Jump to content

Nieuwe meterkast


carl
 Share

Recommended Posts

16 minutes ago, carl said:

Ik denk niet dat in de tweede kamer allemaal verstandige mensen zitten ( ik ken er een paar), maar er zitten er zeker bij. En mijn standaard antwoord is altijd: als je het beter kan, moet je hetzelf doen ^_^

Dus als bij jou de loodgieter er een potje van maakt ga jij het zelf doen. Dat is i.d.d. heel verstandig :lol:

Link to comment
Share on other sites

50 minutes ago, carl said:

Ik denk niet dat in de tweede kamer allemaal verstandige mensen zitten ( ik ken er een paar), maar er zitten er zeker bij. En mijn standaard antwoord is altijd: als je het beter kan, moet je hetzelf doen ^_^

Ik heb het ook niet over ALLE 1e en 2e kamer leden Carl .  Verder slaat je antwoord nergens op, alsof we allemaal geschikt zijn als politicus.  Ik snap werkelijk niet, dat je de ernst van de zaak niet inziet.  We zijn ontsnapt aan draak van een wetsvoorstel uit de 2e kamer, van voormalig CDA minister Maxime Verhagen. Ook al zo' n gladde politicus.  

Sorry Paul.... :(

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, Tubejack said:

Ik heb het ook niet over ALLE 1e en 2e kamer leden Carl .  Verder slaat je antwoord nergens op, alsof we allemaal geschikt zijn als politicus.  Ik snap werkelijk niet, dat je de ernst van de zaak niet inziet.  We zijn ontsnapt aan draak van een wetsvoorstel uit de 2e kamer, van voormalig CDA minister Maxime Verhagen. Ook al zo' n gladde politicus.  

Sorry Paul.... :(

Geeft niks hoor, ben het in grote lijnen wel met je eens.

Link to comment
Share on other sites

In een volksvertegenwoording zitten is iets anders dan minister zijn. Ik denk dat jij dat ook zou kunnen, kwestie van rustig je verstand gebruiken.

Link to comment
Share on other sites

Op een of andere manier heb ik toch het idee dat er wat anders achter de slimme meter zit. 

Namelijk deze over een paar jaar vervalt het salderen en mag er voor het afnemen een andere prijs gerekend worden als voor het leveren. 

Dat is niet meetbaar met een oude draaischijf meter

Daar is dus de nieuwe meter voor nodig. 

Valt wel op dat mensen met veel panelen dan bezwaar tegen deze nieuwe Meter hebben. 

Nog al logies je gaat minder voor je stroom krijgen als je terug levert. 

Met de oude meter hou je meer geld over. 

Link to comment
Share on other sites

Protectionisme speelt zeker een grote rol. Een energiemaatschappij heeft geen echt belang bij 'zuinig' of prive opwekking, net zo als een zorgverzekeraar geen echt belang heeft bij gezond. Dat is mi de voornaamste reden dat het van de zotte is dat dit in handen van derden gegeven is en niet door ons zelf, overheid, wordt gedaan. Maakt het nog goedkoper ook, scheelt zeker 30% marge.

Link to comment
Share on other sites

Diegene die die slimme meter bedenkt, denkt in mogelijkheden en eventualiteiten dus in mv.. En die suggestie van George zal er zeker een van zijn, maar reken maar dat er minstens 5 andere zijn..

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, kappa7 said:

Op een of andere manier heb ik toch het idee dat er wat anders achter de slimme meter zit. 

Namelijk deze over een paar jaar vervalt het salderen en mag er voor het afnemen een andere prijs gerekend worden als voor het leveren. 

Dat is niet meetbaar met een oude draaischijf meter

Daar is dus de nieuwe meter voor nodig. 

Valt wel op dat mensen met veel panelen dan bezwaar tegen deze nieuwe Meter hebben. 

Nog al logies je gaat minder voor je stroom krijgen als je terug levert. 

Met de oude meter hou je meer geld over. 

precies, dus geweigerd.... we houden de oude meter zolang als het kan, want dat salderen gaan ze afschaffen (is gewoon subsidie).

En als we moeten dan wellicht accu (omslagpunt wordt dan anders ...omdat je straks veel minder terug krijgt). Of andere leverancier (green choice... mag je 10.000kw netto terug leveren), dus daar gaan er straks meer mee komen.

Link to comment
Share on other sites

Ach als de variabele inkoop prijs voor de energie bedrijven straks de standaard wordt voor wat je terug krijgt zullen een hoop mensen aan de accu gaan. 

Dat is ook waar men naar toe wil. 

Je hebt dan immers een hoop capaciteit in de regio staan en dat ontlast het net als er veel stroom nodig is en er weinig wind en zo'n is. 

Tevens wordt het dan ook steeds aantrekkelijker om naar een dc net tegaan. 

Daar loopt ook al een lobby voor. 

Kwestie van tijd. 

https://www.google.nl/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.kivi.nl/uploads/media/5909f1b75b197/dcboek-groot-gelijk.pdf&ved=0ahUKEwi04oOt5efUAhUKKVAKHZL4BYYQFgg2MAM&usg=AFQjCNH6jiwvLKRRT0craA6oHhPiss1c0Q

Edited by kappa7
Link to comment
Share on other sites

Maar zijn die accu's dan al zo goed. Ik begreep eigenlijk altijd dat dat het zwakke punt was bij elektrische energie.

Link to comment
Share on other sites

Energie opslaan zonder verlies blijft altijd een lastig ding. 

Echter is daar wel al een behoorlijke ontwikkeling in gaande. 

Tesla bied inmiddels 14KWh accu's aan voor in huis gebruik. 

Dat lijkt me in combinatie met zonnepanelen al een heel aardige oplossing. 

Dat in combinatie met een dc net in huis kan je dan volledig af van het net en volledig onafhankelijk draaien. 

Moeten er natuurlijk in huis nog wel wat apparaten worden aangepast maar dat is prima te doen. 

Link to comment
Share on other sites

Mensen die geen nieuwe meter willen.  Laat je vooral niet bang maken. Je krijgt een briefje in de bus voor een afspraak. Dat nummer moet je ook bellen als je geen nieuwe meter wilt.  Als je het nummer belt wordt, de suggestie gewekt dat als je hem weigert hem zelf moet betalen. Dat is natuurlijk onzin. En alleen geldig als je naderhand toch een slimme meter wilt. Als je oude meter kapot gaat, moet de netbeheerder voor een nieuwe zorgen. Dat laatste kun je ook als antwoord geven, waarna de netbeheerder vanzelf inbind.;)

 

Link to comment
Share on other sites

Dat DC verhaal zit inderdaad goed elkaar. Met hier en daar wat vaagheden. Echter bij zo' n lobby, vraag ik me altijd af wie er nu belang bij heeft?  Als ik het goed lees, met name de netbeheerders en energie leveranciers. De huizen die hier nieuw gebouwd worden kunnen in principe al energie neutraal en zonder gasaansluiting. Met eigen zonne- wind energie en een warmte pomp.  Zet er inderdaad een paar dikke accu's bij en je hebt ook stroom als het niet waait en de zon niet schijnt.   

M.a.w.  (dat staat ook in het verhaal) De netbeheerder en energie leverancier leveren niet zozeer stroom meer. Maar stellen een aansluiting met een bepaalde capaciteit te beschikking. Daar verdienen ze dan aan. Omdat de infrastructuur minder investeringen vergt en zijn kabels langer mee kunnen kan de prijs voor de consument laag blijven.  

Dan het rendement, de huidige DC/AC omvormers voor zonnepanelen hebben een rendement van +/- 90...95%.   Kolen, gas en biomassa centrales halen dat zeker niet.  

Ik verwacht dat het nog heel lang duurt voordat we DC uit onze wandcontactdozen krijgen.  Standaarden etc  moet m.i. ook op Europees niveau afgesproken worden. Een mix van DC en AC zou heel goed kunnen.

Beter is m.i. alle nieuwe woningen energie neutraal en 100% selfsupporting te maken ook voor water. Dat kan nu al. :)

*edit typo

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

41 minutes ago, Tubejack said:

Dan het rendement, de huidige DC/AC omvormers voor zonnepanelen hebben een rendement van +/- 90...95%.   Kolen, gas en biomassa centrales halen dat zeker niet.

Vreemd vergelijk.

je vergelijkt hier een omzetter met een bron. Je zou het rendement van de zonnepanelen met dat van gascentrales moeten vergelijken.

groet,

Leobus

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, leobus said:

Vreemd vergelijk.

je vergelijkt hier een omzetter met een bron. Je zou het rendement van de zonnepanelen met dat van gascentrales moeten vergelijken.

groet,

Leobus

Er is altijd wel iets, of ergens op af te dingen Leo. Lees dan ook even het hele rapport. Feit is  dat je bij nieuwbouw of renovatie in principe geen nuts voorzieningen meer nodig hebt. Dat weet jou energie leverancier en de netbeheerder ook ;)  Puur eigen belang. 

 

Link to comment
Share on other sites

Mijn huis is daar nog niet aan toe Jack, al heb ik heel wat aan isolatie gedaan. En dat zal voor veel huizen gelden die juist het stadsgezicht bepalen.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Tubejack said:

 Feit is  dat je bij nieuwbouw of renovatie in principe geen nuts voorzieningen meer nodig hebt.

Als je een kavel koopt en er een huis op zet zonder nutsvoorzieningen, dus ook geen water of riool dan hoef je geen btw over het kavel te betalen.

Accu's zijn ellende. Er gaat nogal wat aan exotische materialen in en zo'n ding zou niet op de markt moeten mogen zonder dat er ook meteen een functionele afvoer, recycle of wat dan ook voorziening voor bestaat. We moeten ophouden steeds weer de zelfde fout te maken. Het grootste probleem van kernenergie is niet de grondstof of het afval, maar wat doe je met een centrale op het einde van z'n levensduur? De sloop kost meer dan de bouw en alles wat het ding in z'n bestaan heeft opgeleverd.

Ik ken een paar grote molenbouwers en die noemen de wieken het asbest van de toekomst.

Als je echt iets wilt dan moet je naar de gehele keten in al z'n aspecten kijken en niet gokken op ontwikkelingen in de toekomst. Als je echt wat wilt hebben we revolutie nodig, met evolutie zullen we er niet komen en zeker niet met de 'hulp' van de uiterst conservatieve bedrijven. Zelfs een Tesla is dat met z'n auto's. Het is nog steeds een lompe bak om een enkel persoon te vervoeren. Ze maken wel overal veel heisa over de zelfsturende auto, maar vooral met het doel om ons in die auto te houden. Wie in Azie gereisd heeft weet dat het anders kan.

Link to comment
Share on other sites

Je moet ergens beginnen Seed7 Je kunt wel blijven wachten op een verlichte geest, maar dat schiet niet op.  Als je een kavel grond hebt, jong en gelukkig, kun je b.v. met een Tiny house beginnen http://tiny-house.nl/marjolein-in-het-klein/   Grijze mannen zoals ik, investeren in wind- en zonnen energie ondanks de afval die daar weer over 15 of 25 jaar vanaf komt..

Maar het lastigste is hoe hou je energie vast, hoe sla je het op, totdat je het nodig hebt.?  Zomers in de grond? en dan ' s winters er weer uithalen?  Waterstof? wat maar niet van de grond komt. ?

Mijn auto zou ik niet graag willen missen, het geeft me een gevoel van vrijheid, dat ik kan gaan en staan waar ik wil en wanneer ik wil.  Maar Azië nooit geweest en ik acht de kans daarop klein.  Wat is daar dan zo anders? 

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, carl said:

Mijn huis is daar nog niet aan toe Jack, al heb ik heel wat aan isolatie gedaan. En dat zal voor veel huizen gelden die juist het stadsgezicht bepalen.

Carl we hebben hier prachtige ultra moderne huizen, met vleugjes oude Zaanse stijl waarbij het nauwelijks opvalt.  Ze zijn duurzaam gebouwd.

Maar op de Zaanse schans met die echte Zaanse houten huisjes  tja....  ook daar is nog wel winst te halen.  

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Tiny houses zijn heel erg leuk, het toppunt van individualisme en is nog steeds huisje tuintje. Moet je maar eens kijken waar die dingen in de VS overal staan. Niet midden in de stad. In nederland kennen we die tiny houses al heel veel langer alleen noemen we ze niet zo, op het moment is er heel veel media aandacht voor het sluiten van een broedplaats van die dingen. Camping met vaste plaatsen, zomerhuisjes etc. Ik heb een jaar of 15 zo gewoond, heel erg klein op een flatje van 35 m2. Dat gaat uitstekend mits er een paar goede voorzieningen in de omgeving zijn, b.v. een stadskantine zodat je keuzes kunt maken t.a.v. de indeling en gebruik van die ruimte. Moet je een riante badkamer hebben of is een douche/toilet voldoende als je van de spa bij het fitnesscentrum gebruik kunt maken?

Er moet heel goed nagedacht worden over welke delen van ons individualisme we moeten opgeven om als collectief een aantal zaken op orde te stellen en hoe je met de 'vrijheden' die overblijven om gaat. Welke dingen geven we bij onze overheid in opdracht en welke niet, voor mijn gevoel is daar in het recente verleden heel veel mis gegaan.

Verlicht geesten zijn niet nodig, het gaat over basis zaken die jij en ik ook kunnen bedenken, de grote lijnen dan. De invulling is een iets ander verhaal maar ook niets nieuws. Ketenbeheer berekeningen worden al lang gemaakt maar alleen als resultaat gepubliceerd zonder de onderliggende data. Als je naar de onderliggende data kijkt blijkt bijvoorbeeld dat we veel te vaak verkeerd isoleren, namelijk gebaseerd op convectiewarmte, terwijl de grote winst nu juist te halen is door over te schakelen op stralingswarmte. Beetje kind en badwater. Is allemaal bekend. Doen we er wat mee? Neen.

Om op de meterkast terug te komen, als je echt inzicht wilt krijgen zul je van ieder apparaat het verbruik en de reden voor dat verbruik moeten kennen en dan de wil hebben om er iets mee te doen. Je zult ze de kost moeten geven die tegenwoordig de hele dag de televisie aan hebben vergelijkbaar met vroeger de radio. De TV is een van de grootste energieverbruikers samen met de wasmachine.

Vervoer in Azie, riksha, tuktuk, jeepney, bus, trein. Van heel klein 1 persoons tot heel groot en alles wat daar tussen zit met een hoge frequentie en een groot fijnmazig netwerk. Ik heb honderden kilometers gereisd in de Philippijnen met de Jeepney, je kunt overal redelijk vlot komen. Kombineer dat met moderne technologie en je bent een heel eind op weg.

Link to comment
Share on other sites

Wij hebben het geluk, in een redelijk groot huis te wonen dat vanzelf al behoorlijk verwarmd wordt door de zon.  In het voor- en na-jaar hoeven we niet of nauwelijks te stoken. Aan gas verstoken we nog geen 600m3.  Het is hier snel vrij warm. Maar dat went.  Een CV met radiatoren is inderdaad achterhaald, maar om daar de boel te gaan verbouwen.  Vloer verwarming i.p.v radiatoren zou misschien kunnen.  

Stroom zou minder kunnen, inderdaad goed om daar eens kritisch naar te kijken. Vrijheden en collectief. Liever niet te veel bemoeienissen van welke (semi) overheid dan ook. Maar voor mijn gevoel gaat het meeste gewoon goed en wordt alleen maar beter 

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Een kleine 10 jaar gelden heb ik hier verbouwd en het wel gedaan, vloerverwarming en wandverwarming. Het volume van het huis is bij die verbouwing verdubbeld naar bijna 600m3 en de gasrekening is gehalveerd. Stralingswarmteisolatie bleek helaas niet haalbaar, is gewoon erg lastig in bestaande huizen. In nieuwe huizen zie je het echter ook amper.

Het verbaasd me ook dat iets simpels als een zonneboiler geen 'verplichting' is. Helaas ging alles na de verbouwing rap berg afwaarts dus helaas geen middelen voor zonnepanelen en een zonneboiler, maar wel alles zo verbouwd dat het voorbereid is.

Link to comment
Share on other sites

On 2-7-2017 at 9:58 PM, Seed7 said:

 

Accu's zijn ellende. Er gaat nogal wat aan exotische materialen in en zo'n ding zou niet op de markt moeten mogen zonder dat er ook meteen een functionele afvoer, recycle of wat dan ook voorziening voor bestaat. We moeten ophouden steeds weer de zelfde fout te maken. Het grootste probleem van kernenergie is niet de grondstof of het afval, maar wat doe je met een centrale op het einde van z'n levensduur? De sloop kost meer dan de bouw en alles wat het ding in z'n bestaan heeft opgeleverd.

Ik ken een paar grote molenbouwers en die noemen de wieken het asbest van de toekomst.

 

Ik heb een aantal jaren geleden in vergadering gezeten met de milieu coördinator van de Hoogovens. Als dat bedrijf een keer ophoudt zullen ze het wel zo doen dat de overheid alle ellende krijgt. Dat bedrijfsterrein is natuurlijk volledig verontreinigd na al die jaren. Wat je achterlaat wordt helaas niet vaak in de productiekosten meegerekend en er is niet iets van een fonds om de ellende mee te financieren. Amerikanen waren eigenlijk meestal wel prettig bij overnames, die wilden gelijk een deal om af te kopen.

En ik ben toch wel blij met mijn huis met beschermd stadsgezicht Jack. Fantastisch wonen hier. Wel een kostbare bedoening al die moderniseringen met behoud van de architectuur.

Link to comment
Share on other sites

Naar aanleiding van dit onderwerp eens gekeken naar de "sluipverbruikers" hier is huis. Opvallend veel losse voedingkjes hier.  Ze verbruiken allemaal 3....10 watt. Dat lijk niet veel stroom. maar ik tel hier al gauw een stuk of 10 van die dingen.  Dus minimaal 30 en maximaal 100watt per uur!. Laten we eens van "the worst case"  uitgaan 100watt x 24uur x 365dagen x 0,25cent = €219  "Normale" mensen hebben er natuurlijk niet zo veel, maar ik schat dat €100 "sluipverbruik"  per huis best realistisch is. En dan heb ik het nog niet over hen die zo handig dat oude koelkastje in de garage of werkplaats hebben gezet....  of zoiets als mechanische ventilatie  :o   

Ik heb er een heleboel stekkers uitgetrokken van apparaten die ik toch dagelijks niet gebruik. B)  Begint een beetje een sport te worden :rolleyes:

 

Link to comment
Share on other sites

Over dat sluipverbruik heb ik de consumentenbond ook wel eens wat horen roepen. Als ik naar buiten ga en dan in het voorbijgaan op de draaimeter kijk, dan staat die nooit stil. terugdraaien doet-ie al helemaal nooit, maar daar heb ik wat op gevonden. Gewoon wat geld geïnvesteerd in een zonnedak elders.

https://www.zonnepanelendelen.nl/project/vanerp/project-update/snel-zonne-energie-van-zonnedak-van-erp

Nu maar hopen dat ik de 79 haal. :huh:

Ik heb nu ook een Waka-waka Power+ waarmee ik mijn mobiel af en toe kan opladen met zonnestroom.

Verder heel weinig van die losse voedinkjes hier, eigenlijk geeneen die altijd in het stopcontact zit. Alleen de Brooklyn haal ik tegenwoordig niet meer los, die heeft geen netschakelaar helaas. Die waakt dan 's nachts maar over de kamer. -_-

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...