Jump to content

norbert klein


mart
 Share

Recommended Posts

ik kom hier niet meer zo vaak. maar deze wilde ik toch wel melden: voor wat het waard is.

Norbert Klein, wie kent hem niet, het afgesplitste kamerlid van 50+, heeft een eigen verkiezeingsprogramma en daarin: afschaffen van 440 hz als basis voor de A en terug naar 432 hz!

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ik ken Norbert Klein nog vanuit mijn studententijd. Hij is bevriend met een vriend van me dus ik hoor nog wel eens wat van hem en zie hem op verjaardagen. Ik denk niet dat ik op hem stem (eufemistisch uitgedrukt) laat staan zijn standpunt over 432 hz serieus neem. Ik zal wel eens vragen hoe hij daaraan komt.

 

Overigens ken ik ook meneer Krol maar dan van mijn internaat periode. Als hij paus was geworden had me dit niet verbaast: nooit heb ik iemand op een zo'n engelachtige wijze in de kapel zien bidden.

 

PS maakt de verschuiving van de Hz nog iets uit?

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Het is me niet duidelijk waarom dit in een verkiezingsprogramma staat. Ik dacht dat het over het elektriciteitsnet ging. Die EVO discussie herinner ik me wel. Overtuigde me niet toen. Als ik de pitch van mijn Duals gebruik krijg ik ook een andere toonhoogte.

 

Dual 1019 is dus in veilige handen!

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Sodejuu, die link doet ut niet!

Hij was niet compleet. bij deze: http://432evo.be/index.php/432-hz-en/what-is-432-hz

 

BTW, ik heb verschillende demo's van Frederick van Klinkt Beter mee mogen maken, waarin hij laat horen wat de 432Hz stemming doet. Ik vond ze tot nu toe allemaal overtuigend.

Ik heb echter geen 432Hz streamer. Van streamen wordt ik onrustig en blijf ik maar zappen.

Link to comment
Share on other sites

Ach dat zappen heb ik met platen ook. Weet ik ook niet wat ik op zal zetten en doe maar wat en "zap" wat door de platenkast. Moet wel zeggen dat de therapeutische uitwerking bij vinyl platen groter is dan bij mijn streamer :D

Edited by Pjotr
Link to comment
Share on other sites

BTW, ik heb verschillende demo's van Frederick van Klinkt Beter mee mogen maken, waarin hij laat horen wat de 432Hz stemming doet. Ik vond ze tot nu toe allemaal overtuigend.

We hebben Hear indertijd over gehad Roger en die lagere toonhoogte kan je ook bereiken door de draaitafel minder snel te laten lopen. Sterker nog, ik heb wel eens gelezen dat Linn de LP 12 standaard zo instelt/instelde. Muziek moet je afspelen zoals die is opgenomen, lijkt me.

Link to comment
Share on other sites

Ach wat. Door de eeuwen heen is de standaard of referentie toon (A4) alle kanten op gegaan: https://en.wikipedia.org/wiki/Concert_pitch#History_of_pitch_standards_in_Western_music Die 432 Hz is gewoon interessant doenerij of hooguit smaak. Het mist ieder fundamentele grondslag.

In dit aangehaalde, prima artikel, ontbreekt bij de referenties overigens hèt  meest gezaghebbende werk op dit terrein: Bruce Haynes, The History of the Performing Pitch or The Story of "A".

Net als alle andere maten (tijd, lengte, gewicht) was de toonhoogte een lokale of praktische aangelegenheid. Men voelde geen enkele noodzaak tot standaardisatie tot de tijd van de Industriële Revolutie. (Ook in Nederland werd de klok pas gelijk gezet met de komst van de spoorwegen; terwijl ook ineens het Nederlands en het volkslied werden vastgesteld enz enz). Een veel reizende musicus zoals Mozart paste zich gewoon aan de lokale gebruiken aan, zonder enig morren. De strijd om toonhoogte is sindsdien niet beslist maar alleen maar toegenomen. Orgelbouwers wilden natuurlijk liefst een zo hoog mogelijke A want dan konden de pijpen korter en goedkoper terwijl zangers(essen) liefst zo laag mogelijk zaten. De bekendste orkesten, waaronder het KCO, zitten allemaal boven de 440Hz (442/443) uit commerciële overwegingen. Voor antieke instrumenten in feite een ramp. Ik meen dat alleen Italië wetgeving kent die de A verplicht op 440Hz vast zet (immers het land van de Belcanto) maar het kàn ook alleen in Italië omdat niemand zich daar druk maakt om wat er in de wet staat. :)

Het is een interessant onderwerp.

In het boek van Haynes is overigens een interessant hoofdstuk gewijd aan het historisch bronnenonderzoek. Hoe kom je er immers achter of men in Mannheim in 1790 de A op 435 of 436Hz. afstemde :confused::huh:

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...