Jump to content

Gevoel van twijfel


carl
 Share

Recommended Posts

Zelf heb ik in de woonkamer grof stukwerk op de muren zitten (granol).

Die kamer was altijd redelijk droog ondanks de betonnen muren en voeren.

Na een jaar of wat vond mevrouw Kappa7 het nodig om de boel te schilderen en ook de muren hadden een fris nieuw wit kleurtje nodig.

Dus de meubels in het midden van de kamer en aande gang.

Al tijdens het witten hoorde je de akoestiek veranderen en de absorptie afnemen naarmate de kus vorderde.

Een goede grove stuuk laag op de muur werkt erg goed maar ga die niet schilderen wand dan verpest je alles.

Link to comment
Share on other sites

Zelf heb ik in de woonkamer grof stukwerk op de muren zitten (granol).

Die kamer was altijd redelijk droog ondanks de betonnen muren en voeren.

Na een jaar of wat vond mevrouw Kappa7 het nodig om de boel te schilderen en ook de muren hadden een fris nieuw wit kleurtje nodig.

Dus de meubels in het midden van de kamer en aande gang.

Al tijdens het witten hoorde je de akoestiek veranderen en de absorptie afnemen naarmate de kus vorderde.

Een goede grove stuuk laag op de muur werkt erg goed maar ga die niet schilderen wand dan verpest je alles.

Bijna ongelooflijk George, maar ik geloof het meteen. Over de vloer en wanden maak ik me wat minder zorgen. In een full time luisterkamer ziet een diffuser of absorber er alleen maar stoer uit. Ik wil het uiterlijk ook een beetje modern houden dus dat past ook.

Link to comment
Share on other sites

Mooi rockfonnetje of gyprocje?

Op mijn werk hadden ze geperforeerde gipsplaten op het plafond ( met die gaatjes). Eigenlijk lijkt me dat wel artistiek. Bij knauf vind ik eigenlijk geen technische gegevens. Daarbij als ik die ruimte klaar heb is meten ook niet zinvol want leeg is ook leeg en er zit zelfs nog geen stuc op de wanden. Op een of andere manier moet ik de aanpak faseren, maar hoe?

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Bijna ongelooflijk George, maar ik geloof het meteen. Over de vloer en wanden maak ik me wat minder zorgen. In een full time luisterkamer ziet een diffuser of absorber er alleen maar stoer uit. Ik wil het uiterlijk ook een beetje modern houden dus dat past ook.

Misschien ongelooflijk, maar ik heb hier hetzelfde meegemaakt, dus het klopt wel.

Gelukkig heb ik nog vaste vloerbedekking. Die dempt voldoende.

 

Groet,

 

Leobus

Link to comment
Share on other sites

Op mijn werk hadden ze geperforeerde gipsplaten op het plafond ( met die gaatjes). Eigenlijk lijkt me dat wel artistiek. Bij knauf vind ik eigenlijk geen technische gegevens. Daarbij als ik die ruimte klaar heb is meten ook niet zinvol want leeg is ook leeg en er zit zelfs nog geen stuc op de wanden. Op een of andere manier moet ik de aanpak faseren, maar hoe?

Eerst plafond doen.

Dan impact meten.

Vervolgens resterende reflectieproblematiek via de staande wanden aanpakken..

Klaar....

Edited by thingman
Link to comment
Share on other sites

.... is Carl. Gelukkig is de ruimte nog in aanbouw en kan ik nog volop over de mogelijkheden denken. Dead Can Dance klinkt overigens weer prima met een geleende phonokabel dus ik moet nog maar eens kijken wat de Main listening room wordt.

Link to comment
Share on other sites

Dat spanplafond vind ik drie keer niks Wiel en nog erg duur ook volgens de site van Toine.

 

Het wordt PVC parket Spido, ideaal voor vloerverwarming en het schijnt relatief stil te zijn in tegenstelling tot vinyl parket. Komt een mooi, oud kleed op, daarnaast nog een wandmeubel op marktplaats.

Pvc IS vinyl parket. Massief zacht pvc. Dus geen schuimvinyl, dat is een laagje schuim met daarom een dunne folie.

 

Ik heb eens een ruimte met een spanplafond gehoord. Dat klonk daar erg goed. Achter het spanplafond zat daar steenwol op het plafond.

Een plafond uitstroken en van geperforeerde gips voorzien is ook niet goedkoop.

 

Een verlaagd plafond met aluminiumprofielen (zoals in winkels) kan ook prima. Dit is er ook met mooi afgewerkte verdiepte akoestische platen. Voordeel daarvan is, dat je er nog achter kunt wanneer er b.v. een probleem is met de leidingen die er achter liggen, of je leidingen wil toevoegen.

Link to comment
Share on other sites

Pvc IS vinyl parket. Massief zacht pvc. Dus geen schuimvinyl, dat is een laagje schuim met daarom een dunne folie.

 

Ik heb eens een ruimte met een spanplafond gehoord. Dat klonk daar erg goed. Achter het spanplafond zat daar steenwol op het plafond.

Een plafond uitstroken en van geperforeerde gips voorzien is ook niet goedkoop.

 

Een verlaagd plafond met aluminiumprofielen (zoals in winkels) kan ook prima. Dit is er ook met mooi afgewerkte verdiepte akoestische platen. Voordeel daarvan is, dat je er nog achter kunt wanneer er b.v. een probleem is met de leidingen die er achter liggen, of je leidingen wil toevoegen.

Dat laatste is wat ik ook voorstelde. Goedkoop, volkomen breedbandig (dus ook het laag) en tegenwoordig erg mooi toe te passen.

 

Voor de helft van de prijs van een spanplafond, en doorgaans heel wat meer laagabsorptie...

Edited by thingman
Link to comment
Share on other sites

Da's fijn om te horen, Hans, hoewel ik nooit zoveel voor je heb hoeven doen!

 

Je weet dat ik de dingen graag zelf uit probeer. Daar komt bij, dat m'n set en luisterruimte klaar is en m'n oren steeds slechter. Al krommen m'n tenen nog regelmatig bij de klankkwaliteit van heel dure sets.

Link to comment
Share on other sites

Ik zat nog even over de vloerverwarming te denken.

Is het wel verstandig om in een ruimte waar je maar beperkt aanwezig bent, vloerverwarming te nemen?

Je hebt flinke opwarmtijden, dus tegen de tijd dat het warm is, ben je misschien al weer uit de ruimte vertrokken.

Ik zou gewoon radiatoren nemen.

 

Groet,

 

Leobus

Link to comment
Share on other sites

Daarnaast vind je set het ook wel prettig als deze in een ruimte staat die een constant klimaat.

En de ruimte draait gewoon mee in de verwarming die het huis toch al op temperatuur moet houden.

Die kosten konden dus wel eens mee vallen.

Link to comment
Share on other sites

Belangrijkere is als het dak maar 10 tot 15 cm isolatie er op licht.

 

Mvg wol

 

Ps ik ben geen voorstander van vloerverwarming.

maar daar heb ik mijn eigen redenen voor.

Hebbie platvoeten Wol? Dan wordt het wel snel warm hè? ;)

Link to comment
Share on other sites

Dat sousterrain wordt natuurlijk goed geïsoleerd en omdat het daarnaast onder de grond altijd 15 graden is vermoed ik dat de extra stookkosten wel meevallen Leo. Wel een punt van aandacht want het huis wordt door de aanbouw groter. Overigens begrijp ik, dat een kleine ruimte moeilijker te verwarmen is met vloerverwarming dan een grote.

 

Wat ik tegen een spanplafond heb Toine, is dat het uiteindelijk maar een gespannen doek is. Spreekt me niet aan en het lijkt me niet duurzaam. Een geperforeerd gipsplaten plafond is dat wel weer vandaar.

 

Ik had het er gisteren nog met Roger over en hij zegt dat het geluid in een kelder moeilijk weg kan. Hij zou de hoofdset volgens mij houden waar hij nu staat. Ik heb er nogal wat aan gedaan de laatste tijd (met dank onder meer aan George commentaar) en het geluid is sterk verbeterd met name beeld en druk in laag. Roger kent mijn set en hij keek toch wel even verrast gisteravond

 

Er komt in ieder geval een luisterruimte bij, de vraag is een beetje waar de hoofdset komt te staan en waar de klassieke set en of ik nu de zolder of het sousterrain daarvoor ga gebruiken. Ik houd jullie vast op de hoogte.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Wollie heeft plat feussen, maar als ik al lees dat aannemer bedenkingen heeft tegen isolatie onder betonnen vloer wat moet je dan met vloerverwarming.

Mvg wol

Wel goed lezen, hij vond het dubbel op. Het bouwkundig adviesbureau stelt stevige eisen. Ik heb een prima aannemer, maar in de bouw wordt om kosten te besparen tegenwoordig erg bespaard.

Link to comment
Share on other sites

Over de ketel maak ik me niet zo druk , die trek dat wel, belangrijkste het glas en dakisolatie dat scheelt je in kosten, liever bij een platdak 20 cm dan 10 cm isolatie,

en denk er aan je krijgt bij de vloer verwarming een verdelen met pomp

Mvg wol

De zolder heeft inmiddels al een Rc waarde van 4, 25. Mijn probleem was de inmiddels de afgebroken uitbouw die een veredelde koelkast was. Als dat niet het geval was geweest was ik er misschien nooit aan begonnen. Vervolgens kwamen de plannen van een grotere garderobe, toilet en een studeerkamer gelijkvloers die in noodgevallen ( ik heb een herseninfarct gehad) gebruikt kan worden als slaapkamer. Het sousterrain is eigenlijk een bonus die samenhangt met het feit dat het huis diep gefundeerd moest worden. Bij een verkoop verdien je dat wel terug in ieder geval grotendeels. Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Over de ketel maak ik me niet zo druk , die trek dat wel, belangrijkste het glas en dakisolatie dat scheelt je in kosten, liever bij een platdak 20 cm dan 10 cm isolatie,

en denk er aan je krijgt bij de vloer verwarming een verdelen met pomp

Mvg wol

Even speciaal voor Wol.

Een souterrain zit meestal onder de grond, daar boven komt dan de beganegrond gevolgd door de eerste verdieping vervolgens de zolder en dan pas het dak.

Kan je uitleggen wat de dak isolatie te maken heeft met het energieverbruik van het souterrain?

De warmte die in het souterrain door het plafond gaat komt in de kamer terecht en is daar minder nodig voor de verwarming van het huis.

Link to comment
Share on other sites

Dat is wel een goede Stef. Ik heb uit verschillende bronnen gehoord, dat het beter klinkt als geluid "weg" kan. Bij een zolder kan je je er alles bij voorstellen want die is niet zo makkelijk geluidsdicht te krijgen ook als je hem warmte isoleert. Bij een betonnen ruimte (sousterrain) ligt dat al snel lastiger en dan zit er nog isolatie en een aardenlaag omheen. Waar ik de ruimte ook voor gebruik, ik streef altijd naar een prettige akoestiek. Vandaar ook mijn vragen over wat er op de wand en plafond moet. Als mijn vrees ongegrond is hoor ik het graag.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Kappa ik lees herhaaldelijk uitbouw, dus hij steekt buiten het gebouw.

Mvg wol

Volgens het Bouwbesluit moet je voor deze uitbouw een Rc waarde hebben van 3,5 ( inclusief dak). Ik begreep dat die Rc waarde voor over 20/ 25 jaar geldt omdat het isolatiemateriaal ook degradeert na verloop van tijd. Akoestiek wordt jammer genoeg niet in het Bouwbesluit geregeld. Laten we het daarover dan maar hebben. Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...