Jump to content

Akoestiek staande golf


Karma
 Share

Recommended Posts

beste allemaal,

 

Ik geloof dat ik een staande golf heb in mijn woonkamer. Mijn woonkamer is een rechthoek en ik speel in de lengterichting. Het achterste deel van de woonkamer is iets smaller en daardoor zit ik in het voorste deel met een kleine hoek van een halve meter. Ik vermoed dat hier een staande golf in staat. Dat vermoeden wordt bevestigd doordat ik aan deze zijde een deur heb en als ik die open zet verdwijnt een laag probleem dat in sommige nummers zit. In twee andere woonkamers heb ik geen laagprobleem gehad. Nu zat ik zelf te denken om in die hoek iets te maken van hout dat ik in de hoek kan zetten en waardoor deze wand schuin wordt. Het is mijn idee dat hiermee de staande golf wordt opgeheven. Ik vraag me echter ook af of er andere oplossingen zijn om een staande golf op te heffen. Iemand suggesties?

 

Ik wilde graag een tekening uploaden die het zou verduidelijken maar helaas lukt me dat niet.

 

groeten, Guus

Link to comment
Share on other sites

In elke kamer met parallelle wanden heb je staande golven. Met basstraps is daar wel wat aan te doen. Maar het hangt af van de frequentie. Lage frequenties zijn enorm lastig te absorberen. Met een plate-absorber schijnt dat het best te gaan. Ik heb het wat kunnen verbeteren door twee bass-traps van steenwol te maken. Deze zijn 0,6 x0,6 x 1,2m. Het helpt vooral in de nagalmtijd op lagere frequenties. Hierdoor komt het laag minder versmeerd over en lijkt het wat minder luid te klinken.

 

Makkelijker is, om een luidsprekeropstelling en luisterplaats opstelling te kiezen waarbij je minder last van de staande golven hebt. Of dit in een woonkamer kán, is weer een ander verhaal. Meten kan voor de juiste opstelling helpen. Ook voor wat betreft eventuele akoestische aanpassingen. 

Link to comment
Share on other sites

Een woofer tegen muur waar de staande golf staat,er bestaat een term voor maar daar kom ik even niet op.

Een lid van groen deed dat met succes.

Opgezocht Anti mode.

Edited by Groovy
Link to comment
Share on other sites

Plaatsing maakt een enorm verschil inderdaad. Als je luidspreker precies op een knoop van een staande golf staat, wordt die frequentie door resonantie van de ruimte versterkt. Omgekeerd, zet de luidspreker op een buik en de resonantie is minimaal. 

 

Met een simpele app op je smartphone kun je waarschijnlijk al heel snel meten om welke frequentie het gaat. De grootste lengte zorgt voor de laagste resonantiefrequentie, dus schuiven over de lengte-as maakt het grootste verschil.

 

Hetzelfde geldt voor je luisterpositie: tegen de korte muur is de weergave van de lage resonantiefrequentie het sterkst. 

 

Hier een link naar een spreadsheet die het mooi uitrekent: http://www.harman.com/room-mode-calculator

 

Probeer dan eens verschillende combinaties van luidsprekerposities en luisterposities, je zult zien dat de verschillen enorm zijn

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
  • 3 months later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...