Jump to content

Mijn muziek PC


Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

3 hours ago, Hans van Liempd said:

IK hoor duidelijk verschil tussen draad en Wifi.


Ik ook.
Wifi is overtuigender bij streams van internetradio.
Nog belangrijker voor mij is dat de opgeslagen muziekcollectie op de USB-stick die in de streamer steekt beduidend overtuigender klinkt wanneer die streamer geen netwerkkabel in zijn achterste heeft.
Gewoon proberen en kijken wat het beste werkt toch? Verklaren is bijzaak. Luisteren hoofdzaak.
Zo is ook gebleken dat een usb-stick superieur is aan een harddisk en een Audioquest Jitterbug een interessante verbetering geeft.
Boeie hoe dat dan zou kunnen...

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, siem said:

Zou niet mogelijk moeten zijn volgens kappa7 

Oeps dat wordt misschien gezien als drammen. Sorry zo bedoel ik het niet hoor😁


Ach, gewoon luisteren en dan vertellen wat je beleeft en ervaart. Dat er eentje wat te strak in het pak zit om daarin mee te kunnen betekent weinig tot niets.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, siem said:

Het zou fijn zijn als je een inhoudelijke opmerking wil plaatsen.

Nee heeft geen nut.

Je schijnt nu ook al de gaven te hebben te weten wat ik vind dus leef je uit en vertel me meer wat ik allemaal zou kunnen zeggen.

Maar om je te helpen moet je misschien maar wat berichten van mij terug gaan lezen.

Edited by kappa7
Link to comment
Share on other sites

Het valt niet mee om objectief te blijven, maar wat er wel als verschil kan worden geduid. 

 

Heb je het zelf gedaan en ondervonden, ..... ???

 

Heb je het van horen vertellen/gelezen gehoord met een verhaal op You tube, en vertel je het verhaal van wat een ander heeft gehoord.

Ik blijf dan bij de zaken die ik zelf heb gedaan en kan aantonen, en heb weken studie van de zaak gemaakt voor ik aan de opzet begon,

 

 

of praat ik een ander na?

 

 

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, siem said:

Waar haal je dat nu vandaan?

Hier bijvoorbeeld.

  

3 hours ago, siem said:

Zou niet mogelijk moeten zijn volgens kappa7 

Oeps dat wordt misschien gezien als drammen. Sorry zo bedoel ik het niet hoor😁

Maar als je gewoon een beetje leest dan had je ook mijn Reactie hier gezien.

 

En dan ook gelijk maar antwoord geven op deze vraag

  

10 hours ago, siem said:

Waar ben ik nou aan het drammen? Mag ik geen vragen stellen of de zaken die ik heb toegepast aankaarten?

De vraag is terecht en heeft rechtstreeks toepassing op het topic.. 

Hier

  

15 hours ago, siem said:

Hoe verklaar je het grote verschil waardoor Hans zijn muziek collectie opnieuw aan het beluisteren is en zo onder de indruk is van de verbetering?

en hier

  

On 14-11-2021 at 21:03, siem said:

Leg eens uit waarom Hans verschil hoort met zijn wifi dongle en bedraad netwerk, heb je daar ook zo'n sterke mening over?

Natuurlijk mag je vragen stellen maar vragen stellen die al zijn beantwoord getuigd van weinig respect jegens mij.

Blijk baar wil je niet lezen wat ik schrijf en leef je vooral in je eigen wereld.

Ook wekt de manier van vragen op mij een vorm van antipathie op jegens jou en dat vind ik niet prettig en komt over als drammen, je gelijk willen halen ook al weetje waarschijnlijk wel beter, een vorm van trollen, enz enz. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Waar vraag is, is aanbod. En zo niet creëer je behoefte.  Een 4K TV stream is ongeveer 25Mbit/sec.  Soms iets meer, soms iets minder.  Audio streaming op 24bit 192Khz gebruikt maar een kwart daarvan. Dat gaat allemaal prima over standaard switches en goede standaard CAT 5E /CAT-6 UTP bekabeling.  Als je, je netwerk goed op orde hebt, moet dat probleemloos gaan. Ik geloof overigens wel in verschillen qua geluid, wat digitaal betreft. Een CD vind ik soms beter klinken dan streaming. Goed is dat m.i. niet.  🙋‍♂️

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, Hans van Liempd said:

IK hoor duidelijk verschil tussen draad en Wifi.

En dat is inderdaad mogelijk. Wifi en zeker powerplug toepassingen kunnen lag hebben. Dat zijn netwerkvertragingen. Daardoor kun je dropouts in de muziek ervaren. Zelfs als die heel klein zijn (enkele ms), hoor je dat als mens. Daarom is bij mij ook alles bekabeld met goed afgeschermde UTP7 netwerkkabels. Alleen de bediening van mijn streamer doe ik draadloos, maar de streamer zelf is bekabeld aangesloten.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bloom said:

En dat is inderdaad mogelijk. Wifi en zeker powerplug toepassingen kunnen lag hebben. Dat zijn netwerkvertragingen. Daardoor kun je dropouts in de muziek ervaren. Zelfs als die heel klein zijn (enkele ms), hoor je dat als mens. Daarom is bij mij ook alles bekabeld met goed afgeschermde UTP7 netwerkkabels. Alleen de bediening van mijn streamer doe ik draadloos, maar de streamer zelf is bekabeld aangesloten.

Dat zou m.i. alleen kunnen bij live streams. Als ik via Qobuz stream wordt eerst het hele nummer in een paar seconden gedownload.  Vervolgens voor een deel of helemaal in het geheugen gezet van de computer. En daarna pas afgespeeld. Dus van enige vertraging van het netwerk heb je dan geen last. Zelfs al zou je een slechte internet (bekabelt) verbinding hebben dan is het TCP/IP protocol zo ingesteld dat er een hertransmissie plaats vind en alsnog alle pakketen verstuurd worden. B.v. kijken naar het NOS journaal op het internet werkt net zo. 

 

Het gaat bij ons soms mis met hi-res en WiFi.  Dat komt omdat hier erg veel WiFi modems en repeaters in de buurt zijn. Die door gebrek aan kennis elkaar allemaal wegdrukken.  Het wordt alleen maar erger...   

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, siem said:

Waarom dat bij Hans de wifi dongel zoveel verbetering geeft kan te maken hebben met ontkoppeling. Het wordt neem ik aan gevoed vanuit usb. Het gevaar van deze oplossing is dat er via usb weer storing geïntroduceerd wordt maar hopelijk valt dat reuze mee. 

 

Ik baal er wel van dat ik de taiko niet gehoord heb op de xfi, wat vond je daar zo goed aan?

 

De Taiko (mét de set natuurlijk) liet mij hiel diep in de muziek kijken. Dat dit niet altijd een voordeel is, hoorde ik daar ook. Er werd een duet gezongen, maar de twee stemmen zaten precies op elkaar. Dat kan dan wel natuurlijk zijn qua klank, maar natuurlijk overkomen doet het zeker niet. Tijdens die demo hoorde ik wél regelmatig hetzelfde nummer. Dat zullen dus echt wel uitgezochte superopnames zijn. Maar ze zó weergeven... dat heb ik niet eerder gehoord. Zó diep, zó strak, zó echt en zó natuurlijk.

 

Helaas meer dan € 200.000,- voor die set. Maar het was wél een beleving.

 

Wifi doet bij mij eigenlijk min of meer hetzelfde, maar dan op mijn toch "wat" beperktere set. Dus dieper, strakker, echter en natuurlijker. Ik heb wél gedacht om het Wifi dongle nog eens met een aparte voeding te voeden (wanneer dat werkt tenminste). Maar dat is lastig vanwege de USB3 aansluiting. Misschien een apart wifi USB3 station wat met een aparte voeding aangesloten kan worden. Of het dongle open slopen en de voedingsdraad omleggen. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bloom said:

En dat is inderdaad mogelijk. Wifi en zeker powerplug toepassingen kunnen lag hebben. Dat zijn netwerkvertragingen. Daardoor kun je dropouts in de muziek ervaren. Zelfs als die heel klein zijn (enkele ms), hoor je dat als mens. Daarom is bij mij ook alles bekabeld met goed afgeschermde UTP7 netwerkkabels. Alleen de bediening van mijn streamer doe ik draadloos, maar de streamer zelf is bekabeld aangesloten.

 

Misschien heb je niet goed gelezen, maar Wifi klinkt hier dus beter dan met de draad.

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, thingman said:


Ik ook.
Wifi is overtuigender bij streams van internetradio.
Nog belangrijker voor mij is dat de opgeslagen muziekcollectie op de USB-stick die in de streamer steekt beduidend overtuigender klinkt wanneer die streamer geen netwerkkabel in zijn achterste heeft.
Gewoon proberen en kijken wat het beste werkt toch? Verklaren is bijzaak. Luisteren hoofdzaak.
Zo is ook gebleken dat een usb-stick superieur is aan een harddisk en een Audioquest Jitterbug een interessante verbetering geeft.
Boeie hoe dat dan zou kunnen...

 

Het bijzondere (maar misschien ook niet) is, dat het Wifidongle via de Jitterbug wél werkt, maar toch weer wat klank laat liggen. Nu is de Jitterbug USB2 en het dongle USB3. Dat zou er dus mee te maken kunnen hebben.

 

Ik luister verder weinig naar mijn eigen muziek, maar hoofdzakelijk naar de muziek van Qobuz.

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Hans van Liempd said:

 

Misschien heb je niet goed gelezen, maar Wifi klinkt hier dus beter dan met de draad.

In theorie zou dat niet kunnen Hans. Vandaar wellicht soms wat felle reacties. De praktijk. is weer wat anders.  Maar als jij als geoefend luisteraar verbetering ervaart, dan is dat toch mooi.🙂 Ik ben al jaren terug van WiFi terug gegaan naar bekabelt. Zoveel WiFi storingen hier.  Ik gebruik het alleen nog maar als afstandbediening. 

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, Tubejack said:

Dat zou m.i. alleen kunnen bij live streams. Als ik via Qobuz stream wordt eerst het hele nummer in een paar seconden gedownload.  Vervolgens voor een deel of helemaal in het geheugen gezet van de computer. En daarna pas afgespeeld. Dus van enige vertraging van het netwerk heb je dan geen last. Zelfs al zou je een slechte internet (bekabelt) verbinding hebben dan is het TCP/IP protocol zo ingesteld dat er een hertransmissie plaats vind en alsnog alle pakketen verstuurd worden. B.v. kijken naar het NOS journaal op het internet werkt net zo. 

 

Het gaat bij ons soms mis met hi-res en WiFi.  Dat komt omdat hier erg veel WiFi modems en repeaters in de buurt zijn. Die door gebrek aan kennis elkaar allemaal wegdrukken.  Het wordt alleen maar erger...   

 

Ik merk wél, dat het bufferen bij Audiophile UPnP Renderer maar heel kort is. Na het uittrekken van de stekker speelt het maar enkele seconden door.

Maar misschien was ik wel wat doorgeslagen met het hele nummer bufferen én upsamplen. Daar lijkt het tenminste wél op.

 

Een voordeel van AR is wél dat de PC nauwelijks belast wordt. 2% belasting incl. het draaien van taakbeheer. Ook de op de SSD schijf ziet ik nauwelijks beweging. Die komt amper van het 0 lijntje af.

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Hans van Liempd said:

 

Ik merk wél, dat het bufferen bij Audiophile UPnP Renderer maar heel kort is. Na het uittrekken van de stekker speelt het maar enkele seconden door.

Maar misschien was ik wel wat doorgeslagen met het hele nummer bufferen én upsamplen. Daar lijkt het tenminste wél op.

 

Een voordeel van AR is wél dat de PC nauwelijks belast wordt. 2% belasting incl. het draaien van taakbeheer. Ook de op de SSD schijf ziet ik nauwelijks beweging. Die komt amper van het 0 lijntje af.

Ik gebruik ook SSD en minimale processen op een iMac Mini.  Het werkt heel aardig, maar niet zo mooi als sommige hier met Roon hebben.  Ach, streaming is voor mij niet zo belangrijk. 🙋‍♂️

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Tubejack said:

In theorie zou dat niet kunnen Hans. Vandaar wellicht soms wat felle reacties. De praktijk. is weer wat anders.  Maar als jij als geoefend luisteraar verbetering ervaart, dan is dat toch mooi.🙂 Ik ben al jaren terug van WiFi terug gegaan naar bekabelt. Zoveel WiFi storingen hier.  Ik gebruik het alleen nog maar als afstandbediening. 

 

Ik heb dus het geluk wat vrijer te wonen. Alhoewel het Buurmeisje weer thuis woont en er dus duidelijk meer Wifi belasting is.

Mijn accespoint staat ook maar ruim 2 m van het dongle, dus verstoren wordt dan wél lastig.

 

Toch had ik eergister stotterende muziek. Ik ben er nog niet uit hoe dat kwam. Na de boel opnieuw opstarten was het weer helemaal voorbij. Dit was wél met muziek van Qobuz, dus het kan ook aan de KPN verbinding hebben gelegen (200 Mbps glas). Wanneer dit nog 'n keer speelt, kan ik nog muziek van de server spelen, dat gaat dan ook via Wifi. En doet die het ook, dan nog eens muziek van de ingebouwde SSD, maar dan moet ik Minimserver op de audio-PCweer aanzetten.

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Tubejack said:

Ik gebruik ook SSD en minimale processen op een iMac Mini.  Het werkt heel aardig, maar niet zo mooi als sommige hier met Roon hebben.  Ach 🙋‍♂️

 

Roon heb ik eigenlijk nog nooit echt goed horen klinken. Ook niet op topsets met heel veel aandacht. Op de audioclub spelen enkele leden met Roon en 3 PC's. Die zeggen dat dit wél helpt. Ach... wie ben ik dan met Less is More.

Hopelijk mag ik die 3PC sets nog eens gaan beluisteren.

Link to comment
Share on other sites

Misschien zit je buurmeisje op hetzelfde WiFi kanaal.  Er zijn appjes voor op je telefoon of iPad om dat uit te zoeken.  Bij veel routers wordt het WiFi kanaal automatisch ingesteld. Als je de boel opnieuw opstart heb je kans dat een ander kanaal wordt gekozen.... Het loont bij storingen de moeite omdat uit te zoeken en je eigen router op een vast WiFi kanaal te zetten.  Verder kun je de boel ook oversturen. Ik heb b.v. het zendvermogen van mijn WiFi spullen omlaag gestoeft, dat werkt soms beter. 

Edited by Tubejack
update
Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, Hans van Liempd said:

 

Misschien heb je niet goed gelezen, maar Wifi klinkt hier dus beter dan met de draad.

Dat is ook mogelijk, maar in mijn opinie kan dat alleen als er fysieke problemen zijn met de bekabeling of met tussenliggende switches. Ik heb dat zelf ooit voorgehad: een netwerkkabel die kennelijk ooit geknepen was tussen iets en niet meer goed functioneerde, en toen die vervangen was bleek dat een switch ook problemen had. Pas toen die ook vervangen was, werkte alles weer optimaal. Als Wifi optimaal werkt en dus geen lag heeft, werkt dat - zeker voor audio - ook prima.

Link to comment
Share on other sites

24 minutes ago, Tubejack said:

Dat zou m.i. alleen kunnen bij live streams. Als ik via Qobuz stream wordt eerst het hele nummer in een paar seconden gedownload.  Vervolgens voor een deel of helemaal in het geheugen gezet van de computer. En daarna pas afgespeeld. Dus van enige vertraging van het netwerk heb je dan geen last. Zelfs al zou je een slechte internet (bekabelt) verbinding hebben dan is het TCP/IP protocol zo ingesteld dat er een hertransmissie plaats vind en alsnog alle pakketen verstuurd worden. B.v. kijken naar het NOS journaal op het internet werkt net zo. 

 

Het gaat bij ons soms mis met hi-res en WiFi.  Dat komt omdat hier erg veel WiFi modems en repeaters in de buurt zijn. Die door gebrek aan kennis elkaar allemaal wegdrukken.  Het wordt alleen maar erger...   

Yep, maar als je te veel herhalingen van pakketten hebt krijg je hoorbare dropouts. Voor telefonie gebruikt men UDP ipv TCP en dan wordt de ACK-bevestiging van goede ontvangst van een netwerkpakket niet meer vereist en gaat de zender ervan uit, dat de ontvanger alles wat hij ontvangt ook goed binnen heeft. Dat zorgt ervoor dat de spraak van telefonie kan doorgaan en niet geplaagd wordt door veelvuldige dropouts. Maar in standaard computer netwerken moet de data natuurlijk 100% accuraat getransporteerd worden en vandaar TCP mét ontvangstbevestiging en hertransmissie als dat niet gebeurt. Daar is de accuraatheid en volledigheid belangrijker dan de tijd die dat neemt. Er zijn mensen die dezelfde redenering als die voor telefonie toepassen op muziek, maar zelf ben ik het daar niet mee eens. Je gaat geen data weggooien als je over high-end muziekweergave praat. In een normaal netwerk en zeker bij je thuis is er geen enkele reden om voor UDP te kiezen en is TCP het beste protocol.

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, Bloom said:

Yep, maar als je te veel herhalingen van pakketten hebt krijg je hoorbare dropouts. 

 

Helemaal mee eens.  Dan heb je meestal óf een slechte internet verbinding, óf een overbelaste  server óf een slecht geconfigureerd en bekabeld netwerk in huis óf WiFi met problemen. óf.....   Ik heb het, als ik ga hi-res streamen via WiFi.  Spotify gaat meestal nog goed, maar dat is maar tot 320Kbits sec 🙋‍♂️

 

Een van mijn hardloop maatjes werkte jaren bij Ziggo. Op een keer mocht hij een dag mee, met een storingsmonteur.  Bij klachten of internetsnelheid was het vaak slechte bekabeling in huis.  Er was er een die  een UTP kabel van de Gamma had weg gestukadoord in de muur en die klaagde dat hij maar 100Mbit haalde terwijl hij een 300Mbit abonnement had.  Verder veel problemen met WiFi.  Veel mensen snappen dat niet.  Logisch ook voor hun is WiFi, internet en kabels allemaal hetzelfde.  

 

 

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, HansP said:

Het valt niet mee om objectief te blijven, maar wat er wel als verschil kan worden geduid. 

 

Heb je het zelf gedaan en ondervonden, ..... ???

 

Heb je het van horen vertellen/gelezen gehoord met een verhaal op You tube, en vertel je het verhaal van wat een ander heeft gehoord.

Stel je deze vraag aan mijn? Ik ben er een jaar of zes mee bezig. Heb het volgende hier gehad om te testen of in bezit gehad en spreek dus uit ervaring wat betreft 

Streamers;

Logitech squeezebox, soundaware, Microrendu, Ultrarendu, daphile pc, roon pc, Innuos, dcs network bridge, lumin, OpticalRendu. De laatste gebruik ik nu. 

 

Netwerk switches; netgear, silent angel, etherregen 

 

Twee types fiber media converter.

 

Voedingen; sbooster, uptone lps1.2, pink faun Farad super,

 

Usb kabel; wireworld, eigen fabrikaat, phasure lush1 en 2

 

Voornamelijk getest op de kii three en al het bovengenoemde heeft invloed op de weergave.

Edited by siem
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...