Jump to content

strip music 2


carl
 Share

Recommended Posts

Ik dacht al dat ik ze ergens van kende Marco. Volgens mij zitten aan de achterkant ook units. Ik heb ze ooit eens op de VAD gehoord - erg fraai.

Link to comment
Share on other sites

Bestaande uit 5500 houten balkjes (ik wil niet eens weten hoeveel werk dat moet zijn geweest)... Ik vond hem eigenlijk vooral mooi!

Ik vind het ook heel mooi, Marko, maar dat maakt het nog geen diffuser. Dat men onregelmatig gevormde oppervlakken diffuser noemt is ook te begrijpen, maar het is het ook dan nog niet.

 

Je hoort zelfs mensen CD-wanden een diffuser noemen... :)

Link to comment
Share on other sites

Mijn diffusers zijn ook niet onregelmatig. De linker- en rechterhelft zijn n.l. gespiegeld.

 

Maar hoe dan ook, ik denk dat het prima werkt.

 

Dat zeg ik...

 

 

Een bak transistoren, weerstanden en condensatoren is toch ook nog geen versterker als je er een trafo bijflikkert?

Edited by thingman
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited) · Hidden 15 juni 2016 - topic verplaatst
Hidden 15 juni 2016 - topic verplaatst

Weer zo'n ontsporend topic. ;)

Moderator2

In plaats van klagen over iets wat zonder problemen verloopt, kun je ook eens kijken hoe het op 3 juni precies begon te "ontsporen" in dit topic. Edited by thingman
Link to comment
  • Members

Ik dacht al dat ik ze ergens van kende Marco. Volgens mij zitten aan de achterkant ook units. Ik heb ze ooit eens op de VAD gehoord - erg fraai.

Klopt Carl, 4 stuks 20 cm woofers per kast in de achterkant...

 

Ik vind het ook heel mooi, Marko, maar dat maakt het nog geen diffuser. Dat men onregelmatig gevormde oppervlakken diffuser noemt is ook te begrijpen, maar het is het ook dan nog niet.

 

Je hoort zelfs mensen CD-wanden een diffuser noemen... :)

Ik geloof je op je woord Toine, wat me echter wel verbaasd, wat is dan een diffuser? Als ik het in Google intik en afbeeldingen selecteer, krijg ik alleen maar soortgelijke afbeeldingen. Is de definitie niet gewoon verkeerd? En hebben we het dan over een reflectieopbreker of zo, of verstrooier?

Link to comment
Share on other sites

Volgens mij reflecteert elk vlak wat niet gelijk (schuin, rond verschoven enz) ligt het geluid naar een andere plaats. Hoge tonen hebben aan kleine verschuivingen (b.v. ruw pleisterwerk) al voldoende. Voor lage tonen dienen de afstanden veel groter te zijn. Of je dit diffusie of een diffuser noemt mag je wat mij betreft zelf weten.

 

Vlakke wanden reflecteren het geluid als een spiegel doet met licht.

 

Het ding van Arden zorgt volgens mij voor een hoop diffusie. Je zou er eigenlijk wel twee moeten hebben voor op de eerste reflectiepunten.

Link to comment
Share on other sites

Dat zeker!

 

Heb me wel even verslikt in al die reel2reel recorders, voor dat je alles getest en dergelijken hebt... Ben nu met de Revoxen bezig, een oer A77 (de mk I) een meer voorkomende (mk III) een A700 en een G36, nog een Studer A807 op komst, altijd leuk, een hobby in de hobby vinden (of was het nou mijn werk...)!

Maar zo'n A77 MK1 heeft toch germaniumtransistoren? Die ruisen toch veel meer dan de latere siliciumtransistoren in de MK2. Ik wist trouwens niet dat er ook een MK3 was. Volgens mij heb ik een MK2. En ook de bijbehorende tuner en versterker. Maar of het allemaal nog werkt weet ik niet. Het staat hier alleen wat te "pronken".

Link to comment
Share on other sites

Klopt Carl, 4 stuks 20 cm woofers per kast in de achterkant... Ik geloof je op je woord Toine, wat me echter wel verbaasd, wat is dan een diffuser? Als ik het in Google intik en afbeeldingen selecteer, krijg ik alleen maar soortgelijke afbeeldingen. Is de definitie niet gewoon verkeerd? En hebben we het dan over een reflectieopbreker of zo, of verstrooier?

Wat een object tot een diffuser maakt is dat er een ontwerpgedachte achter zit die gebruik maakt van natuurkundige mogelijkheden (en onmogelijkheden). De qrd van Schroeder is bijv. geniaal in zijn eenvoud.

Een berg componenten wordt ook alleen dan een versterker, als er een ontwerpgedachte achter zit. Een berg hout is niet een diffuser omdat het oppervlak willekeurig onregelmatig is, maar omdat er een systeem zit in die onregelmatigheid.

 

Natuurlijk verstrooit een onregelmatig oppervlak ook geluid, maar een diffuser doet dat als het goed is binnen een groter, afgebakend en vooraf bedoeld werkgebied, en met meer homogeniteit, waardoor diffuus geluid niet zo op een ingebracht effect lijkt, maar meer op het natuurlijke fenomeen wat wordt nagebootst.

 

Enne.... pleisterwerk als diffuser... Vertel!!!

Voor vleermuizen, vermoed ik dan toch! :)

Edited by thingman
Link to comment
Share on other sites

  • Members

Maar zo'n A77 MK1 heeft toch germaniumtransistoren? Die ruisen toch veel meer dan de latere siliciumtransistoren in de MK2. Ik wist trouwens niet dat er ook een MK3 was. Volgens mij heb ik een MK2. En ook de bijbehorende tuner en versterker. Maar of het allemaal nog werkt weet ik niet. Het staat hier alleen wat te "pronken".

HIER kun je ze allemaal vinden. Kun je aan de hand van serienummers nagaan welke je hebt. De mk I had dus ook al Silicon transistoren...

 

Die van mij wordt trouwens geflankeerd door de A50 versterker en A76 tuner. Alles speelt nog steeds prima btw...

Link to comment
Share on other sites

Enne.... pleisterwerk als diffuser... Vertel!!!

Voor vleermuizen, vermoed ik dan toch! :)

 

Jij hebt toch bij Hobo in den Bosch gewerkt? Was de luisterruimte daar niet voorzien van akoestisch pleisterwerk? Of luister eens naar muziek in zo'n modern huis met keiharde gladde wanden en dan in een huis met iets grover gestucte wanden. B.v. Granol 3 mm doet al heel veel. Maar ja... geen vooral berekende methode, dus dat kan niet goed zijn.

Link to comment
Share on other sites

HIER kun je ze allemaal vinden. Kun je aan de hand van serienummers nagaan welke je hebt. De mk I had dus ook al Silicon transistoren...

 

Die van mij wordt trouwens geflankeerd door de A50 versterker en A76 tuner. Alles speelt nog steeds prima btw...

Zo een heb ik: Een MKIV dus. Het is een 2 spoor 19 cm/s machine.

A77-400.jpg

 

Met de tuner en versterker ziet het er zo uit:

a-serie-02-29.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jij hebt toch bij Hobo in den Bosch gewerkt? Was de luisterruimte daar niet voorzien van akoestisch pleisterwerk? Of luister eens naar muziek in zo'n modern huis met keiharde gladde wanden en dan in een huis met iets grover gestucte wanden. B.v. Granol 3 mm doet al heel veel. Maar ja... geen vooral berekende methode, dus dat kan niet goed zijn.

Akoestisch pleisterwerk is bedoeld om te absorberen...; akoestisch behang ook.

 

Maar als 3mm granol op de wanden inderdaad al zoveel doet, doet dat erge dingen vrezen voor de rest van die setting!

Link to comment
Share on other sites

Maar als 3mm granol op de wanden inderdaad al zoveel doet, doet dat erge dingen vrezen voor de rest van die setting!

 

Het galmerige in het midden en hoog wordt hierdoor al een heel stuk beperkt. Het zal wel een combinatie van dempen en (onberekende) diffusie zijn denk ik.

 

Wat je met de rest van die setting bedoeld begrijp ik niet.

Link to comment
Share on other sites

Heb ooit tijdens het witten van het stukwerk kunnen horen wat stukwerk nog doet in de galm demping.
Alle meubels uit de kamer is en was eigenlijk nog goed te doen.
Toen we halverwege waren met witten merkte we op dat het ineens een behoorlijk begon te galmen.
Is eigenlijk niet echt goed gekomen daarna, de meubels dempen wel wat maar het onbeschilderde stukwerk deed meer in de demping.

Edited by kappa7
Link to comment
Share on other sites

...Alle meubels de kamer is en was eigenlijk nog goed te doen.

Toen we halverwege waren merkte we op dat het ineens een behoorlijke galm akkoord geworden was.....

 

Je bent ook een beetje WOL-lig aan het worden  :P

Link to comment
Share on other sites

Android kan dat "corrigeren" trouwens ook prima. Bij mij staan zowel in smartfone als ook in tablet alle taalcorrecties UIT. Ook het oude T9 bij een mobiel stond bij mij altijd uit, omdat ik niet wil hebben dat een apparaat meent voor mij te moeten denken. Als ie dat moet doen, dan geef ik 't daar wel de opdracht voor.

 

Het laatste nieuws is dat crApple IOS binnenkort vervangen gaat worden door Android met crApple schil. In hoevere dan nog alles dichtgetimmerd blijft is de vraag. Android is nog altijd open source. Nu maakt zo'n schil het er wel veel minder open source van (zie Samsung, LG en HTC, met hun schillen. Motorola douwt er nauwelijks eigen firmware in en lijkt qua werking op de Nexus modellen)), dus hoe open de crApple iPhones en iTabs worden is de vraag.

Link to comment
Share on other sites

Het is hier overigens een Android tablet. Ik moet ook niets van Apple hebben.

Is mij teveel dicht getimmerd.

Wel heb ik een ander toetsenbord geïnstalleerd waar ook een spellingcontrole op zit.

Deze heb ik graag aan omdat ik het wel prettig vind om mijn spelling te controleren voordat ik iets verstuur.

Echter zou een check zo als in wordt mij beter bevallen.

Gewoon een streepje onder een verkeerd gespelt word lijkt mij veel handiger mar dat heb ik nog niet kunnen vinden.

Link to comment
Share on other sites

Kanonne, wat een berg typo's :blink:  :D .

 

George, ik heb de tekst (vooral regel 5) een paar keer moeten lezen om erachter te komen dat je Word bedoeld. Hoofdletters en leestekens zijn er niet voor niets. Dat maakt de leesbare taal begrijpelijker.

Maar word is ook rampzalig. Als ik een tekst in Word krijg en deze naar onze website van ACL wil zetten, dan heb ik er altijd veel werk mee deze passend en enigszins toonbaar te krijgen. Word heeft zo ontzettend veel bagage (line- en formfeeds, opmaakinfo en andere ongein), dat je dat niet als platte tekst kunt gebruiken. Het erge is dat MS ook de Kladblok heeft gewijzigd. Ook daar is het geen platte tekst meer, maar zitten er op de achtegrond nog opmaakregels in verscholen. Die komen pas aan het licht als je de Kladbloktekst in een RTF veld zet. Dan verspringt ineens een heleboel :wacko:

Link to comment
Share on other sites

Het gaat mij meer om de manier van weergeven op het scherm.

Ik weet namelijk dat ik best veel schrijffouten maak en heb echt een goede spellingcontrole nodig.

Als de browser nu net als in Word of Chrome een streepje onder het verkeerd gespelde word zou zetten zou het mij meer helpen als dat de auto correctie zelf er iets van probeert te maken.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...