Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... II


Tubejack
 Share

Recommended Posts

10 hours ago, Tubejack said:

Ik heb alweer een draaitafel gekregen :o Een Garrard 35SB. Is dat wat? 

Op Catawiki is er een jaar geleden nog ééntje verkocht voor €180, met een AT11 en het originele Dual element.

Link to comment
Share on other sites

44 minutes ago, Groovy said:

Leuk krijgertje,maar gezien wat jij uit een dt wilt halen zul jij er niet warm voor lopen schat ik.

 Ik kan ook weinig informatie over vinden. Zit er b.v. een zware of lichte arm op?  Het is misschien wel een leuke speler voor bij een vintage Leak setje :)

Link to comment
Share on other sites

50 minutes ago, mumsoft said:

Vaak is dat de verbinding van het element met de rest van de set. Bij mijn Duals zijn het wat fragiele pennetjes die tegen wat bladveerjes in de shell horen te drukken.

Dat klopt via Ebay kun je zelfs een versie kopen met stevigere pennetjes. Maar die zijn nog behoorlijk aan de prijs + invoerkosten en BTW. 

Link to comment
Share on other sites

Het "gekraak" blijkt uit een buisje te komen.  Even nieuwe bestellen.  Maar omdat we van het weekeinde niet zonder muziek willen zitten, een andere voor- en eind-versterker neergezet. Dit keer met enkel FET's.  Wat opvalt is hoe goed zo' n DL-103 is.  En hoe beroerd sommige CD's zijn opgenomen.  😥 

Even een vervolg hier op.  Vanochtend heb ik een tijd met deze database gespeeld http://dr.loudness-war.info/album/list.  Echt heel interessant je kunt rechts bij "Album" ook een jaartal invullen of b.v. CD of Vinyl.  Zo kun je te weten komen dat 2019 niet een heel goed Vinyl jaar was. Tenminste als deze lijst een beetje actueel is. Wat verder opvalt dat je m.i. wat compressie betreft veelal beter met Vinyl af bent. CD's die behoorlijk gecomprimeerd zijn van b.v. Agnes Obel klinken via mijn buizen set nog heel aardig maar met "sollid state"  kun je dat rustig vergeten.  Of zit dat: "tussen de oren?"   

Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, Tubejack said:

Het "gekraak" blijkt uit een buisje te komen.  Even nieuwe bestellen.  Maar omdat we van het weekeinde niet zonder muziek willen zitten, een andere voor- en eind-versterker neergezet. Dit keer met enkel FET's.  Wat opvalt is hoe goed zo' n DL-103 is.  En hoe beroerd sommige CD's zijn opgenomen.  😥 

Even een vervolg hier op.  Vanochtend heb ik een tijd met deze database gespeeld http://dr.loudness-war.info/album/list.  Echt heel interessant je kunt rechts bij "Album" ook een jaartal invullen of b.v. CD of Vinyl.  Zo kun je te weten komen dat 2019 niet een heel goed Vinyl jaar was. Tenminste als deze lijst een beetje actueel is. Wat verder opvalt dat je m.i. wat compressie betreft veelal beter met Vinyl af bent. CD's die behoorlijk gecomprimeerd zijn van b.v. Agnes Obel klinken via mijn buizen set nog heel aardig maar met "sollid state"  kun je dat rustig vergeten.  Of zit dat: "tussen de oren?"   

Je had laatst och ook al nieuwe buisjes besteld. Ik heb de mijne nog steeds niet erin gezet, die CV491 van Philips.

Ja die database is een leuke indicator. Ik kijk er ook af en toe op om een lp te checken. 

Link to comment
Share on other sites

35 minutes ago, audiofreak said:

Je had laatst och ook al nieuwe buisjes besteld. Ik heb de mijne nog steeds niet erin gezet, die CV491 van Philips.

Ja die database is een leuke indicator. Ik kijk er ook af en toe op om een lp te checken. 

Heb nu een bonte mengeling van: nieuwe, oude, oudenieuwe en gekregen buizen. Moet er even rustig voor gaan zitten. Was wel vervelend, had ik eindelijk een keer zaterdagochtend vrij...  geen zin om te gaan hardlopen. Maar goed, elk nadeel heeft een voordeel.  In de high-end Optonica set die er nu staat zit een extreem goede MC voorversterker. Die DL-103 kan ik met 100Ω afsluiten  klinkt top. Oorspronkelijk gemaakt voor de Japanse radio. Die had als eis had een minimale kanaalscheiding van 30dB . Dit omdat ze in stereo uitzonden. Sommige exemplaren halen zelfs 36dB !  2e puntje dat ik aanhaalde was compressie bij sommige CD's , dat is nu goed te horen. Verder zat ik de database te grutten voor wat ideeën voor mijn verjaardag.   😉

 

 

Link to comment
Share on other sites

On 1/11/2020 at 11:39 PM, Tubejack said:

Even een vervolg hier op.  Vanochtend heb ik een tijd met deze database gespeeld http://dr.loudness-war.info/album/list.  Echt heel interessant je kunt rechts bij "Album" ook een jaartal invullen of b.v. CD of Vinyl.  Zo kun je te weten komen dat 2019 niet een heel goed Vinyl jaar was. Tenminste als deze lijst een beetje actueel is. Wat verder opvalt dat je m.i. wat compressie betreft veelal beter met Vinyl af bent. 

Die dr Loudness raadpleeg ik al jaren bij een nieuwe aanschaf. Vandaar dat ik altijd vinyl koop Jack. Ik vermoed dat streams nog slechter zijn.

Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, carl said:

Die dr Loudness raadpleeg ik al jaren bij een nieuwe aanschaf. Vandaar dat ik altijd vinyl koop Jack. Ik vermoed dat streams nog slechter zijn.

Het valt me op, dat met buizen die compressie veel minder hinderlijk is. Dus even-kort-door-de-bocht is vinyl en tubes het summum :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, Seed7 said:

En dan ...? Koop je muziek die je raakt  niet omdat die in een of ander lijstje staat?

Jij snapt ook niks van audiofielen hè? Die kopen muziek om hun kabels, speakers en wat daar al niet bij hoort, te keuren :lol:

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, carl said:

Die dr Loudness raadpleeg ik al jaren bij een nieuwe aanschaf. Vandaar dat ik altijd vinyl koop Jack. Ik vermoed dat streams nog slechter zijn.

Streams komen meestal van CD's, maar ook van vinyl. Of dat slechter is betwijfel ik.

Al mijn muziek op de NAS heb ik door JRiver gescand op de Dynamic range. Het valt op dat vrijwel alle remasters slechter zijn dan het origineel. Muziek op Qobuz die niet klinkt, laat ik gewoon links liggen. Er is voldoende muziek die ik mooi vind én voldoende goed is opgenomen. Het moet niet perse super klinken, maar naar slecht opgenomen muziek ga ik niet luisteren. Ik heb in een jaar ca 150 albums in mijn favorietenlijst gezet. Er is dus genoeg goed opgenomen muziek.

Edited by Hans van Liempd
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Seed7 said:

En dan ...? Koop je muziek die je raakt  niet omdat die in een of ander lijstje staat?

Nee natuurlijk niet, maar een goede vinyl persing kost meer dan een digitale. Als de betere vinyl persing niet bestaat  koop ik liever de goedkopere CD. En waarom opnamen voortdurend moeten worden geremasterd begrijp ik ook niet. Volgens mij is het een verdienmodel. 

PS mijn muzikale smaak zit gelukkig wel wat in het verleden😀

 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

×
×
  • Create New...