Jump to content

Hoe hoog moet het gaan met LP en HR?


Tubejack
 Share

Recommended Posts

Na alle klussen van vandaag lekker platen aan het draaien.  Het klinkt ZO goed, dan kan ik hier toch niet uitleggen. Bovendien al die eigenwijze mensen Hear  die snappen het   geloven het toch niet :P

Momenteel staat Kate Bush op, mijn vrouw zingt mee, altijd een goed teken.  Ik heb nagedacht hoe dat nou kan.  Cock had het gisteren over harmonischen.  Als je maar diep genoeg

in het audiospectrum duikt volgens hem zie je tussen de even en oneven harmonischen, weer hele kleine harmonischen etc. Dat maakt volgens hem of iets "echt klinkt" of een opname is.

Met mijn meetspulletjes kan ik helaas maar tot -130dB meten.  Maar inderdaad dan ziet je ook al kleine harmonischen   :)

 

Daar komt nog bij dat een Nagaoka JT-322 een van de weinige betaalbare elementen is die nagenoeg het hele spectrum van een LP (50Khz) kan weergeven,

Doe er je voordeel mee  ;) Oja er zit een Shibata naald in, dus het uiterst belangrijk dat het element goed wordt gemonteerd, anders wordt het een frees die al je

platen vernageld.  Ik dacht dat met een meetplaat Bob iets van 70... 8omµ haalde, lijkt me niet slecht.

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Waarom toch dat gefantaseer over WAAROM Jack? Dat is net zoiets als de bloemetjes zijn mooier als je een naam weet. En oh ja, je zwembroek niet vergeten als je in het spectrum duikt hè :D Gewoon lekker verder genieten.....  ;)

Link to comment
Share on other sites

Waarom toch dat gefantaseer over WAAROM Jack? Dat is net zoiets als de bloemetjes zijn mooier als je een naam weet. En oh ja, je zwembroek niet vergeten als je in het spectrum duikt hè :D Gewoon lekker verder genieten.....  ;)

Het "waarom" is de universele vraag die ons mensen de bezig houdt Pjotr. Tenminste mij wel.  Verder zou ik het niet fantaseren noemen, maar redeneren. Dat kan ook prima zonder meetapparatuur.

Vaak is er audiocontent tot 23-24 kHz op veel vinyl platen. Veel instrumenten boventonen tot 100 kHz. Zie artikel: http://www.cco.caltech.edu/~boyk/spectra/spectra.htm

Dat is denk ik waarom dat Nagaoka elementje zo fijn klinkt. Er zit ook een lekkere bas in. Het is onmogelijk om stil te blijven zitten...  De phono-trap gaat volgens de spes's tot 80khz  +/- 1dB 

 

Mijn Lyra Delos kan ook 50Khz halen. Hmmm Ik zie mogelijkheden :)  Oja ik heb een ruime fantasie, altijd al gehad, altijd plezier van gehad  ;)

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Ja en mensen kunnen tot ca 120kHz waarnemen, maar alleen als je een transducer rechtstreeks op de juiste botjes aansluit. Waarnemen tot zo'n 50kHz lukt sommigen bewust. Dat is in de jaren '80 uitgebreid door een aantal Japanners uitgezocht. Ook dat, ik weet niet meer precies de juiste naam, subharmische frequenties tussen twee tonen boven de 20 kHz belangrijk aan het geluidsbeeld bijdragen. Zal de papers morgen eens opzoeken, of in ieder geval de titels want bij AES krijg je nog steeds niets als je geen lid bent en dat ben ik al lang niet meer.

 

Verder inderdaad niet druk om maken en gewoon MM's geschikt voor quadraphonie blijven gebruiken, sommigen zijn vrijwel recht tot 100kHz bij gewoon een paar mV uitgangsspanning in plaats van al dat low output gedoe waarbij je vervolgens een hoop weer om zeep moet helpen met actieve elektronica. Gewoon het rechte pad, de rechte draad, blijven bewandelen, geen fratsen. Als je al complexiteit wilt dan in de periferie, niet in de signaalweg.

 

Cheers!

Link to comment
Share on other sites

Ik denk dat de meeste mensen hier niet boven de 12000 hz komen. En de bandrecorders waar de banden voor het maken van LP's mee werden opgenomen gingen toch niet hoger dan 15000. Ik betwijfel of goed geluid komt door die vele hz.

Link to comment
Share on other sites

Voor mij is het "wetenschappelijk " genoeg bewezen Carl.  Mensen schrijven niet zomaar een AES paper.  Als je dan nog het vervolg op dat onderzoek leest is het  o.a. met een HP 3567A spectrum analyzer gemeten.

Er is meer apparatuur die op zo' n zelfde principe werkt, denk maar eens goed na. Dan weet je het.  ;)

 

Wat anders ken je deze nog? 

 

Benz-Micro-PP1-Phono-Preamp-with-RIAA-Wh

 

Benz lukaschek pp-1 phono preamp.  FF kijken of je het weet, welke ingangsimpedantie heeft deze mooie phone-pre?   ^_^

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Ik ben altijd voorzichtig met citaten uit wetenschappelijke rapporten Jack. De vraag of iemand in principe tot 50. 000 hz kan horen is iets anders dan de vraag of een LP opgenomen via de de band in de jaren 50/60/70 dat signaal überhaupt kan bevatten.

 

Ik denk dat de laatste absoluut niet het geval en dat er slechts bij uitzondering volwassenen zijn die boven de 15.000 hz waarnemen. Wel is het denk ik zo dat veel mensen verschillen waarnemen terwijl hun frequentiebereik veel kleiner is.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Weet je Carl, volgens mij kun je een aantal wegen bewandelen.  De: "bekende weg. Ik wijk liever af en toe af.  Voor mij is het duidelijk, er passen steeds meer

puzzel stukjes in elkaar.  Ik ga dat allemaal niet uitleggen, bewijzen etc. Veel te vermoeiend. En waarvoor?. Wat er ligt is m.i. duidelijk genoeg. 

 

Het antwoord was trouwens: 22KΩ.  En waar denk je dat mijn Benz Ace M jaren mee gespeeld heeft?,  juist zo' n zelfde phonotrap waar dan i.p.v. een ingangsweerstand je van 47 of 100KΩ ......22KΩ..  Voor een buis een verschrikkelijk  lage ingang impedantie.  Toch gaat het goed, ik ga mijn Lyra Delos ook zo aansluiten volgens de handleiding moet dat kunnen (als je hem goed leest) ;)  

Link to comment
Share on other sites

Puzzelstukjes in elkaar laten vallen, daar houd ik wel van. Op je blote knieën, op de grond voor de kachel, met de omgekeerde legoplaat die verschrikkelijk lastige puzzel weer eens doen.

Dus toen ik vorige zomer op Alzheimervakantie de kans kreeg, nam ik als prijs van de bingo een nòg moeilijker puzzel mee, vol donkere oerbossen, staalblauwe luchten en sneeuwwitte stranden.

 

Helaas, zelfs de folie heb ik er nog niet van af durven halen. Ik stel me zo voor, op mijn oude dag, als ik niks te doen heb...

 

1000COLOURS_box_open.jpg

 

Maar ik ben gedoemd mijn audiofiele dagen te vullen met andere puzzelstukjes. Duizenden opnames netjes rubriceren, vastleggen, inpassen en soms wegdoen. Het houdt niet op.

Link to comment
Share on other sites

Na wat zoeken naar de artikelen kwam ik op het Duitse AAA en artikel tegen dat aan een aantal van die papers refereert. http://www.aaanalog.de/media/Artikel/Hypersonic%20effect_2015_DE.pdf

 

@Carl, er is een duidelijk verschil tussen horen en waarnemen. 50KHz kun je waarnemen, niet horen, niemand bij mijn weten. Verder is het zo dat het gehoor niet ineens bij 12kHz ophoud, bij oude mannen. Het wordt gewoon langzaam steeds minder en als je het spul maar hard genoeg zet hoor je het weer wel.

Link to comment
Share on other sites

@Carl, er is een duidelijk verschil tussen horen en waarnemen. 50KHz kun je waarnemen, niet horen, niemand bij mijn weten. Verder is het zo dat het gehoor niet ineens bij 12kHz ophoud, bij oude mannen. Het wordt gewoon langzaam steeds minder en als je het spul maar hard genoeg zet hoor je het weer wel.

 

Afgeknapte/afgestorven trilhaartjes doen het gewoon niet meer en gaan het ook nooit meer doen. Zo simpel is dat. Hoe dat verloopt over de tijd is voor een ieder anders. Veel mensen hebben een "gat" op 16 kHz, de lijnfreqentie van de oude beelbuizen. Wat wel duidelijk is, is dat de zwakste trilhaartjes het eerst afgaan en dat zijn de sensoren voor de hogere frequenties.

Link to comment
Share on other sites

Afgeknapte/afgestorven trilhaartjes doen het gewoon niet meer en gaan het ook nooit meer doen. Zo simpel is dat. Hoe dat verloopt over de tijd is voor een ieder anders. Veel mensen hebben een "gat" op 16 kHz, de lijnfreqentie van de oude beelbuizen. Wat wel duidelijk is, is dat de zwakste trilhaartjes het eerst afgaan en dat zijn de sensoren voor de hogere frequenties.

Kunnen we die trilhaartjes niet overslaan en de set rechtstreek op het juiste hersengebiedtje inpluggen ;)

 

slide_13.jpg

 

Hoeven we ons ook niet meer druk te maken over de akoestiek :D

 

Btw http://hetdroom-oor.be/hetoor/hoe%20werkt%20ons%20oor.html

Edited by Duck-Twacy
Link to comment
Share on other sites

Ik denk dat de meeste mensen hier niet boven de 12000 hz komen. En de bandrecorders waar de banden voor het maken van LP's mee werden opgenomen gingen toch niet hoger dan 15000. Ik betwijfel of goed geluid komt door die vele hz.

Een beetje 2 of 4 sporen recorder uit de jaren 70/80 haalde echt wel 30 Khz, verder dan de meest elementen uit die tijd. Misschien niet een 30 sporen recorder, dat weet ik niet...

Link to comment
Share on other sites

Een beetje 2 of 4 sporen recorder uit de jaren 70/80 haalde echt wel 30 Khz, verder dan de meest elementen uit die tijd. Misschien niet een 30 sporen recorder, dat weet ik niet...

 

Een Studer A80 haalde de 22 - 24 kHz op -20dB, mits goed ingeregeld. Wat men nog wel eens vergeet is dat tape boven de 10 kHz niet verder dan -20dB uit te sturen is. Is niet zo erg, zoveel dynamiek zit daar niet meer.

Link to comment
Share on other sites

Een beetje 2 of 4 sporen recorder uit de jaren 70/80 haalde echt wel 30 Khz, verder dan de meest elementen uit die tijd. Misschien niet een 30 sporen recorder, dat weet ik niet...

Laten we eens het bekende Pink Floyd – Dark Side of the Moon (1973) nemen.

Volgens de uitvinder van de CD was 20Khz voor ons luisteraars goed genoeg.  Hetzelfde bedrijf kwam jaren later toch met SACD. En de muziek is nu ook als FLAC  96 kHz / 24 Bit te krijgen.

Er is zoveel oud materiaal dat we nu als hi-res kunnen kopen. Wat heeft het dan voor zin?,  als er toch niet meer informatie op die tape staat?

En die LP was die niet altijd al Hi-Res?  Niet gehinderd door enig digitaal filter?  

Link to comment
Share on other sites

Een Studer A80 haalde de 22 - 24 kHz op -20dB, mits goed ingeregeld. Wat men nog wel eens vergeet is dat tape boven de 10 kHz niet verder dan -20dB uit te sturen is. Is niet zo erg, zoveel dynamiek zit daar niet meer.

Okay, misschien stak een Tandberg TD20A iets boven het maaiveld

Edited by Duck-Twacy
Link to comment
Share on other sites

Laten we eens het bekende Pink Floyd – Dark Side of the Moon (1973) nemen.

Volgens de uitvinder van de CD was 20Khz voor ons luisteraars goed genoeg.  Hetzelfde bedrijf kwam jaren later toch met SACD. En de muziek is nu ook als FLAC  96 kHz / 24 Bit te krijgen.

Er is zoveel oud materiaal dat we nu als hi-res kunnen kopen. Wat heeft het dan voor zin?,  als er toch niet meer informatie op die tape staat?

En die LP was die niet altijd al Hi-Res?  Niet gehinderd door enig digitaal filter?  

Wish I was still there (hearing 20Khz :) ) 14Khz @ -40 db or so is the reality now (at 57)

Link to comment
Share on other sites

Laten we eens het bekende Pink Floyd – Dark Side of the Moon (1973) nemen.

Volgens de uitvinder van de CD was 20Khz voor ons luisteraars goed genoeg.  Hetzelfde bedrijf kwam jaren later toch met SACD. En de muziek is nu ook als FLAC  96 kHz / 24 Bit te krijgen.

Er is zoveel oud materiaal dat we nu als hi-res kunnen kopen. Wat heeft het dan voor zin?,  als er toch niet meer informatie op die tape staat?

En die LP was die niet altijd al Hi-Res?  Niet gehinderd door enig digitaal filter?  

 

Marketing Jack. 24/96 Hires is alleen van nut bij het uitmixen in de studio. Voor distributie voor de eindgebruiker geeft het loze ballast. Het is al zo vaak gezegd hier.

Link to comment
Share on other sites

Dat weet ik, maar om nu alles op marketing en commercie af te schuiven gaat me wat ver,

Waarom vinden zoveel mensen de hi-res versie mooier? Moeten die allemaal naar de "KNO-arts?"  Jij hebt toch ook veel Hi-res?

Hup gelijk, een afspraak maken  :D

 

Bij de voorlaatste  Xi-Fi show was een demo, waarbij overduidelijk het verschil te horen was.

En dat heb ik nog maar niet over MQA ..... alleen maar Marketing Quality Audio?  :unsure: geloof ik niet sorry.

 

Wat anders, "Wol' s "  digitale faze en tijd domein problemen problemen, zijn die met een LP niet in één klap opgelost?

Immers het staat vast in de groef en hoeft niet meer digitaal omgezet worden. 

 

Verder lekker platen aan het draaien, wat ik heerlijk vind van een goed MM element dat er zo' n lekker laag uit kan komen.

Dat mis ik soms bij MC en zo zijn er wel meer verschillen waar je eigenlijk vrij weinig over  hoort.  

Link to comment
Share on other sites

Ik luister voornamelijk, met een hoofdtelefoon naar MQA Wol dus dat is het probleem niet.  Ik was eerst sceptisch vanwege al het geleuter er omheen en het gebrek aan content. Nu vind ik het knap dat je zoveel informatie in zulke kleine bestanden kunt stoppen.  Perfect? welk medium is perfect?

 

Met platen draaien ervaar ik weinig problemen, ik heb gisteren A/B vergeleken met CD. In dit geval Barbra Streisand one voice een live opname. Laat ik zo zeggen: "ze kan heel aardig zingen" maar bij deze opname komt dat niet met elk nummer uit de verf.  Je hoort dat er dingetjes fout gaan.  Bij deze CD "schettert" het af en toe in je oren, net of er meer oneven harmonischen zijn.  

 

@Ivan ik ben meestal "lekker bezig".   Wat ik jammer vind van dit forum dat je zo weinig feedback krijgt.  Vraag je wat, dan krijg je geen (echt) antwoord.  Saai  <_<  

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...