Jump to content

Wat ik gelezen heb online of in een blad! II

mumsoft
 Share

Recommended Posts

On 9 december 2017 at 8:45 PM, vintagemod said:

Ondanks dat ik fout zat met de kafjes moet je niet zeuren over jonker ,hij doet gewoon zijn werk ,is hem zijn mening,nee je moet die andere rececent ,die zegt geen adviezen te geven ,maar promoot wel mqa en chord is dat dan geloofwaardig,elk recensent heeft zijn eigen visie.

Die andere resencent doet ook zijn werk. Maar als ik bij mijn baas de potentiële klanten zou schofferen, kon ik meteen vertrekken. En Jonker schoffeert telkens potentiële klanten van zijn werkgever. Dat zijn namelijk die  "Audiofielen" .

Maar dat jij dat niet uit zijn geschreven teksten haalt, snap ik wel.

Groet,

Leobus

Siliconen veert, dempt niet voldoende, als je iets dergelijks wilt sylomer of sorbothane. Verder hebben dit soort dingen alleen zin als je de eigenschappen/afmetingen van de blobs afstemt op het te torsen gewicht en de gewenste frequentie tot waar het moet werken. Ouderwets met veren en dempers is ook prima, maar luidsprekers heb ik liever vast staan dan deinend als een oude 2CV.

Edited by Seed7

Je kunt ook puimsteen nemen (eeltschuurblokken, verkrijgbaar bij de drogist). Die kosten ook niks en werken hetzelfde. Je blijft echter dempen. Dempen is niets anders dan trillingen omzettten in warmte. Natuurlijk wil je die trillingen niet, maar eigenlijk is het beter de speaker op een stevige ondergrond te zetten en te verzwaren of in te klemmen (virtueel verzwaren). Zodra je met dempers gaat werken, wordt de dynamische weergave minder.

De vorige eigenaar had  bovenop  de Elipson 15 kilo ijzer liggen en de zijkanten opgespannen met lijmtangen.
Geen gezicht maar zo klinken ze volgens hem beter.
Maar dat gaat mij te ver.

Edited by Groovy

1 hour ago, Seed7 said:

maar luidsprekers heb ik liever vast staan dan deinend als een oude 2CV.

Ik ook, maar ik vind het wel een handig idee voor onder een tegel o.i.d. om krassen op het laminaat te voorkomen. Zelf iets maken blijf ik leuk vinden.

1 hour ago, Sodejuu said:

Je kunt ook puimsteen nemen (eeltschuurblokken, verkrijgbaar bij de drogist). Die kosten ook niks en werken hetzelfde. Je blijft echter dempen. Dempen is niets anders dan trillingen omzettten in warmte. Natuurlijk wil je die trillingen niet, maar eigenlijk is het beter de speaker op een stevige ondergrond te zetten en te verzwaren of in te klemmen (virtueel verzwaren). Zodra je met dempers gaat werken, wordt de dynamische weergave minder.

Ik heb ze op die dikke deurstoppers staan. Gewoon omdat ze een stukje van de vloer af moeten met de woofer onderin. Op de zolder met de houten vloer komen er weer dikke tegels onder.

0IAx36i.jpg

4 minutes ago, Groovy said:

Maar dat gaat mij te ver.

Kan ik me iets bij voorstellen, vooral die lijmtangen.

Dan kun je beter gaten dwars door de kast  boren en draadeinden erdoor steken. Grote ringen erop en strak aandraaien. Teveel aan draadeind afzagen en even afwerken met een kunststof dop voor moeren.

32 minutes ago, TL 200 said:

Kan ik me iets bij voorstellen, vooral die lijmtangen.

Dan kun je beter gaten dwars door de kast  boren en draadeinden erdoor steken. Grote ringen erop en strak aandraaien. Teveel aan draadeind afzagen en even afwerken met een kunststof dop voor moeren.

Of "gewoon" draaibare luidsprekerbeugels aan muur en kast vastzetten en die verbinden door middel van draadeinden. Heb ik ook met mijn OB's gedaan. Je ziet er niets van, want achter de kast, en hoe rigide wil je het hebben.... :o :rolleyes:

14 hours ago, Sodejuu said:

Er zijn dus drie dingen:

1. koppelen (met spikes b.v.)

2. ontkoppelen (met veren b.v.)

3. dempen (met rubber b.v.)

En deze kun je oneindig combineren. B.v. in een richting ontkoppelen en in de andere juist koppelen. Of ontkoppelen gecombineerd met dempen.

Dat dempers de dynamiek wegnemen hoeft helemaal niet. Dempen is vrijwel altijd frequentie-gebonden. Wanneer je een lage frequentie dempt, blijft de hogere frequentie rustig doorgaan en andersom. Met dempen en ontkoppelen gaat het er ook om wat je wil bereiken. Wil je de trillingen van de vloer op je draaitafel weghalen? Of wil je de trillingen van een trafo juist dempen om te voorkomen dat deze andere componenten beïnvloeden.

Elk component heeft z'n eigen benadering nodig. Iemand die ooit een ander audiorek heeft gekocht of gebouwd, zal dat weten. B.v. een glazen rek klinkt totaal anders dan een massief houten rek.

Door veel te experimenteren, kun je voor je zelf de beste oplossing bouwen. En laat het een paar weken staan, voordat je weer wat gaat veranderen. Soms wordt het een beter en iets anders weer slechter.

Ik ben op zware luidsprekers op een zware natuurstenen plaat uitgekomen, die staan dan weer horizontaal ontkoppeld en verticaal min of meer gekoppeld op de vloer. Met een seismo app kun je bij speakers mooi zien wat dit doet. 

De apparatuur staat horizontaal ontkoppeld en verticaal min of meer gekoppeld op een sandwichplaat van spaanplaat, schuim en natuursteen. Bij apparatuur is het ene apparaat ook anders gevoelig dan het andere.

Tis maar wat je wil bereiken.