carl Posted 20 juli 2018 Report Share Posted 20 juli 2018 Zou dat de reden zijn dat we niet veel naar moderne muziek luisteren Is het jullie trouwens wel eens opgevallen dat de dictie in die tijd ook erg goed was. Luister maar eens Liesbeth List, Ramsey Shaffy en Willeke Alberti. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 20 juli 2018 Report Share Posted 20 juli 2018 (edited) 46 minutes ago, carl said: Zou dat de reden zijn dat we niet veel naar moderne muziek luisteren Is het jullie trouwens wel eens opgevallen dat de dictie in die tijd ook erg goed was. Luister maar eens Liesbeth List, Ramsey Shaffy en Willeke Alberti. We? Je bedoel je. Maar het was mij al jaren terug opgevallen, dat die meeste jonge dames ongeveer hetzelfde zingen. Er wordt nog steeds goeie muziek gemaakt. Maar b.v. de Nederlandse top 40 lijken wel 30 van de 40 nummers overeenkomsten te hebben. Bij artiesten zoals: "Kraantje Pappie" merk ik toch wel een generatie kloofje Luister eens naar de teksten van Bløf, ok niet altijd evengoed, maar toch. Aan de kust De zoute zee slaakt een diepe zilte zucht Boven het vlakke land trilt stil de warme lucht He, iemand slaat soms onverwacht maar zeker op de vlucht Alarmfase Twee is hier nauwelijks nog berucht Maar men weet het niet En zwijgt van wat men hoort en ziet Hier aan de kust, de Zeeuwse kust Waar de mensen onbewust Zin in mosselfeesten krijgen En van eten slechts nog zwijgen Als ze zat zijn en voldaan Dan weer rustig slapen gaan Hier aan de kust, de Zeeuwse kust Waar eenieder onbewust In het Duits wordt aangesproken Waar de ketting is gebroken En alle schepen zijn verbrand Maar er is niets aan de hand Vlissingen ademt zwaar en moedeloos vannacht De haven is verlaten, want er is nog maar een vracht En die moet in het donder buitengaats worden gebracht Gedenk de goede tijden van zuiverheid en kracht Maar men weet het niet En zwijgt van wat men hoort en ziet Hier aan de kust, de Zeeuwse kust Waar de zomer onbewust met een rotgang wordt genoten En waar wild en onverdroten Iedereen zijn gang kan gaan Tot men zat is en voldaan Hier aan de kust, de Zeeuwse kust Waar de liefde van de lust Steeds maar weer zal gaan verliezen Omdat ze nooit kan kiezen Tussen goed en niet zo kwaad Maar dat is zoals het gaat Hier aan de kust https://www.songteksten.nl/songteksten/38022/blof/aan-de-kust.htm Edited 20 juli 2018 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 20 juli 2018 Author Report Share Posted 20 juli 2018 donder:=donker ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 20 juli 2018 Report Share Posted 20 juli 2018 1 hour ago, mumsoft said: donder:=donker ? Goed gezien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 21 juli 2018 Report Share Posted 21 juli 2018 On 19-7-2018 at 10:54 PM, Tubejack said: Goed stukje en wat mij betreft kan dit goed kloppen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 21 juli 2018 Report Share Posted 21 juli 2018 12 hours ago, Tubejack said: We? Je bedoel je. Maar het was mij al jaren terug opgevallen, dat die meeste jonge dames ongeveer hetzelfde zingen. Er wordt nog steeds goeie muziek gemaakt. Maar b.v. de Nederlandse top 40 lijken wel 30 van de 40 nummers overeenkomsten te hebben. Bij artiesten zoals: "Kraantje Pappie" merk ik toch wel een generatie kloofje Luister eens naar de teksten van Bløf, ok niet altijd evengoed, maar toch. Aan de kust De zoute zee slaakt een diepe zilte zucht Boven het vlakke land trilt stil de warme lucht He, iemand slaat soms onverwacht maar zeker op de vlucht Alarmfase Twee is hier nauwelijks nog berucht Maar men weet het niet En zwijgt van wat men hoort en ziet Hier aan de kust, de Zeeuwse kust Waar de mensen onbewust Zin in mosselfeesten krijgen En van eten slechts nog zwijgen Als ze zat zijn en voldaan Dan weer rustig slapen gaan Hier aan de kust, de Zeeuwse kust Waar eenieder onbewust In het Duits wordt aangesproken Waar de ketting is gebroken En alle schepen zijn verbrand Maar er is niets aan de hand Vlissingen ademt zwaar en moedeloos vannacht De haven is verlaten, want er is nog maar een vracht En die moet in het donder buitengaats worden gebracht Gedenk de goede tijden van zuiverheid en kracht Maar men weet het niet En zwijgt van wat men hoort en ziet Hier aan de kust, de Zeeuwse kust Waar de zomer onbewust met een rotgang wordt genoten En waar wild en onverdroten Iedereen zijn gang kan gaan Tot men zat is en voldaan Hier aan de kust, de Zeeuwse kust Waar de liefde van de lust Steeds maar weer zal gaan verliezen Omdat ze nooit kan kiezen Tussen goed en niet zo kwaad Maar dat is zoals het gaat Hier aan de kust https://www.songteksten.nl/songteksten/38022/blof/aan-de-kust.htm En dat is dan weer een voorbeeld van hoe het niet moet. De rijmelarij van Blof kan ik erg slecht tegen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 21 juli 2018 Report Share Posted 21 juli 2018 12 hours ago, Tubejack said: We? Je bedoel je. Maar het was mij al jaren terug opgevallen, dat die meeste jonge dames ongeveer hetzelfde zingen. Er wordt nog steeds goeie muziek gemaakt. Maar b.v. de Nederlandse top 40 lijken wel 30 van de 40 nummers overeenkomsten te hebben. Bij artiesten zoals: "Kraantje Pappie" merk ik toch wel een generatie kloofje Luister eens naar de teksten van Bløf, ok niet altijd evengoed, maar toch. Aan de kust De zoute zee slaakt een diepe zilte zucht Boven het vlakke land trilt stil de warme lucht He, iemand slaat soms onverwacht maar zeker op de vlucht Alarmfase Twee is hier nauwelijks nog berucht Maar men weet het niet En zwijgt van wat men hoort en ziet Hier aan de kust, de Zeeuwse kust Waar de mensen onbewust Zin in mosselfeesten krijgen En van eten slechts nog zwijgen Als ze zat zijn en voldaan Dan weer rustig slapen gaan Hier aan de kust, de Zeeuwse kust Waar eenieder onbewust In het Duits wordt aangesproken Waar de ketting is gebroken En alle schepen zijn verbrand Maar er is niets aan de hand Vlissingen ademt zwaar en moedeloos vannacht De haven is verlaten, want er is nog maar een vracht En die moet in het donder buitengaats worden gebracht Gedenk de goede tijden van zuiverheid en kracht Maar men weet het niet En zwijgt van wat men hoort en ziet Hier aan de kust, de Zeeuwse kust Waar de zomer onbewust met een rotgang wordt genoten En waar wild en onverdroten Iedereen zijn gang kan gaan Tot men zat is en voldaan Hier aan de kust, de Zeeuwse kust Waar de liefde van de lust Steeds maar weer zal gaan verliezen Omdat ze nooit kan kiezen Tussen goed en niet zo kwaad Maar dat is zoals het gaat Hier aan de kust https://www.songteksten.nl/songteksten/38022/blof/aan-de-kust.htm Wat een zeurtekst is dat eigenlijk zeg. Gaat helemaal nergens over. Dat haalt het idd bij lange niet bij teksten van weleer: Twee reebruine ogen Een blond gelokte jonge jager Kwam ’s morgens van de jacht terug. Een lieve meid, naar schatting achttien lentes, Ontmoette hij daar bij de brug. Twee reebruine ogen die keken de jager an, Twee reebruine ogen die hij niet vergeten kan. Twee reebruine ogen die keken de jager an, Twee reebruine ogen die hij niet vergeten kan. Twee reebruine ogen die keken de jager an, Twee reebruine ogen die hij niet vergeten kan. Twee reebruine ogen die keken de jager an, Twee reebruine ogen die hij niet vergeten kan. Ze zouden over twee jaar trouwen, Doch nauw’lijks waren zij vereend, Toen moest hij weg naar een andere betrekking, Ver weg, en zij heeft zo geweend. Twee reebruine ogen die keken de jager an, Twee reebruine ogen die hij niet vergeten kan. Twee reebruine ogen die keken de jager an, Twee reebruine ogen die hij niet vergeten kan. En weder ging ter jacht de jager Ontmoette toen een schuwe ree. Hij wilde op dat ed’le dier gaan schieten, Legde an, maar schudde toen van nee. Twee reebruine ogen die keken de jager an, Twee reebruine ogen die hij niet vergeten kan. Twee reebruine ogen die keken de jager an, Twee reebruine ogen die hij niet vergeten kan. Twee reebruine ogen die keken de jager an, Twee reebruine ogen die hij niet vergeten kan. Twee reebruine ogen die keken de jager an, Twee reebruine ogen die hij niet vergeten kan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 21 juli 2018 Report Share Posted 21 juli 2018 (edited) 1 hour ago, kappa7 said: De rijmelarij van Blof kan ik erg slecht tegen. Wist ik Ik vind de tekst prachtig en goed doordacht. Net als b.v. liefs uit Londen Je vind het mooi of niet. Net als de stem van Paskal, die vind je of goed, of irritant. @Pjotr valt meer op reebruine ogen, ieder zijn ding. Hun laatste dubbelaar "Aan" vind ik ook goed Edited 21 juli 2018 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 21 juli 2018 Report Share Posted 21 juli 2018 (edited) Ach de hoofdmoot gaat toch al 100 jaar over (puber)liefdesverdriet. Met afwisselend in de variaties 3/4 maat en 4/4 maat. Niks nieuws onder de zon. Om daar als bejaarde nu nog bij weg te zwijmelen... Ja eind jaren '60 - '70 hadden we nog een opbloei van de protestsong. Maar die is ook weer afgestorven en geen belangstelling meer voor. Ohw ja, en dacht je dat Wim Sonneveld zelf zijn liedjes heeft geschreven.............??????????????????? Edited 21 juli 2018 by Pjotr Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 21 juli 2018 Author Report Share Posted 21 juli 2018 Nee, was dat niet Frieso Wiegersma? Die kon het goed! Neem Het Dorp Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 21 juli 2018 Report Share Posted 21 juli 2018 (edited) Die heeft het bewerkt volgens mij. Het Dorp is een cover van ‘La Montagne’ van Jean Ferrat. En verder is heel veel van Sonneveld geschreven door Jacques van Tol. Jacques van Tol was een geniaal liedjes schrijver maar "fout" in de oorlog. Na WO2 kwam hij niet meer aan de bak en heeft ie voor een habbekrats veel liedjes van Sonneveld geschreven. Heb zijn zoon Hans van Tol, alias "Tol Hansse", er een paar keer behoorlijk pissig over gehoord hoe zijn vader uitgemolken werd door Sonneveld die er zijn eigen naam onder zette. Neemt overigens niet weg dat Sonneveld het meesterlijk wist te brengen. Edited 21 juli 2018 by Pjotr Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 21 juli 2018 Author Report Share Posted 21 juli 2018 Ja, kom ik doe er één van Solleveld Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 23 juli 2018 Report Share Posted 23 juli 2018 https://nos.nl/artikel/2242876-zoutelande-van-bloef-grootste-nederlandstalige-hit-ooit.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 23 juli 2018 Author Report Share Posted 23 juli 2018 Leuk, heb het meteen aan mijn Zeeuwse vriendenkring doorgestuurd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 24 juli 2018 Author Report Share Posted 24 juli 2018 http://td40.tripolis.com/public/preview?SF2kXTFmOJJx_NKtnwDV0Q8zSbIAbuEtLBngQzBqFpDw6QrPuSOfBQe0OdsLeIWq Binnenkort kan dus die stick in de KCA-bak. Eindelijk alle muziek in huis Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 25 juli 2018 Report Share Posted 25 juli 2018 Na 22 jaren in dit levenMaak ik het testament op van mijn jeugdNiet dat ik geld of goed heb weg te gevenVoor slimme jongen heb ik nooit gedeugdMaar ik heb nog wel wat mooie idealenGoed van snit hoewel ze uit de mode zijnWie ze hebben wil die mag ze komen halenVooral jonge mensen vinden ze nog fijn Aan mijn broertje dat zo graag wil gaan studerenLaat ik met plezier 't adres na van mijn kroegWaar 'k teveel dronk om een vrouw te imponerenEn daarna de klappen kreeg waarom ik vroegEn dan heb ik nog een stuk of wat vriendinnenDie wel-opgevoed en zeer verstandig zijnEn waarmee je dus geen donder cunt beginnenMaar misschien krijgt iemand anders ze wel klein Voor mijn neefje zijn mijn onvervulde wensenWel wat kinderlijk maar ach ze zijn zo diepIk behoorde immer tot die groep van mensenVoor wie 't geluk toch altijd harder liepAan mijn vrienden laat ik gaarne het vermogenOm verliefd te worden op een meisjeslachZelf ben ik helaas een keer teveel bedrogenMaar wie het eens proberen wil die mag M'n vriendinnetje ik laat jou alle nachtenDat ik tranen om jouw ontrouw heb gestortMaar onthoudt dit wel ik zal geduldig wachtenTot ik lach omdat jij ook belazerd wordtEn de leraar die mij altijd placht te dreigenJongen jij komt nog op het verkeerde padKan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgenDat wil zeggen hij heeft toch gelijk gehad Voor mijn ouders is het album met de plaatjesDie zo vals getuigen van een blijde jeugdMaar ze tonen niet de zouteloze praatjesDie een kind opvoeden in eer en deugdEn verder krijgen z'alle dwaze dingenTerug die ze mij teveel geleerd hebben die tijdZe kunnen mij tenslotte ook niet dwingenGroot te worden zonder diep berouw en spijt En dan heb ik ook nog enkele goede vriendenMaar die hebben al genoeg van mij gehadDus ik gun ze nu het loon dat ze verdiendenAlle drank die ze van mij hebben gejatVerder niets er zijn alleen nog een paar dingenDie ik houd omdat geen mens er iets aan heeftDat zijn mijn goede jeugdherinneringenDie neem je mee zolang je verder leeft Songwriters: Frank B. Boudewijn De Groot / Lennaert H Nijgh Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 25 juli 2018 Author Report Share Posted 25 juli 2018 cunt ??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 25 juli 2018 Report Share Posted 25 juli 2018 Ja, grappig, ik had er al een foutje uitgehaald maar deze niet gezien. En het gaat nog wel over vriendinnen, zou t bewust zijn?? https://www.google.com/search?client=firefox-b&ei=myBYW7uxIeeTgAbG0bqADQ&q=testament+lennar&oq=testament+lennar&gs_l=psy-ab.3..33i160k1l3.5495.8822.0.9110.7.7.0.0.0.0.92.487.7.7.0....0...1c.1.64.psy-ab..0.7.485...0j0i67k1j0i22i30k1j0i22i10i30k1.0.gLtsWb6Vabg Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 25 juli 2018 Author Report Share Posted 25 juli 2018 Denk onbewust. Ik was er vast niet opgekomen Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 27 juli 2018 Report Share Posted 27 juli 2018 (edited) Wat een ongelooflijk laag niveau die Boudewijn de Klein, voor wat betreft zijn kwasie filosofische teksten misschien nog overtroffen door Frank Boeien. Luister daarentegen eens naar het nummer van de Talking Heads “Once in a lifetime”. Alles wat een mens kan wensen en dan uitschreeuwend “How do I get There” . Dat is de meest fraaie expressie van een jeugdig persoon die zich niet wil binden, alleen maar ervaren. Edited 27 juli 2018 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 27 juli 2018 Author Report Share Posted 27 juli 2018 Ik dacht dat het een tekst is van Lennart Nijgh, en die is groots. Ik zie er niets laags in. Testament is een prachtig nummer. https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Lennaert_Nijgh Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 27 juli 2018 Report Share Posted 27 juli 2018 Boudewijn deed de muziek, Lenneart is wat mij betreft één van beste tekstschrijvers in onze taal. Alhoewel ik ene Herman van Loenhout ook wel aardig vind. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 27 juli 2018 Report Share Posted 27 juli 2018 (edited) Boudewijn deed de muziek, Lenneart is wat mij betreft één van beste tekstschrijvers in onze taal. Alhoewel ik ene Herman van Loenhout ook wel aardig vind. Dat zal wel. Maar wie denkt dat na 22 jaren zijn jeugd over is en een testament opmaakt daarover, snapt er ook niet veel van. Nou ja ze waren in die tijd beiden zo stoned als een garnaal en jongden wat in de rondte in hun commune. Dus lol hadden ze wel Edited 27 juli 2018 by Pjotr Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 27 juli 2018 Author Report Share Posted 27 juli 2018 Heb Talking Heads nog even opgezocht, best lekkere muziek hoor. Heb er zelf niks van geloof ik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 27 juli 2018 Report Share Posted 27 juli 2018 (edited) Mijn kinderen hebben David Byrne (de zanger) gezien op “down the rabbit hole” en waren er helemaal kapot van. Hij heeft kennelijk nooit teksten geschreven over de liefde. Ik ga nog eens wat zoeken op die Lennart Nijgh, maar inderdaad welke puberale eikel maakt op zijn 22 jaar een testament van zijn jeugd. Als jurist is me trouwens onduidelijk wat er in dat testament staat: helemaal niets wat enige betekenis heeft. Wat een arrogante bull shit. Edited 27 juli 2018 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts