Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... II

Tubejack
 Share

Recommended Posts

23 hours ago, Hans van Liempd said:

Ik ben vandaag bezig geweest om een goedkoop Eminent streamertje via UPnP werkend te krijgen. Het werkt soms, dan weer een nummer en vaak ook niet. Morgen weer verder.

Wanneer het zou willen werken, kan ik de muziek van Tidal en NAS ook eenvoudig in de huiskamer afspelen. De Pc opstarten is een heel gedoe. Zeker wanneer hij niet dagelijks gebruikt wordt (ivm allerlei updates). 

En 't werkt. Met Mconnect bleef het tobben. Bubble UPnP doet wel prima. Maar geen MQA. Maar dat is voor in de huiskamer geen probleem. High Res bestanden vanaf de server willen overigens ook niet zonder stotteren spelen. Via WiFi natuurlijk ook nogal heftig. Met Mconnect en JRiver werkt dat dan weer wel perfect. 

Op Tidal staat enorm veel nostalgische muziek. Ook bv. Het Oinkbeest waarvoor m'n vrouw rond 1980 de schoolmusical mocht begeleiden. Leuk om weer te horen. Toch opvallend, dat er zo veel Nederlandse muziek op een van origine Amerikaanse site staat. Vlaams trouwens ook. Zoals Uranus, Zjef Vanuytsel, Willem Vermandere, enz. 

Dus weer leuk bezig geweest. En nu dus een stille audio Pc in een high-endig kastje over. Nog eens kijken wat ik daarmee ga doen. 

1 hour ago, vintagemod said:

Thingman,is eigenlijk gelul de audiolamp ,ten eerste is alles gependeld ,nee,ten tweede is alles van koolstof signaal voerende onderdelen ,ook niet ,dus eind conclusie ,audio lamp is gelul,beter het verhaal luisteren cq logisch denken wat h.h verteld.:angry:

mvg wol

Ten derde: zoek hulp,  mafklapper...

Ik heb zaterdag de poorten van m'n speakers gedempt. Zat nog steeds met veel laag laag . Ik luisterde naar muziek vanaf de pc en was een beetje aan het spelen met de equalizer in Foobar en ontdekte dat het probleem vooral rond de 70 Hz zat. De ruimte is genoeg gedempd, ik heb ook weinig last van staande golven en nog meer dempen zou alleen maar het hoog en midden minder maken. Bleef over de aanschaf van bass-traps of iets aan de speakers doen. Ik herinnerde me dat in de transmissielijnen alles boven de 70 Hz geabsorbeerd wordt. Uit de poorten komt het diepe laag. Heb eerst de poorten helemaal afgesloten met een plankje maar dat was geen goed idee. Dat klonk niet. Toen heb ik rollen BAF in de poorten gestopt en dat helpt wel; beetje als de opgerolde sokken in een basreflexpijp.

Ik heb nu een stuk minder diep laag, zo langzamerhand kom ik er wel. Even een poosje luisteren en alle genres langs. Als ik dan weer tijd en zin heb om te prutsen ga ik nog wat experimenteren met verschillende hoeveelheden BAF. Moet dan wel iets van een netje maken om het in te stoppen, de poorten zijn 4,5 x 29 cm breed en als het naar binnen valt moet de hele baffle eruit, daar heb ik niet zo'n zin aan. 

Zitten de poorten onder in de speakers? Dan zou je eens kunnen proberen om de speakers wat hoger te zetten. 10 cm doet al veel. Mijn DM2a's hebben iverigens ook gedempte transmisionline poorten. Daat zit kokosvezel in.

2 hours ago, TL 200 said:

Ik heb zaterdag de poorten van m'n speakers gedempt. Zat nog steeds met veel laag laag . Ik luisterde naar muziek vanaf de pc en was een beetje aan het spelen met de equalizer in Foobar en ontdekte dat het probleem vooral rond de 70 Hz zat. De ruimte is genoeg gedempd, ik heb ook weinig last van staande golven en nog meer dempen zou alleen maar het hoog en midden minder maken. Bleef over de aanschaf van bass-traps of iets aan de speakers doen. Ik herinnerde me dat in de transmissielijnen alles boven de 70 Hz geabsorbeerd wordt. Uit de poorten komt het diepe laag. Heb eerst de poorten helemaal afgesloten met een plankje maar dat was geen goed idee. Dat klonk niet. Toen heb ik rollen BAF in de poorten gestopt en dat helpt wel; beetje als de opgerolde sokken in een basreflexpijp.

Ik heb nu een stuk minder diep laag, zo langzamerhand kom ik er wel. Even een poosje luisteren en alle genres langs. Als ik dan weer tijd en zin heb om te prutsen ga ik nog wat experimenteren met verschillende hoeveelheden BAF. Moet dan wel iets van een netje maken om het in te stoppen, de poorten zijn 4,5 x 29 cm breed en als het naar binnen valt moet de hele baffle eruit, daar heb ik niet zo'n zin aan. 

Herkenbaar...

Kun je meten? Ik ben er geen voorstander van bij de meeste verfijningsmaatregelen, maar in deze context is meten rondom 70Hz terwijl je met de hoeveelheid BAF speelt juist wel zinvol!

Zat er vroeger in een TL niet langharige schapenwol? De hoeveelheid daarvan bepaalde de afstemming en het karakter van het poortaandeel, meen ik me te herinneren...

Dat laagaandeel, werd dat recent krachtiger, zeg maar na de ingebruikname van je DC-audiolamp?

Edited by thingman

1 hour ago, thingman said:

Herkenbaar...

Kun je meten? Ik ben er geen voorstander van bij de meeste verfijningsmaatregelen, maar in deze context is meten rondom 70Hz terwijl je met de hoeveelheid BAF speelt juist wel zinvol!

Zat er vroeger in een TL niet langharige schapenwol? De hoeveelheid daarvan bepaalde de afstemming en het karakter van het poortaandeel, meen ik me te herinneren...

Dat laagaandeel, werd dat recent krachtiger, zeg maar na de ingebruikname van je DC-audiolamp?

In mijn TL's zit het befaamde Bailey's langharig wol. https://shop.speakerenco.nl/dr-baileys-longhair-streng-per-100-gram-1 In de zelfbouw TL's had ik BAF en wollen tapijt.:)

Meten kan ik niet, kan wel de software downloaden maar ik heb geen (gekalibreerde) microfoon. Moet ik eens naar zoeken.

Ik heb m'n set van de woonkamer naar de zolder verhuist. Was nog steeds aan het spelen met de opstelling en de akoestiek en heb tussendoor Berret op bezoek gehad met TS, koolweerstanden en andere zaken. Hij heeft m'n DAC behandeld, de rest van set incl. Raspberry heb ik zelf behandeld. Ook het stopcontact, de interlinks en de voeding van de Rasp. Speakerkabels zijn niet gedaan en ik heb geen audiolamp, wel een tegel. Maar het zou zo maar eens kunnen door deze ingrepen. 

Vandaag in de MRI scan gelegen vanwege wat rare klachten. Dan zetten ze je een koptelefoon op met muziek naar keuze. Door al het geluid hoor je dan nauwelijks iets. Gelukkig was het loos alarm. Waarschijnlijk kan ik niet tegen sterk licht in dit geval de stucadoorslamp.

1 hour ago, TL 200 said:

Gelukkig maar. Nu een zonnebril op als er gestuct wordt.B)

Dat stuccen is bijna voorbij. Ziet er na al anders uit. Volgende week komen ze terug om af te gladden. 

Ga weer verder met inspelen met buizen. Dan kan ik morgens eens verder met de Harmonizers.

1 hour ago, TL 200 said:

Dan moet je nu oppassen. Als ik denk dat iets begrijp heb ik altijd de meeste kans iets fout te doen.

Ach, ik heb er al twee keer mijn teen aan gestoten. De vorige keer heb ik het opgegeven, maar nu zet ik wel door. Of het me lukt is een tweede, maar het gaat simpel om het feit dat de XMLTV-tv listings die ik nu bij mythtv heb staan zwaar verouderd zijn. Dateren uit 2015. Kunst is dus de nieuwere versie(s) erop te krijgen, en dat vergt nog wat onderzoek. En ondertussen laat ik TVMosaic  het werk opknappen.

Gisteravond had ik bezoeker die zo af en toe eens komt luisteren. We hebben toen op zijn verzoek de Cdspeler, JRiver en Tidal vergeleken. Maar met een nummer, maar dat gaf toch een aardig beeld. De man vond dat muziek via de CD speler werd gespeeld beter klonk dan welke streaming vorm dan ook. Mijn CD speler is via Spdif met de DAC verbonden. De Pc met i2s. 

Ik zat niet in het midden, maar vond de streaming versies winnen. Op openheid en dynamiek. M'n gast vond dat dus ook, maar vond de verschillende methode wel wat anders klinken, maar kon niet duiden welke beter was. Voor hem al een hele openbaring na alle voorgaande vergelijkingen. Hij vond ook dat er tussen het streamer vanaf de NAS met JRiver en de Tidal UPnP versie geen verschil hoorbaar was. Tov de Cdspeler echter wel. 

De EH 6922 buizen beginnen in te spelen. Ik raak ieder besef van LS in de kamer kwijt. En waar dat laag vandaan komt? Er wordt verder zeer stevig gedraaid.

En een draaitafel klinkt net zo goed als de platen die er toevallig op liggen.

Edited by carl

Vandaag toch een topdagje. Eerst met de collectebus voor de Alzheimerstichting de buurt afgestruind, en nu vanavond bij de meiden beneden tijdens hun huiskamerconcert nog veel kunnen beuren. Plus dat een deel van de cd-opbrengst naar de Alzheimerstichting gaat. Muziek is de beste pleister.

3 hours ago, TL 200 said:

Is er geen update functie? Bij kodi nl. wel.

Ja, Kodi gaat van 17.4 naar 18.nogwat. Maar dat is nu nog beta. De updates voor de xmltv-functies in Mythtv gaan niet zo hard. Standaard komt mythtv met precies 2 xmltv-dingen, een Amerikaanse waarvoor je een account nodig hebt, en eentje voor automatisch meekomen met de tv-aanbieder, maar dat gaat niet via iptv. En wat ik er bij kon zetten dateert dus nog uit 2015, en die werken niet goed meer.

Enfin, de vorige keer zaten die er standaard bij en werkten dus evenmin, maar toen wist ik nog niet dat er aan updates gewerkt werd. Evengoed is het lastig dat ze niet 'gewoon' met een EPG-link van de IPTV-aanbieder werken. Maar ik houd wel van die uitdagingen, anders wordt het leven saai.

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...