Jump to content

Kwaliteit versus smaak


spido
 Share

Recommended Posts

Spido vroeg zich af, n.a.v. het topic Buizenissen...

 

Hebben jullie - naast de versterker(s) waaraan steeds weer nieuwe wijzigingen/verbeteringen worden aangebracht - ook een kwaliteitsversterker voor referentie?

Edited by Moderator2
Link to comment
Share on other sites

Hebben jullie - naast de versterker(s) waaraan steeds weer nieuwe wijzigingen/verbeteringen worden aangebracht - ook een kwaliteitsversterker voor referentie?

Ik verander niet zo heel veel meer  Spido.   Het gaat bij mij alleen om andere eindbuizen.  In dit geval 5811 ipv 6550. Referenties genoeg.

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Spido, leg eens uit wat een kwaliteit versterker is, ik ken totaal gene.

2a3 kan super klinken en kan ook super slecht klinken, en dat heb je ook met el 34, 6l6 gc was dat niet verleden tijd. (...)

 

Een kwaliteitsversterker kan inderdaad slecht klinken, maar dan is dat niet de schuld van die versterker.

Dat komt dan door het muziekmateriaal, de geluidsbron (aanpassing), de luidsprekers, vervuilde gehoorgangen, slechte akoestiek of nog iets anders.

De versterkercombinatie die SOTA Jerry mij ooit aanbeval - een Denon POA 2800 vermogensversterker i.c.m. een PRA 1100 voorversterker - beschouw ik als zo'n kwaliteitsversterker. Die gebruik ik ook voor het zwaarste werk in de grote luisterruimte.

Jij mag natuurlijk kritiek op hebben op die versterkercombinatie, maar die wijs ik dan reeds bij voorbaat af.

Link to comment
Share on other sites

Verwar kwaliteit niet met smaak.

Om de kwaliteit van technische producten vast te stellen zijn objectieve meetmethodes vastgesteld.

Door wie en hoe worden die bepaald?

Vindt deze defenitie van kwaliteit wel een leuke: de mate van voldoening aan de norm van de klant.

Tja, en die norm is voor een ieder verschillend.

Link to comment
Share on other sites

Beste Bill,

 

Wat jij beschrijft als "kwaliteit" is feitelijk smaak.

Smaak is persoonlijke (subjectieve) appreciatie.

Kwaliteit is niet-persoonlijke (objectieve) mate van volmaaktheid.

Veel mensen met een goede smaak* kopen slechte producten.

 

* Goede smaak en slechte smaak (wansmaak) kunnen niet objectief worden gemeten.

Verreweg de meeste mensen vinden hun eigen smaak de beste.

Maar waarom kopen ze dan zulke rotzooi?  :wacko:

Link to comment
Share on other sites

Er is geen volmaaktheid, of bedoel je dit rifa, s styro 33 nano 8 euro pers stuk, sikkorel elco 40 euro per stuk is dat volmaaktheid?

Weet wat volmaaktheid is als de combinatie super klinken.

 

Mvg wol

Super klinken is smaak :)

Spido zei het zelf ook al "beschouw ik als zo'n kwaliteitsversterker."

Niks mis mee maar verre van objectief...

Link to comment
Share on other sites

Super klinken is smaak :)

Spido zei het zelf ook al "beschouw ik als zo'n kwaliteitsversterker."

Niks mis mee maar verre van objectief...

 

Ja, op objectieve gronden: vervorming, signaal/ruis, blokgolfverwerking (rise time / damping / slew rate), onvervormd vermogen e.d.

Daar komt nog bij dat de beste versterkers ook het beste klinken.

Als je de beste geluidsbronnen en weergevers gebruikt, tenminste.

 

 

Algemeen: Tijdens komkommertijd wordt er tenminste weer eens over belangrijke zaken gediscussieerd.

 

 

Beste Wol,

 

Over de "nepstereo" van de eerste Beatles-platen hebben we hier een hele discussie gehad.

Kortheidshalve: De opnamen - met alle zangstemmen in één kanaal en alle instrumenten in het andere - waren door de technici nooit bedoeld om als stereo te worden uitgegeven: de beide tracks van de mastertapes zouden tot een mono-opname worden samengevoegd.

Maar marketing-mensen zagen er wel brood in om de kanalen gescheiden te houden en die als stereo te verkopen.

Puur vanwege de commercie, dus.

 

In diezelfde tijd werden er ook heel goede, echte stereoplaten uitgebracht. Met natuurlijke ruimtelijkheid, dankzij twee- of driekanaals opnametechniek. "Living stereo" (RCA) en "FFSS"* (Decca), bijvoorbeeld.

* FFSS: Full Frequency Stereophonic Sound.

Edited by spido
Link to comment
Share on other sites

Zal proberen on-topic te blijven Tubejack.

Hoe klinkt een paardenhaar? <_<

 

En spido, wat zijn de vervorming, signaal/ruis, blokgolfverwerking (rise time / damping / slew rate), onvervormd vermogen e.d. normen voor een kwaliteits versterker dan?

En om on-topic te blijven waar staan buizenversterkers in deze daarmee?

"Beste" klinken, klinkt niet erg objectief :blink: .

 

Heel even off-topic, aan de Beatles in mono uitgaven werd tijdens het mixen veel aandacht besteed (daar waren de Beatles vaak zelf ook bij), omdat men wist dat de grote deel van de luisteraars er later ook zo naar zou luisteren.

Vaak werd daarna (door een ander engineer) nog gauw (zonder de Beatles) een stereo mix gemaakt maar was in die tijd dus (nog) onbelangrijk. Dit nog naast, wat spido al opmerkte, dat toen stereo vaak als twee kanalen i.p.v. voor een ruimtelijk, 3d beeld werd gebruikt.

Link to comment
Share on other sites

Zal proberen on-topic te blijven Tubejack.

Hoe klinkt een paardenhaar? <_<

 

 

Geleerd op de LTS  tijdens muziekles Bill.  Onze  muziek leraar  had "passie" voor zijn vak.   En wist ons pubers van 13... 15 jaar enthousiast te maken voor klassieke muziek.

Als je eenmaal weet, hoe dat klinkt, vergeet je dat nooit meer.   

 

Er zijn volgens mij  tegenwoordig geen of nauwelijks   normen meer voor kwaliteit.  Je ziet nauwelijks nog metingen in vakbladen staan.   Vroeger had je de DIN 4550.

Maar er is genoeg jaren 60-70-80 en zelfs jaren 90 spul dat volgens mij kwalitatief goed in elkaar zit.  Als je dol bent op metingen er staan er een aantal op mijn site.

Wat ik mooi vind dat er nu weer merken zijn die m.i.  kwalitatief  mooie spullen maken,  net als toen hangt er wel een prijskaartje aan.

Wil je buizen kijk eens naar Octave http://www.octave.de   inclusief metingen.  B)

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Bill, heb jij wel eens versterker van binnen gezien, en kom je ook van het blauwe form.

 

Mvg wol

Ja ik heb wel eens een versterker van binnen gezien (klonk er niet anders door).

Wat is het blauwe form?

En ja, live muziek hoor ik heel regelmatig (maak het zelf ook ^_^ )

Maar even weer on-topic (nu wel) welke specs (normen) moeten deze schakelingen hebben om bij een 'kwaliteits' versterker te horen spido?

Of is het toch meer wat volgens mij wol ook suggereerd (denk ik) dat het niet zo zeer van de specs afhangt?

Edited by Bill
Link to comment
Share on other sites

Deze maand in Kerkrade het Orlando festival ga daar maar eens luisteren als ze in het spelen zijn , en wandel Door de ruimte en dan hoor je de klank verschillen waar je gaat zitten ,groene muziek , versterker vrij, geen elektronica

PUUR NATUUR, geldt ook voor Spido.

 

Mvg wol

 

Ps van s, morgens 9.00 tot ...... en ook nog in verschillende ruimte, s, en je kunt nog een woordje wisselen met de bekende mensen uit de klassieke wereldje.

 

Beste Vintagemod,

 

Waar je ook loopt, in die concertruimte: overal hoor je onmiskenbaar live muziek.

Direct te onderscheiden van de rommel die wij high-end audio noemen.

Het blijft een streven, high fidelity.

Maar ik wil er wel aan toevoegen dat er soms goede pogingen zijn gedaan om live muziek, op een bepaalde plaats in de concertruimte, zó te vangen en vast te leggen dat het bij weergave heel veel op "live" lijkt.

Ik noem met diepe eerbied Alan Blumlein, Jörg Jecklin, the boys at the Decca tree (Arthur Haddy, Roy Wallace, Kenneth Wilkinson), en gedenk in stilte nog vele anderen...

Link to comment
Share on other sites

Beste Bill,

 

Het zijn niet de goede specs die de goede versterker maken.

Het is de goede versterker die de goede spes maakt.

 

Het is grappig, dat jij min of meer op dezelfde gedachtenlijn als Wol lijkt te zitten.

Nog niet lang geleden vroeg Wol me of ik wel wist hoe veel vervorming de audiotrafo's van één van mijn meest geliefde versterkers - een Leak Stereo 60 buizenversterker uit de jaren zestig - wel maakten.

Volkomen òninteressant!

De versterker als geheel produceert namelijk maximaal 0,1% vervorming bij 2 x 25 watt: met name dankzij een heel straffe tegenkoppeling.

En dáár gaat het om! Niet om de schakelingen, niet om de audiotrafo's an sich, maar om het totaalresultaat.

Edited by spido
Link to comment
Share on other sites

Helder spido (ik probeer het alleen te begrijpen).

 

Dus de maximaal vervorming (zo laag mogelijk, niet interesant hoe die wordt bereikt) is één (van de vele) normen voor een kwaliteits versterker?

Dus een versterker met een t.h.d. van 0,05% is (op dat gebied) nog beter dan jou Leak Stereo 60?

Edited by Bill
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...