Jump to content

Concerten, muziekuitvoeringen, optredens


Arden
 Share

Recommended Posts

Leuk verslag Hans. Enneuuhh, het Muziekgebouw staat toch bekend om zijn juist góede akoestiek?

Ik heb Madeleine járen geleden in Vredenburg Utrecht gezien, toen net haar plaat Careless Love uit was. Toen overviel mij juist de kracht van haar zang, en ook dat ze veel meer in de lagere regionen zong, wat ik toen niet zo mooi vond. Die plaat zat namelijk nog helemaal in mijn hoofd....

Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, René N. said:

Leuk verslag Hans. Enneuuhh, het Muziekgebouw staat toch bekend om zijn juist góede akoestiek?

Ik heb Madeleine járen geleden in Vredenburg Utrecht gezien, toen net haar plaat Careless Love uit was. Toen overviel mij juist de kracht van haar zang, en ook dat ze veel meer in de lagere regionen zong, wat ik toen niet zo mooi vond. Die plaat zat namelijk nog helemaal in mijn hoofd....

In het begin van het Muziekgebouw was de akoestiek slecht. Door talloze aanpassingen is het nu erg goed. Rondom het podium zijn nu b.v. diffusors gemonteerd. Ik denk dan Thingman hier bezig is geweest.. 

Madeleine kwam hier echt niet uit de verf. Na de pauze was het beter, maar nog steeds niet zoals we haar van de plaat kennen.

Edited by Hans van Liempd
Link to comment
Share on other sites

Gisteravond naar de cd-presentatie van het nieuwe 'album' van Windstreken, Folies. Hier om de hoek, dus niet hoeven glibberen op de fiets, of knarsetanden bij vertraagde of niet rijdende treinen. De sneeuw was overigens al lang weg, dus waar maak ik me druk over.

Windstreken is een kwartet, of een trio, zo precies weet ik het niet. Deze keer waren er een stuk of zes artiesten op het podium. Of podium, kerkvloer eigenlijk. Dus ook een beetje moeilijk te zien. Maar niet getreurd, de muziek was er niet minder om. Beetje hier, beetje daar, Arabisch, Frans, Engels. Windstreken dus.

Pieter de Mast  saxofoons, fluiten
Sebastiaan van Delft  harmonium, Fender Rhodes piano
Kamal Hors  ud, zang
Jörg Brinkmann  cello
Udo Demandt  percussie
Nicole Jordan  zang, percussie
Leonard Evers  trompet
 
Heb de cd natuurlijk ook gekocht, en helaas nog eentje van hen, die ik toch al had. Enfin, die vindt zijn bestemming wel.
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Binnenkort naar Trio Da Kali hier dichtbij, in de X

 

 

Trio Da Kali ontleent zijn naam aan een van de oudste en meest iconische lofliederen uit het griot-repertoire. 'Da kali' betekent 'een eed zweren', in dit geval de belofte van de griot (een soort bard, verhalenverteller en geschiedenisbewaarder in een) om hun verhalende muziektraditie voort te zetten. Dat is aan dit trio wel besteed.

Zangeres Hawa Kasse Mady Diabaté heeft een stem als een klok en is de dochter van zanger Kasse Mady Diabaté. Haar stem wordt wel vergeleken met Mahalia Jackson, de Amerikaanse gospelzangeres. Op balafon vinden we Lassana Diabaté, die onder meer furore maakte in Afrocubism en Toumani Diabaté’s Symmetric Orchestra, met zijn op en neer golvende watervallen van noten en jazz-achtige percussieve
riffs. Basngoni-speler Mamadou Kouyaté tenslotte is de oudste zoon van ngoni-virtuoos Bassekou Kouyaté en wordt beschouwd als een van de meest creatieve muzikanten van zijn generatie in Mali.

Naar aanleiding van hun optreden op de Womex in 2016 waren alle world-journalisten unaniem lovend. Op Mixedworldmusic.com sprak Bas Springer over “misschien wel een van de beste Womex-showcases ooit”, Ton Maas zag het als “een schoolvoorbeeld van vernieuwing binnen de traditie” en plakte het predikaat “opwindend en sprankelend” erop en Bram Posthumus vond het “van een eeuwenoude en eindeloze schoonheid, zoals Mali zelf.”

In oktober 2017 bracht Trio Da Kali een plaat uit met het Kronos Quartet op het World Circuit label, genaamd Ladilikan. Dit album werd niet alleen verkozen tot Best Album of 2017 door de World Music Charts Europe, maar ook tot Best Album of 2017 en Best Transregional Album of 2017 door de Transglobal World Music Charts. Bovendien eindigde deze plaat op nummer 2 in de Top 10 van 2017 door Mixedworldmusic.com.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Mooi weer vandaag, dus straks lekker naar Artvark, weer hier vlakbij in de X.

Quote

Zij schurken tegen elkaar, geven elkaar schouderklopjes, verweren zich tegen elkaar, dragen samen mooie en tegelijkertijd wringende elementjes aan en vormen zó het geheel dat zij voorstaan. En creëren aldus de hypnose en extase die zij nastreven. De luisteraar wordt eraan overgeleverd, of hij wil of niet."  Rinus van der Heijden, Jazznu.com

  • Rolf Delfos - alt sax
  • Bart Wirtz - alt sax
  • Mete Erker - tenor sax
  • Peter Broekhuizen - bariton sax

Vanuit één toon nemen de saxofonisten je via een pulserend ritme mee in een weefsel van over elkaar buitelende melodieën en samenklanken.
Voortdurend op zoek naar meer, blijft Artvark graven, wroetend door de modder, op zoek naar die ene truffel.

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Oh, nou, ik heb het zelf nog niet gehoord. Deze pc doet niet aan geluid. Wat ik gisteren hoorde, ook over elektronica en luidsprekers helaas, klonk enigszins scherp in mijn oren. ik zat helaas bijna achteraan.

Hier nog eentje, om het af te maken:

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Moest verdorie weer een paar honderd meter lopen om dit gezelschap te horen. Vorig jaar had ik ze op TV gezien, bij Vrije Geluiden, toen dat nog een leuk programma was.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Vorige week ben ik naar de dijk en Elvis Costello geweest. 

Met een beetje pech zijn laatste optreden geweest :wacko:

De dijk was overigens echt goed. 

Evis Costello viel het eerste uur wat tegen het 2e uur was top. 

Link to comment
Share on other sites

Muziek is i.h.a ook niet om te lachen. Ik heb bij dat concert wel twee van hun cd's gekocht, om er later achter te komen dat die via Tidal net zo goed te beluisteren zijn. Als je de muziek een beetje kunt pruimen, wil ik je er wel een cadeau doen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Binnenkort naar het Thomanerchor uit Leipzig, dat hier voor het eerst in De Doelen in Rotterdam optreedt. Ik verheug me er erg op, want toen ik in Leipzig was konden we wel de Thomaskerk bezoeken, maar was het koor (ook) op vakantie.

Revanche! Jammer genoeg in mijn eentje, maar wie weet kom ik een bekende tegen.

Hier een korte documentaire over het koor.

https://youtu.be/-luIhQt5Fak

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Vandaag weer een traditie in ere hersteld. Een bezoek aan het zondagochtend concert in het Concertgebouw. Die Schöpfung van Haydn uitgevoerd door het Radio Filharmonisch Orkest en het Groot Omroepkoor en  een aantal solisten. Tientallen jaren met mijn ouders naar de zondagochtendconcerten toe gegaan zeker een keer per maand. Toen mijn vader door zijn dementie hardop begon mee te neuriën en ook luid en duidelijk commentaar begon te geven: "Wat slaat die dirigent raar met zijn armen", zijn we gestopt.

Mijn ouders zijn er al lang niet meer, maar na hun overlijden is ook het concert bij ons in de vergetelheid geraakt. Nu hebben we de draad weer opgepakt en dit is zeker niet het laatste concert. Wat een prachtige muziek, schitterend koor en alles komt door de uitstekende akoestiek fantastisch tot zijn recht. Daar kan geen audio installatie tegenop. Hier een deel, andere uitvoerenden, wel in het concertgebouw

https://www.youtube.com/watch?v=rkb54z8i4l0

Edited by hansko
Link to comment
Share on other sites

Ach, das war mal. Ook zo vaak daarheen gegaan, 11u in Amsterdam, beetje op tijd opstaan, fiets, trein, tram. Maar later werd dat te lastig, en gelukkig was er in Leiden ook een zondagochtendconcert, om half elf. Maar op loopafstand, dus mooi te doen. De laatste keer met Alex was toen hij al in het verzorgingstehuis zat. En nu ga ik in mijn eentje nog steeds. Kamermuziek. Ik kan me nog wel herinneren, het zal in 2007 of zo zijn geweest, dat ik bij het verlaten van de zaal besloot wat te gaan doen aan de audio-installatie. Het zijn dus wel nuttige bezoekjes.

Edited by mumsoft
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...