Jump to content

Het volgende "slachtoffer" van Cock


Sodejuu
 Share

Recommended Posts

7 hours ago, S@m said:

Prachtverhaal, maar is het - om de luisterervaring bij Cock (proberen) te evenaren - niet van een groter belang de akoestiek op gelijk niveau te krijgen? Ik denk dat daar ‘het geheim’ ligt.

@S@m Natuurlijk is de akoestiek van de luisterruimte van invloed op datgene wat je hoort. Echter daarin schuilt niet 'het geheim': dat moet je toch echt zoeken in kennis van (elektronische) zaken, zoals eenvoud en weten wat je wel en niet moet doen en laten. Cock heeft thuis niets bewust aan de akoestiek gedaan: eigenlijk een gewone huiskamer met vloerbedekking die je overal  kunt aantreffen, afgezien van de vintage-inrichting en de uitstalkast op de grond van allerlei onderdelen en elektronica-componenten. Ja, achter in de kamer zitten nog wat eierdozen geplakt voor de kamerhoge line-arrays (statements) die er al lang niet meer spelen. De kleine Keffen staan midden in de kamer, ver weg van de eierdozen. Bij mij thuis is de akoestiek op orde, maar zeker niet beter dan bij Cock. Ik heb in wezen een 'harde' woonkamer (beton en tegelvloer), die door de aanwezigheid van twee grote vloerkleden, twee stoffen bankstellen, een grote boeken- alias platenkast langs de lange wand, een akoestisch paneel achter de luisterzitbank en nog wat andere inrichting voldoende is gedempt. Dit laatste is ook vastgesteld bij een akoestische meting door Rivasono.

Vanavond samen met Cock de speakers op zijn plaats gezet na twee weken inspelen en nog wat aan 'fine tuning' gedaan, maar daarover later meer. Het resultaat is top.

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, Bill said:

Eierdozen? :huh: Nee, dan is er niks (bewust) nuttigs gedaan aan akoestiek. 

Die eierdozen zitten in het achterste deel van de kamer waar de Keffles niet staan en ook niet naar toe spelen. Dus voor deze speakertjes zullen ze weinig doen. (En ja: als ze er zitten, doen ze altijd wel iets.) Mijn punt was ook niet of de akoestiek het geheim zou zijn (de akoestiek bij mij en die bij Cock is vergelijkbaar), maar elektronische eenvoud en vakmanschap.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, vintagemod said:

En modde is gewoon hel veel ervaring opdoen,heel veer inversteren in onderdelen,en het belangrijkste is zet het product op de juiste plaats in jouw cd, versterker of speaker, mar eerst moet je wel de juiste combinatie hebben anders heft het totaal geen zin.

Je staat er mer op en gaat ermee naar bed,en als je gemodt hebt denk je achteraf dat had noch beter gekund.

 

Hier kan ik het zeker wel mee eens zijn.

Toen ik nog actief kon zijn in de audio, was dat inderdaad zo. Van de vroege ochtend tot de late avond.

Naast veel reparaties, waar je ook een hoop van leert, ook voortdurend modificeren, bouwen, (her)ontwerpen, uitproberen, luisteren, afkeuren en weer overnieuw beginnen.

In feite is 't  1 groot avontuur; elk apparaat is uniek, heeft zeg maar een eigen ziel en dat moet je ontdekken en (h)erkennen..

Natuurlijk zijn er wel wat algemene richtlijnen (RF uitbannen, schone groundlayouts etc) maar elk apparaat moet weer op zijn eigen mérites worden bekeken en aangepast.

En dan vaak nog, inderdaad, denk je later: "Hm, dat had best anders/beter/mooier/eleganter/goedkoper* gekund.

 

Cock is ook zo ieman die ermee opstaat en naar bed gaat, en dan waarschijnlijk ook vaak diep in de nacht nog zo'n 'Aha-erlebnis' heeft waarvan wij, mindere goden, alleen maar kunnen dromen. ;)

 

*doorhalen wat niet verlangd wordt

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Ove Rickland said:

Die eierdozen zitten in het achterste deel van de kamer waar de Keffles niet staan en ook niet naar toe spelen. Dus voor deze speakertjes zullen ze weinig doen. (En ja: als ze er zitten, doen ze altijd wel iets.) Mijn punt was ook niet of de akoestiek het geheim zou zijn (de akoestiek bij mij en die bij Cock is vergelijkbaar), maar elektronische eenvoud en vakmanschap.

Mijn punt is dat eierdozen zowizo in akoestische zin weinig doen. :P

Link to comment
Share on other sites

On 14-11-2017 at 1:25 PM, vintagemod said:

Je honderden  cockys op deze aardkloot.

 

Nou....honderden vind ik nou ook weer wat overdreven Wollie! ;)
Maar hier in NL ken ik er naast Cock nog wel minimaal 2: Berret en Theo de Kennisverwerker.
Deze heren zijn niet alleen ingewijd in de techniek van vd Heide, maar ook nog eens elektronisch goed onderlegd.
Dat levert fraaie dingen op.

Link to comment
Share on other sites

  • Members

Laat KT88 voor mij nou nog steeds in dat rijtje staan! Hij is echt 1 van de beste techneuten welke we in ons kikkerlandje hebben. Cock is een geweldige "tuner" en kan hele bijzondere oplossingen bedenken, Arnold kon dit als geen ander in de praktijk brengen, zo heeft iedereen zijn eigen specialisme. Daar zijn er nog wel meer van, maar die blijven soms liever op de achtergrond...

Link to comment
Share on other sites

Getriggerd door het enthousiasme voor de Kef LS50, en het feit dat ik een paar nieuwe luidsprekers zocht voor in de huiskamer...

Ben ik ook eens gaan luisteren naar verschillende "moderne" compacte luidsprekers van mainstream fabrikanten.

Waaronder dus Kef, B&W, en Dynaudio. Viel mij op dat in dit gezelschap (onder dezelfde omstandigheden) de Kef LS50 een iets gekleurd en een dynamisch beperkt geluid liet horen t.o.v. de anderen.

Heb een setje B&W 706 S2 aangeschaft die in de winkel significant beter klonk dan de Kef LS50. Dynaudio ook heel goed. Mede gevallen voor het uiterlijk van de B&W (moet immers in de huiskamer staan). De standaard Kef LS50 moet het naar mijn mening duidelijk afleggen tegen de standaard B&W 706 S2.

Heb ze nu een paar dagen spelen in de definitieve opstelling en ze hebben niets aan kwaliteit verloren t.o.v. de eerste indruk. Magische speakertjes die je in de muziek trekken......

Mijn referentie is de Wilson Watt Puppy model 6 en ik was tot voor kort nooit een B&W fan.

Link to comment
Share on other sites

48 minutes ago, Arcman said:

Mijn referentie is de Wilson Watt Puppy model 6 en ik was tot voor kort nooit een B&W fan.

Ondanks dat de W/P prachtige luidsprekers zijn, is het m.i. niet verstandig om die als referentie te gebruiken. Instrumenten en stemmen, zoals die in het echt klinken zijn voor mij de referentie.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...