Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... II


Tubejack
 Share

Recommended Posts

Voor zover ik ze heb klinken de mono uitvoeringen altijd beter dan de later uitgebrachte stereoversies waarbij het ene instrument op het het linker kanaal wordt gezet en een ander op het rechter. Je mist de synergie, bij mono is het resultaat groter dan de som der delen. Mooi voorbeeld is b.v. Bluesbreakers van Mayall en Clapton, ik heb beide versies op één cd.

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, audio cor said:

Je blijft je verbazen, waar stopt dit. 

Nu heb je straks een Sonore Cock opname op een Sonore Cock set.🤩

Dat noemen we dan: Klinkt als een Cock.

Edited by TL 200
Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, TL 200 said:

Voor zover ik ze heb klinken de mono uitvoeringen altijd beter dan de later uitgebrachte stereoversies waarbij het ene instrument op het het linker kanaal wordt gezet en een ander op het rechter. Je mist de synergie, bij mono is het resultaat groter dan de som der delen. Mooi voorbeeld is b.v. Bluesbreakers van Mayall en Clapton, ik heb beide versies op één cd.

Heb het alleen nog maar op lp gehoord, heb nog niet bewust naar mono opnames op cd geluisterd.

Link to comment
Share on other sites

LP's heb ik niet meer maar ik had ooit Revolution van Q65 op LP, de originele mono versie en later, na een allesverwoestende brand, de herpersing in stereo. Die klonk ook niet ondanks dat ik na die brand een veel betere DT had. De verschillen zijn echter ook op cd goed te horen, net als bij een flac bestand, het betreft vooral, zoals je zelf al zei, de volheid van het geluid. Maar misschien ligt dat ook wel aan de manier van remixen, ik weet het niet.

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, audio cor said:

 

Cock vertelde dat er van de week ook een opname technicus was langs geweest die graag wat wilde horen i.v.m. een opname die ze in samenwerking willen gaan doen. Hij doet allen klassieke opname en had geen idee hoe mono zou klinken en wilde dat wel eens graag horen. Ook hij was erg verrast over de echtheid en de dynamiek, maar ook dat hij helemaal niet het gevoel had dat hij naar een mono opname aan het luisteren was.

Datzelfde ervaar ik nu ook als ik hier luister, gewoon zo'n echt beeld overal  in de kamer klinkt hetzelfde echt bizar. Cock liet me daarna nog even van dezelfde plaat de stereo versie horen, nou dat viel behoorlijk tegen , je schrikt er gewoon van weg alle echtheid en de dikte en de volheid van het geluid.

 

Ik ben ervan overtuigd dat het fantastisch klinkt. Aan de andere kant heb ik hier ook fantastische stereo opnamen.  Muziek moet je uitbrengen zoals opgenomen. Waarschijnlijk kan je dus het best werken met twee armen of twee platendraaiers.

Marco heeft ook een LP uitgebracht met klassieke muziek. Ik heb hem en eigenlijk heel weinig gespeeld. In alle eerlijkheid zou ik meer gaan voor wat jazzie. Liefst iets met een sax. Trouwens een sax is van oorsprong een klassiek instrument. Misschien een leuke combi klassiek gespeeld met een sax. Professor Marc heeft misschien wel een idee.

PS wat is internet geweldig https://www.maestromusic.today/artikel/de-saxofoon-in-de-klassieke-muziek


 

 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Professor Marc vindt het wel fijn als de studenten zèlf met het antwoord komen, Bravo!

Quote

Wat de meeste mensen niet weten is dat toen Adolphe Sax de saxofoon rond 1840 ontwikkelde, het instrument oorspronkelijk bedoeld was voor klassieke muziek.

 

Link to comment
Share on other sites

55 minutes ago, carl said:

Ik heb eigenlijk nog geen klassieke muziek kunnen vinden met een sax als solo-instrument Marc. Ik ga je eens even een PB sturen voor een afspraak.

Nou moe, staat in jouw eigen link:

Quote

Als “klassiek saxofonist” word je zo nu en dan ingehuurd door een symfonieorkest om een van die glansrollen in een Bolero, Symfonische Dansen, of Schilderijententoonstelling

 

Link to comment
Share on other sites

In principe kan je een mono plaat goed aftasten met een stereo naald, een stap verder is een element met mono naald (Bij  MM geen probleem) weer een stapje verder is dat het element van binnen mono is opgebouwd.  Dat heeft volgens mij Ikeda ook. Dat kost je wel fors geld.

Daarnaast kan je een mono Phono stage gebruiken en afspelen met 1 luidspreker. Dat laatste zal het geluid volgens mij niet aangenamer maken.  Twee luidsprekers zorgen voor een zekere ruimtelijkheid ook al wordt mono afgespeeld. 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

We zijn met het eten bezig Cor - we hebben eters. Een van de redenen dat mono zo goed klinkt is dat er maar 1  signaal in de groef hoeft en bij stereo 2. Maar hoeveel mono platen heb jij nu in de collectie? Een mono element is een tevige investering in de praktijk.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, carl said:

Ik heb eigenlijk nog geen klassieke muziek kunnen vinden met een sax als solo-instrument Marc. Ik ga je eens even een PB sturen voor een afspraak.

Beter zoeken en minder snel oordelen:

Pierre Vellones (jardin des bètes sauvages)

Alexandre Glazounov (saxophone quartet in Bes)

Tristan Keuris (music for saxophones)

Om er maar een paar te noemen.

Link to comment
Share on other sites

Carl: ik denk een stuk of 200. Die vallen dan wel voornamelijk in de categorie 'pop' en dat is meestal niet direct een pre. Ben onlangs met een stapeltje pop-mono's uit de jaren zestig bij Cock langs geweest om ze beluisteren met een echt mono element (waarvan de prijs ook wel weer meevalt, relatief dan). Wat opviel was dat een pop-monoplaat bij lange na niet zo goed klinkt als een jazz-monoplaat: slechts een enkele popplaat kwam in de buurt. En ook mono's van artiesten als Zappa en Jimi Hendrix vielen tegen. Naar de reden daarvan moet ik gissen:  lijkt wel of er minder aandacht aan de opname en de productie werd besteed. Misschien wel met de gedachte dat die jongelui maar een eenvoudig setje hadden (koffergrammofoon en zo) en toch niet audiofiel luisteren. Nee, voor echt mooie mono's moet je bij jazz en klassiek zijn. Voordeel van een mono-element is wel dat een mono-plaat met krassen toch heel goed kan klinken.

Edited by Ove Rickland
Link to comment
Share on other sites

Zelfde met Bowie. Daar is de verhouding artistieke kwaliteit en technisch kwaliteit helemaal zoek. Erg jammer. Oorzaak is toch echt dat het de artiesten zelf geen bal kon schelen hoe het er op kwam. De platenmaatschappijen jaste het er zo snel mogelijk door. De platen business, en zeker de pop, is gewoon geld verdienen. De technische kwaliteit had/heeft daarbij echt geen prioriteit. Vaak ook werd nog flink door geperst als de matrijzen allang versleten waren.

Link to comment
Share on other sites

23 hours ago, René N. said:

Misschien is het wat om een nieuw topic "Mono" te openen, in Reviews of Analoog, en daar jouw stukje door een moderator in te laten plaatsen....

 

23 hours ago, audio cor said:

Ik vind het prima.

 

 

23 hours ago, René N. said:

Nou, moderatoren, gaat dat lukken? 😉

Dat kun jezelf ook. Nieuw topic openen en dan je eigen antwoorden die hier staan kopieren en dan plakken in het nieuwe topic. Moert je wel even 2 tabbladen in je browser openen en in beide tabbladen met het forum.

Link to comment
Share on other sites

Ja klopt, is wel een van de betere "gelukte". Maar ook daar blijft het allemaal tamelijk plat. Artistiek zit juist daar zoveel meer in wat toch wel technisch wat vast loopt in de productie. In handen van Alan Parsons was toch wel een tandje meer/beter geworden denk ik.

Edited by Pjotr
Link to comment
Share on other sites

Leuke verslagen. 😃 Ik zal het Cock ook eens vragen zo’n mono versus stereo vergelijk als ik Sonore Audio bezoek. Zelf heb ik enkele mono platen in mijn collectie, denk ik. Maar ik heb geen mono element. Dat zou wel leuk zijn. Mijn phono voorversterker heeft wel een mono instelling. Maar dat zal vast niet puur mono zijn. 🤔

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

×
×
  • Create New...