Jump to content

Audiomeubel


Kraus vonBentinck
 Share

Recommended Posts

Ik wil een audiomeubel laten maken waarin de apparatuur kan komen te staan en de bekabeling netjes en vooral storingvrij kan worden aangebracht. De bedoeling is de voedingen en de apparatuur zo netjes mogelijk onder te brengen in een afgesloten kast met de stroomkabels in kooi van Faraday (?), ventilatie (PC ventilatoren?) en een voorziening voor afstandsbediening in een afgesloten kast.

Is er iemand die ervaring heeft met zoiets of ideeën voor wat betreft de bekabeling en de opzet van zoiets? Een kastenbouwer heb ik wel maar zou heel goed hulp kunnen gebruiken bij de opzet van de stroomvoorziening en bekabeling en iets weten over de noodzaak van (geforceerde) ventilatie.

Helemaal mooi zou zijn als ik iemand kan vinden die een compleet paneel zou kunnen maken wat zo ingebouwd kan worden in de kast.

Edited by Kraus vonBentinck
Link to comment
Share on other sites

Een paar puntjes:

 

1. Wanneer je buizenapparatuur of klasse A versterkers in de kast gaat zetten, is een ventilator noodzakelijk.

2. Je kunt de achterkant ook open laten en de kast 5 cm van de muur zetten. Eventueel sleuven in de bodem en planken waar de apparatuur op komt te staan.

3. Stille ventilatoren zijn er wel, maar die verplaatsen vaak weinig lucht. Eventueel en een themostaat uitvoer. Dat het ding pas bij een te hoge temperatuur gaat draaien (Clixon ?)

4. Zorg dat de kast van stevig materiaal gemaakt is zodat de trillingen van de kast de apparatuur niet beïnvloed.

5. Hepta stond op de Assa met speciale audiokasten. Zelfs met de luidsprekers ingebouwd. 

Edited by Hans van Liempd
Link to comment
Share on other sites

http://www.hepta.nl/maatwerk-av-meubelen

 

Het uiterlijk van de kast klopt aardig maar de speakers ingebouwd ???? Dat laatste lijkt me wel een heel grote concessie aan de vrouw des huizes.

Maar ik zie wel dat ik niet het wiel hoef uit te vinden.

 

Sleuven in de bodem, ventilatieroosters aan de zijkant met geruisloze PC ventilatoren, een bescheiden voedinkje en een temperatuursensor is alles bij elkaar geen grote uitgave. Ik vermoed dat het maar weinig in actie zal behoeven te komen. Alleen de voorversterker heeft buizen.

Een extender voor de afstandsbediening is ook niet zo heel prijzig.

Dat de kast trillingvrij is, dat lijkt me een eerste vereiste. Of ik de draaitafel ook inbouw moet ik nog bekijken. Ik vermoed van niet.

Link to comment
Share on other sites

Het is voor jou niet om de hoek, maar hier kunnen ze zo ongeveer alles voor je maken op bestelling. Zal wel aan de prijs zijn dan, want ook de standaard meubels zijn niet heel goedkoop, maar het is wel mooi spul. Zit wel wat levertijd op. Kennelijk hebben ze het druk...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • Members

Precies niet wat je zoekt, maar zo zocht ik er ook niet naar en liep er tegenaan, heb er voor mezelf ook 3 aangeschaft.

 

Totaal niet high-end verantwoord, maar veel gaver ga je ze denk ik niet vinden! O, en kost ook nog eens niet te veel...

 

 

12705395_10156545706605158_6703940028269

 

 

... komen uit India, zeer ruim in hoogte te stellen, en nogmaals, wat vind ik ze gaaf!

Link to comment
Share on other sites

Precies niet wat je zoekt, maar zo zocht ik er ook niet naar en liep er tegenaan, heb er voor mezelf ook 3 aangeschaft.

 

Totaal niet high-end verantwoord, maar veel gaver ga je ze denk ik niet vinden! O, en kost ook nog eens niet te veel...

 

 

12705395_10156545706605158_6703940028269

 

 

... komen uit India, zeer ruim in hoogte te stellen, en nogmaals, wat vind ik ze gaaf!

 

Hee garage werktafeltjes.

Link to comment
Share on other sites

Losse audio apparatuur aansluiten in een gesloten kast lijkt me een nachtmerrie. Zeker als de kast tegen de achterwand bevestigd is (of dicht van achteren) en de apparatuur te zwaar om even in/uit te tillen (lees alles boven de 15 kilo).

 

Bij een all in one apparaat is dat natuurlijk een minder probleem

Edited by Duck-Twacy
Link to comment
Share on other sites

Ik ben zelf met een dubbel TNT rack bezig, gemaakt van berkenmultiplex van 24 millimeter. Op dit moment druk met lakken, vervelend met die wachttijden. Maar ja het wordt meer een toontafel dan een zorgvuldig laten verdwijnen wat Kraus wil. Overigens heb ik in mijn kamer de TV wel laten verdwijnen in een namaak Rennie Macintosh vitrinekast.

Link to comment
Share on other sites

Ik denk dat als je met een soort kabelgoot (of metalen buis) gaat werken voor de stroomkabels je je het beste kunt beperken tot normale (lees soepele) kabels. Met zo'n over de top high end net snoer zal het lastg zijn om de kabel zo te geleiden dat ie via de kooi loopt.

 

Ook de overige (cinch, xlr, ls) kabels kun je beter niet te stug kiezen.

 

Op zich hoeft dat verder geen probleem te zijn, tenzij je set kwaliteit afhangt van fijntuning met (dikke) kabels

Edited by Duck-Twacy
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...