Jump to content

Concerten, muziekuitvoeringen, optredens


Arden
 Share

Recommended Posts

Vanavond - of eigenlijk is het al gisteravond, inmiddels - ben ik naar het concert van the New Cool Collective geweest, in de Kleine Zaal van de Oosterpoort in Groningen.

Wat een fantastische band is dat toch! Wat een enorme muzikaliteit en speelvreugde.

Een ouwe Blood Sweat & Tears-fan kan hiervan, in z'n derde jeugd, echt nog wel genieten!

Veel Latin-invloeden, overigens. Swingt misschien zelfs nog wat speelser en sexier - want lichtelijk tegendraadser - dan de jazzy afterbeat.

Voorbeeld: het eerste nummer (tweede nummer van hun eerste CD, overigens): "ChaCha-Boy".

Meteen na het concert thuis nog eens gedraaid.

Live was leuker, maar de CD was beter.

Op de CD hoefde de band zich niet af te vragen of het publiek er nog wel b

Link to comment
Share on other sites

Gisteren naar Tool geweest. Het was wel gaaf, maar 2 minpuntjes. Allereerst duurde het te kort. Nauwelijks 1,5 uur. Dream Theater speelt op 1 avond 2 van zulke sets vol (met een kwartiertje pauze er tussenin). Maar misschien ben ik daarmee verwend...

 

Wat me ook erg tegenviel, was het geluid. Het was erg hard (ik had gelukkig oordoppen mee) en alles verzoop in de bas (basdrum en basgitaar). Of dat aan de zaal(akoestiek) of aan de geluidstechnicus lag, of dat we (mijn broer en ik) misschien op de verkeerde plaatsen zaten (vak Ce; 2e ring), dat weet ik niet, maar het klonk eigenlijk nergens naar... Al ga je op een gegeven moment (na een paar nummers) die basdreun negeren en filteren je hersenen dat eruit en 'hoor' je dus alleen nog de rest...

 

Wel een strak optreden verder. Wat zit die Danny Carey trouwens relaxt achter z'n drumstel. Geen wild zwaaiende armen, niet headbangen (is Tool ook niet echt de muziek voor), gewoon rustig zitten en de polsen het werk laten doen...

 

Oh ja, die zanger spoort niet. Heeft het hele optreden met een gasmasker (met geintegreerde microfoon) op het podium gestaan... Mafketel...

Link to comment
Share on other sites

  • Members
Gisteren naar Tool geweest. Het was wel gaaf, maar 2 minpuntjes. Allereerst duurde het te kort. Nauwelijks 1,5 uur. Dream Theater speelt op 1 avond 2 van zulke sets vol (met een kwartiertje pauze er tussenin). Maar misschien ben ik daarmee verwend...

 

Wat me ook erg tegenviel, was het geluid. Het was erg hard (ik had gelukkig oordoppen mee) en alles verzoop in de bas (basdrum en basgitaar). Of dat aan de zaal(akoestiek) of aan de geluidstechnicus lag, of dat we (mijn broer en ik) misschien op de verkeerde plaatsen zaten (vak Ce; 2e ring), dat weet ik niet, maar het klonk eigenlijk nergens naar... Al ga je op een gegeven moment (na een paar nummers) die basdreun negeren en filteren je hersenen dat eruit en 'hoor' je dus alleen nog de rest...

 

Wel een strak optreden verder. Wat zit die Danny Carey trouwens relaxt achter z'n drumstel. Geen wild zwaaiende armen, niet headbangen (is Tool ook niet echt de muziek voor), gewoon rustig zitten en de polsen het werk laten doen...

 

Oh ja, die zanger spoort niet. Heeft het hele optreden met een gasmasker (met geintegreerde microfoon) op het podium gestaan... Mafketel...

 

Hier ongeveer dezelfde ervaringen, dus daar zijn we snel mee klaar (alhoewel, het geluid was wel helemaal geweldig bij de EHBO, dat bleef een vreemde ervaring, daar zit als het goed gaat normaal toch niemand ?).

Na afloop heb ik nog wel een kwartier gefrustreerd zitten wachten op de toegift, maar die kwam dus echt niet. Dat heb ik toch al een tijdje niet meer meegemaakt, naar mijn idee hoort dat er gewoon bij. Gisteren helaas niet dus. Maar ja, je moet maar denken: beter anderhalf uur topniveau dan twee en half uur middelmaat (of nog erger), want topniveau, dat was het...

 

Heb je het voorprogramma nog gezien ? Mastodon (die naam kon je niet missen), best grappig, ze hadden alleen na een nummer of 5 wel mogen stoppen, of op een ander kunstje over moeten gaan, dit was echt 45 minuten van het zelfde laken een pak...

Link to comment
Share on other sites

Heb je het voorprogramma nog gezien ? Mastodon (die naam kon je niet missen), best grappig, ze hadden alleen na een nummer of 5 wel mogen stoppen, of op een ander kunstje over moeten gaan, dit was echt 45 minuten van het zelfde laken een pak...

 

Nee, ik heb het voorprogramma niet zoveel van gezien. Ik ben even na 3 uur 's middags bij m'n werk vertrokken en was pas na 6 uur bij m'n broer. Daar hebben we wat gegeten en toen de trein naar Rotterdam genomen. En daarna de metro. Uiteindelijk was het kwart over 8 of zo, dat we in Ahoy stonden. Mastodon was met het voorlaatste nummer bezig. Wat ik ervan gehoord heb, was het inderdaad een flinke bak herrie. Niet echt briljant... Ook toen viel de enorm overheersende bas me al op...

 

Ik vond het overigens jammer dat ze niet wat meer nieuwe nummers hebben gespeeld. Het leek een beetje op een 'best of-set'. Wel goed, daar niet van, maar ik had op Wings For Marie/10.000 Days gehoopt. En Right In Two vind ik ook een erg gaaf nummer. Oh, en Pushit miste ik... ;) Schizm vond ik het hoogtepunt van de avond. Blijft een erg gaaf nummer...

 

Ik wist trouwens niet dat je zoveel verschillende geluiden uit een basgitaar kunt krijgen :eek:;)

Link to comment
Share on other sites

18 november Joan as Police Woman in het Patronaat in Haarlem, 27 november een tussendoortje wink.gif met Patricia Barber in het Bimhuis in Amsterdam en op 2 december Madeleine Peyroux in Vredenburg in Utrecht. Allemaal leuke concerten in de planning smile.gif

 

 

Dank Renen. Heel goed dat je dit even meldde. Ik was niet op de hoogte van de komst van Patricia Barber en heb nu dus meteen kaartjes gekocht.

Link to comment
Share on other sites

Gisteren in LVC gezien Cultus Ferox, was best heel leuk. Doedelzakken met electrische gistaren en drum, samen met duitse zang. De zang was alleen niet hun best kant. Ze klinken een beetje als In Extremo.

 

dark_mystery_music_night009.jpg

Link to comment
Share on other sites

Dank Renen. Heel goed dat je dit even meldde. Ik was niet op de hoogte van de komst van Patricia Barber en heb nu dus meteen kaartjes gekocht.

 

Volgens mij is deze rubriek daarvoor in het leven geroepen, om elkaar te attenderen op mooie concerten ;)

 

Heel graag gedaan dus :)

Link to comment
Share on other sites

Vanavond naar Doug Macleod in "Mijnheer Frits" bij het Philips muziekcentrum.... :)

 

Morgen meer...

 

Kheb er zin in.... :)

 

 

Kijk... dat was nou leuk. Een bleusmuzikant in de theaterkroeg van het muziekcentrum. Niet zomaar op een stoel in de rij gaan zitten, maar gezellig met wat te drinken bij de hand.

 

Er was ook nog een "voorprogramma" deze bleusmuzikant speelde 5 nummers om te laten horen dat Doug Macloud een echte vakman was. Het was n.l. leuk wat hij bracht, maar Doug was duidelijk 'n klasse beter (voetbalterm). Wat die man uit die gitaar haalt is werkelijk ongeloofelijk. Bovendien was er een heel goede niet te hard staande PA installatie.

 

Over enkele weken staat hij in Nieuwe Schans.... zeker 'n aanrader. Jammer dat het zo'n eind weg is, anders ging ik weer.

 

M.b.t. de maandag-kroeg-concerten in Eindhoven...

Link to comment
Share on other sites

Zou dolgraag op maandag 27-11-2006 naar Amsterdam willen.

Daar is 's-avonds vanaf 2100 uur live Patricia Barber te bewonderen.

Maar helaas is het voor mij onmogelijk om te gaan.

 

Misschien voor anderen,

 

de locatie is het ' Bimhuis ', toegang 18 Euro's !!!!!

 

Patricia Barber Website

 

groeten, Marc

Link to comment
Share on other sites

Zou dolgraag op maandag 27-11-2006 naar Amsterdam willen.

Daar is 's-avonds vanaf 2100 uur live Patricia Barber te bewonderen.

Maar helaas is het voor mij onmogelijk om te gaan.

 

Misschien voor anderen,

 

de locatie is het ' Bimhuis ', toegang 18 Euro's !!!!!

 

Patricia Barber Website

 

groeten, Marc

 

Ik zal je laten weten hoe het was ;)

Link to comment
Share on other sites

Zou dolgraag op maandag 27-11-2006 naar Amsterdam willen.

Daar is 's-avonds vanaf 2100 uur live Patricia Barber te bewonderen.

Maar helaas is het voor mij onmogelijk om te gaan.

 

Misschien voor anderen,

 

de locatie is het ' Bimhuis ', toegang 18 Euro's !!!!!

 

Patricia Barber Website

 

groeten, Marc

 

Ik zal je laten weten hoe het was ;)

 

en ik ook :D . En als het goed is gaat Piet van Soest ook :o:D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Gisteravond naar Patricia Barber geweest. In het BIMhuis voor de vriendenprijs van 18 euro.

Wij (mijn vrouw en ik) waren voor het eerst in het nieuwe BIMhuis. Prachtige lokatie en een gezellige club die naar mijn smaak precies groot of zo je wilt klein genoeg is. Plusminus 400 bezoekers passen er al zittend en staand in.

 

Allereerst verwonderde ik mij dat zij in Nederland schijnbaar niet erg populair is: slechts 1 concert hier tegen drie of vier in Londen en Parijs in waarschijnlijk grotere zalen.

 

Het concert bestond uit 2 delen van een elk een klein uur. Geluid prima, fantastische muzikanten waarbij naar mijn smaak vooral de drummer en bassist er bovenuitstaken. Er werden relatief veel nummers van de laatste cd "Mythologies"gespeeld met als toegift "Light my Fire". De uitvoering van de Beatles klassieker "Norwegian Wood" vond ik ook erg geslaagd. Het was een prima concert maar ...had naar mijn smaak makkelijk iets beter gekund. Als Patricia zong klonk het geweldig ze heeft een prachtige stem die heel veel kan maar zij zong te weinig en veel nummers werden te vaak onderbroken door de solerende muzikanten. Klonk prachtig en virtuoos maar van mij had het minder gemogen het hoort misschien wel bij Jazz maar op haar cd's wordt er duidelijker minder gesoleerd. De cd "A forthnight in France" komt als concertregistratie veel coherenter over als het concert van gisteravond. Maar al met al toch wel genoten en ook met genoegen naar de gitarist gekeken die wel wat leek op het jongere broertje uit de serie de Soprano's.

Link to comment
Share on other sites

Beste Olivetti,

 

Ik kan aardig meegaan in jou bespreking. Ikzelf zat met twee vrienden helemaal vooraan op de eerste rij, en toch zagen wij weinig van Patircia.... Ze zat wel heel erg veel met haar neus op de toetsen, dus achter de vleugel :)

Ikzelf vond de drummer en de gitarist de meeste aandacht opeisen. Hoewel niet helemaal mijn piece of cake mbt de keuze van de noten (ben eigenlijk erg "Akkerman"-fan) vond ik de gitarist wel geweldig. Maar ik ben ook wel meer van de gitaar :D . En die drummer haalde ook wel erg veel uit relatief weinig. De gemiddelde popband heeft meer hardware staan, toch? En ik vond dat ze geweldig met dynamiek omgingen: het ging van heel subtiel tot erg heftig!

 

We hadden het er nog wel over gehad, dat de rechterzijde van het podium (bassist/drummer/gitarist) veel meer aandacht opeisten dan Patricia zelf. En ze zong idd erg weinig. Maar ik vond het een heel mooi concert in een lekkere intieme zaal.

 

Hoe kan het trouwens uit voor 18 schamele euris met een zaaltje van 400 man/vrouw? :blink:

 

PS Piet (van Soest), waar was je? Ik heb h

Link to comment
Share on other sites

Hallo Rene,

 

Ik zat schuin achter Patricia en heb dus wat meer van haar gezien maar ze speelde wel heel erg verborgen.

En de dynamiek was inderdaad schitterend; van de subtiele brushes van de drummer tot de hele band voluit en dan toch zo transparant en zuiver.

Vraag niet hoe die 18 euro mogelijk is maar profiteer er maar van.

Ik hoorde bijvoorbeeld vanavond van iemand die 90 euro moest betalen voor een kaartje voor George Michael, niet bepaald mijn smaak, maar dat is dus 200 ouderwetse guldentjes voor een concert met 7000 betalende bezoekers. Zal het hoe groter hoe duurder zijn?

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack

Afgelopen vrijdag zijn we, naar de Arena Boulevard (Pepsi stage) geweest naar

de Bar at Buena Vista.

 

Ik kon deze Cubaanse muziek helemaal niet, wel wel eens wat overgelezen

Mijn vrouw had 2 vrij kaarten gewonnen, dus mooie gelegenheid :)

 

Bij de ingang was (speciaal voor ons?) de rode loper uitgerold :lol:

in de foyeur was het al lekker druk e.e.a. was prima geregeld, jassen kon je

gratis kwijt en er was een bar met een vlotte bediening (en lekker bier).

 

De foyeur zelf was gezellig ingedeeld met zithoekjes en je kon CD's en

natuurlijk sigaren kopen. Er liep er ook een camera ploeg met Viola Holst en

Bonny Sint Claire en Hans van de Tocht... goh wat worden die mensen oud :huh::lol:

 

De zaal was redelijk groot er kan iets van 1500 man/vrouw in wij zaten op rij 8

links. Het concert was een mix van zang en dans, waarbij telkens in het Engels tekst

en uitleg gegeven werd of Cubaans vertaald werd.

 

Het oudste lid van de band was 88 en daar zat af en toe nog behoorlijk leven in ... wonderlijk.

Alhoewel ik grote bewondering heb voor mensen een dergelijke manier muziek maken, vond

ik het totaal als 1e kennis making een beetje tegen vallen. Ik had een spetterende swingende

show verwacht .... misschien is e.a.a. ook wel een beetje teveel gehyped in de media.

 

Het geluid was op een redelijk niveau, niet te hard, de kwaliteit vond ik niet erg best, het klonk af en toe een beetje ruw .....

Maar OK dit was pas de 2e avond, de voorstelling duurt nog tot 16 december dus wie weet

kan e.e.a. nog beter op de zaal akoestiek worden afgesteld .

 

Het is mijn soort muziek zeker (nog) niet, maar het was een gezellige avond uit.

 

Met vriendelijke groet,

 

Jack

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...