Jump to content

Experimenten


carl
 Share

Recommended Posts

Het voordeel van een luisterzolder is dat je ook "gekke" dingen kunt doen. Onder invloed van mijn bezoek bij Jerry heb ik  80cm meter achter de luisterstoel een plaat Akotherm vrij in de ruimte gehangen. Daarachter zit weer een meter of twee tot de schuine achterwand.  Bij het luisteren heb ik de stoel weer iets naar voren gezet en toen was het plaatje ineens veel beter. Leuk spul hoor dat Akotherm en het kost geen drol.

 

PS het ziet er nog leuk uit ook.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Leuk,ik heb zelf ook gemerkt dat zoiets effect heeft.

Ik had in mijn luisterkamer een doek achter de stoel gehangen,dat gaf ook een verbetering.

Op de zolder heb ik dat nog niet geprobeert.

Link to comment
Share on other sites

Dat is wel stevige absorptie Hans. Ik heb op zich genoeg demping, maar wil het geluid alleen maar wat "verstrooien" achter de luisterplaats. Bij Jerry zat je in een soortement  "troon".  Ik vond dat wel een erg sterk effect hebben vandaar deze lichte variant. 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Dat heb ik wel minder Hans. Wat die Akotherm eigenlijk doet is net wat hardheid bij of beter gezegd voor de achterwand weghalen. Hoor je duidelijk als je in die richting luid spreekt. Ik heb gedacht over diffusors op de schuine achterwand. Die schijnen schuin echter niet goed te werken.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Dat heb ik wel minder Hans. Wat die Akotherm eigenlijk doet is net wat hardheid bij of beter gezegd voor de achterwand weghalen. Hoor je duidelijk als je in die richting luid spreekt. Ik heb gedacht over diffusors op de schuine achterwand. Die schijnen schuin echter niet goed te werken.

Demping achter je zorgt dat de reflecties van achter niet meer aankomen. Het stereo beeld zal daardoor nauwkeuriger te volgen zijn.

Link to comment
Share on other sites

Wat me wel verbaasd is dat de demping achter je nog wat doet.

Je hebt immers een schuine wand achter je die het signaal naar beneden reflecteert.

Het signaal komt dus al niet direct terug maar gaat naar de grond.

Het stukje acotherm zorgt er dus alleen voor dat minder signaal richting de vloer gaat.

Link to comment
Share on other sites

Het grappige is, dat de plaat niet de hele breedte van de kamer "pakt". Een obstakel in de kamer (net als een stoel) die reflecties breekt.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...