het aantal Hz. Niet echt. "Quartz" betekent een heel nauwkeurige referentie zoals in klokken en horloges gebruikt wordt. Die wordt dan gebruikt als referentie voor de servo sturing. Die servo is op zich verantwoordelijk voor de motorsnelheid. Maar die servokan ook een andere vorm van referentie gebruiken, zoals een LC of RC oscillator. De meeste Thorensen met servosturing hebben dat. Het zegt op zich weinig over de constantheid van de loop, alleen iets over de nauwkeurigheid van het aantal RPM. Een goede LC of RC oscillator is al 100x nauwkeuriger dan je kunt waarnemen. De dure "Fein" voedingen van TR zijn b.v. van het RC type. Een "Quarts" is wel ca 10.00x nauwkeuriger. Daarbij is een Quarts referentie ook stukken goedkoper te maken. Een goedkoop Quarts klokkie van de Hema kan vaak een stuk nauwkeuriger blijken te lopen dan een duur Zwitsers mechanisch horloge. In dat licht moet je dat bezien. Op zich is dat "Quartz" logo op een DT meer versiering en is eigenlijk niet kwaliteitsbepalend Overigens is het lichtnet op zich al behoorlijk nauwkeurig, al kan dat beter. Daar is al menig discussie over gevoerd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 9 augustus 2017 Report Share Posted 9 augustus 2017 (edited) Deze nieuwe Project heeft een schoefbare platenklem "Uitgevoerd met aluminium S-vormige toonarm met verwisselbare headshell, schroefbare platenklem en ingebouwde SpeedBox" https://www.northendhaarlem.nl/a-44340192/pro-ject-draaitafels/pro-ject-km-signature-nieuw/ http://www.acsonbv.nl/media/1041_PRIJSLIJSTPRO-JECT26juni2017metafb.pdf Maar of er echt een schoefdraad op de as, of een klem mehanisme is weet ik niet. Mooie DT verder Edited 9 augustus 2017 by Duck-Twacy Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 14 augustus 2017 Report Share Posted 14 augustus 2017 On 8-8-2017 at 8:12 PM, carl said: Dat verhaal van die rubbers had ik eigenlijk wel zo verwacht Sander. Verder kan ik natuurlijk verschillende armboards maken. Ze zijn rond en dat lijkt me nog wel te doen. Mijn gevoel zegt eigenlijk hardhout. Klankhout ken ik nog niet Seed, maar dat zoek ik nog op . Hier nog even een illustratie van wat ik bedoel met die stijfheid tussen arm- en plateaulager. De speler is een Rega; wat je er ook van kunt vinden, ze snappen daar wèl wat (o.a.) belangrijk is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 14 augustus 2017 Report Share Posted 14 augustus 2017 Nou weet het niet of ze het zo veel beter snappen dan anderen Sander. Bij een TD1xx zit dat toch ook stijf verbonden met 1 mm staalplaat. Ze showen het alleen wat minder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 14 augustus 2017 Report Share Posted 14 augustus 2017 Mooie speler de P3. Maar vibreert het lager nu niet naar de toonarm toe, via die ijzeren brug? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts