Jump to content

Werkbezoek RenéN bij Cock


René N.
 Share

Recommended Posts

En toen was het zover. Na een aantal keren afzeggen, door bijvoorbeeld de hete temperaturen die toen voorspeld werden, hebben we het vandaag wél door laten gaan. Ík omdat ik mijn nieuwe en “zelfgebouwde” passieve voorversterker graag klaar wilde hebben, en Cock, zo bleek later, omdat de afspraak al een paar keer niet door was gegaan. Hij had het er de dag ervoor ook nog met anderen over gehad, maar uiteindelijk toch met het bovenstaande resultaat.

Cock%204-1.jpg

De Silk trafo

En het viel mee. Want Cock had voorzorgmaatregelen genomen door een paar blowers in de kamer en het werkhalletje te zetten, en volgens mij zag ik ook nog zo’n kleine verplaatsbare airco staan. Of zoiets….

Maar eerst natuurlijk bijkletsen. Alleen dáárom zou je er al naar toe gaan, want voor je het weet is er een uur weg, waarbij je je geen moment verveelt, door het geanimeerde vertellen van Cock. Weer een beetje over het commerciële audiowereldje waarin hij zich niet echt thuis voelt, de bezoekers die hij ontvangt en daarna lyrisch zijn als ze (na een tijdje….) muziek te horen krijgen, maar ook door het (helaas) afbreken van samenwerkingsverbanden. Jammer van een mooie en veelbelovende periode, maar het was klaar nu. Hij gaat het nu weer zelf doen, voor vrienden, kennissen en andere belangstellenden, vanuit zijn leuke flatje.

Maar ook leuke dingen kwamen aan bod: vintage apparatuur, die ik overigens ook steeds meer ga waarderen. En koffie. Jazeker, alles bij Cock wordt geanalyseerd en wordt het beste naar boven gehaald. Koffie die hij gekocht had in een duo pack waarbij hij alleen het ene soort wilde kopen terwijl dát dan weer niet kon. En demping door middel van zakjes met koud/warmte kompressen, waar we het enige tijd geleden ook al telefonisch over hadden gehad, om apparatuur te ontkoppelen. Hij liet horen wat dat deed, op een stalen plaat en op de CD-speler. Zónder was het één en al doorklinken (“zingen”) en daarna was het iets van “pok”. Zo dood als een pier. En dát is wat je wilt, dat de behuizingen en zo niet zelf óók gaan mee resoneren, want dat heeft allemaal invloed op de microdetaillering.

Toen hebben we, ondanks het soldeerprogramma van vandaag, natuurlijk ook nog even wat muziek geluisterd. Eerst wat via de CD-speler en daarna nog met de platenspeler. De CD-speler klonk al adembenemend, maar toen die platenspeler…. Mono, op die platenspeler, met het armboard nog niet eens vastgekoppeld, de ruimtelijkheid overtreft gewoon die van stereo. Je hoort eigenlijk niet dat het mono is, maar het soort van “gekunstelde” van stereo is hier volledig afwezig. Nou ja, gekunsteld, maar dít is zó púúr…. En zo’n mooi laag ook, ver weg in de ruimte, maar ook om me heen, overal. Ik had het nog nooit zo gehoord en vond het een hele bijzondere ervaring. Realisme, dat is het wat die ervaring het beste beschrijft. Zó dicht ben ík er volgens mij nog niet bij geweest, bij dat realisme.

Wat daarbij blijkbaar ook meehielp was een hele speciale koolstof kabel (Nanotube), die nóg meer van dat realisme bij Cock neerzet dan dat er voordien al was. Heel bijzonder klinkt die, of niet eigenlijk, nóg natuurlijker en zonder ook maar een spoortje van scherpte of metaligheid. Wel bijzonder trouwens, het gaat steeds maar weer beter klinken bij hem. Ik zei nog, dat ik iedere keer dat ik bij hem was wel dacht dat het wel klaar was, het eindstadium bereikt was zeg maar, maar dat het steeds weer een verrassing was dat er weer iets nieuws tot verbeteringen had geleid.

Cock%204-3.jpg

En toen was het tijd om aan het soldeerwerk aan de passieve voorversterker te beginnen. Ik had echter alleen géén coaxkabel meegebracht, maar Cock gaf aan dat ik daar wel wat RG176 coax kabel of iets dergelijks voor kon gaan kopen en dat ik dat zelf wel verder af kon solderen. O jee…..

Hij bekeek de kast eens goed en vond dat de laag kit die ik tussen de houten zijkant en de trafo’s had aangebracht wel wat te weinig was. Terwijl ik thuis nog vond dat het best genoeg leek, een laag van ik denk zo’n 4-5 millimeter, maar het mocht dus wel veel dikker zijn. Als je het aanraakte zou het best wat mogen “wiebelen” zodat de trafo bijna geheel ontkoppeld zou zijn van de kast. Hij legde uit hoe ik de trafo los kon halen en een nieuwe dikkere laag kon toevoegen, gewoon over de bestaande laag heen. Dat zou mij wel lukken om dat te doen, maar ik vond het wel wat veel gedoe. Later zei hij wel ik het ook wel eerst zó kon proberen, of ik wat aanraak- of contactgeluid kon horen als de versterker op maximaal stond. Zonder muziek dan natuurlijk…. Wellicht was het ook al wel goed zo, maar ja, Cock is niet van de compromissen en moet het ook hélemaal goed zijn. Dat vind ik ook wel, maar omdat het nu al zo mooi vast zit probeer ik het denk ik wel eerst zo……

Eerst heeft Cock van één ring van de volumeschakelaar alle kontakten vertint en daarna mocht ik het tweede rijtje gaan doen. Na overigens even een afkoelingsperiode onder de kraan ingelast te hebben, want mijn duim was bijna aan de schakelaar vast gesoldeerd. Ik was íets te dicht bij de soldeerbout gekomen…..

Het was wel even goed, om mee te kijken, en om het daarna ook zelf te gaan doen. Daarna heeft Cock alle afzonderlijke draadjes die van de trafo’s af kwamen vertint en later ook nog de WBT-connectoren, die met mijn soldeerbout waarschijnlijk niet tot een goed resultaat geleid zouden hebben omdat die van mij niet heet genoeg zou worden. Maar hier ging het prachtig zo en daarna werden de losse draadjes van de trafo aan de volumeschakelaar gesoldeerd. Nou, dát was míj allemaal niet gelukt, met ál die gekleurde draadjes op de juiste plek solderen, ondanks het feit dat ik het bijbehorende schema meegenomen had. Maar tóch moet ik het deel van de keuzeschakelaar zelf gaan doen, omdat ik dus geen coax had meegenomen. Na ja, ik ga het wel goed bekijken en dan zóu het moeten lukken. Denk ik. En hoop ik.

Cock%204-5.jpg

Nu de rest nog.....

Het was alwéér een enerverend bezoek. Minder “verhit” dan verwacht, met die zomerse temperaturen, waar ik in de auto op de terugweg méér last van had dan bij Cock. En nog een keertje in de keuken kunnen kijken, hoe nauwkeurig Cock werkt, dat zie je natuurlijk ook terug in de kwaliteit van zijn producten. Dit gezegd hebbende, nog even als afsluiting een verhaaltje over een Japanner die met zoveel gevoel en passie zijn versterkers bouwt en dat je dat terug hoort. Zet tien anderen met een soldeerbout in een kamertje, laat ze met dezelfde elementen dezelfde versterker bouwen en je pikt de versterker van de Japanner er zó tussen uit…..

En voor meer zie mijn website: http://home.kpn.nl/r.nieuwenhuis/index.htm onder het kopje "op bezoek bij..."

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, leobus said:

Hallo,

 

Leuk verslag.

Weet je welk merk die nanotube kabel was? Ik ken eigenlijk alleen die van Van den Hul.

 

groet,

 

leobus

Merk Sonore. Overigens doodeng spul om zelf aan te prutsen, dus vooral niet zelf proberen te maken. Ik ga mijn ouderwetse koolstofkabeltjes weer eens tevoorschijn halen. Cock had het over het hifi-geluid van zijn vorige kabels, en ik geloof dat ik dat in mijn eigen set nu ook hoor.

Dus ik pak mijn toverfluit en blaas de koolstofkabeltjes uit de slangenkuil.

Edited by mumsoft
Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, leobus said:

Hallo,

 

Leuk verslag.

Weet je welk merk die nanotube kabel was? Ik ken eigenlijk alleen die van Van den Hul.

 

groet,

 

leobus

Nee Marc, géén merk Sonore B), maar CNT, de "echte" nanotube.....

 

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, kappa7 said:

Weer goed bezig René 

Wat voor transformatoren gebruik je nu? 

Hoi George,

Het is de Silk Audio 23 step Transformer Volume Control STA-522A....

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, René N. said:

Nee Marc, géén merk Sonore B), maar CNT, de "echte" nanotube.....

 

René,

 

CNT betekent: Carbo Nano Tube.

Dat is dus niet het merk, maar het materiaal waarvan de kabel gemaakt is. Welk merk is het nu?

En Marc, carbo nano tubes zijn inderdaad niet fijn om mee te werken. Het spul is nog steeds verdacht. Maar ook niet meer dan dat.

 

groet,

 

Leobus

 

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, mumsoft said:

......Cock had het over het hifi-geluid van zijn vorige kabels, en ik geloof dat ik dat in mijn eigen set nu ook hoor...............

Nou Marc, ik zou hééél graag van die "oude" Sonore kabels willen hebben hoor..... :huh: :D. Ik heb er altijd al met open mond naar zitten luisteren (niet naar alleen de kabels natuurlijk, maar die maakten onderdeel uit van het geheel), en dat gaat nu heus niet veranderen. Had jij Sonore kables dan? Dan wil ik ze wel (voor een prikkie natuurlijk.... :P) overnemen, en dan ga jij aan de koolstof B).

 

En ja, er is áltijd een betere, ook nu dus, deze van koolstof, maar dat betekent niet dat die oude nou héél veel minder zijn.....

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, leobus said:

René,

 

CNT betekent: Carbo Nano Tube.

Dat is dus niet het merk, maar het materiaal waarvan de kabel gemaakt is. Welk merk is het nu?

En Marc, carbo nano tubes zijn inderdaad niet fijn om mee te werken. Het spul is nog steeds verdacht. Maar ook niet meer dan dat.

 

groet,

 

Leobus

 

Hey Leo,

 

Jij bent ook nix nieuwsgierig hè :o :P. Ze komen van het bedrijf Dexmat....

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, René N. said:

Nou Marc, ik zou hééél graag van die "oude" Sonore kabels willen hebben hoor..... :huh: :D. Ik heb er altijd al met open mond naar zitten luisteren (niet naar alleen de kabels natuurlijk, maar die maakten onderdeel uit van het geheel), en dat gaat nu heus niet veranderen. Had jij Sonore kables dan? Dan wil ik ze wel (voor een prikkie natuurlijk.... :P) overnemen, en dan ga jij aan de koolstof B).

 

En ja, er is áltijd een betere, ook nu dus, deze van koolstof, maar dat betekent niet dat die oude nou héél veel minder zijn.....

Nee René, geen Sonore. Ik weet het niet zo goed meer, het zijn waarschijnlijk gestripte Canare kabels. Maar omdat ze gestript zijn, weet ik het merk niet meer zeker.

Bij Cock gaat het vooral ook om de gestripte cd-speler en wat er aan versterking achter hangt, en dan helemaal vooral om de gestripte Kefjes. Een less is much more set.

Die nanotubes volgen dezelfde filosofie.

Als ik goed kon strippen, dan wist ik het wel. Maar daar wil jij niet bijzijn. -_-

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, mumsoft said:

Nee René, geen Sonore. Ik weet het niet zo goed meer, het zijn waarschijnlijk gestripte Canare kabels. Maar omdat ze gestript zijn, weet ik het merk niet meer zeker.

 

Zo, slangenkluil van boven gehaald. Het blijken Prefer MGK8 kabeltjes te zijn.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, René N. said:

Hey Leo,

 

Jij bent ook nix nieuwsgierig hè :o :P. Ze komen van het bedrijf Dexmat....

Zoals je misschien wel weet heb ik bij Teijin Aramid research gewerkt.

Als je dan deze site even bekijkt, snap je misschien mijn nieuwsgierigheid.

https://www.teijin.com/news/ebd130111.pdf

Groet,

Leobus

Link to comment
Share on other sites

31 minutes ago, mumsoft said:

Klopt, mijn foutje. 6 Maar wèl MGK en niet MKG. ^_^

Om precies te zijn: "Original PREFER O.F.C. Carbon Screened Cable MGK-6"

Blauw houdt van jou.

 

Die heeft geen geleiders van koolstof, maar een kousje met koolstof rond de teflon tube Top, maar dan vooral na behandeling.
Ik denk dat Hans doelde op koolstof geleiders?

Edited by thingman
Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, mumsoft said:

Klopt, mijn foutje. 6 Maar wèl MGK en niet MKG. ^_^

Om precies te zijn: "Original PREFER O.F.C. Carbon Screened Cable MGK-6"

Blauw houdt van jou.

 

Prima spul mijn huis ligt er vol mee :)

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...