Jump to content

Luisterbezoek RenéN bij RobX


René N.
 Share

Recommended Posts

Als je van het tweaken bent, zou je dit "moeten" lezen:

 

http://home.kpn.nl/r.nieuwenhuis/index.htm en dan Op bezoek bij.... RobX, in dit geval.

 

Rob-3-2.jpg

 

Het doosje rechts bovenop: Audiomagic speaker Clarifier; het hangende

rolletje: Stein Speaker Match; de 2 parallelle buisjes: Stein Inline 3

 

 

 

Ben je niet van het tweaken, zou je het ook "moeten" lezen..... :o  ;)

 

Over hoe je met tweaken het leven (vaak....) veel aangenamer kunt maken  :)

 

Rob-3-5.jpg

 

Schelpenzand......

 

Link to comment
Share on other sites

Mijn eerste post hier, goedenavond vrienden.

 

Ik ben niet van het "tweaken" met produkten die vaak veel te duur zijn voor wat ze bieden (als het al überhaupt werkt), maar meer van wetenschappelijke, praktische (en uit eigen ervaring geleerde) benadering.

 

Als je erg veel last hebt van RF in je omgeving bouw je een kooi van Faraday. Lastig maar zeer effectief.

Je kunt ook een paar RF filters inbouwen in je meterkast voor de groep die je hifi voedt. Kosten pm 100 euro per stuk.

Plus zorg je voor goede aarding van je apparatuur, desnoods met een aparte koperen staaf van 2m de grond in.

Je kunt ook al je apparatuur aansluiten op een APC back up apparaat (voor computers bedoeld) dat zijn eigen zuiver 240V sinus genereert.

 

Als een apparaat van zich zelf resoneert deugt het apparaat niet.

De tweaker fabrikanten verdienen een goede boterham, terecht? Dat laten we maar in het midden...

Link to comment
Share on other sites

kom gewoon even luisteren en oordeel dan. René schrijft niet voor niks dat het verschil absurd is.

 

jouw spullen klinken ook beter met een zak zand erop hoor)))) en overigens alle apparatuur die ik tot nu toe geprobeerd heb.

 

 

van harte welkom en lekker koffie erbij.

 

 

groet

Edited by robx
Link to comment
Share on other sites

 

 

jouw spullen klinken ook beter met een zak zand erop hoor)))) en overigens alle apparatuur die ik tot nu toe geprobeerd heb.

 

 

 

groet

Moet dat zand niet in rubber gecoate zakken of is dat onzin?

Zie http://www.audiofriends.nl/versterkers/page4.html.

Ik wil het ook wel eens gaan proberen maar heb geen idee waar ik rubber gecoate zakken zakken kan krijgen.

Link to comment
Share on other sites

zand in boterhamzakjes doet al heel wat. wel een beetje hoogte zien te bereiken, zie foto's van René. experimenteer er maar mee. je hoort het vast wel )))

 

zie ook de opmerkingen over stukken steen onder en op de spullen.

 

groet

 

 

ps ... vroeger bouwden fanaten luidsprekers met zandgevulde dubbele wanden. dat was niet voor niks.

Edited by robx
Link to comment
Share on other sites

Nu monteren we luidsprekers op een plank en ze geven heel wat duurdere speakers - met of zonder zand - het nakijken.

 

't Is maar net wat je ambieert. Ik zal in ieder geval geen kruiwagens zand mijn studio inbrengen  ;-)

Als het werkelijk iets uitmaakt moet het met harde cijfers bewijsbaar worden gemaakt, niet met de opinie van éen of twee personen.

Liefst met een ABX test.

Begrijp me niet verkeerd, sommige tweaks zullen ongetwijfeld in jouw geval werken, maar je kunt niet zonder meer aannemen dat dat voor iedereen geldt.

Link to comment
Share on other sites

Nu monteren we luidsprekers op een plank en ze geven heel wat duurdere speakers - met of zonder zand - het nakijken.

 

't Is maar net wat je ambieert. Ik zal in ieder geval geen kruiwagens zand mijn studio inbrengen  ;-)

Als het werkelijk iets uitmaakt moet het met harde cijfers bewijsbaar worden gemaakt, niet met de opinie van éen of twee personen.

Liefst met een ABX test.

Begrijp me niet verkeerd, sommige tweaks zullen ongetwijfeld in jouw geval werken, maar je kunt niet zonder meer aannemen dat dat voor iedereen geldt.

welkom

 

genoeg gekken hier

 

genoeg bestrijders

 

niets nieuws.

 

welke naam had je hiervoor?

Link to comment
Share on other sites

Ik weet niet hoe dat nu bij Rob werkt. Nu heb ik het niet over de zandzakken, want volgens mij is dat wel redelijk te verklaren. Ik had ook eerst apparaten in mijn audiorack geklemd, dus eigenlijk heel veel massa toegevoegd. Dat rack heb ik ook nog eens verzwaard met compartimenten met zand erin. Dat gaf (bij mij....) ook een mooier en strakker laag.

 

Maar de stresserigheid die het systeem inschoot, dát was wel een apart fenomeen. Ik denk daarom wel, dat dat te maken kan hebben met al die HF straling om ons heen. En dat je daar in een stad meer last van kan hebben dan in een wat rustiger omgeving.....

Link to comment
Share on other sites

@ Goodtube

 

Gekken? Licht gestoord misschien, en dan nog op een goede wijze ;-)

 

@ Rene,

 

Je hebt het waarschijnlijk niet gezien, maar er staat een zendmast nog geen honderdvijftig meter bij mij vandaan.

De hele buurt heeft Wifi, ik zie er minstens 10 op elk willekeurig moment.

Ik heb gelukkig geen last van RF.

 

En ik geloof best dat bepaalde tweaks helpen, al zijn ze niet altijd conventioneel.

Wat ik altijd betreur is wanneer je ziet wat men ervoor over heeft (in euros), terwijl er veel goedkopere en simpelere oplossingen voorhanden zijn.

 

Waar ik nu benieuwd naar ben, hoe maak je e.e.a. zichtbaar, bijvoorbeeld een oscilloscoop aan het net hangen en zien hoeveel "vuil" er op je 220V leidingen zit.

En dan nog eens meten, na het filter. Ik heb het hier ooit eens gedaan, maar van "spikes" of andere troep was geen spoor te bekennen.
Dat was in de VS wel even een ander verhaal.

 

groet

Henk

Edited by District9
Link to comment
Share on other sites

 

Je kunt ook al je apparatuur aansluiten op een APC back up apparaat (voor computers bedoeld) dat zijn eigen zuiver 240V sinus genereert.

 

 

 

Hallo Henk,

 

Welkom hier!

 

Een UPS is toch geen power conditioner? Sterker nog, zo'n (APC) UPS geeft zelden een zuivere sinus op de uitgang en is juist een bron van vervuiling op het net. 

Wel fijn voor computers om te zorgen dat de stroom niet wegvalt maar volgens mij juist niet voor audio vanwege de vervorming van de sinus.

 

Toch?   :huh:

Link to comment
Share on other sites

Hallo Henk,

 

Welkom hier!

 

Een UPS is toch geen power conditioner? Sterker nog, zo'n (APC) UPS geeft zelden een zuivere sinus op de uitgang en is juist een bron van vervuiling op het net. 

Wel fijn voor computers om te zorgen dat de stroom niet wegvalt maar volgens mij juist niet voor audio vanwege de vervorming van de sinus.

 

Toch?   :huh:

klopt

Link to comment
Share on other sites

In de jaren 90, toen ik in de VS woonde, had ik zo'n APC UPS op mijn systeem staan en ja, alleen bedoeld voor de PC's.

Voor een test heb ik alle apparatuur die ik toen had aangesloten, om te zien hoelang ik zonder stroom kon.

Tot mijn verbazing klonk alles beter, strakker, gefocused etc. Subjectief, dat wel.

In de handleiding van dat APC apparaat (een vrij grote 19 inch versie) stond iets over het opwekken van een zuivere sinus, en heb dat dus aangenomen als waar en als oorzaak dat alles beter klonk.

Hoe de UPS's van APC er nu mee omgaan en of ze hetzelfde doen in Europa als in de VS weet ik niet.

Ik zal weer eens hun website bezoeken, hoewel ik nu niet meer een UPS nodig heb. Sinds ik terug ben in NL vanaf 2004 heb ik geen stroomonderbrekingen meer gehad.

In de tien jaar in mijn eigen studio in de VS wel een aantal keren en je dankt de hemel voor zo'n ding als je iets niet op tijd gesaved had.....

 

 

PS, later toegevoegd.

Het is natuurlijk zo dat de pure sinus alleen wordt opgewekt als de stroom uitvalt en de batterij zijn werkt doet.

Maar als de stroom er gewoon is, loopt dit ook door een filter naar de uitgang en dat zou kunnen verklaren, dat e.e.a. beter klinkt.

Edited by District9
Link to comment
Share on other sites

Je hebt van APS ups'en die pas overschakelen (razendsnel) tijdens spanningsdip of uitval.

 

Daarbij heb je wellicht een voordeel van filtering, maar verder niet. shit in is shit out.

 

 

Je hebt ook UPS'en die altijd actief zijn waarbij je continue de door de UPS gegenereerde spanning aan de uitgang hebt. Die is hooguit wat stabieler maar niet zuiverder.

 

Een UPS maakt uit batterijspanning weer wisselspanning. Die is overdreven gezien opgebouwd uit blokken. Een 100% zuivere sinus kun je alleen maar bereiken met een draaiende opwekker, zoals een dynamo/generator.

Link to comment
Share on other sites

Moet dat zand niet in rubber gecoate zakken of is dat onzin?

Zie http://www.audiofriends.nl/versterkers/page4.html.

Ik wil het ook wel eens gaan proberen maar heb geen idee waar ik rubber gecoate zakken zakken kan krijgen.

Niet iemand die weet war je rubber gecoate zakken kunt kopen=

Voordeel lijkt met de de zak beter pakt op het apparaat waar het opstaat.

2e voordeel is dat je zak door een ongelukje niet lek prikt.

(stel je voor dat het vogelzand zich over de vloer verspreid en je ontdekt dat dat ook een enorm acoustisch voordeel heeft, dan heb je pas echt een probleem)

Link to comment
Share on other sites

Er staat een filmpje op Youtube waarop duidelijk te zien is dat een zuivere sinus wordt gecreëerd door een UPS van APC. Ongeveer zo een als ik had.

Er zit wel een ripple van een paar volt op,

Waarom ik hier niet kan Ctrl-v-en is me een raadsel, nu moet ik die URL verdomme overtypen:

https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=6yMNlU9gueU

ik hoop dat het werkt

 

 

nee, dus.

Google "In-depth look at True Sine Wave UPS operation"

Edited by Moderator2
Linkje bewerkt
Link to comment
Share on other sites

Er staat een filmpje op Youtube waarop duidelijk te zien is dat een zuivere sinus wordt gecreëerd door een UPS van APC. Ongeveer zo een als ik had.

Er zit wel een ripple van een paar volt op,

Waarom ik hier niet kan Ctrl-v-en is me een raadsel, nu moet ik die URL verdomme overtypen:

https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=6yMNlU9gueU

ik hoop dat het werkt

 

 

nee, dus.

Google "In-depth look at True Sine Wave UPS operation"

 

De UPS uit het filmpje doet al meer aan power conditioning. Maar er staat nog steeds een 20kHz 3 Volt rimpel op de uitgang als ik het goed begrijp.

 

Maar het is misschien het filter zoals je al aangaf. Heb lang geleden een REL subwoofer gehad en deze speelde ook strakker met een (parallel) filter ervoor.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...