Jump to content

Met welke muziek ga je testen (en waarom)?


Jeroen Bakker
 Share

Recommended Posts

Ik ben wel nieuwsgierig naar welke muziek jullie gebruiken om een nieuw component in je set te testen, of als je een set bij ander gaat luisteren wat je dan zelf mee brengt.

 

Ik heb zelf natuurlijk wel een paar favouriten. Ik neem meestal zo'n drie dingen mee in een test, maar heb wel meer verschillende test platen.

 

Voorbeeld:

 

Hatfields End - Stonehench 4 (vanwege een aantal heel diep doorgaande passages)

Maar dat had netzo goed Arvo Pärt's De Profundis, of Rutter's Requiem kunnen zijn.

 

Een piano solo werk is vaak leuk om het bereik en balans van een set te testen. Zeker als alle registers gebruikt worden.

 

Ik hou van verschillende soorten muziek, van klassiek tot jazz en van soundtracks tot gothic.

 

Dead can Dance - Towards the Within (live)

Tracy Chapman - Fast car

Therion - Vovin (of Secret of the Runes <zeer slechte opname, maar juist daarom>)

Vaya con Dios - One Silver Dollar

 

To name just a few.

Link to comment
Share on other sites

Nou, neem maar mee, mocht je hier ooit terechtkomen. Zelf neem ik niet zoveel mee, gewoonlijk. Natuurlijk wel de Baka people met The Heart of the Forest, vanwege de natuurlijkheid. Verder mijn oren, om een goede indruk op te doen, en de rest, voor de beleving.

En de gastheer mag mij laten horen wat hij van zins is. Het gaat om de kennismaking, toch?

Link to comment
Share on other sites

Ik kies meestal muziek die laat horen wat een set kan, hoe is het met het laag gesteld, klinkt het natuurlijk, hoe is de pinpointing en ruimtelijke afbeelding enz. Maar ook, loopt de muziek dicht bij drukkere passages.

 

Al de muziek op m'n server is door JRiver geanaliseerd, ik kan dus zo zien wat de dynamic range en peaklevel is. Ik kies er in ieder geval die dat goed doen. Elektronische muziek is meestal ongeschikt vanwege de onherkenbaarheid van instrumenten. 

 

Ik zal vanavond wat voorbeelden zoeken.

Link to comment
Share on other sites

Ik gebruik alleen de muziek waar ik zelf enorm van hou. Klinkt dat goed of niet? Een ander criterium heb ik niet en wil ik ook niet. Het interesseert mij niks of het afgrondlaag gaat of niet. Als mijn muziek voor mij goed klinkt zal de rest mij worst wezen.

Wel hoor ik graag voldoende slam, hou ik van pinpoint, verdwijnende speakers en flink dynamiek en is verstaanbaarheid(detail) een belangrijk punt. Snelheid & detail.

Muziek als effectbejag haat ik.

Link to comment
Share on other sites

Ik gebruik de Firato testplaat van Jan Kool :D

Daar staat alles op wat een set goed moet kunnen weergeven.

Als ik vind dat het goed klinkt dan klinkt het goed en het zal altijd beter kunnen met wellicht betere luidsprekers.

Link to comment
Share on other sites

Ik gebruik de Firato testplaat van Jan Kool :D

Daar staat alles op wat een set goed moet kunnen weergeven.

Als ik vind dat het goed klinkt dan klinkt het goed en het zal altijd beter kunnen met wellicht betere luidsprekers.

... zo te lezen, al een oude vinylmuziekfan (als je hem aangeschaft hebt bij de uitgave) ...

En een zeer persoonlijke benadering en testimpressie met "de twee voeten op de grond" ...

Knap, meer mag maar moet niet.

Karel

Link to comment
Share on other sites

... zo te lezen, al een oude vinylmuziekfan (als je hem aangeschaft hebt bij de uitgave) ...

En een zeer persoonlijke benadering en testimpressie met "de twee voeten op de grond" ...

Knap, meer mag maar moet niet.

Karel

Nee,later overgenomen van een vriend.

En sinds 8 jaar opnieuw vinylmuziekfan,bij de intrede van de cd speler heb ik zoals zo velen platenspeler en platen weggedaan.

Twee voeten op de grond bevalt mij uitstekend. :)

Link to comment
Share on other sites

Voor mij geen testplaten of Diana Krall gepiemel

 

Ik heb op mijn streamer een top-100 playlist van mijn hele eigen CD-collectie vastgelegd, puur omdat ik dit zeer fraai vind.

Dit ik deze top 100 (grotendeels) ook kan gebruiken voor testdoeleinden is een leuke bijkomstigheid en komt mede
door de grote variatie aan genres, instrumenten, tempo, koor, stemmen, sfeer, grote- en kleine bezettingen, dynamiek,
 

Dat een stuk klassiek zich beter leent voor testdoeleinden dan "High Way to Hell" van AC/DC is zeer vanzelfsprekend.

Maar tja... je zult maar van klassiek en AC/DC houden, zal je ook moeten dealen met een speaker, die een
elektrische gitaar, lekker kneiter hard en scherp weergeeft en een viool niet laat klinken als een ijzerzaag.

 

Maatgevend blijft voor mij, de menselijke stem.

 

Nu had ik gisteren "ein extremfall" bij een stuk van "Adagio for Strings" van Barber.

Op een redelijke volume (zoals de buren, dit van mij gewend zijn  :D ) en met een aanzwellend geluid/volume
met een steeds stijgende toonhoogte,  was van het goedmoedige karakter en smoothie geluid van mijn
Dynaudio-tweeters niet veel meer over :huh:  :(

 

In dit geval, was ik wel benieuwd "hoe hoort dit nu eigenlijk te klinken"  in de concertzaal ?

en hoe kan je een set tunen c.q. "de sound polijsten"  om dit werk, een stuk "vriendelijker" te laten klinken :confused:
 

Ik zou dan ook niet weten, waaraan ik dan de voorkeur zou geven ?

Testen, zonder een directe refentiekader en met mijn zeer korte audiotief geheugen, is zo verrekt moeilijk.

Link to comment
Share on other sites

Als je zo'n top 100 gaat gebruiken voor een audiobezoekje til je je een breuk aan de cd's (of platen, dan helemaal) die je gaat meeslepen. ;)

 

Hoe je een set kunt polijsten weet je eigenlijk al. Om te beginnen kun je het volume afstemmen op de muziek die je draait. Vermoedelijk draai jij alles een beetje te hard. Het adagio van Barber begint immers superzacht. Hé ik hoor niks.. hup, volume omhoog. :wacko:

En om te weten hoe het in de concertzaal klinkt, hoef je alleen maar naar de concertzaal te gaan.

Link to comment
Share on other sites

Als je zo'n top 100 gaat gebruiken voor een audiobezoekje til je je een breuk aan de cd's (of platen, dan helemaal) die je gaat meeslepen. ;)

 

Als ik op luisterbezoek ga, heb ik altijd een steekwagentje bij me :D

Nee hoor..... die honderd titels/nummers, passen uitstekend op een USB-sticky, per slot van rekening, leven we in 2016 toch  ;) 

Wil niet zeggen, dat ik ze alle honderd, hoeft te horen.  

Verder heeft niet iedereen altijd de mogelijkheid om muziek af te kunnen spelen van een USB-stick, dan neem ik gewoon

een paar CD's mee of maak/brand ik een compilatie op 1 een schijfje.

Link to comment
Share on other sites

Hoe je een set kunt polijsten weet je eigenlijk al. Om te beginnen kun je het volume afstemmen op de muziek die je draait. Vermoedelijk draai jij alles een beetje te hard. Het adagio van Barber begint immers superzacht. Hé ik hoor niks.. hup, volume omhoog. :wacko:

En om te weten hoe het in de concertzaal klinkt, hoef je alleen maar naar de concertzaal te gaan.

 

Volume zachter zetten, no way :P

 

M.b.t. mijn bovengenoemde luisterervaring van "Adagio for Strings" van Barber

Verder geen polonaise aan mijn audioset, ..geen zorgen om wat de 1, wellicht een digitaal "randje" noemt

de ander toewijst een wellicht de voeding/lichtnet, de andere aan de bekabeling of aan de versterker.

Hier heb ik, totaal geen geduld voor en hier ben ik wellicht te weinig, een audiofiel voor.

Verder stoor ik me, er ook niet zo aan en in 99,99% van alle gevallen, speelt mijn set perfect.

 

Wellicht klingt een viool in het echt, niet zo smooth als menigeen denkt.

Ik heb al zeer, zeer vele live-concerten mee mogen maken maar ik ben niet bij een 100% klassiek concert geweest

 

Ben wel in keer bij een concert bij Deep Purple geweest i.c.m. een symfonisch orkest in Ahoy

maar dit is wellicht niet helemaal vergelijkbaar.

Edited by VANZOMERENG
Link to comment
Share on other sites

Denk het ook niet. Ik ga bijna elke week wel, meestal naar de Doelen in R'dam. Versterkte concerten maak ik ook wel eens mee, maar daarmee kun je je set niet vergelijken. RenéN was hier eens, en die vond het maar niks dat het hier niet zo klonk als in Paradiso. Mocht je dat nastreven, dan heb je het niet zo lastig, lijkt me. Als je set voldoende power levert, is het al snel ok. Misschien heb ik het mis, maar dat is i.i.g. niet mijn referentie.

Link to comment
Share on other sites

 

Dat een stuk klassiek zich beter leent voor testdoeleinden dan "High Way to Hell" van AC/DC is zeer vanzelfsprekend.

Maar tja... je zult maar van klassiek en AC/DC houden, zal je ook moeten dealen met een speaker, die een

elektrische gitaar, lekker kneiter hard en scherp weergeeft en een viool niet laat klinken als een ijzerzaag.

Daarom is het testen (voor mij) van verschillende dingen ook van belang. Zowel de klassiek, de jazz en de pop.

Link to comment
Share on other sites

Testen, zonder een directe refentiekader en met mijn zeer korte audiotief geheugen, is zo verrekt moeilijk.

Maar soms hoor je direct of iets thuis mooier/beter klinkt of dat je thuis niet haalt wat 'hier*' staat te spelen.

 

*Waar je dan ook bent.

Link to comment
Share on other sites

Volume zachter zetten, no way :P

 

M.b.t. mijn bovengenoemde luisterervaring van "Adagio for Strings" van Barber

Verder geen polonaise aan mijn audioset, ..geen zorgen om wat de 1, wellicht een digitaal "randje" noemt

de ander toewijst een wellicht de voeding/lichtnet, de andere aan de bekabeling of aan de versterker.

Hier heb ik, totaal geen geduld voor en hier ben ik wellicht te weinig, een audiofiel voor.

Verder stoor ik me, er ook niet zo aan en in 99,99% van alle gevallen, speelt mijn set perfect.

 

Wellicht klingt een viool in het echt, niet zo smooth als menigeen denkt.

Ik heb al zeer, zeer vele live-concerten mee mogen maken maar ik ben niet bij een 100% klassiek concert geweest

 

Ben wel in keer bij een concert bij Deep Purple geweest i.c.m. een symfonisch orkest in Ahoy

maar dit is wellicht niet helemaal vergelijkbaar.

  

Denk het ook niet. Ik ga bijna elke week wel, meestal naar de Doelen in R'dam. Versterkte concerten maak ik ook wel eens mee, maar daarmee kun je je set niet vergelijken. RenéN was hier eens, en die vond het maar niks dat het hier niet zo klonk als in Paradiso. Mocht je dat nastreven, dan heb je het niet zo lastig, lijkt me. Als je set voldoende power levert, is het al snel ok. Misschien heb ik het mis, maar dat is i.i.g. niet mijn referentie.

Zoals ik mijn audiofilie beleef streef ik naar een zo natuurlijk mogelijke weergave. (Dat is nog eens een ruime definitie).

Link to comment
Share on other sites

 Als je set voldoende power levert, is het al snel ok. Misschien heb ik het mis, maar dat is i.i.g. niet mijn referentie.

 

Ach, ik chargeer wel eens en houd er wel van zo nu en dan luid te spelen maar blijkbaar heb ik de indruk gewekt

"als het maar hard kan, is het prima"    

Zo is het dus niet, anders had ik wel een PA-versterker of class-D versterker gekocht meer zeer vele WATTTS

met een paar Klispchen of JBL's . 

 

Eigenlijk "klinkt" het hiero best verfijnd maar niet al te glad en al te "gepolijst" 

Edited by VANZOMERENG
Link to comment
Share on other sites

Maar soms hoor je direct of iets thuis mooier/beter klinkt of dat je thuis niet haalt wat 'hier*' staat te spelen.

 

*Waar je dan ook bent.

 

Klopt... of het dan volledig aan de set ligt of aan de ruimte c.q. akoestiek ?.

Verder heb ik wel vele sets gehoord, die "beter zijn" als wat ik hier heb maar deze kosten dan ook veel meer geld.  

Dit staat dan nog ff los van het feit, dat ik thuis op mijn set, zodanig v/d muziek kan genieten, dat de hardware en

de kwaliteit hiervan, sterk op de achtergrond geraken. 

 

Als ik mijn set vergelijkt met vele andere in dezelfde prijsklasse, heb ik zeer zeker niet te klagen.

Hoe alles op elkaar "past" en lekker match en hoe de speakers goed passen in mijn ruimte, is er sprake van 1 + 1 = 3

 

Dit heeft wel ff jaren geduurd en is met vallen en opstaan zo samengesteld, waarbij deels het eindresultaat op conto

van mijn ervaring en kunde is toe te schrijven en een deel op toevalstreffers en geluk. 

Edited by VANZOMERENG
Link to comment
Share on other sites

Hierbij een greep van CD,s / nummers, die ik veelal draai

 

- Sting: All this Time

- Camel: A Nod and a Wink

- Locatelli: L’Art del Violino (met Jaap van Zweden)

- Closer to the Music: Sing/songwriter verzamel (SACD)

- Deep Purple: Live at Ahoy

- Loreena McKennit: Nights from the Alhambra

- Patricia Kaas: Toute la Musique en Kabaret

- Misa Criolla: Mercedes Sosa

- Joe Bonnamassa: An Acoustic Evening at the Vienna Opera house

- Solution: Live / Reunieconcert at the Panamá club

- Blackmore’s Night: Paris Moon

- Julian Sas: Dedication

- Jordi Savall: Istanbul

- Cuby and the Blizzards: The Single Collection

- All’ Improvviso: L’Arpeggiata / Christana Pluhar

- Terra Corsa: I Muvrini

Edited by VANZOMERENG
Link to comment
Share on other sites

Klopt... of het dan volledig aan de set ligt of aan de ruimte c.q. akoestiek ?.

Verder heb ik wel vele sets gehoord, die "beter zijn" als wat ik hier heb maar deze kosten dan ook veel meer geld.  

Dit staat dan nog ff los van het feit, dat ik thuis op mijn set, zodanig v/d muziek kan genieten, dat de hardware en

de kwaliteit hiervan, sterk op de achtergrond geraken. 

 

Als ik mijn set vergelijkt met vele andere in dezelfde prijsklasse, heb ik zeer zeker niet te klagen.

Hoe alles op elkaar "past" en lekker match en hoe de speakers goed passen in mijn ruimte, is er sprake van 1 + 1 = 3

 

Dit heeft wel ff jaren geduurd en is met vallen en opstaan zo samengesteld, waarbij deels het eindresultaat op conto

van mijn ervaring en kunde is toe te schrijven en een deel op toevalstreffers en geluk. 

 

Dat is ook zoals ik er tegen aan kijk, al doende leert men. Heel belangrijk, in mijn oren, is dat de set vervaagd bij de muziek. Muziek is tenslotte wat je over wilt houden in de huiskamer.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...