Jump to content

Schiit Gungnir Multibit


mordante
 Share

Recommended Posts

Laatst een Schiit GM gekocht. Best een fijne DAC.

 

Om eerlijk te zijn heb ik niet heel veel DACs vergeleken. Had daar geen zin in. Het vergelijken lijkt mij best leuk. Maar om alle DACs gelijkertijd in huis te halen, of op 1 plek te verzamelen is geween lastig. Van te voren had ik een lijstje gemaakt welke DACs mij interessant leken.

 

Schiit GM

Metrum Muesette

Chord 2Qute

Moon 280D

Hegel HD12

 

Ik wilde een DAC zonder veel toeters en bellen. Dus geen hoofdtelefoon uitgang, geen volume regeling, en DSD of MQA vind ik niet boeiend.

 

In een eerder stadium al eens de Moon 280D in huis gehad. Was er destijds niet vreselijk van onder de indruk. Klonk te digitaal, had het idee dat mijn oude Wadia 12 misschien wel muzikaler klonk.

 

Later de Schiit GM besteld, toen deze binnen was nog geprobeerd een 2Qute te regelen voor vergelijk. Dit is niet gelukt. De Hegel HD12 was uitverkocht en werd ook niet op korte termijn weer verwacht. Deze twee heb ik dus niet gehoord.

 

Met de Schiit naar A10 audio gegaan. Daar stond een Muesette klaar. De set was als volgt, Aurender N100 streamer, Aavik U300 versterker, Raidho D2 speakers, Ansuz bekabeling.

 

Muziek is van My Dying Bride, Anathema, Nick Cave and the Bad Seeds en Kari Rueslåtten.

 

Schiit vs Metrum.

 

Naar mijn mening is de Schiit voor mij de betere DAC. De metrum vond ik iets te ingetogen. De Schiit was dynamischer en levendiger. Bij de schiit vond ik het laag explosiever. Ik kan mij voorstellen dat mensen de Metrum erg goed vinden. De Metrum is een heel eerlijke dak maakt de dingen niet mooier dan ze zijn. Misschien kleurt de Schiit wel iets meer, ik weet het niet. Maar het blijft dat ik bij de Schiit veel meer in de muziek getrokken werd dan bij de Metrum.

 

Er was ook nog een verassing DAC. Een Moon 380D. Een eerder type van de 380D welke geen DSD mogelijkheden heeft. Deze kon daarom voor een speciale prijs, "nog wel ruim boven de prijs van de andere DACs" worden aangeboden. Deze speelde duidelijk op een hoger niveau dan beide andere DACs. Meer detail meer expressie het was gewoon allemaal net wat beter.

 

Ook werd nog even naar de DAC van de Aavik geluisterd. Maar niet heel lang. Dat klonk erg goed. Ik vraag mij af of het lukt om met losse componenten, dwz een stereo versterker al dan niet geïntegreerd, een losse DAC en losse phono een veel beter geluid te krijgen dan wat je betaald voor de Aavik. Als je de eind prijs gelijk wilt houden.

 

's Avonds heb ik nog een goed nagedacht en besloten dat de Schiit GM mijn DAC wordt voor komende jaren. Hoewel de Moon 380D echt ene super aanbieding was denk ik dat de Schiit gewoon goed genoeg is op dit moment.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jammer dat je die Hegel niet meer hebt kunnen beluisteren. Lees veel lofzang van Hegel DACs, maar dat is mogelijk met name de duurdere typen. Vind Hegel zowiezo een beetje aan de prijs geworden, zeker gezien dat het China geassembleerd wordt, 5000 euro voor een cd speler bv, dat is toch te duur.

Link to comment
Share on other sites

Zo de Moon (Simaudio) heeft wel een hoop toerers en bellen aan de achterkant zeg...

 

https://headmania.files.wordpress.com/2014/11/simaudio-moon-neo-380d-dsd-dac-review-7.jpg

 

Die heeft wel de optionele Mind module ingebouwd. Waardoor het ook een streamer wordt. En dat is een gok, de optionele volume regeling. Dat had degene waar ik naar luisterde niet.

 

Weet niet of bij het nieuwe model het nog allemaal optioneel is. Wel jammer dat je met de variabele ingang ook niet een extra analoge ingang krijgt. Dan kan de DAC/Streamer ook als voor versterker gebruiken.

Edited by mordante
Link to comment
Share on other sites

Je beschrijving spreekt voor zich dunkt mij. De Schiit is een echte parallel DAC, dus volgens het principe van de eerste DAC's die in CD spelers zaten. Dat heeft nog steeds een schare trouwe fans. Persoonlijk vind ik dat geluid directer, gekleurd zou ik het niet kunnen noemen. De Metrum is een oversampling 1 bit DAC. Dat type werd later de mainstream, gewoon omdat het veel goedkoper was en hogere resoluties mogelijk maakte. Maar die klonken wel meer mellow. Inmiddels is de technologie wel zover voortgeschreden dat ook volledig parallel DA converters met hoge resolutie mogelijk zijn en betaalbaar. Al kost een losse DA chip van de Shiit Yggdrasil nog wel een $90 bij enkele stuks (zitten er 4 in). Volgens mij zit je met de Schitt Gungnir weliswaar niet op de top maar wel erg dicht aan de top. En dat voor nog geen 1k€.

Link to comment
Share on other sites

Je beschrijving spreekt voor zich dunkt mij. De Schiit is een echte parallel DAC, dus volgens het principe van de eerste DAC's die in CD spelers zaten. Dat heeft nog steeds een schare trouwe fans. Persoonlijk vind ik dat geluid directer, gekleurd zou ik het niet kunnen noemen. De Metrum is een oversampling 1 bit DAC. Dat type werd later de mainstream, gewoon omdat het veel goedkoper was en hogere resoluties mogelijk maakte. Maar die klonken wel meer mellow. Inmiddels is de technologie wel zover voortgeschreden dat ook volledig parallel DA converters met hoge resolutie mogelijk zijn en betaalbaar. Al kost een losse DA chip van de Shiit Yggdrasil nog wel een $90 bij enkele stuks (zitten er 4 in). Volgens mij zit je met de Schitt Gungnir weliswaar niet op de top maar wel erg dicht aan de top. En dat voor nog geen 1k€.

 

€1250 euro bij het Europese verkoop punt.

Link to comment
Share on other sites

Heb ook de Gungnir (heel blij mee) en wil eigenlijk naar de Yggdrasil ...... gasten maken echt mooie DAC's.

 

Als je de multibit hebt denk ik niet dat het klankmatig nog veel verbetering oplevert. Zeker niet met CD (16/44.1). In de basis zijn ze hetzelfde, alleen heeft de Gungnir 18 bits DA converters en de Yggdrasil 20 bits DA converters aan boord en nog zo wat toeters en bellen. Maar die laatste zijn niet essentieel voor de klank.

Link to comment
Share on other sites

Een top dac wat een onzinnige kreet, hij past in de combinatie of hij past niet in de combinatie.

 

Mvg wol

 

I.d.d. wollie hij past of hij past niet, maar met met een beetje van Gods hulp moet het toch wel lukken? En het kan vriezen en het kan dooien en je kunt gezellig doen en je kunt zuur doen. Krijg wel de indruk uit al je commentaar dat het bij jou meestal zuur vriest... :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

oud of niet oud....... enige wat ik zie is dat DAC's de laatste jaren zeer sterk ontwikkelen en wat jaren geleden top was wordt nu "weggespeeld" door een van paar honderd euro

 

En ja moet passen en je moet ze beluisteren, maar de Yggdrasil..........Zijn toch heel wat "pro's" die hem toch verdomd goed vinden (en dat is dan zacht uitgedrukt).

Ze doen daar toch iets "slims" bij Schiit als ze oud zo implementeren dat het stukken beter wordt.

Link to comment
Share on other sites

Wat heeft een functie van dsp op een multibitter,ik zeg  kleuring wat zeg jij ?

 

Mvg wol

 

Dus jij vindt die Shitt gekleurd? Klinken neem ik aan? Wat vind jij dan wat voor kleur die klinkt of wat voor kleuring hoor jij dan bij die Shitt? En heb je dan de multibitter gehoord of de 1 bitter?

Edited by Pjotr
Link to comment
Share on other sites

Ik stel de vraag de functie voor dsp,als ik iets ertussen zet is een aantasting van het geluidsbeeld,hoor het verschil met en zonder dsp of wel dac direct op interface.

 

Mvg wol

 

In het jaren ,90 een AD-DAC met dsp 560001 gebouwd van Elrad.

 

Ja kan wel zijn maar wat heeft dat met de Shitt DAC's te maken, daar wordt niemand wijzer van. Heb je nu de multibit gehoord of de over sampling Gungnir. En wat vond je er dan aan kleuren? Of roep je maar wat?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...