Jump to content

Apogee Centaur


Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Bij m'n broer staan nog een paartje Apogee Centaurs. Hij heeft deze omstreeks 1994 nieuw in de VS gekocht en mee naar Nederland gebracht. Nu heeft hij een paar erg goed klinkende luidsprekers gebouwd en zijn de Centaurs over. Hij vroeg sich af wat zo iets waard is.

 

Het gaat dus om ribbons met woofers voor het laag. Ze zijn in prima staat en voorzien van zware WBT klemmen. Verder in originele staat. Het gaat om de zwarte uitvoering.

Edited by Hans van Liempd
Link to comment
Share on other sites

Misschien dat iemand iets weet over de kwetsbaarheid dan? :D

 

Moderator2

Het gaat niet om kwetsbaarheid, want ze zijn niet stuk te krijgen met muziek.

Wel als je er met je fikken aan gaat zitten natuurlijk, maar dat geldt voor elke ribbon.

 

Het gaat hier om vervangbaarheid.

 

Voor deze ribbon (dezelfde als in de Stage) wordt geen vervanging geleverd, althans een goed jaar geleden nog niet.

 

Hans, je kunt het misschien bij Jerry proberen. Die heeft (of in ieder geval, had) twee paar Stages, waarvan 1 paar zonder mrtw's. Dan heb je gelijk een beter laag als met die conus van de Centaur.

 

Richtprijs: ik zou er 350 euro voor over hebben, maar pas na een luistersessie! In principe is dit de mooiste ribbon van allemaal voor normale ruimtes...

Inruilen bij W en W is ook een optie. Die wil 'm ook wel.

Edited by thingman
Link to comment
Share on other sites

Aan dynamiek ontbreekt het met deze speakers zeker niet. Ik kan me de gitaaraanslag van Janis Ian's Welcome to Acousticville erg goed herinneren.  Dit heb ik op geen enkele set zo realistisch beleeft.

Met de uitspraak van Wol ben ik het dan ook niet eens.

 

Je moet er wel redelijk wat vermogen in stoppen. Het rendement is ongeveer 83 db/W.

Link to comment
Share on other sites

Ik denk dat het erg dik betaald zou zijn voor iets waar je meteen niks meer aan hebt in geval van schade (al of niet door overmacht).

 

Geldt dat niet voor elke wat oudere speaker? Zeker ook voor de andere Apogees? Dan moet je voor een veel hoger bedrag gewoon nieuwe kopen en het risico niet lopen. De randen van mijn Watt Puppy's waren ook verdroogd. Dat kost geld, maar is wel te repareren. Die ribbons zullen ook wel ergens te koop zijn. In het slechtste geval zou je de ribbon kunnen vervangen door een breedbander.

 

Maar voorlopig is dat niet aan de orde. De speakers hebben weinig gespeeld omdat ze altijd op een luisterkamer hebben gestaan die maar een paar keer per week werd gebruikt.  

 

De gemiddelde prijs wereldwijd ligt toch op ongeveer $ 750,-. Met uitschieters naar boven en naar beneden.

Link to comment
Share on other sites

Geldt dat niet voor elke wat oudere speaker? Zeker ook voor de andere Apogees? Dan moet je voor een veel hoger bedrag gewoon nieuwe kopen en het risico niet lopen. De randen van mijn Watt Puppy's waren ook verdroogd. Dat kost geld, maar is wel te repareren. Die ribbons zullen ook wel ergens te koop zijn. In het slechtste geval zou je de ribbon kunnen vervangen door een breedbander.

 

Maar voorlopig is dat niet aan de orde. De speakers hebben weinig gespeeld omdat ze altijd op een luisterkamer hebben gestaan die maar een paar keer per week werd gebruikt.

 

De gemiddelde prijs wereldwijd ligt toch op ongeveer $ 750,-. Met uitschieters naar boven en naar beneden.

Nou, de andere Apogees zijn allemaal in volle glorie te restaureren, Hans. Ik vind het zelf ook maar wat erg dat precies deze ribbon niet te vervangen is, anders stond hier zonder twijfel een Stage. Die membranen zijn echt niet te koop...

 

Maar een Centaur doet het in deze ruimte ook erg goed, en ik heb nog vervangingsmateriaal liggen, dus hij zou goed terechtkomen. :)

 

Laat het maar weten als ze daadwerkelijk te koop komen te staan...

Edited by thingman
Link to comment
Share on other sites

Op een site in Amerika ben je rond de 400 dollar kwijt voor de ribbon exclusief verzendkosten en inklaring.

Mvg wol buzbuz

Schijnt niet te reageren... Ex Apogee employee die de voorraad Stage mrtw's heeft ingekocht bij faillisement. Hij zou er goud mee kunnen verdienen, maar het kwam destijds niet van de grond, toen diverse gebruikers hem aanschreven. Er was op het Apogeeforum een soort ruzie gaande tussen hem en de grote Apogee vervangingsmembranenman, die hem verdoemd heeft verklaard...

En hij leverde trouwens geen basmembranen, terwijl die juist meestal de problemen geven.

Mrtw's buzzen natuurlijk niet... :)

Edited by thingman
Link to comment
Share on other sites

Nou, de andere Apogees zijn allemaal in volle glorie te restaureren, Hans. Ik vind het zelf ook maar wat erg dat precies deze ribbon niet te vervangen is, anders stond hier zonder twijfel een Stage. Die membranen zijn echt niet te koop...

 

Maar een Centaur doet het in deze ruimte ook erg goed, en ik heb nog vervangingsmateriaal liggen, dus hij zou goed terechtkomen. :)

 

Laat het maar weten als ze daadwerkelijk te koop komen te staan...

 

Ze staan te koop, de prijs is alleen de discussie. Er hebben nu twee mensen € 500,- geboden. Ze zullen dus wel naar een van die twee gaan. Ik heb hen het telefoonnummer doorgegeven. Verder blijf ik er buiten. 

Link to comment
Share on other sites

Thingman niet zo moeilijk doen, die ribbon is heel gemakkelijk na te bouwen,

dat was vroeger gewoon productie werk,een nadeel het filter trekt de freqwentie gelijk wat als je gewoon een 6 db filter hebt heb je een bult in het midden gebied .

Mvg wol

Ja, jij kan met woorden alles Wol. Daar is een spreekwoord over.

Maar zwatel gerust verder; de Centaurs gaan voor 500 euri de deur uit, en iemand zal daar heel blij van worden!

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

×
×
  • Create New...