Jump to content

Wat ik gelezen heb online of in een blad! II


mumsoft
 Share

Recommended Posts

On 25-6-2022 at 20:17, Duck-Twacy said:

Dat weet ik. Ik vind die Naim niet mooi, zou de Rega prefereren

 

Ik heb de Planar 8 en de 10 beluisterd. Beide uitgerust met de Apheta en aangesloten op de Rega Aria. De Planar 8 had, en heeft, mijn voorkeur. Met het prijsverschil heb ik de Aria aangeschaft.

Link to comment
Share on other sites

Hoi francois, zo’n Planar 10 verdient dan wel weer een betere phonotrap dan een Aria. Binnen Rega een iOS of Aura. Maar dan zit je wel met een (heel) ander prijskaartje en een Planar 8 is ook een mooie draaitafel op een heel hoog niveau. 

Link to comment
Share on other sites

In de Stereophile een leuk artikeltje over “Motten en Vleermuizen” . Nu zul je zeggen wat heeft dat nu weer met audio te maken. Vleermuizen eten insecten en om die te pakken zenden ze sonarsignalen uit. Nu schijnen er motten te zijn die die signalen met hun vleugels absorberen zodat ze grotendeels veilig zijn. Die absorptie is breedbandig en kennelijk is er een bedrijf bezig dit systeem te vertalen voor de normale huiskamer. 

Link to comment
Share on other sites

Bedankt Onno voor het delen van dit zeer interessante artikel. Er zou een kwaliteits aanduiding op LP’s moeten komen bijvoorbeeld AAA. Fremer heeft trouwens een lijst van louter analoge opnamen

Link to comment
Share on other sites

Op het stevehoffman forum gaat men ook behoorlijk tekeer over de Mobile Fidelity one-step scam.

Bij de introductie van one-step vinyl vond ik zelf de prijsstelling ongeacht de geboden kwaliteit al one-step to far!

Al heb ik soms wel getwijfeld om er 1 te kopen om uit te proberen. Toen ik begreep dat je er ook nog eens voor in moest tekenen.....

Maar nooit een moment getwijfeld dat dit een volledig analoog product was, dus het nieuws kwam wel even wel binnen.

Met terugwerkende kracht ben ik nu blij dat ik niets gekocht heb, want ik zou er een uiterst zuur gevoel over hebben.

 

Ik begrijp wel dat veel erin getrapt zijn, als Mobile Fidelity zoiets in de markt zet vertrouw je erop dat het goed zit.

Mocht je er bij de Mobile Fidelity one-step vinyl edities wel automatisch vanuit gaan dat volledig analoog wordt gewerkt?

Ja, door de manier waarop men dit product in de markt heeft gezet verplicht men zich tot analoog. Alles anders is een teleurstelling.

Vooral de wat oudere audiofielen die de reputatie van Mobile Fidelity blind volgden zijn terecht boos.   

Het bedrijf in de huidige vorm gaat dit (volgens mij) niet overleven. Het bestaansrecht is bezoedeld.

Het is zo erg dat ook oude Mobile Fidelity uitgaven gevoelsmatig degraderen.

Het enige dat dit bedrijf biedt is een lauw excuus waaruit blijkt dat ze de essentie van de "pijn" niet begrijpen.

 

 

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, Roots said:

Okay, keyboards niet.

Re-amping.

Ook een keyboard is uiteindelijk gewoon een akoestisch instrument.

 

EDIT: Een simpele zeer goede microfoon DIY. Ik heb er een aantal bedraad en een aantal in de achterzijde van een XLR plug gebouwd. Goede signaal ruis verhouding 80dB, hoge gevoeligheid -24dB. Kosten ca. 10.- per stuk. (een aantal varianten met de zelfde capsule (PDF))

Edited by Seed7
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Seed7 said:
19 hours ago, Roots said:

Okay, keyboards niet.

Re-amping.

Ook een keyboard is uiteindelijk gewoon een akoestisch instrument.

Je bedoelt dat elk geluidje is begonnen als analoge sample?...Ik had eigenlijk moeten zeggen synthesizer🙂

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Roots said:

Je bedoelt dat elk geluidje is begonnen als analoge sample?...Ik had eigenlijk moeten zeggen synthesizer🙂

 

In een live situatie zijn de versterker(s) en luidsprekers(s) deel van het instrument. Het merendeel van de sound van de gitaar komt door versterker oversturing en luidspreker vervorming. Pedaaltjes even daar gelaten.

Zelfs als je je gitaar rechtstreeks opneemt, digitaliseert, door een convolutie-filter jaagt voor de sound, dan nog moet het uit jou luidsprekers komen door jou instrument, de "installatie".

Link to comment
Share on other sites

28 minutes ago, Seed7 said:

 

In een live situatie zijn de versterker(s) en luidsprekers(s) deel van het instrument. Het merendeel van de sound van de gitaar komt door versterker oversturing en luidspreker vervorming.

 

Dan denk ik weer aan Jan Akkerman in The Hunters. Omstreek 1970. Toen waren er nog geen pedaaltjes en andersoortige effecten.

Jan had zijn gitaar op een klein gitaarversterkertje aangesloten (uit de radiogids, zeiden wij). Daarvan stond de volumeknop helemaal open. Dat gegil wat daar uit kwam, werd door een microfoon via de zangzuiltjes weergegeven.

 

Mooie tijd.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Seed7 said:

 

In een live situatie zijn de versterker(s) en luidsprekers(s) deel van het instrument. Het merendeel van de sound van de gitaar komt door versterker oversturing en luidspreker vervorming. Pedaaltjes even daar gelaten.

Zelfs als je je gitaar rechtstreeks opneemt, digitaliseert, door een convolutie-filter jaagt voor de sound, dan nog moet het uit jou luidsprekers komen door jou instrument, de "installatie".

Ja ...Maar ik bedoelde eigenlijk meer met mijn opmerking m.b.t het GR filmpje dat hij een opmerking maakt tussen microfoons en het superieure menselijke gehoor..Alles wat wij horen op een geluidsdrager is opgenomen met een microfoon of een gitaar pick-up/luidspreker/microfoon. Zelfs een piano, kerkorgel of een klassiek concert.

Dus hoe goed ons gehoor ook is er zit altijd een microfoon of luidspreker tussen, je kan een luidspreker ook als microfoon gebruiken of andersom.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...