Jump to content

Absorbtie toevoegen


carl
 Share

Recommended Posts

Ik zat eens even te kijken of er geen manier is om wat absorbtie aan de kamer toe te voegen met een gebruiksfunctie anders dan verbetering van de akoustiek. Ik dacht daarbij aan een poef. Wat is zeer sterk absorberend materiaal waar je op kan zitten?

 

PS het is absorberen dus de titel is verkeerd geschreven.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Met wat moeite kun je aan blokken vilt komen 40x 40 cm of anders aan dikke matten vilt die je stapeld of oprold tot een soort krukje. Een poef of voetenbankje kun je vaak wel vullen met hoge dichtheid steenwol (in een zak). Onder een bankje of een stoel is meestal ook wel ruimte voor zo'n pakket steenwol. Verlaagd plaffonetje (cloud) van een paar dikke platen steenwol. etc. Beetje fantasie gebruiken.

Edited by Seed7
Link to comment
Share on other sites

Die viltblokken is wel een geweldig idee zeg Seed. Lijkt me los van de akoestiek ook wel mooi. Maar waar, ga het opzoeken.

 

Ik heb de idee dat als de gordijnen open zijn het minder klinkt als s'avonds - vandaar.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Ik heb de idee dat als de gordijnen open zijn het minder klinkt als s'avonds - vandaar.

 

Dat komt wellicht ook doordat er 's avonds veel minder achtergrondlawaai is; minder verkeer, minder apparaten die draaien en misschien minder vervuiling op het lichtnet. Bij mij klinkt het in de zomer ook beter want dan loopt pomp van de verwarming niet. 

Er was hier een paar maanden geleden een grote stroomstoring en toen viel het me op hoe stil het toen opeens was. 

Link to comment
Share on other sites

Akoestiek is bijna een wetenschap.

Zomaar ergens wat 'absorptie' neerzetten kan meer kwaad dan goed doen.

Eventueel problemen (als je weet welke dat zijn) aanpakken met akoestisch behandeling kan een goed idee zijn.

Tis maar net welke frequenties ze hoe absorberen en welke gevolgen dit heeft voor je akoestiek.

Link to comment
Share on other sites

Dat klopt wel Bill, maar we zijn al langer op zoek naar een poef en als ik het nuttige met het aangename kan verenigen is dat prima. En als het minder klinkt schuif ik hem tijdens het luisteren weg. Overigens ben ik na het bezoek bij Jerry gisteren (zie boven) er van overtuigd geraakt dat extra absorbtie niet vlug kwaad kan. In mijn vorige huis viel me ook al op hoe een nieuwe stoffen bank het geluid en spraak verbeterde. Op zolder ga ik de wetenschappelijke lijn volgen.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Nou ik kan ook weer beginnen. Vorige ruimte (ben verhuist) was stereo beeld perfect was alleen nog niet helemaal blij met het laag (niet slecht, maar niet naar mijn zin).

Nieuwe ruimte (10m x 5,5m): laag mooier maar de rest......bagger. Ramen achter de speakers, harde wanden en flutter (ruimte is ook helemaal leeg, dus heb je al snel).

 

Kunnen weer aan de slag....... :angry:

Link to comment
Share on other sites

Dan zouden de esl's wel eens aan de kleine kant kunnen zijn voor zo een ruimte.

Wat zo een ruimte wel als voordeel heeft is dat je de speakers ook wat ruimte achter zich kunnen krijgen.

Iets wat esl's en Maggies wel erg prettig vinden.

Link to comment
Share on other sites

Dan zouden de esl's wel eens aan de kleine kant kunnen zijn voor zo een ruimte.

Wat zo een ruimte wel als voordeel heeft is dat je de speakers ook wat ruimte achter zich kunnen krijgen.

Iets wat esl's en Maggies wel erg prettig vinden.

Voor achtergrondmuziek gaat het al snel hard genoeg. Wat de ESL63's in de zaal in Oirschot presteerden was overigens toch niet mis.
Link to comment
Share on other sites

de esl's staan in mijn  kantoor (7 x 4) en dat staat wel vol (dus daar is het achtergrond en daar komt de quad 303/33 combi op).

 

de magnepan's met de ml's staan in de grote ruimte en daar heb ik werk te verrichten aan de akoestiek.

Link to comment
Share on other sites

Heb een idee: je ziet ze vaak in high-end audio zaken hangen van die rechthoekige panelen aan de muur voor akoestiek.

Dus dacht, waar krijg ik die, of maak ik ze........

 

Het idee: koop bij xenos schilderpanelen van 70x90 cm met 380grams/ms katoen: 11,99 ! (kunt ze ook elders kopen, maar wat duurder)

Stop er dempingsmateriaal achter en klaar en als ik er wat op wil laat ik iemand er wat op schilderen.

 

Volgens mij een snelle, voordelige oplossing die gaat werken, maar wellicht mis ik iets.

Link to comment
Share on other sites

Posted · Hidden 11 maart 2017 - overbodig geworden
Hidden 11 maart 2017 - overbodig geworden

oeps zag dat ik mijn foto in het verkeerde draadje heb gepost....(niks met hans zijn luidsprekers te maken)

Link to comment
Posted · Hidden 11 maart 2017 - ook overbodig
Hidden 11 maart 2017 - ook overbodig

Even snel gedaan om wat te testen (moet nog netjes worden, maar is luisterruimte geen kijkruimte), maar akoestiek is als stuk beter (van de week weer verder):

 

nxrepi.jpg

Link to comment

Even snel gedaan om wat te testen (moet nog netjes worden, maar is luisterruimte geen kijkruimte), maar akoestiek is als stuk beter (van de week weer verder):

 

nxrepi.jpg

Erg mooie ruimte.

Zou alleen de speakers meer van de muur af zetten.

Probeer eens op 1-3e van de ruimte.

 

Het glas achter de speakers is niet erg optimaal en zou gebaad zijn bij volledige demping.

Het vergroten van de afstand vermindert de invloed van de achterwand ook.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...