Jump to content

Mijn muziek PC


Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

1 hour ago, Tubejack said:

 

Een hobby houdt je van de straat Hans.  Ieder zo zijn ding. Ik stream op dit moment ook via een Mac Mini.  Maar het is opvallend hoe goed CD's kunnen klinken. Een beetje vergeten medium, lijkt wel. Daar hoef je niet eens zoveel voor te investeren als je al een DAC hebt.  

Ik hoef daar niks voor te investeren. Ik heb hier nog 'n stuk of 4 CD spelers staan.

De mooiste is een E-Sound. Daar zit al een heel goede DAC in, maar kan ook via SPdif aangesloten worden. Hij staat echter al geruime tijd niet meer aangesloten. 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Hans van Liempd said:

 

Tijdsverslindend is al lang geen probleem meer, eerder een voordeel. Geldverslindend valt hier ook heel erg mee. Uiteraard is het doel ook heel belangrijk. Het gaat er om dat ik het maximale uit mijn installatie haal. Ik heb dan weer niks met Harmonix, Furutech, Gehakt enz. Dat is ook een weg, geen doel.

Ieder zijn ding.

 

Dat dit voor mij geen doel is maar een weg is enkel jouw oordeel, maar het is geen feit.

Je weet er namelijk helemaal niets van, behalve wat je wetenschappelijk gefundeerde weerstand je allemaal aan vooroordelen ingeeft.

 

Feit is dat ik gewoon al 10 jaar behoefte- en probleemloos naar zeer overtuigende muziek luister. Het kan gewoon niet beter dan overtuigend klinken, snap je wel?

Me dunkt ook dat je dan je doel verwezenlijkt hebt.

De drang naar "vooruitgang" is verdampt; je hoeft alleen nog stof af te nemen af en toe.

 

Hier geen drivers en software die oneindige mogelijkheden bieden, die vervolgens wel elke 6 maanden op de schop moeten of anders vanzelf wel vastlopen. Ik hoor jou al jaren niks anders melden dan problemen met streaming en hun tijdelijke oplossingen...

 

Zelf ervaar ik niet meer die behoefte naar "muziek die echter dan echt klinkt", wat in feite het onbewuste hifi streven is van de audiofiel. Dat is het cruciale verschil wat je over het hoofd ziet met zo'n oordeel.

 

Als jij zoiets werkelijk ook zocht, dan zou je niet in zee gaan met zulke ongeschikte software, maar simpelweg de kortste weg bewandelen naar het einddoel, zoals sommigen je hier ook proberen te tonen. Jij zoekt, volgens mij, nog altijd naar die beter-dan-echt weergave van geluid en dat zal een nooit eindigende hobby zijn. Leuk voor een tijdje.

Maar prima om het weer helemaal mis te hebben... :)

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Hans van Liempd said:

Met Volumio kan ik wel upsamplen, maar alleen tot een maximale waarde. Dat is dan b.v. 192 óf 176.2 kHz. De PC rekent zich dan suf om van b.v. 44,1 die 192 kHz te maken. Bij het vorige moederbord kon de processor bij Volumio dit amper bijhouden. Bij JRiver kan ik per frequentie een upsamplefrequentie aangeven. 44.1 wordt 176,4 en 48 wordt 192 kHz. Ik heb ook het idee dat Linux en de i2s kaart niet helemaal lekker werkt. De streamer van PinkFaun draait ook op Linux en werkt wél goed. Of hier worden andere drivers gebruikt, of het moederbord is veel krachtiger.

Ik heb al eerder uitgelegd dat ik geen fan ben van upsamplen en waarom. Volumio gebruikt mpd als basis, dus zou je daar dezelfde configuratiemogelijkheden moeten hebben als ik met mijn "pure" mpd. Upsamplen kan bij mpd probleemloos hoger dan 192 kHz, maar of je dat ook naar buiten kan sturen via een digitale interface hangt af van het type. Via SP/DIF (optisch of coaxiaal) ben je beperkt tot 96 kHz 24 bit in stereo, via usb is het normaal 192 kHz 32 bit en via hdmi is de beperking gelimiteerd door de hdmi-standaard (de precieze versie daarvan). 384 kHz is alleszins geen enkel probleem. En ook DSD stuurt mpd probleemloos door naar mijn systeem. Allemaal 1:1, dus zonder iets weg te halen of toe te voegen.

Link to comment
Share on other sites

Ik heb het eens geprobeerd bij mijn muziekstreamer. Upsamplen naar 96 kHz. Hardware is de meest eenvoudige Intel NUC met een dual core Celeron cpu. Geen enkel probleem, opvragen van de cpu-belasting geeft nog geen 12%, dus op kousevoetjes.

Link to comment
Share on other sites

Met een Quadcore Celeron J1900 wou het hier niet lukken, tot 96 ging redelijk, daarboven gekraak. Maar dat kan heel goed aan de i2s kaart gelegen hebben.

 

Ik ga dat oude moederbord in een andere kast bouwen. Dan de Asus SPdif kaart er in en nog eens met Volumio proberen. Ik ben benieuwd of die door Volumio herkend wordt. Binnen Windows 10 en de bijbehorende drivers is dat al lastig.

Link to comment
Share on other sites

Het is natuurlijk altijd mogelijk dat de Linux kernel bepaalde hardware niet kent. Dat is niet de schuld van Linux maar van de fabrikant die in zo'n geval enkel en alleen drivers voor Windows voorziet en nooit voor Linux. Als het om populaire hardware gaat, maakt vroeg of laat wel iemand open source drivers ervoor en komen die eventueel in de kernel terecht.

Voor de gebruiker heeft dat één voordeel, tenmiste voor hardware waar zoiets al voor ontwikkeld is, namelijk: gewoon inpluggen en het werkt. Niets te installeren.

Maar proberen kan altijd.

Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, Bloom said:

Het is natuurlijk altijd mogelijk dat de Linux kernel bepaalde hardware niet kent. Dat is niet de schuld van Linux maar van de fabrikant die in zo'n geval enkel en alleen drivers voor Windows voorziet en nooit voor Linux. Als het om populaire hardware gaat, maakt vroeg of laat wel iemand open source drivers ervoor en komen die eventueel in de kernel terecht.

Voor de gebruiker heeft dat één voordeel, tenmiste voor hardware waar zoiets al voor ontwikkeld is, namelijk: gewoon inpluggen en het werkt. Niets te installeren.

Maar proberen kan altijd.

 

We gaan het zien. De kast is binnen, binnenkort opbouwen.

Voor de i2s kaart van PinkFaun zijn wel Linux drivers, Maar zo "koud uit de doos" werkt dat niet helemaal lekker.

Die Asuskaart is een verhaal apart. Daar zijn voor Windows nauwelijks goede drivers voor te vinden, maar die zijn er wél. De originele door Asus geleverde drivers werken wél, maar de muziek stottert dan al snel.

 

Ik ga hem eerst opbouwen met de ingebouwde geschakelde voeding. De kast die ik heb, is er een van Lenovo. Daar zit kennelijk een 280W voeding in. Voor het zuinige Asrock bordje royaal voldoende. Er zit ook nog een DVD rw drive in, dus voor rippen kan hij ook nog gebruikt worden.

Link to comment
Share on other sites

Wat ben ik blij dat ik de problemen niet heb en  ook niet zoek, gebruik Linux en Android en word er blij van, alles van Windows in de muziek laat ik dan lekker achter mij, het ont zorgt wel op een heel goede manier, En ik kan dan genieten van muziek en geen zorgen wat er mis kan gaan.

Edited by HansP
tievout
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, HansP said:

Wat ben ik blij dat ik de problemen niet heb en  ook niet zoek, gebruik Linux en Android en word er bij van, alles van Windows in de muziek laat ik dan lekker achter mij, het ont zorgt wel op een heel goede manier, En ik kan dan genieten van muziek en geen zorgen wat er mis kan gaan.

 

Ja, jij mist de ziel van de hobby hier hoor...

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, HansP said:

Wat ben ik blij dat ik de problemen niet heb en  ook niet zoek, gebruik Linux en Android en word er bij van, alles van Windows in de muziek laat ik dan lekker achter mij, het ont zorgt wel op een heel goede manier, En ik kan dan genieten van muziek en geen zorgen wat er mis kan gaan.

 

Het gaat hier juist mis met Linux, Daphile en Volumio. Windows werkt nu perfect.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, thingman said:

 

Ja, jij mist de ziel van de hobby hier hoor...

De ziel van de hobby is naar mijn idee de door mij gekozen muziek dan toch zo goed mogelijk ten gehore brengen?

Binnen redelijke grenzen in het fysieke en financiële wat men kan doen voor deze hobby.

 

@ Hans ,dan is er in de configuratie iets duidelijk mis, als de onderdelen niet goed samenwerken/mismatch van MB en Card, dan is er geen goede stabiele opzet te verwachten. De uniforme benadering die bij de Linux opzet plaatsvind is door mij zeer zeker hoog gewaardeerd.

En dan zou ik een andere weg kiezen als er een onderdeel van de Muziekserver 'niet past'., zeker zo een kromme weg als met de I2S card.

 

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, HansP said:

uniforme [...] Linux

Euhm....dat zie je niet vaak in een zin ;)

 

Gebruikt iemand eigenlijk FreeBSD voor audio? In kernel audio. 128 kanalen dacht ik en dan nog een heleboel virtuele kanalen. Lage latency, bit perfect, in kernel (dacht ik) upsampling met een hele reeks opties, in kernel mixen, OSS compatibele API etc. En natuurlijk de gebruikelijke 100000 (commandline) knopjes om aan te 'draaien'.

Link to comment
Share on other sites

@Seed7 Alsa als software, één speler voor het beluisteren is naar mijn idee genoeg, ik gebruik geen pulsaudio, of andere applicaties

 

Dan ga je naar mijn idee weer in de fout, als  er 128 kanalen zijn en JE STEREO AFSPEELT, 😁 mogelijk dat je de kanalen kunt gebruiken de om meerweg boxen aan te sturen. 

Zo ken ik een man die een 4 weg systeem heeft en met een Raspberry die 4 kanalen per kant gebruikt, en versterkt, is perfect gedaan, klinkt fantastisch goed.

 

Maar wat in de studio gebeurt,  128 kanalen e.d. wil ik niet in de kamer thuis hebben, als de opname goed is gedaan hoor je dat, en dan hoef ik dat ook niet meer te upsampelen. Pas nog iemand die het naar DSD wilde upsampelen, maar op mijn leeftijd is dat niet zo zinvol meer.🤨

 

Zo eens kijken of ik een Mac mini aan de praat kan krijgen met LMS Squeezebox 8.0 en Material.

Edited by HansP
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, HansP said:

De ziel van de hobby is naar mijn idee de door mij gekozen muziek dan toch zo goed mogelijk ten gehore brengen?

Binnen redelijke grenzen in het fysieke en financiële wat men kan doen voor deze hobby.

 

 

 

Was maar een grapje Hans. Ik loop hier al jaren te zeggen dat deze vorm van streaming meer wegheeft van delicaat systeembeheer voor computernerds dan dat het iets met muziek van doen heeft. Voor systeembeheerders is het echter de ziel van de hobby. De heilige graal is om een homp software zover te krijgen dst er muziek uitkomt, maar nooit voor lang want het kan altijd beter of slechter worden na die ongewenste updates. Ach, AI weet je wel... 

Link to comment
Share on other sites

Mijn hobby’s zijn: Audio, waterpolo en bijen houden. De laatste twee hebben natuurlijk niks met de audio te maken, maar ik geniet er wel van.

Die van Hans lijken Audio en computerklooien te zijn. Die hebben toevallig (soms) wel wat met elkaar te maken en dat mag toch wel. Daar hoef toch je niet iemand voor te veroordelen. Laat hem toch lekker van zijn hobby’s genieten. 
groet,

Leobus

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, leobus said:

 Laat hem toch lekker van zijn hobby’s genieten. 

groet,

Leobus

+1

Ik kan Hans goed volgen. Hij heeft streaming gekozen als definitieve bron en dat hij dat van alle kanten bekijkt, uitprobeert en beknutselt dat lijkt mij heel logisch. Als je eenmaal in zoiets duikt dan is dat heel logisch. Er zijn hier ook zat muziekliefhebbers die eindeloos bezig zijn met de draaitafel.

Link to comment
Share on other sites

En als het je wel goed afgaat is de tijd ook alweer gevlogen, de Mac Mini draait, eens zien of hij ook doet wat ik wil, en dan weer een vriend uit de brand geholpen die het niet zag zitten met Volumio, misschien te weinig geheugen dat de oorzaak is bij de Pine64. De Mac lijkt het goed te doen.

Edited by HansP
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Bloom said:

FreeBSD ondersteunt nog veel minder hardware dan Linux.

Al mijn usb audio-interfaces doen het gewoon probleemloos.

 

5 hours ago, HansP said:

128 kanalen

:) Ik gebruik er voor het afspelen tussen de 2 en 11, maar meestal gewoon twee.

 

In de tijd dat 5.1 etc opgang deden was dat nogal lastig onder de meeste besturingssystemen. Onder BSD niet...

Link to comment
Share on other sites

Dat al je usb-audio-interfaces werken onder FreeBSD is prima, dan zouden ze dat ook moeten doen onder Linux.

Edited by Bloom
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Seed7 said:

Gaaf. Zit er al heel lang over te dubben. Kan alleen nog steeds niet inschatten of het in de stad werkt op een plat dak op 7m hoog.

Ja dat gaat prima,

Mijn schoonzus is vorig jaar begonnen met een volk en die staan midden in het bos.

In de stad op is juist het aanbod van vegetatie divers en dat kan juist een goede smaak aan de honing leveren.

En je zal je nog verbazen hoeveel er aan bloemen te vinden is in de stad.

Verder hebben bijen een behoorlijke actieradius.

De kasten van mn schoonzus staan op het terrein van een jeugd kamp, en daar zie je dat de bijen juist mensen mijden en echt geen overlast veroorzaken, in tegenstelling van de wespen. 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...