Jump to content

Hulp gezocht Velleman K8040, 220V probleem.


SMarcel
 Share

Recommended Posts

Hallo collega audio liefhebbers,

Ik heb onlangs het geluk gehad om voor een leuk bedrag een setje Velleman K8040 eindversterkers aan te schaffen. 

Deze zelfbouw eindversterkers verkeren in optisch goede staat maar bij een versterker start niets op bij het inpluggen en aan zetten. Ik heb de zekering gecontroleerd en een keer vervangen maar dat mocht helaas niet baten.

 

VellemanZBA_zpsraq2k2nd.jpg

 

velleman%20ZBA_zpsvnzusvfd.jpg

Nu heb ik inmiddels wel alle relevante documentatie m.b.t. schema's maar die moet je kunnen lezen en als dat al lukt, ook nog aan de hand daarvan gaan meten en uitzoeken waar het probleem zou kunnen zitten. Nou, dan gaat bij het ligt al uit icon_lol.gif en kan dit beter aan iemand over laten die hier meer verstand van heeft en (heel belangrijk) ook de middelen daarvoor in huis heeft.

Mijn vraag aan jullie is of er ergens in de buurt van Westervoort (Arnhem) iemand woont die bereid en kundig is om deze eindversterker eens na te kijken en waar mogelijk weer aan de praat te krijgen. Dit hoeft natuurlijk niet voor niets en in goed overleg valt daar wel uit te komen.

Ik hoor graag van jullie.

Groeten,
Marcel

Edited by SMarcel
Link to comment
Share on other sites

Hoi Marcel,

 

Ik heb ff naar het schema gekeken. Het gaat om een PIC controller (soort processor met een programmaatje erin) gestuurde power-opamp versterker (een power-opamp is een schakeling die eruit ziet als een transistor met heel veel pootjes ipv de 3 die zoiets gebruikelijk heeft).

Het ding zit dus vol geïntegreerde schakelingen.Er kan dus vanalles mis zijn.

Je zegt dat ie niks doet. Dat is vaag. Gaat er überhaupt geen LED (lampje) aan?

Link to comment
Share on other sites

Hallo Sodeju,

 

Bedankt voor jouw reactie.

 

Het antwoord is NEE, er brand geen enkel LED lampje. Dus ergens komt de spanning niet juist door.

 

Groeten,

Marcel

Link to comment
Share on other sites

Je zegt dat de zekering nog heel is. Die gaat pas door als er DC (gelijkspanning) op de uitgang staat. Dat is dus niet het geval en dat is prima.

Dan moet het ergens in de voeding zitten. Als je een multimeter hebt, kun je die eens op V AC zetten en meten of er wel netspanning aan de ingang van de trafo staat.

Die meet je op SK4. Staat die spanning er niet, dan is waarschijnlijk de Triac TR1 defect. Staat die er wel, dan zou je op de aansluitingen SK5 en SK6 25 Volt AC moeten meten.

Staat die spanning er niet, is de trafo kapot, of er moet iets gigantisch mis zijn met het ding.

Edited by Sodejuu
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Is al opgelost, is verkocht aan liefhebber die ook Tube versterkers bouwt. Dus iemand met kennis.

 

Groeten,

Marcel

Edited by SMarcel
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...