Jump to content

Souterrain als alternatief


carl
 Share

Recommended Posts

Akotherm neemt gauw veel teveel midhoog en hoog weg, in elk geval als het om veel oppervlak gaat. Daar kun je beter heel spaarzaam mee omgaan.

Beter is het om absorptiemateriaal te kiezen wat midhoog en hoog ontziet. Dat is iets wat waarschijnlijk ook in de berekeningen terug is te zien. Het zit m dan ook niet zozeer in het aantal vierkante meters absorptie, maar in de juiste materiaalkeuze van het absorberend spul. Je hebt doorgaans selectieve absorptie nodig, geen breedbandige. De misvatting dat alle poreuze absorptie identiek zou zijn is zo gemaakt.

Link to comment
Share on other sites

Dat laatste heb ik inmiddels wel door Toine. Frank kwam met een vergelijkbaar verhaal als jij. Hij had het volgens mij ook over ander materiaal dan Akotherm. En nu begrijp ik ook waarom Frank de absorbers 8 centimeter dik wilde hebben Seed. Ik heb wel wat van jullie geleerd hoor 😀

 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, Roots said:

Afijn..Carl zoekt voor een goedkopere oplossing🤭


Ik doe altijd lang met mijn spullen Roots, dat maakt het uiteindelijk goedkoop. Maar hier is het argument dat ik wat wil faseren.  Overigens heb ik ook last van het ecomomisch klimaat. Maar ja als je 71 bent wijk je wel eens af van de wetten van Babylon (minstens 10 % van je inkomsten op zij zetten).

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, Roots said:

Wat vraagt RivaSono om jou ruimte aan te pakken?


Dat wil ik je best mailen als ik de cijfers binnen heb Roots. Gezien mijn bijverdiensten valt het wel mee.

 

Ik kan deze dingen zelf wel willen gaan maken met behulp van de website van Toine, maar ik heb daar geen tijd voor en geen zin meer in.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Ik heb in een ruimte van ca. 24 m2, 7 m2 polyestervezel van 8 cm dik. Daarnaast ca 30 m2 houtwolcementplaat (1,5 cm dik) en twee laag-absorbers van 0,6 x 0,6 x 1,2m. En dan nog een relatief hard tapijt en ca. 2m2 diffusie.

 

Zonder die materialen was de akoestiek echt rampzalig. Nu ben ik er heel gelukkig mee. De nagalmtijd boven 1 kHz ca. 0,15 sec. En tussen 100 Hz en 1 kHz ca, 0,2 sec.

Link to comment
Share on other sites

36 minutes ago, Roots said:

Ik weet dat je heel erg handig bent Carl😁


Die spullen van RivaSono zien er wel erg gelikt uit en zijn bovendien berekend.

 

Erg leuk boekje Roots. De verteller heeft eindelijk wat geld bij elkaar en vraagt een kamelendrijver diamanten voor hem te kopen in een ver land. En je begrijpt dat die met stenen terug komt. Eerste les: doe alleen zaken waar je verstand van hebt 😀

Link to comment
Share on other sites

35 minutes ago, Tubejack said:

Kun je niet beter wat Ikea spulletjes in die ruimte zetten?. Stoffen bank lange gordijnen en vitrage. Veel gezelliger ook. Wij hebben  hier nauwelijks galm.  🙋‍♂️


Mijn stelling is dat je in de meeste oude huizen wel een goed geluid kan krijgen Jack. Bij nieuwbouw zoals mijn souterrain ligt dat toch wel anders (bijvoorbeeld betonnen plafond). Ik heb wel een idee hoe het souterrain wordt. Een boekenkast met naast de platen voorwerpen als de oude Leica van mijn vader. Daarbij een mooi zestiger jaar bureau wat ik gekregen heb. De luisterstoel op zolder gaat naar beneden en nog meer van dit soort mooie dingen uit mijn leven. En als ik zit te luisteren kijk ik op bomen uit.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Mijn stelling is dat er altijd een uitzondering op de regel is Jack 🤗

 

Ik hoorde altijd van Rob Wilms van de hifi winkel dat demo’s vaak mis gingen bij nieuwbouw.

 

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, carl said:


Die spullen van RivaSono zien er wel erg gelikt uit en zijn bovendien berekend.

 

Erg leuk boekje Roots. De verteller heeft eindelijk wat geld bij elkaar en vraagt een kamelendrijver diamanten voor hem te kopen in een ver land. En je begrijpt dat die met stenen terug komt. Eerste les: doe alleen zaken waar je verstand van hebt 😀

Nou...Doe er vooral je voordeel mee dan🤭

Link to comment
Share on other sites

Een nagalmtijd van 0,33, dat klinkt mijn inziens zo dood als een pier. Zoals Thingman al aanhaalde, veel traditionele absorptie dempt ook nog een het mid/hoog en dat is vaak niet nodig omdat de luchtweerstand alleen al voldoende dempt. Ik heb zelf panelen die tot ongeveer 1600hz dempen en dan gradueel hun dempende werking verliezen.

Zie:

https://www.jocavi.net/Product/COSMOS/TechnicalDrawings

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Gydo said:

 

dit soort dingen is dus precies waar ik op doelde toen ik eerder schreef dat je helemaal niet bang hoeft te zijn voor te veel hoog absorptie. Met een frontje trek je dat weer recht (even los van het materiaal dat er achter zit). Dat zelfde effect kun je b.v. ook bereiken als je er latten voorlangs timmert, zonder er een "slat absorber" van te maken. Je ziet aan de curves in de specs hoe een ander patroon een andere absorptie, of eigenlijk reflectie, geeft.

 

8 hours ago, carl said:

Ik hoorde altijd van Rob Wilms van de hifi winkel dat demo’s vaak mis gingen bij nieuwbouw.

 

Gaat in een goed gevulde hooischuur ook mis net zo als in menig jaren 20-30-50 huis. We hebben nu eenmaal een baksteencultuur en een moderne inrichting helpt niet, zwaar gemeubileerd en gestoffeerd wel (groen velours met gouden kwastjes.....). In al die oude huizen zijn helaas maar al te vaak de zachtboard plafonds door gips vervangen etc.

Edited by Seed7
Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, carl said:

Mijn stelling is dat er altijd een uitzondering op de regel is Jack 🤗

 

Ik hoorde altijd van Rob Wilms van de hifi winkel dat demo’s vaak mis gingen bij nieuwbouw.

Dat is hier ook zo. Je moet wel je kamer een beetje aankleden natuurlijk. In  superstrakke georganiseerde woonkamers heb je al gauw één " galm bak" 

Link to comment
Share on other sites

Ik heb niets bijzonders gedaan om de akoestiek te verbeteren en toch klinkt het in mijn beleving goed.

Dikke gordijnen  tapijt op de vloer links een kast, rechts een radiomeubel en tegen de achterwand een servies kast.
Alleen de gordijnen heb ik gehangen met het ook op de akoestiek.
Niets gemeten, het zal vast beter kunnen.

 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Seed7 said:

 

In al die oude huizen zijn helaas maar al te vaak de zachtboard plafonds door gips vervangen etc.


Als je geen brand wil is dit geen slechte keuze hoor 😀

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Gydo said:

Een nagalmtijd van 0,33, dat klinkt mijn inziens zo dood als een pier. Zoals Thingman al aanhaalde, veel traditionele absorptie dempt ook nog een het mid/hoog en dat is vaak niet nodig omdat de luchtweerstand alleen al voldoende dempt. Ik heb zelf panelen die tot ongeveer 1600hz dempen en dan gradueel hun dempende werking verliezen.

Zie:

https://www.jocavi.net/Product/COSMOS/TechnicalDrawings


Weet je Gydo ik heb in hifi altijd stapsgewijs gewerkt. Zo heb ik op zolder eerst mijn tweede set uitgeprobeerd en pas daarna besloten meer in de ruimte te investeren. In mijn lege zolder klonk het vanaf het begin eigenlijk al best aardig en mijn souterrain is daarentegen een galmbak.  Ik ontkwam er dus niet aan een deskundige erbij te halen en RivaSono heeft zonder meer veel ervaring. Dat neemt niet weg dat het best kan leiden tot een ruimte die niet prettig is om in te verblijven. Mijn idee is dus om wat fasering  aan te brengen om het behapbaar te maken.
 

Ik heb zelf wat geschoven met een dubbele laag Akotherm en de Twaron panelen van Leo. Het is voor mij in ieder geval duidelijk dat plaatsing in twee hoeken van ruimte de akoustiek al zeer sterk verbetert. Dus de idee van de drie diffusers achter de LS lijkt me wel verstandig.  Bovendien zijn de Esperio’s Diffusers van Frank Imholz “gevuld” met materiaal wat het volgens hem met name goed doet in het laag. Dus daar kan ik in meegaan als eerste stap. Ik twijfel al meer aan het plakken van absorptie op het plafond. Als je die verwijdert dan kan je het plafond weer stuken en dat is erg duur. De rest is verder allemaal makkelijk goedkoop te doen

 

Wordt vervolgt, ik krijg bezoek.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, carl said:

Ik heb zelf wat geschoven met een dubbele laag Akotherm en de Twaron panelen van Leo. Het is voor mij in ieder geval duidelijk dat plaatsing in twee hoeken van ruimte de akoustiek al zeer sterk verbetert. Dus de idee van de drie diffusers achter de LS lijkt me wel verstandig.  Bovendien zijn de Esperio’s Diffusers van Frank Imholz “gevuld” met materiaal wat het volgens hem met name goed doet in het laag. Dus daar kan ik in meegaan als eerste stap. Ik twijfel al meer aan het plakken van absorptie op het plafond. Als je die verwijdert dan kan je het plafond weer stuken. De rest is verder allemaal makkelijk goedkoop te doen

 

Je kunt het effect van de absorberpanelen die je hebt niet vergelijken met diffusors. Die zijn fundamenteel anders.

 

Absorbers aan het plafond kun je aan draadjes ophangen, zgn "clouds". Zijn er ook in aller hande vormpjes.

Link to comment
Share on other sites

Hai Seed,
 

Ons bezoek was op weg naar het ziekenhuis in verband met een niertransplantatie - wat een ellende zeg.

 

De bedoeling  van dat experimenteren was alleen maar om te kijken in hoeverre een maatregel in de hoeken überhaupt werkt en meer niet. Dat doet het dus zeker. Dat hangen hebben we ook besproken, maar de ruimte is deels 240 en deels 250 en dan wordt het allemaal wel erg laag.

 

Het wachten is even op de rapportage van RivaSono. Dan kan ik verder ( hoop ik).

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, carl said:

De bedoeling  van dat experimenteren was alleen maar om te kijken in hoeverre een maatregel in de hoeken überhaupt werkt en meer niet. Dat doet het dus zeker.

 

Dat doet het zeker. Je hebt zelf de instructies van het bouwen van "super-chunks" gepost. Een zeer effectieve maatregel, ook voor in het laag. Dit werd zeer aanbevolen in het helaas ter zielle zijnde Studiotips forum (o.a. Eric Desart was daar actief). Je kunt ze op alle plaatsen waar wanden/vlakken elkaar raken kwijt.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Groovy said:

Ik heb niets bijzonders gedaan om de akoestiek te verbeteren en toch klinkt het in mijn beleving goed.

Dikke gordijnen  tapijt op de vloer links een kast, rechts een radiomeubel en tegen de achterwand een servies kast.
Alleen de gordijnen heb ik gehangen met het ook op de akoestiek.
Niets gemeten, het zal vast beter kunnen.

 


Herkenbaar. Ooit met NAD en DiRAC geëxperimenteerd. Doet zeker positieve zaken, met name om het laag aan te pakken. Voor mij echter te onrustig. Het kon altijd weer beter; hatseflats, weer opnieuw meten. Ik was meer met cijfers en metingen bezig dan van de muziek genieten. Wij wonen in een huis wat voorheen een kantoorpand was. Hele pand inwendig gestript en natuurlijk veel stucwerk. Plafonds zijn wat hoger en galmen dat het deed. Enfin, de oplossing hier gezocht in een akoestisch paneel, vloerkleed en de beste; paneelgordijnen…..

Edited by Rob55
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...