Jump to content

HANA MC Cartridges uit Japan


Arden
 Share

Recommended Posts

  • Members

Eentje om hier toch maar te delen, afgelopen weekend is ook de MUSIC2 distributie van HANA MC elementen rond gekomen, vanaf medio december zullen ze in de winkles liggen.

HANA (of eigenlijk 華), betekend letterlijk ''Brilliant and Gorgeous''. Dergelijke pretenties maken dat de verwachtingen hoog gespannen zijn!

 

De HANA MC elementen zullen in 2 varianten verschijnen, de E (llyptical) lijn in de High Output (2 mV-47 kOhm) en Low Output (0,5 mV-400 Ohm) variant, en de S (hibata) lijn, eveneens in een High en Low output variant.

 

De prijzen kun je gerust zeer concurrerend noemen, € 425,= voor de E versies, € 625,= voor de S versies.

Daar ik eigenlijk heel veel van deze elementjes verwacht wil ik hier (mocht men daar lol en animo voor hebben) wel 2 van deze elementen beschikbaar stellen welke onder de leden kunnen circuleren zodat er snel een relatief grote hoeveelheid gebruikersevaringen kunnen ontstaan.

 

Wie 1 van deze elementje een weekje wil lenen voor een experiment (waar we natuurlijk wel verslag van willen zien hier op het forum), laat het even weten dan kunnen we dat organiseren zodra ze binnen zijn (levertijd helaas 4 weken, ze zijn afgelopen maandag besteld). En wees gerust, mocht dat verslag negatief zijn, dan mag je het hier ook plaatsen. Ik durf er echter veel onder te wedden dat dat niet het geval gaat zijn.

 

Voor wat meer informatie kun je eventueel naar http://www.music2.nl/hana-low-and-high-output-mc-cartridges/ ik ben wel benieuwd naar jullie uiteindelijke ervaringen!

 

 

hana_el.jpg

 

hana_sl.jpg

Link to comment
Share on other sites

Is het niet iets om op de forumdag twee draaitafels op te bouwen. Een met een bekend element (bv mijn Glider) en de andere te voorzien van het andere element. Ik kan eventueel wel voor twee dezelfde phonotrappen zorgen.

 

Uiteraard wil ik thuis ook graag zo element vergelijken. Ga je het element verzekeren? Er gaat soms wel iets mis met het om bouwen. Mijn element zit trouwens op een Jelco headshell, misschien is een tweede headshell ook makkelijk bij een vergelijk.

Link to comment
Share on other sites

  • Members

Mooi die elementen van Hana.

Dank! Ben er ook echt content mee!

 

 

Is het niet iets om op de forumdag twee draaitafels op te bouwen. Een met een bekend element (bv mijn Glider) en de andere te voorzien van het andere element. Ik kan eventueel wel voor twee dezelfde phonotrappen zorgen.

Dan kan ik net zo goed een Feickert met 2 dezelfde armen gemonteerd meenemen, maakt zoiets een stuk makkelijker

 

Uiteraard wil ik thuis ook graag zo element vergelijken. Ga je het element verzekeren? Er gaat soms wel iets mis met het om bouwen. Mijn element zit trouwens op een Jelco headshell, misschien is een tweede headshell ook makkelijk bij een vergelijk.

Geen probleem, gaan we regelen. Kan ook inclusief een extra Jelco headshell. Daar heb ik me er een partij van liggen...

 

Verzekerd ben ik trouwens sowieso goed, moet wel met mijn handel. Maar buiten dat, iets dergelijks noemen we ook wel bedrijfsrisico. Moet je je niet druk om maken. Al is het natuurlijk wel fijn als je hem heel houdt!

Link to comment
Share on other sites

  • Members

Dank je Ivan, ik ben er ook erg blij mee! Ik was al lange tijd aan het zoeken naar iets wat en leuk en betaalbaar en beschikbaar is, dat was nog niet zo eenvoudig.

 

Dit heb ik aan mijn enorme buitenlandse netwerk te danken, gewoon iedereen eens een keer voor zijn. Kreeg wel gelijk de verzoeken voor Glanz, Abis en Viv Lab er achteraan -geen een onder de noemer betaalbaar- maar dat mocht de pret niet drukken. Ik heb ook al vernomen dat reviewend buitenland ongeveer elkaar de hersens probeert in te slaan om de review-rechten te verkrijgen, dat is hier in NL zelfs al georganiseerd voor dat ik de distributie officieel kreeg toegewezen.

 

Hoge verwachtingen dus van alle kanten!

Link to comment
Share on other sites

Dat is een vriendelijk geprijst element wat zeker interessant is.

 

Was even opzoek geweest naar data van het element en kwam op deze site uit.

http://mockingbirddistribution.com/hana-phono-cartridges/

Wat ik daar eigenlijk verwachte was info over de match met de arm.

Heeft het een lage of een hoge compliance?

 

Lijkt me namelijk leuk om eens te testen.

Ik heb hier nu een ook nog een Technics SL1200 staan waar ik deze in kan testen mocht het niet in mijn eigen arm en tafel passen.

Link to comment
Share on other sites

Erg leuk Marco. Ik ga het gelijk op internet opzoeken.

 

Puur uit interesse. Hoe zet je zoiets distributietechnisch op: via je dealers die dure producten verkopen (waar dus niet iedereen komt) of via nieuwe kanalen met veel extra werk voor je.

Link to comment
Share on other sites

  • Members

Dat is een vriendelijk geprijst element wat zeker interessant is.

 

Was even opzoek geweest naar data van het element en kwam op deze site uit.

http://mockingbirddistribution.com/hana-phono-cartridges/

Wat ik daar eigenlijk verwachte was info over de match met de arm.

Heeft het een lage of een hoge compliance?

 

Lijkt me namelijk leuk om eens te testen.

Ik heb hier nu een ook nog een Technics SL1200 staan waar ik deze in kan testen mocht het niet in mijn eigen arm en tafel passen.

Dat antwoord zijn ze me nog half schuldig, bijna alle fabrikanten zwijgen daar het liefst in alle talen over, maar ik kan aardig aandringen!

Die specificaties die jij vond, diezelfde staan ook op mijn website,maar wederom zonder de compliance.

Ik vermoed zelf dat de dynamische compliance rond de 13-15 zal liggen, ze gaven namelijk 7 op, maar weer niet of dit bij 10 of 100 Hz is.

Ik ga uit van 100 Hz (doen al die Japanners)dus kom je bij 10 Hz op de door mij genoemde waarde uit. Past dus altijd goed in Rega en Jelco varianten...

Link to comment
Share on other sites

  • Members

Erg leuk Marco. Ik ga het gelijk op internet opzoeken.

 

Puur uit interesse. Hoe zet je zoiets distributietechnisch op: via je dealers die dure producten verkopen (waar dus niet iedereen komt) of via nieuwe kanalen met veel extra werk voor je.

Huidige en nieuwe dealers (die melden zich overigens vaak zelf ook al aan). Je moet ze alleen wel allemaal bezoeken, dus idd weer extra werk. Maakt echter niet uit, de nieuwe dealers welke het opleverd zijn op wat langere termijn dan toch ook wel weer vaak in de markt voor de wat duurdere producten. Investeren in volgend jaar zullen we het dus maar noemen? Buiten dat, ik wil op termijn Glenn ook in deze handel aan de bak hebben (die weet zo onderhand ook behoorlijk wat van deze materie), dit zijn leuke producten om mee te beginnen dacht ik zo, dus wil ik er daar ook een aantal van hebben. Veel analoger kan mijn pakket ook niet zijn geloof ik, dus heb ik zo veel lol in wat ik doe, dat die werkweek gerust weer van 70 naar 80 uur mag!

Link to comment
Share on other sites

  • Members

Maak je maar niet al te druk over die waarden, Exel Sound Corporation (de fabrikant van deze lijn), bouwt net zo als Jelco al 50 jaar producten voor ongeveer de helft van de zogenaamde ''merken'' die weten dus heus wel hoe ze iets moeten bouwen: universeel dus.

 

Net zo als die mythes over de Jelco's en topzwaar, niks van waar, combineert bijna overal goed mee!

Link to comment
Share on other sites

Dank! Ben er ook echt content mee!

 

 

 

Dan kan ik net zo goed een Feickert met 2 dezelfde armen gemonteerd meenemen, maakt zoiets een stuk makkelijker

 

 

Geen probleem, gaan we regelen. Kan ook inclusief een extra Jelco headshell. Daar heb ik me er een partij van liggen...

 

Verzekerd ben ik trouwens sowieso goed, moet wel met mijn handel. Maar buiten dat, iets dergelijks noemen we ook wel bedrijfsrisico. Moet je je niet druk om maken. Al is het natuurlijk wel fijn als je hem heel houdt!

 

Helemaal goed, ik ga dan ook bij de openingspost van de Forumdag zetten.

Link to comment
Share on other sites

Leuk idee want ik ben ook wel nieuwsgierig. Je moet het wel even afstemmen met Theo. De hoofdschotel moet wel de ESL/ hoorn blijven.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Leuk idee want ik ben ook wel nieuwsgierig. Je moet het wel even afstemmen met Theo. De hoofdschotel moet wel de ESL/ hoorn blijven.

Ga ik doen, maar ik verwacht van Theo, dat hij ook nog met een extraatje komt. Quad Musikwiedergabe maakt b.v. ook electrostatisch koptelefoons. 

Link to comment
Share on other sites

  • Members

Tja, ik wil ze wel eens proberen voor een review.

Voor hier op het forum, prima, voor Puresound, ook geen punt. De primeur is echter al door Rene van Es weggekaapt, dat wordt een artikel voor de Music&Emotion...

 

Leuk idee want ik ben ook wel nieuwsgierig. Je moet het wel even afstemmen met Theo. De hoofdschotel moet wel de ESL/ hoorn blijven.

Even aangaande die hoofdschotel, hoe moeten we dat nu gaan uitvoeren? Dezelfde muziekstukken op beider weergevers? Ik gebruik bij mijn demo's vaak de Sheffield Drumtrack LP en het A&K album Flamengo Fever, daarbij gaat het volume altijd naar 1 op 1. Als je dat met elektostaten doet, kunnen we beter allemaal een beschermbril en helm opzetten, bij de eerste bassdrum kick of voetstamp zijn die vellen naar de eeuwige jachtvelden. Voor klassiek (meer Theo zijn hoek) neem ik meestal Dance Macabre mee, de dynamiek in dat nummer geeft denk ik hetzelfde probleem.

 

Ik weet dus gewoon nog steeds niet helemaal hoe we dit nu moeten gaan uitvoeren. Alleen maar veilige muzak draaien? Da's geen vergelijk, en vind ik geen r*k aan. Misschien maar beter gewoon allebei een eigen tracklist handhaven? Theo weet precies waar zijn weergevers mee excellereren, ik met die van mij. Of wij passen ons voor het vergelijk gewoon aan zijn tracklist aan? Doe ik na de pauze wel ff een kwartiertje mijn ding.

 

Resume, het klinkt misschien allemaal wat onbenullig, maar ik denk dat het nog een serieus probleem kan zijn om 2 zulke totaal verschillende weergevers echt serieus met elkaar te gaan vergelijken. Ok, het zijn allebei weergevers, zo zijn appels en peren echter allebei fruit...

 

Maar we dwalen af...

Link to comment
Share on other sites

  • Members

Nog geen recensie op internet van de hana.

 

Mvg wol

Gaat ook niet zo goed lukken wol, ze zijn er nog niet (zowel elemeneten als reviews). Ik krijg mijn review exemplaren op 5 december binnen, de eerste echte batch voor verkoop pas half december. Zo gaat het ook in het buitenland. In Engeland zijn er van de week ook 4 binnen gekomen welke naar reviewers zijn gegaan. Een reviewer van HifiPig wist al wel te hinten dat ''he was not at liberty to tell me how well these superb cartridges did'' en ook nog de opmerking dat ''as a surprise the high output cartridge was almost as good as the low output cartridge''

 

Niet dat je hier nu zo veel aan hebt, en het zijn de eerste reacties van een reviewer uit notabene een ander land en dan ook nog eens uit de 2e hand, maar het geeft al wel iets aan. Een klein beetje geduld dus nog...

Link to comment
Share on other sites

  • Members

Dat geldt puur als advies mijn waarde Spido. Eenieder is vrij hier zelf mee aan het experimenteren te gaan. Zelf heb ik ook vaak een voorkeur voor hoger afsluiten (vaak zelfs nog hoger, namelijk 1000 Ohm bij low output MC elementen), maar het is geen gouden regel, en al helemaal geen verplichting!

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...