Jump to content

bastraps


carl
 Share

Recommended Posts

Deze week weer naar de Limburgse Aidioclub geweest met een zeer interessante demo met basstraps. Ik vond ze het mooist werken links en rechts naast de LS. Op deze wijze schakel je de kamerakoestiek een beetje uit en richt je het geluid. Toine maakte ze vroeger kennelijk voor schappelijke prijzen. ze zijn zelf ook goed te maken met isolatiemateriaal voor buizen. Een trap van 55 cm zoals gedemod vind ik wel erg groot, maar eentje van 35 cm moet kunnen. Die kan je als je niet luistert ook makkelijk wegzetten. Ik hoop dat de audioclub nog eens een DIY project doet.

 

Wat ik me nog afvroeg is of commerciële traps efficiënter zijn en tot hoeveel hz die traps eigenlijk gaan.

Link to comment
Share on other sites

Basstraps kunnen het beste in (alle) hoeken geplaatst worden (daar bouwen de lage frequenties zich op).

Om uit te rekenen welke dikte welke frequentie 'trapt' is er de z.g. kwart golflengte regel.

Voorbeeld: Om een frequentie van 60Hz te trappen wordt dat dan:
343 (m/s geluidsnelheid) / 60 (hz) = 5,717 (lengte golf) / 4 (hoogste punt golf) = 1,43 mtr.

Andersom dus:

343 / 2,2 (0,55 m x 4) = 155,9 Hz

Een 35 cm trap is dan:

343 / 1,4 (0,35 m x 4) = 245 Hz

 

Zoals je ziet zijn hoge frequenties veel makkelijker te dempen dan lage. :)

 

Hier nog wat extra info over akoestiek.

Edited by Bill
Link to comment
Share on other sites

Die kende ik nog niet Bill, bedankt!

 

Ik heb zeer binnenkort mijn luisterzolder af. Een vriendelijk ex forumgenoot heeft hem eens voor me doorgemeten en ik heb hem geluidsgeisoleerd op zijn advies. Hij beweerde dat hij zeer geschikt was. Er worden nu kastjes voor strips en LP's in het knieschot gemaakt. Voor de rest een beetje verven en dan kan ik aan de slag. De vraag is even of mijn hoofdset naar boven gaat of niet. Als ik die traps zelf kan maken lijkt het me wel leuk er een beetje mee te spelen zowel boven en beneden.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Altijd leuk en een uitdaging om een ruimte goed akoestisch (aangenaam) te behandelen.

Let wel op dat je alleen eventueel problemen behandeld anders loop je kans juist problemen te creeren (ook al staat het nog zo cool). :)

In die link staan ook wel links naar zelf bouw (absorpers). Bij basstraps gaat het om (dik) materiaal (steenwol bijvoorbeeld) en de afstand (zie hierboven) tot de harde (muur) opervlakte en de plaats in de ruimte (alle hoeken).

Succes met je luisterzolde.

Link to comment
Share on other sites

Rivasono is dit weekend bij AudioExpert in Den Bosch. Daar hebben ze ook de luisterruimte akoestisch aangepakt.

 

Ik heb twee basstraps van 60x60x120 gemaakt. Ik heb voor en na de plaatsing gemeten. Deze doen in het gebied tussen 40 en 100 Hz toch ook nog behoorlijk wat. De basstraps staan in de hoeken achter de luidsprekers. 

Link to comment
Share on other sites

Alles wat je aan demping in de hoeken plaats zal iets doen (in meer of minder mate) aan laag.

Dus in de hoek plaatsen om laag aan te pakken is een goede plek Hans.

Maar ook de grote van de ruimte beinvloed eventueel problemen, geen ruimte is het zelfde
(dus dingen kunnen thuis echt wel anders klinken dan in een luisterruimte bij de dealer).

Ja, meten is weten en nogmaals, alleen ALS er een probleem is aanpakken, anders kon je het wel eens nog erger maken. :)

Zelfs de plaats (los van stereo beeld, maar ook frequenties) waar je zit te luisteren (ga maar eens in een hoek zitten) of van je speakers heeft invloed.

Edited by Bill
Link to comment
Share on other sites

Je kunt beter vlakke en ondiepe plaatabsorbers aanschaffen (Modex Plate van RPG) om echte basproblemen mee te temmen. Maar dat moet je dan pas als laatste optie toepassen, als je de overige maatregelen die nodig zijn hebt geïmplementeerd.

Zomaar wat basstraps neerzetten is niet verstandig, en nodeloos kostbaar. Het is de sluitpost, die in heel veel gevallen door wijs beleid met de overige maatregelen geheel kan worden vermeden.

 

De cylinders zijn overigens geen basstraps, maar breedbandige midlaagabsorbers, met wat zijdelingse laagabsorptie als bijwerking van de grote diameters (40-55cm). Ongeschikt dus voor lage probleemfrequenties, maar zeer geschikt voor probleemgebieden van 100Hz en hoger - het midlaag.

 

Inderdaad heb ik dergelijke absorbers een tijdje zelf gemaakt en vergeleken met de originelen.

Het rendement was subjectief zo'n 30% lager dan dat van de originele tube traps van ASC.

Edited by thingman
Link to comment
Share on other sites

Bedankt voor de info Toine. Ik ben benieuwd hoe de zolder uiteindelijk gaat klinken. Hij zou nog voor 1 juli klaar zijn vanwege BTW. Dan moet ik alleen nog de deuren verven. De rest is al klaar.

Link to comment
Share on other sites

Vandaag met Theo Wubbolts over akoestiek gesproken. Hij begreep ook niet dat er capitalen aan apparatuur worden uitgegeven en zo weinig aan een betere akoestiek.

Bij AudioExpert zijn er door Rivasono wat aanpassingen aan de akoestiek gedaan. Met als resultaat, dat de waardevolle spullen veel beter tot hun recht komen.

Link to comment
Share on other sites

Dat is een goed punt Ruud. Tot nu toe heb ik nog nooit storende basproblemen gehad die niet eenvoudig te verhelpen waren. Een kast die meedeed heb ik met boeken dood gemaakt, een gebrek aan laag bleek te maken hebben met verouderde buizen, te veel zand in de LS e.d. Maar een aparte luisterkamer lijkt ook zijn charmes te hebben. In principe kan je in een luisterkamer alles doen waar je zin in heb. Beneden zou ik dan kunnen streamen met een 33/303 setje en mini monitoren. Maar ik kan nog alle kanten op! Overigens ben ik met 40hz tevreden als die goed is.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Is het sowieso niet handiger om een speaker met minder laagoutput te kiezen wanneer die problemen zich manifesteren?

Des te minder je aan de ruimte hoeft te doen des te beter lijkt me.

Ja, ik denk dat ook, en schreef eens iets in die richting. Dat een luidspreker en een ruimte ook moeten matchen, niet enkel de electrische componenten. Grote speakers en grote versterkers hebben meer glamour, maar geven lang niet altijd meer muziek af dan kleinere setjes.

Link to comment
Share on other sites

Ik ben gisteren op de minimonitoren meeting van Hififreaks geweest en kan dat van harte onderschrijven!

 

Andere vraag is: hoe kan je inschatten/inmeten hoeveel laag een ruimte in principe aankan. Meestal kopen mensen eerst LS om dan tot de ontdekking te komen dat het vastloopt.

Link to comment
Share on other sites

Ik ben gisteren op de minimonitoren meeting van Hififreaks geweest en kan dat van harte onderschrijven!

Andere vraag is: hoe kan je inschatten/inmeten hoeveel laag een ruimte in principe aankan. Meestal kopen mensen eerst LS om dan tot de ontdekking te komen dat het vastloopt.

Het gaat gewoon bijna altijd wel goed, Carl, maar soms verwachten mensen het onmogelijke. Door een beetje logica maak je niet zulke misrekeningen...

Link to comment
Share on other sites

Is het sowieso niet handiger om een speaker met minder laagoutput te kiezen wanneer die problemen zich manifesteren?

Des te minder je aan de ruimte hoeft te doen des te beter lijkt me.

Als frequentie niet aanwezig is zal je er ook geen problemen mee hebben, nee.

Maar ja, dan worden deze frequenties dus ook niet (of minder) weergegeven (het probleem zal zich minder manifesteren, maar er nog wel zijn).

 

Dat is een goed punt Ruud. Tot nu toe heb ik nog nooit storende basproblemen gehad die niet eenvoudig te verhelpen waren. Een kast die meedeed heb ik met boeken dood gemaakt, een gebrek aan laag bleek te maken hebben met verouderde buizen, te veel zand in de LS e.d. Maar een aparte luisterkamer lijkt ook zijn charmes te hebben. In principe kan je in een luisterkamer alles doen waar je zin in heb. Beneden zou ik dan kunnen streamen met een 33/303 setje en mini monitoren. Maar ik kan nog alle kanten op! Overigens ben ik met 40hz tevreden als die goed is.

Even voor de goede orde, een boekenkast zal niet anders reageren als elk ander harde oppervlakte (hooguit iets ongecontroleerd diffusie geven).

Het is het zelfde als de grote van je ruimte aanpassen.

Elk afmeting en vorm van een ruimte heeft invloed op de akoestiek, er zijn min of meer ideaal grote van ruimtes afhankelijk wat de doel is en de volume van het geluid.

Maar naast de hoeveelheid (amplitude) van frequenties is er ook iets als tijd (reflecties) van die frequenties dat ze je oren bereiken.

Dus alleen frequenties meten is onvoldoende, maar gelukkig bezitten we allemaal de beste meetgereedschap hiervoor (onze oren).

Een volledig dood (alle frequenties geadsorbeerd) ruimte is vreselijk onaangenaam.

Verder zorgen basstraps niet dat je minder bas hebt maar voorkomen (mits juiste traps en goed geplaatst) dat je bas staande golven of nul krijgt en zal de volume van de bas overal in de ruimte min of meer gelijk zijn.

Edited by Bill
Link to comment
Share on other sites

Is het sowieso niet handiger om een speaker met minder laagoutput te kiezen wanneer die problemen zich manifesteren?

Des te minder je aan de ruimte hoeft te doen des te beter lijkt me.

 

Minder laagoutput betekent niet, dat je geen last van staande golven hebt.

Het betekent alleen dat je dan over het geheel minder laag hebt.

 

Nou vind ik de laagweergave erg belangrijk. Zowel het volume als de frequentie.

Dus ik heb de opstelling zo gekozen dat de laagweergave zo evenwichtig mogelijk is, en kleine correcties (meer lukt toch niet) uitgevoerd met basstraps.

Link to comment
Share on other sites

 

Een volledig dood (alle frequenties geadsorbeerd) ruimte is vreselijk onaangenaam.

 

 

Volledig dood misschien wel, maar dat krijg je met wat standaard materialen niet voor elkaar. Met schuimtanden van minimaal 60 cm aan alle wanden, plafond en vloer misschien wel.

 

Ik vind in een gedempte ruimte veel meer rust dan in zo'n galmbak (is moderne huiskamer). Ik kan me dan beter op de muziek concentreren en hoor veel meer details.

 

De nagalmtijd in m'n luisterkamer is ca. 0,2 sec. En ik voel me daar prima in. 

Link to comment
Share on other sites

Volledig dood misschien wel, maar dat krijg je met wat standaard materialen niet voor elkaar. Met schuimtanden van minimaal 60 cm aan alle wanden, plafond en vloer misschien wel.

 

Ik vind in een gedempte ruimte veel meer rust dan in zo'n galmbak (is moderne huiskamer). Ik kan me dan beter op de muziek concentreren en hoor veel meer details.

 

De nagalmtijd in m'n luisterkamer is ca. 0,2 sec. En ik voel me daar prima in. 

Mee eens Hans. Maar er is ook nogal een verschil tussen een GOED gedempt ruimte en een 'galmbak'. (Met 60cm schuim redt je het ook niet :))

En met lukraak demping plaatsen weet je nooit welke frequentie je hoeveel gaat dempen dan wel de galmtijd aanpast (let op, ik zeg aanpast, niet perse verbeterd).

Voor je het weet maak je dingen erger dan beter. Vandaar dat ik roep, akoestisch behandeling? Goed idee. Maar dan wel waar nodig!

En wat nodig is hangt van de ruimte af.

Edited by Bill
Link to comment
Share on other sites

Akoustiek blijft een leuk onderwerp. Aan een -nieuwe- meting kom ik niet voorbij. Die komt er wel na de zomer als ik niet teveel ellende heb. Ik ben aan het aanbouwen en heb het werk stilgezet. Het gerenomeerde bouwkundig bureau bleek een meetfout van 25 cm in de hoogte gemaakt te hebben. Ik heb een nieuwe vergunning nodig (welstand) nog even los van alle schade die ik wel vergoed wil hebben.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

A. Volledig dood misschien wel, maar dat krijg je met wat standaard materialen niet voor elkaar. Met schuimtanden van minimaal 60 cm aan alle wanden, plafond en vloer misschien wel.

 

(...)

 

B. De nagalmtijd in m'n luisterkamer is ca. 0,2 sec. En ik voel me daar prima in. 

 

Ad A. Met dempingspanelen (liefst op raggelwerk) tegen de muren kunnen flutter-echo's heel goed worden bestreden. Maar voor laagfrequent-problemen moet een andere oplossing worden gezocht.

 

Ad B. Het zou goed zijn de nagalmtijd te relateren aan de frequentie. Hoe hoger de frequentie, des te korter dient de nagalmtijd te zijn. (Maar als jij je prima voelt, is het natuurlijk in orde!)

Link to comment
Share on other sites

Akoustiek blijft een leuk onderwerp. Aan een -nieuwe- meting kom ik niet voorbij. Die komt er wel na de zomer als ik niet teveel ellende heb. Ik ben aan het aanbouwen en heb het werk stilgezet. Het gerenomeerde bouwkundig bureau bleek een meetfout van 25 cm in de hoogte gemaakt te hebben. Ik heb een nieuwe vergunning nodig (welstand) nog even los van alle schade die ik wel vergoed wil hebben.

Zeer vervelend en tjongejonge een gerenomeerd bureau nog wel.

Balen.

Link to comment
Share on other sites

Er zijn diverse versterkers en receivers, die voorzien zijn van een ingebouwde equalizer.

Ideaal voor audiofielen met slechte luidsprekers, met een slechte akoestiek, of met slechte luidsprekers èn een slechte akoestiek!  :P 61FhXUOwBgL._SL1000_.jpg

Edited by spido
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...